Narsistinen perhe - mahdollistajan rooli
Järkyttävää tajuta miten systeemaattisista mahdollistajan roolissa toimivan vanhemman toiminta on. Mahdollisuuksia puuttua narsistin lapsiin kohdistuvaan väkivaltaan olisi ollut paljon, mutta kaikki nämä tilanteet mahdollistaja sivuutti.
Jälkikäteen asiasta kysyttäessä selittelee, että muistot väkivallasta ovat kuulemma valemuistoja. Onneksi aikuisena voi ottaa irtioton psyykkisesti sairaista vanhemmistaan.
Kommentit (51)
Varmaan sen takia, että narsisti on taitava kaksoisviestijä. Eli mahdollistaja epäilee omia havaintojaan, koska häntä on harhautettu.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan sen takia, että narsisti on taitava kaksoisviestijä. Eli mahdollistaja epäilee omia havaintojaan, koska häntä on harhautettu.
En usko. Mahdollistajaa yritettiin myös pahoinpidellä, mutta hänellä tietysti oli aikuisena enemmän mahdollisuuksia viettää aikaa pois kotoa. Välillä lapsia pahoinpideltiin mahdollistajan silmien edessäkin. Siihen puututtiin, mutta muuhun pahoinpitelyyn ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko. Mahdollistajaa yritettiin myös pahoinpidellä, mutta hänellä tietysti oli aikuisena enemmän mahdollisuuksia viettää aikaa pois kotoa. Välillä lapsia pahoinpideltiin mahdollistajan silmien edessäkin. Siihen puututtiin, mutta muuhun pahoinpitelyyn ei.
Ok, jos se on niin näkyvää. Ajattelin tilannetta, joka ei ole selkeä.
Narsistihan saa toisen osapuolen epäilemaan itseään. ”Ei se niin mennyt, kuvittelet”. Eli uhrilla menee sekaisin se, onko asiat normaaleja vai ei.
No noinhan se on. Mulla isä vähintään narsisti, epäilen jotin pahempaakin luonnevikaa (sosiopaatti?), hak-kasi meitä lapsia ihan ”huvikseen”. Siis syy ei ollut se että oltais oltu tuhmia vaan syy oli se että isää stressasi ja v@tuttu joku (työ/raha/ongelmat). Ja sitä v@tutti usein ja nyrk-ki heilu.
Äiti suojeli ja salaili ja valehteli vammat (olin aina kaatunut pyörällätms) ja tietenkin suojeli isää sallien hak-kaamisen jatkua. Väkivalta oli järkyttävän rajua.
Aikuistuttuani väittävät kirkkain silmin että mitään ei ole tapahtunut, koskaan. Että isä ei ikinä edes ääntään korottanut, koskaan ei ole satuttanut ja me lapset vaan ilkeyttään kiusataan vanhempia ja keksitään valheita.
Pahoinpitelyitä oli satoje ellei tuhansia. Ikävuodet 1-18 useita kertoja viikossa. ja kukaan ei auttanut mitenkään vaikka ruhjeita ja vammoja tuli. Sisrukset muistaa tismalleen samat tilanteet.
Vanhemmat on vaan niin hul-luja. Ukko härski ja omahyväinen, uskottelee olleensa loistava isä. Äiti pelokas peesari, valehtelee kaiken piyääkseen mielenterveytensä rippeet.
Ihmisper-seitä molemmat, inhoan syvästi ja halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, jos se on niin näkyvää. Ajattelin tilannetta, joka ei ole selkeä.
Narsistihan saa toisen osapuolen epäilemaan itseään. ”Ei se niin mennyt, kuvittelet”. Eli uhrilla menee sekaisin se, onko asiat normaaleja vai ei.
Mahdollistajan tapauksessa todellisuuden taju oli kadonnut jo lapsuudessa. Hän ajatteli kuulemma ettei se nyt ole niin kummallista, että seurustelukumppani yrittää riitojen aikana lyödä, jos lyönnit pystyi estämään.
