Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Purentaviat

Vierailija
26.02.2013 |

Minua harmittaa huono purentani, jota aina hammaslääkärit jaksavat päivtellä. Lisäksi hampaani töröttävät rumasti. Lapsena niitä ei hoidettu eikä oiottu. Onko muita "purentavammaisia"? Entä onko kukaan aikuisiällä hakeutunut oikomishoitoihin tai kenties sen lisäksi johonkin leukakirurgiseen operaatioon? Tuntuu että olen ainut ja kaikilla muilla purukalusto priimakunnossa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 23-25-vuotias kun hampaat oiottiin ja leukaa pidennettiin pari millimetriä. Ulkonäössä ei sinänsä ollut vikaa, mutta toiminnallinen haitta oli suuri, leuat olivat todella kipeinä kun poskihampaat eivät suoraan purressa kovin paljoa ottaneet yhteen.

Nyt on hyvä, pian 20 vuotta olen ollut korjatun purennan kanssa.

Vierailija
2/6 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoitko itse vai pääsitkö jotenkin kunnalliselle puolelle?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduin maksamaan itse. Kävin OYKSissa hoidattamassa. Jos olisin ollut OYKSin alueella, julkinen puoli olisi maksanut. Mutta huom. tästä päätöksestä on yli 20 vuotta.

Jos en olisi hoidattanut, olisi varmaan entiset leukanivelet tai ainakin ihan hirveät kivut.

Vierailija
4/6 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ei minuakaan rahanmeno haittaa. Olen kärsinyt tähän ikään (40v) hampaistani ja alkaa tuntua siltä että teen jotain kohta niille. Sinänsä ei ole suurempia kipuja. Leukanivelet lonksuvat ja aukeavat ikään kuin "pykälän" kautta. Purentakisko käytössä.

Vierailija
5/6 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä leukaa pidennetään? :O

Vierailija
6/6 |
26.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 13:14"]

Mitenkä leukaa pidennetään? :O

[/quote]

No, silloin kun minulle tehtiin operaatio, (ala-)leuassa oli tikit alimmassa kohdassa ikenien ja posken välillä. Luin kyllä sen operaatioselostuksen. Luu laitetaan aika lailla pitkittäissuunnassa kahtia ja jotain sinne ruuvataan. Mulla hermot paljastuivat (eivät katkenneet) toisella puolella, jonne jäi lievä tuntovirhe. On niin lievä, etten yleensä edes muista sitä.

Pillillä söin 2 vkoa ja tämän jälkeen 4 viikkoa oli purentakielto. Yläleuassa oli purentakisko kiinni koko tämän ajan. Oli aikamoisen työläs ja hankala pitää puhtaana. Muistan vieläkin ne kuivuneet Weetabixinjämät siellä kun kisko lopulta otettiin pois. Ties millä nuppineuloilla olin yrittänyt niitä sieltä pois onkia ja yleensä onnistuen.

Mutta kyllä kannatti. Välilevyjähän mulla ei ole ollut leukanivelissä viimeksi varmaan kuin 80-luvun alussa, mutta kun purentavirhe korjattiin kolina ja purentavirheestä johtunut lisäkuluminen loppui.

Varmaan googlettamalla löytyisi lisätietoa ja päivitystä nykyaikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi