Voiko lahjaveron kiertää näin:
Lahjoitan 20 tutulle ensin verottomana sen 3999e ja he lahjoittavat tuon kyseisen summan x:lle, jolle muuten lahjottaisin koko summan suoraan, mutta ei haluta maksaa lahjaveroa.
Voiko siis verottaja puuttua tuohon millään lailla? Periaatteessahan kukin saa tehdä rahoillaan mitä haluaa, eli vaikka lahjoittaa eteenpäin.
Kommentit (43)
tietenkin onnistuu, jos ei jää kiinni. Asiassa aina painaa se että tehdään tietoisesti väärin.
Juridiikan maikka antoi hyvän neuvon. Muovipussiin rahaa ja sanoa älä laita tilille. Tililtä kun ei saa korkoakaan nykypäivänä
Ei kai verottajaa se kiinnosta, mistä lahjoittajat ovat rahat saaneet (voisi olla vaikka heidän omia säästöjään). Vain se mistä x on saanut yht'äkkiä 80 000e. Ja tällöin lahjan saanut voi osoittaa kaikki tahot mistä rahaa on saanut. Miksi verottaja rupeisi lahjoittajien tilejä tonkimaan?
Minä en ainakaan maksaisi yhtään ylimääräistä veroa koskaan jos sen voi kiertää. Muutenkin mielestäni sekä lahja- että perintövero ovat käsittämättömimmän verot yleensäkin. En halua rahoittaa yhdenkään sossupummin elämää tämän enempää.
Kertokaa toki muutkin hyvät veronkiertovinkit :)
Muovikassiin vaikka miljoona. Kukaan ei voi tietää, että on saanut tuollaisen rahan. Mutta sitä rahaa vaan ei voi laittaa tilille.
Mielenkiintoinen ajatus - kiinostaisi itseäkin. Harvoin toki löytyy 20 noin luotettavaa henkilöä lähipiiristä... ajatus on hieno!
Peesi nro kakkosen ajatuksiin, tosin kilpistyisi juuri tuohon luotto-ongelmaan. Pitäisi olla monen hyvässä kiitollisuudenvelassa lahjoittajalle päin... :) niin ehkä sitten haluaisivat auttaa
Tosiaan, noiden välikäsien pitäis olla todella luotettavia. Nimittäin jos määräät heidät lahjoittamaan rahat eteenpäin, niin et sä ole heille oikeesti mitään lahjoittanut ja lahjavero on maksettava. Jos taas vain puhut, että antakaas nää rahat sit eteenpäin, niin ei niitten ole mikään pakko, ihan voivat itse pitää rahat etkä sä mahda asialle mitään.
varmasti löytyy 20 vapaaehtoista, jos pieni 'välityspalkkio' luvassa
Mikset vaan maksa lahjaveroa? Jos sulla on varaa lahjoittaa 80000 euroa niin ei lahjavero siitä ole kuin 8210 euroa ensimmäisessä veroluokassa. Ei paha.
osta jotain siltä, jolle haluaisit rahat antaa. Vaikka pari hänen itse maalaamaansa taulua.
Ei voi kiertää. Se on mainittu siinä laki- tai mikä lie onkaan- tekstissä, että ne rahat pitää mennä ko. henkilön omaan käyttöön. Se on tietty toinen juttu, että paljonko sitä valvotaan. Jos sä lahjoitat parille, kolmelle tyypille ja ne puolen vuoden päästä siirtää summan eteenpäin niin ehkä kukaan ei puutu. Mutta jos sinä 20:lle siirrät tuon summan ja ne heti miten siirtää sen eteenpäin niin se voi jo verottajaa alkaa kiinnostamaan.
mä mielummin vaikka polttaisin rahat kun antaisin verottajalle
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 21:07"]
[/quote]
Koska ne on sulta pois?
Miksi ihmeessä??
Mun äiti antaa 3999e kolmen vuoden välein 'ettei tarvi maksaa veroja'. Minulle olisi paljon hyödyllisempää saada kerralla 50000e, maksaa siitä verot ja maksaa samantien puolet asuntolainasta pois. Mutta sanopas se äidille...
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 21:07"]
[/quote]
Höpön löpö-esim isovanhemmat,tädit,sedät,omat vanhemmat jne.voi jokainen kerrallaan lahjoittaa saman summan jolloin tuotto on aika kiva saajalle.Monelle opiskelijalle tarkoitettu raha on todella tarpeen.Tiettyyn summaan asti saa jokainen antaa.
ja se vielä että jos antaa enemmän menee veroa.Just luin tähän finanssioikeuden tenttiin,lakia kun opiskelen,hyvin jäi mieleen.T:nro 12.
Heh, tosiaan sitä voi noin kiertää. Lahjaveroa maksetaan per antaja, esim. molemmat vanhemmat voivat lahjoittaa vaikkapa lapselleen ja tämän puolisolle rapiat 16 000 euroa ilman veroseuraamuksia kolmen vuoden välein.
No jos olet finanssin tenttiin lukemassa, niin sun pitäsi tietää, että veronkierto on aina kiellettyä. Ap:n ehdottama järjestely on puhtaasti dissimuloitujen oikeustoimien sarja, ja vaikka tekosarja on muodollisesti tarkasteltuna "laillinen", sen perimmäinen tarkoitus tekee siitä veronkiertoa.
t:OTM
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 21:06"]
Ei voi kiertää. Se on mainittu siinä laki- tai mikä lie onkaan- tekstissä, että ne rahat pitää mennä ko. henkilön omaan käyttöön. Se on tietty toinen juttu, että paljonko sitä valvotaan. Jos sä lahjoitat parille, kolmelle tyypille ja ne puolen vuoden päästä siirtää summan eteenpäin niin ehkä kukaan ei puutu. Mutta jos sinä 20:lle siirrät tuon summan ja ne heti miten siirtää sen eteenpäin niin se voi jo verottajaa alkaa kiinnostamaan.
[/quote]
Mistäs verottaja saa sen tietoonsa, että juuri ap on lahjoittanut jokaiselle 3999e, koska alle 4000euron lahjaa ei tarvitse verottajalle ilmoittaa.
Nykyään kierrän kaikki mahdolliset verot, tunnetuista syistä. Ja juurikin ap:n malli on aivan oivallinen. Toimii oikein hyvin, ei verottaja voi mitenkään todistaa tapahtunutta. Meillä esim. eräs sukulainen lahjoitti meille suurehkon summan rahaa ja juuri noin toimittiin, eli verottaja ei saanut lanttiakaan. Ensivaiheen lahjansaajien kanssa asia oli sovittu ja olivat perhettä, joten luotettavia olivat. Sitten vain he nostivat rahat pienempinä summina muutaman kuukauden kuluessa ja antoivat ne käteisenä meille. No problem.
Voisin kertoa paljon muitakin veronkiertovinkkejä :D