Sääli vain, ettei lapsilla ollut mitään keinoa torjua heihin kohdistuvaa väkivaltaa. Ei ollut riittävästi fyysistä voimaa eikä kotoakaan päässyt pois. Silti mahdollistaja vieläkin kieltää nämä lasten kokemukset, ilmeisesti koska häpeää omaa toimintaansa vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
No noinhan se on. Mulla isä vähintään narsisti, epäilen jotin pahempaakin luonnevikaa (sosiopaatti?), hak-kasi meitä lapsia ihan ”huvikseen”. Siis syy ei ollut se että oltais oltu tuhmia vaan syy oli se että isää stressasi ja v@tuttu joku (työ/raha/ongelmat). Ja sitä v@tutti usein ja nyrk-ki heilu.
Äiti suojeli ja salaili ja valehteli vammat (olin aina kaatunut pyörällätms) ja tietenkin suojeli isää sallien hak-kaamisen jatkua. Väkivalta oli järkyttävän rajua.Aikuistuttuani väittävät kirkkain silmin että mitään ei ole tapahtunut, koskaan. Että isä ei ikinä edes ääntään korottanut, koskaan ei ole satuttanut ja me lapset vaan ilkeyttään kiusataan vanhempia ja keksitään valheita.
Pahoinpitelyitä oli satoje ellei tuhansia. Ikävuodet 1-18 useita kertoja viikossa. ja kukaan ei auttanut mitenkään vaikka ruhjeita ja vammoja tuli. Sisrukset muistaa tismalleen samat tilanteet.
Vanhemmat on vaan niin hul-luja. Ukko härski ja omahyväinen, uskottelee olleensa loistava isä. Äiti pelokas peesari, valehtelee kaiken piyääkseen mielenterveytensä rippeet.
Ihmisper-seitä molemmat, inhoan syvästi ja halveksin.
Ymmärrän täysin. Tällaiset ihmiset ovat täysin kyvyttömiä vanhemmiksi. Oman mielenterveyden takia on parasta olla mahdollimman vähän tekemisissä. Muuten ei koskaan pääse valheiden verkosta pois.
Joo. Samaa olen kokenut. Isä hakkasi minkä ehti, äiti ei puuttunut siihen mitenkään muuten kuin syyttämällä minua siitä, että olin ollut paha lapsi ja minua oli pakko hakata.
Äiti käytti minua yksityisen lääkäriaseman (!) psykologilla, koska olin kiukkuinen lapsi. Käynnit olivat pelkästään minun haukkumistani, kertakaan ei mietitty perheen dynamiikkaa tai edes isän roolia. Jälkeenpäin olen tajunnut, että psykologi teki järkyttävän virheen ottaessaan meitä aina ja aina uudestaan vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Samaa olen kokenut. Isä hakkasi minkä ehti, äiti ei puuttunut siihen mitenkään muuten kuin syyttämällä minua siitä, että olin ollut paha lapsi ja minua oli pakko hakata.
Äiti käytti minua yksityisen lääkäriaseman (!) psykologilla, koska olin kiukkuinen lapsi. Käynnit olivat pelkästään minun haukkumistani, kertakaan ei mietitty perheen dynamiikkaa tai edes isän roolia. Jälkeenpäin olen tajunnut, että psykologi teki järkyttävän virheen ottaessaan meitä aina ja aina uudestaan vastaanotolle.
Hyvin tyypillistä, että sairaassa perheessä kaikki ongelmat yritetään laittaa lapsen viaksi, vaikka lapsen oireilu vain näyttää miten huonosti asiat perheessä ovat.
Minuakin kehuttiin joka paikassa, että olen todella reipas lapsi, mutta kukaan aikuinen ei halunnut auttaa minua.
