Minkä diagnoosin sait vasta vuosien jälkeen?
Onko joku sairaus tms. joka sinulla oli tosi pitkään ennen kuin sait viimein oikean diagnoosin?
Mikä?
Minulla ärtynyt suoli.
Kommentit (11)
Eräs hyvin harvinainen neurologinen sairaus. Neljä vuotta ihmetelty ja pompoteltu paikasta toiseen. Monet magneettikuvat, lumbaalipunktiot, vep-tutkimukset ja vaikka mitkä. Kaikista kokeista huolimatta neurologien oli vaikea osua oikeaan diagnoosiin. En kerro diagnoosia harvinaisuuden vuoksi.
Nivelreuma. Kävin lääkärillä, kun nivelet turposi ja särki, tavarat tippui käsistä ja olo oli muutenkin kurja mutta aina vanha masennusdiagnoosi vedettiin esiin, korvienvälihän turvottaa nivelet ihan näkyvästi. Yli kaksi vuotta turhaa kärsimistä, kunnes kyllästyin ja menin yksityiselle, ja sitä kautta pääsin eteenpäin ja diagnoosi vahvistui.
Ahdistuneisuushäiriö. Olen teini-iästä asti ajatellut olevani neuroottinen. Silti sain diagnoosin vasta 3-kymppisenä vuosien käyntien jälkeen.
Hs-tauti. Epäiltiin mm. akneksi, märkäruveksi ties miksi, kunnes pari vuotta sitten törmäsin itse netissä kyseiseen tautiin, tiesin välittömästi, että tämä on se mikä minua vaivaa. Menin lääkärille, jossa jouduin selittämään mikä sairaus on kyseessä -> lähete ihopolille, jossai jouduin selittämään mikä sairaus on kyseessä -> uusi kontrolli ihopolilla, jolloin sain varmistuneen diagnoosin. 16 vuotta kesti diagnoosin saamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Autoimmuunuurtikaria. Hel vetillistä kutinaa ja paukamia oli 6vuotta, kunnes ihana tk-lääkäri osasi kertoa mikä minua vaivaa! Paukamat on kuin hyttysenpuremia, mutta välillä jopa kämmenen kokoisia. Sain onneksi lääkkeet, jotka vähän hillitsevät oireita, parannuskeinoa ei ole.
Esimerkiksi elintarvikkeiden lisäaineet voivat ylläpitää kroonista nokkosihottumaa, jotta kannattaa koettaa setviä omin avuin ja ainakin lääkkeiden kanssa noudattaa käyttösuosituksia, eivät ole mitään pilipalijuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autoimmuunuurtikaria. Hel vetillistä kutinaa ja paukamia oli 6vuotta, kunnes ihana tk-lääkäri osasi kertoa mikä minua vaivaa! Paukamat on kuin hyttysenpuremia, mutta välillä jopa kämmenen kokoisia. Sain onneksi lääkkeet, jotka vähän hillitsevät oireita, parannuskeinoa ei ole.
Esimerkiksi elintarvikkeiden lisäaineet voivat ylläpitää kroonista nokkosihottumaa, jotta kannattaa koettaa setviä omin avuin ja ainakin lääkkeiden kanssa noudattaa käyttösuosituksia, eivät ole mitään pilipalijuttuja.
Minulla tämä ns. laukeaa aina eriasioista. Välillä se on ananas, karviaiset tai cokis ja seuraavalla kerralla taas voin syödä niitä ihan normaalisti. Terveyskirjasto kertoo myös, ettei lisäaineilla ole suurta merkitystä, tämän olen myös itse todennut.
Migreeni.
Olin 45 v, ja olin lastenklinikalla päivystyksessä lapsen oksentelun takia. Diagnosoitiin migreeniksi, ja selvitettiin perimää. Pediatri diagnosoi minullakin migreenin.
Harvinaisen suolistosairauden. 13vuotta kesti ennen kuin selvisi.