Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hoitovapaaikäistä, alle 3-v. lasta ei pitäisi saada viedä

Vierailija
26.02.2013 |

päivähoitoon, mikäli vanhempi on kotona hoitovapaalla nuoremman lapsen kanssa. Siitä tulisi myös yhteiskunnalle merkittäviä säästöjä.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en käsitä miten suomalainen yhteiskunta voi mahdollistaa tällaisen! Äiti kaipaa hengähdystaukoa, se on totta. Miksi ei voisi järjestää jotain pienimuotoista kerhotoimintaa näille taaperoille? Esim. 3-4 h päivässä? Jossa hoito olisi laadukasta jne. Kokopäivähoitoa saisi vain painavin perustein.

Minä en mieti verorahojani, vaan ihan niitä lapsia. Varmaan ihan kamala fiilis, että pitää lähteä kotoa pois kun äiti ei jaksa minua, vaan haluaa olla vauvan kanssa kaksin. Ei mene mun jakeluun, ei sitten millään!

Vierailija
2/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en usko tuohon, että se, että ei jaksa kahden kanssa tulee äideille yllätyksenä. Ainakin omassa tuttavapiirissäni äidit ihan suunnittelevat jo ennen pikkusisaruksen syntymää, että vievät isomman päivähoitoon.

Tässä oikeasti herää se kysymys, että miksi pitää tehdä pienellä ikäerolla, jos jo lähtökohtaisesti tietää, ettei jaksa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täysin samaa mieltä! Vain painavin syin saisi isomman lapsen viedä hoitoon. Minä olen kotona 2v2kk ja 9kk ikäisten lasten kanssa. En mistään hinnasta veisi isompaa hoitoon kokonaisiksi päiviksi enkä itse asiassa edes osa-aikaisesti. Eihän siellä tule kuin paha mieli noin pienelle :(

Jos jaksaminen yhden kanssa on koetuksella, ei hemmetissä kannata tehdä toista lasta putkeen! Tiedän pari tyyppiä, joille olisi tehnyt mieli sanoa heti että eieieieie YRITTÄMÄLLÄ YRITETÄ toista lasta tilanteeseen, jossa yhden kanssa on jo väsynyt...

Vierailija
4/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hoidon ei tarvitsisi olla 40 h/viikko, mutta periaatteessa en itse ymmärrä mikä maaginen ikä tuo 3-vuotta on. Lapsi voi kaivata ohjatumpaa toimintaa ja muita lapsia jo ennen tuota. Päivähoitoa voitaisiin kehittää opettavaisempaan suuntaan (ei kuitenkaan kouluksi asti).

Oma tilanteeni on sellainen että olen vauvan kanssa kotona, valvon yöt vauvan takia, enkä jaksa oikein mitään 3-vuotiaan kanssa päivisin. Hän katsoo liikaa tv:tä, mutta en vain jaksa tehdä mitään. Luulen että hänen olisi kivempi olla hoidossa, mutta tuntuu että sitä ei hyväksyttäisi.

Vierailija
5/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei minkään ikäistä lasta, jonka vanhempi on kotona nuoremman sisaruksen kanssa, ei pidä viedä hoitoon, ellei lääkäri tai asiantuntija niin määrää. Esikouluikäisellä pitää tietenkin olla oikeus käydä esikoulua, mutta muuten.

Vierailija
6/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samaa mieltä aloittajan kanssa! Minulla sisarus oli 2v 8kk kun vauva syntyi ja tietenkin heti otin hänet pois päiväkodista kun jäin äitiysvapaalle. Mun mielestä nimenomaan on ihanaa kun saa olla lasten kanssa kun ei "tarvitse" olla töissä. Nyt vauva vuoden ja sisarus siis 3v 8kk ja edelleen ihanaa kun molemmat ovat kanssani kotona. Jaksamisesta puheenollen; ainakin tässä meidän pihapiirissä on n. 20 alle 2-vuotiasta ja joka ainoan paitsi meidän isosisarus on päiväkodissa. Mainittakoon vielä että näissä muissa perheissä on kaksi vanhempaa, meillä yksi, joten voisi kuvitella että edes kahden vanhemman perheessä riittää jaksamista kahdelle lapselle mutta ilmeisesti ei(?)

Vierailija
7/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

22, tykkääkö sun lähes nelivuotias olla pihalla n 20 alle 2veen kanssa? Eikö osaa edes kaivata ikäistään seuraa?

Vierailija
8/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätäkään perustelua, että äiti tarvitsee vauvan kanssa kahdenkeskeistä aikaa. Miksi? Se vauvahan on syntynyt perheen toiseksi lapseksi eikä ole mitenkään ainoa joten mihin se tarvitsee sitä kahdenkeskeistä aikaa? Ja miksei sitä aikaa järjestetä perheen sisällä, esim isän avustuksella. Miksi se pitää järjestää päivittäin ja niin että isompaa lasta hoitaa joku muu?

Meillä oli neljävuotias 10 tuntia viikossa hoidossa ja se oli ihan riittävää, eikä tämä lähtenyt äidin tarpeesta vaan lapsen kaipuusta kavereiden luo. Hän oli ollut täyspäiväisenä tässä ryhmässä aiemmin äidin ollessa töissä.