Pahimmalta tuntuu se kun tajuaa, ettei kumpikaan vanhemmista koskaan ollut luottamuksen arvoinen. Ei mahdollistajakaan, vaikka hän lapsia yrittikin esittää ymmärtävänsä. Teot lasten puolesta kuitenkin puuttuivat, koska narsisti oli ja on aina hänelle se ykkönen. Hän valitsi mieluummin narsistin miellyttämisen kuin lastensa auttamisen.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmalta tuntuu se kun tajuaa, ettei kumpikaan vanhemmista koskaan ollut luottamuksen arvoinen. Ei mahdollistajakaan, vaikka hän lapsia yrittikin esittää ymmärtävänsä. Teot lasten puolesta kuitenkin puuttuivat, koska narsisti oli ja on aina hänelle se ykkönen. Hän valitsi mieluummin narsistin miellyttämisen kuin lastensa auttamisen.
Niinpä. Ja munkin alistettu äiti palvoo ja ihailee kusipäämiestään, hakkaajaisääni. Niin on hieno mies ja ellämän suuri rakkaus! Sadt lapsiin kohdistunet pahoinpitelyt ei haittaa mitään kun on se niin ihana!
Nassen alistettu kunppani (joka on jäänyt suhteeseen)on liki aina läheisriippuvainen.
Vierailija kirjoitti:
Nassen alistettu kunppani (joka on jäänyt suhteeseen)on liki aina läheisriippuvainen.
Totta, mutta ei tämän tajuaminen perheen lapsia auta. Heidät on aivan konkreettisesti hylätty molempien vanhempien taholta. Kumpikaan ei ole kyennyt pitämään lapsistaan asianmukaisesti huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Ja munkin alistettu äiti palvoo ja ihailee kusipäämiestään, hakkaajaisääni. Niin on hieno mies ja ellämän suuri rakkaus! Sadt lapsiin kohdistunet pahoinpitelyt ei haittaa mitään kun on se niin ihana!
Aivan käsittämättömän sairasta. Kaikkien ihmisten ei pitäisi hankkia lapsia. Minunkin vanhempani olivat tällainen pari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ei tämän tajuaminen perheen lapsia auta. Heidät on aivan konkreettisesti hylätty molempien vanhempien taholta. Kumpikaan ei ole kyennyt pitämään lapsistaan asianmukaisesti huolta.
Oma lapsuus meni sitten sisaruksista huolehtisivat, kun ei vanhemmista siihen ollut.
En halunnut lähteä muun perheen mukaan kyläilemään, koska halusin lukea Biologian kokeeseen.
Isäni tuli, otti kirjan kädestäni ja löi sillä kovaa päähäni, todeten olisit lukenut aiemmin.
Pelästyin niin että pissasin housuuni, olin noin 15 vuotta.
Äitini seisoi vieressä eikä sanonut mitään. Osittain hän ei ehkä uskaltanut ja osittain myös hänellä oli se oma mielipide päällimmäisenä mielessä.
Lähdin kiusallani ja välinpitämättömänä samoissa housuissa kyläilemään. Tosin kohde oli vanhainkoti, joten en kauheasti erottunut muista ihmisistä, vaikka haisinkin pissalle. En puhunut kenellekään koko päivänä sanaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei auta. Mutta se auttaa näkemään miten tyhmä ja heikko ihminen i-di-oot-ti äitini on kun palvoo kusipää miestään joka hakkas lpsiaan.
Mun vanhemmat hylkäsi mut jo vauvana kun eivät antaneet perusturvaa tai välittämistä saati mitään rakkautta.
Sit kävi niin, että kun muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, he hylkäsi mut KOKONAAN. Loppu soittelu ja yhteydenpito, eivät vastanneet soittoon, siellä ei voinut käydä.
Kaikki loppu heidän puolelta.
No tarina jatkuu. Sain lapsia, lapsenlapset tietenkään ei kiinnostaneet yhtään. Ikinä ei autettu tai tuettu, ei tultu ristiäisiin, lapsia ei noteerata mutenkään eikä nimiäkään tiedetä. Tää oli melko odotusarvo, ei narsisti osaa rakastaa yhtään ketään paitsi itseään.
Mutta odotas, odotas. Kävi niin että narsisti/payko isäukko saikin 71v iässä toispuolihalvauksen, meni ajokortti ja liikuntakyky suurelta osin. Ja NYT ALKOI KIINNOSTAA. Alkoi haukkumis/marttyyripuhelut miten vaikea ja kylmä lapsi olen, miten heitä pitää nyt auttaa, miten he on KAIKEN AINA SNTANEET LAPSILLEEN, miten isä nyt tarvii ihmisiä ympärilleen.
Perinnöllä on uhkailtu (sellaista ei edes ole), on vedottu vaikka mihin ja kylmät välit on laitettu LASTEN syyksi.
Siis V.M.P. Noinne just toimii, hylätään kun ei kiinnosta, uudelleen lasso kaulaan kun kiinnostaa. Mistään hakkaamisista ei ota vastuuta vaan kiistää kaiken, ja syyttää lapsia huonista väleistä. Mitään vikaa ei ole itsessä, kaikki vika on hakatun lapsen. Mitäs juoksi nyrkin eteen tai remmin alle, mitäs seisoi halkopinon vieressä jolloin sai halolla pieksää, mitäs itse aiheutti huonot välit.
Oon niiiin kurkkua myöten täynnä psykopaatti isääni :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei auta. Mutta se auttaa näkemään miten tyhmä ja heikko ihminen i-di-oot-ti äitini on kun palvoo kusipää miestään joka hakkas lpsiaan.
Mun vanhemmat hylkäsi mut jo vauvana kun eivät antaneet perusturvaa tai välittämistä saati mitään rakkautta.
Sit kävi niin, että kun muutin toiseen kaupunkiin opiskelemaan, he hylkäsi mut KOKONAAN. Loppu soittelu ja yhteydenpito, eivät vastanneet soittoon, siellä ei voinut käydä.
Kaikki loppu heidän puolelta.
No tarina jatkuu. Sain lapsia, lapsenlapset tietenkään ei kiinnostaneet yhtään. Ikinä ei autettu tai tuettu, ei tultu ristiäisiin, lapsia ei noteerata mutenkään eikä nimiäkään tiedetä. Tää oli melko odotusarvo, ei narsisti osaa rakastaa yhtään ketään paitsi itseään.
Mutta odotas, odotas. Kävi niin että narsisti/payko isäukko saikin 71v iässä toispuolihalvauksen, meni ajokortti ja liikuntakyky suurelta osin. Ja NYT ALKOI KIINNOSTAA. Alkoi haukkumis/marttyyripuhelut miten vaikea ja kylmä lapsi olen, miten heitä pitää nyt auttaa, miten he on KAIKEN AINA SNTANEET LAPSILLEEN, miten isä nyt tarvii ihmisiä ympärilleen.
Perinnöllä on uhkailtu (sellaista ei edes ole), on vedottu vaikka mihin ja kylmät välit on laitettu LASTEN syyksi.Siis V.M.P. Noinne just toimii, hylätään kun ei kiinnosta, uudelleen lasso kaulaan kun kiinnostaa. Mistään hakkaamisista ei ota vastuuta vaan kiistää kaiken, ja syyttää lapsia huonista väleistä. Mitään vikaa ei ole itsessä, kaikki vika on hakatun lapsen. Mitäs juoksi nyrkin eteen tai remmin alle, mitäs seisoi halkopinon vieressä jolloin sai halolla pieksää, mitäs itse aiheutti huonot välit.
Oon niiiin kurkkua myöten täynnä psykopaatti isääni :(
Todella sääli, ettei tällaisia ihmisiä saada hoidon piiriin, koska he ovat mielestään ihan kunnossa.
Moneen kertaan myöhemminkin olen eri tilanteissa huomannut sen, että eivät ihmiset yleensä välitä siitä, jos joku toimii väärin. Jos löytyy joku syy kääntää katse sivuun jonkun huonosta toiminnasta, niin tämä käytetään aina, kärsivät muut miten pahasti tahansa.