Kuinka monta kummia nimiäisiin? Meille tulossa ainakin kuusi, onko ok määrä?
Meillä on nimikummit (mun veli ja sen vaimo) kaksi haltijakummia (lapsen isän täti ja mun bestis) sekä puukummi (isän nuorempi veli) ja seppelekummi (minun serkun 7-vuotias tytär).
Kaikille kummeille tulee käsin kirjoitettu kummitodistus, jossa lukee heidän tehtävät ja velvoitteet.
Olisko vielä muita kummeja? Miten teidän nimiäisissä oli?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Mie oon yks seitsemästä "kummista". En ois suostunu jos oisin tienny, lahja-automaattihan sitä on eikä mikään muu.
Voit lopettaa milloin vain. Valinta on sinun.
Vierailija kirjoitti:
Kummin tehtävä on opastaa lasta kristinuskossa. Eli teidän kohdalla 0 kummia olisi sopiva määrä.
Uskonnoton saa määritellä ihan vapaasti kummitusten tehtävät, ei ole mitään kirkkoa rajoitteena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie oon yks seitsemästä "kummista". En ois suostunu jos oisin tienny, lahja-automaattihan sitä on eikä mikään muu.
Mä muuten lopetinkin, kun huomasin olevani yksi kuudesta kummista. En tosin heti, vaan vasta, kun huomasin, että minulta odotetaan vain lahjoja, joista ei edes kiitetä. -eräs kummi
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, onko tämä nyt tosissaan kirjoitettu, mutta minusta kuusi kummia on liikaa. Eihän siinä ole enää mitää erityistä, kun kaikki on kutsuttu kummeiksi. Teemakummeista en tiedä, joten niihin en ota kantaa.
Täytyy olla laaja ystäväpiiri jos meinaa saada useammalle lapselle kuusi kummia käyttämättä samoja moneen kertaan :D
Meillä on ollut ihan tekemistä löytää se kuusi kummia yhteensä kolmelle lapselle.
Nyt ei varmaan edes enää onnistuisu kun noistakin kummeista useampi on eronnut kirkosta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapsella on 7 kummia. Oli siis nimiäiset.
1. Soijanakkikummi
2. Puudildokummi
3. Sushikummi
4. Flowkummi
5. Hopeavesikummi
6. Sammalkummi
7. Heikki PaasoskummiKaikilla siis oma alueet, mihin pitää lapsi elämän aikana tutustuttaa.
Flowkummi ja Sammalkummi kuulostaa ihanilta. Nuo muut on kyllä tyhmiä. Minä ajattelin lapselle myös teemakummeja esim. harrastusten mukaan: teattaerikummi, balettikummi, runokummi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muuten lopetinkin, kun huomasin olevani yksi kuudesta kummista. En tosin heti, vaan vasta, kun huomasin, että minulta odotetaan vain lahjoja, joista ei edes kiitetä. -eräs kummi
Minä lopetin myös lahjomisen, kun muuta yhteyttä kummilapseen ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä lopetin myös lahjomisen, kun muuta yhteyttä kummilapseen ei ole.
Myös minä... (sanajärjestys hukassa)
Kuulukaa kirkkoon, juntit! Silloin voitte tosiaankin saada lapsellenne oikeat kummit! Mitä h****tin pelleilyä!!!
Mun työkaverin lapsilla on kuusi kummia kullakin, neljä lasta niin tekee yhteensä 24 kummia.
Minusta aivan järkyttävä määrä. Ja mitenkään uskonnollisia eivät edes ole eli tässä lienee menty lahjojen ja muistamisten perässä.
Ap, kyllä teidän kummiporukkaan vielä muutama kummi mahtuu, kehitäpäs lisää!
Kummi kuuluu ristiäisiin, ei nimiäisiin.
Ja mitä noi haltijat sun muut ees on ja mitkä on heidän tehtävät?
Provohan tämä mutta en ymmärrä miksei nimiäisissä voitaisi nimetä lapselle kummeja? Millä perusteella kummi kuuluu vain kristittyjen menoihin?
On olemassa yrityskummeja, tukikummeja jne.
Ei ole olemassa mitään sopivaa kummimäärää. Niitä voi olla 0, 1 tai vaikka kymmenen.
Itse en suostuisi kummiksi, jos siinä yhteydessä saisin jonkun paperin jossa ilmoitetaan mun velvollisuudet. Tai kai riippuisi vähän mitä kummin velvollisuuksilla tarkoitetaan.
Itse olen neljän lapsen kummi, en kuulu kirkkoon. Kahta näistä lapsista ei kastettu, joten olen heille haltijakummi. Velvollisuuksia ei ole, enemmänkin kummius on sellainen mukava ele lapsen vanhemmilta ja toive siitä, että olen mukana lasten elämässä. Ja toki olenkin.
Ap, mitä ovat ”haltijakummit” ja ”puukummi”?
Millä perusteella kummi olisi vain kristillinen tapa? Keksitty hommahan se on kirkollakin. Ei mikään raamatullinen säädös.
Me ei kuuluta kirkkoon ja kyllä meidän lapsilla on jokaisella kaksi siviili"kummia", mutta puukummi? Haltijakummi?
Huh huh aloittaja; jos sä oikeasti et osaa edes googlata, niin älä turhaan tänne kirjoittele joutavia.