Vierailija
9/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toimi puistotäti, jonne vein molemmat lapset noin vuoden iästä eteenpäin. Toinen kävi puistotädillä 4-vuotiaaksi, kakkonen 3-vuotiaaksi. Aivan loistava palvelu, josta maksoin todella mielelläni 80€/kk. Joka arkipäivä 9:30-11:30, ihan pieninä hain vähän aikaisemmin pois. Päiviin se toi mukavasti rytmiä, lapsi sai joka päivä ulkoilla samanikäisten kanssa ja minulla riitti intoa ulkoilla/retkeillä/kyläillä vielä iltapäivällä. Lähikaupassa pystyi käymään vauvan kanssa, kotitöitä sai tehtyä käytyä vaikka rauhassa suihkussa tai ihan mitä vaan. Minun esikoinen oli ujo ja hitaasti lämpiävää sorttia joten tässä oli lisäetuna, että sai mennä joka päivä tuttuun paikkaan, eikä alati vaihtuviin kerhoihin/ muskareihin/ harrastuksiin (joissa toki kävimme myös silloin tällöin). Päiväkotiin ei olis tullut mieleen laittaa esikoista. Mutta miksi kaupunki ei järjestä lisää tälläisiä vaihtoehtija? Luulisi tulevan edullisemmaksi, kuin osapäivähoito jne...

Vierailija
10/25 |
27.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko hoitovapaa pitäis poistaa, poistuis samalla monta ongelmaa

Vierailija
11/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ap:n kanssa. Ja pahinta on, että näiden kaksivuotiaiden päivä sujuu päiväkodissa äitiä ikävöiden. Tuon ikäiset eivät vielä leikkikaveria kaipaa, leikit sujuvat yhtälailla yksin niin päiväkodissa kuin kotonakin. P

Vierailija
12/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitä siitä jos äiti ei saa hengähtää eikä vauva saa yhtään kahdenkeskistä aikaa äidin kanssa kuten esikoinen.

Haudassahan voi levätä ja kuka käski tehdä lapsia. Aborttia taas ei saanut kun se on murha ja alunperin ei polvet pysyneet yhdessä kun on pelkkä kurja huoraava pakana.

No, minä vein kuopuksen 10kk iässä hoitoon kun en kotona jaksanut, ei sitten päässyt kauhean pahaksi esikoisen mökötys kun kaikki olivat samalla viivalla.

Vierailija
13/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut vie 2 vuotiaan hoitoon ja ovat vauvan kanssa kotona, vaikka saisivat olla sen pelkän 2-vuotiaankin kanssa kotona. En ymmärrä.

Vierailija
14/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää enempää voisi olla samaa mieltä! Tämä on sellainen yhteiskunnallinen epäkohta, jota en vaan käsitä. Sen vielä ymmärrän, että esim. 5-vuotias sisarus viedään osapäivähoitoon, koska tosiaan kaipaa jo varhaiskasvatusta ja kavereiden kanssa tekemistä. Tästä on omakohtaista kokemusta, koska muut samanikäiset olivat päivät päiväkodissa ja illalla väsyneitä ja halusivat rauhoittua perheen kanssa, oli lapseni aika turhautunut äitiyslomani aikana, vaikka puuhailtiinkin kaikkea kivaa.

Mutta 2-vuotias ei kaipaa mitään tällaista!

Vierailija
15/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää enempää voisi olla samaa mieltä! Tämä on sellainen yhteiskunnallinen epäkohta, jota en vaan käsitä. Sen vielä ymmärrän, että esim. 5-vuotias sisarus viedään osapäivähoitoon, koska tosiaan kaipaa jo varhaiskasvatusta ja kavereiden kanssa tekemistä. Tästä on omakohtaista kokemusta, koska muut samanikäiset olivat päivät päiväkodissa ja illalla väsyneitä ja halusivat rauhoittua perheen kanssa, oli lapseni aika turhautunut äitiyslomani aikana, vaikka puuhailtiinkin kaikkea kivaa.

Mutta 2-vuotias ei kaipaa mitään tällaista!

Vierailija
16/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä, että voi viedä sen lapsen hoitoon tulee myös säätöjä, jos vanhempi on loppuun palamassa. Tietysti olisi pitänyt miettiä sitä lasta hankkiessa, että jaksaako, mutta aina elämä ei mene niinkun toivoo.

Terveiset lapsettomuushoidoista

Vierailija
17/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei saisi viedä niin vapaasti kuin nykyään. Eli lääkärintoistus tms. joka kertoo, että äiti ei jaksa huolehtia lapsestaan. Mutta ei kaikille.

Vierailija
18/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako ap:n mielestä ylipäätään alle 3veetä viedä päiväkotiin, sehän voitais samalla kieltää.

Vierailija
19/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 17:39"]

Saako ap:n mielestä ylipäätään alle 3veetä viedä päiväkotiin, sehän voitais samalla kieltää.

[/quote]

Siitä ei nyt keskusteltu, vaan siitä että vanhempi on hoitovapaalla, mutta hoitovapaaikäinen lapsi on päivähoidossa. Hieman ristiriitaista, eikö? Minusta silloin työnantajallakaan ei pitäisi olla velvollisuutta myöntää hoitovapaajaksoa. Työntekijähän osoittaa, että hoitovapaa ei ole välttämätön, koska päivähoitojärjestelmä korvaa sen, myös hänen henkilökohtaisessa tapauksessaan.

-ap

Vierailija
20/25 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 18:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 17:39"]

[/quote]

Useimmiten se on vanhempainpäivärahaikäinen vauva, jonka kanssa äiti on kotona.

Siitä ei nyt keskusteltu, vaan siitä että vanhempi on hoitovapaalla, mutta hoitovapaaikäinen lapsi on päivähoidossa. Hieman ristiriitaista, eikö? Minusta silloin työnantajallakaan ei pitäisi olla velvollisuutta myöntää hoitovapaajaksoa. Työntekijähän osoittaa, että hoitovapaa ei ole välttämätön, koska päivähoitojärjestelmä korvaa sen, myös hänen henkilökohtaisessa tapauksessaan.

-ap

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä