Yhteinen pankkitili, yhteiset rahat ja suuri yllätys!!
Meinasin pudota penkiltä, kun menin pankkiin. Jossakin tilanteessa, kun pankit ovat vaihtaneet omistajaa ja meidän tilit siirtyneet aina pankin mukana, on tapahtunut varsin mielenkiintoinen asia.
Meillä on miehen kanssa ollut iät ja ajat yhteinen tili, perustettiin se aikoinaan yhdessä. Sitä on käytetty kumpikin ja minä hoidellut verkkopankkia, mutta varmaankin miehen salasanalla ja avainluvuilla, kun niitä ei taidettu silloin alunalkaen lopulta ottaa käyttöön kuin yhdet, ettei sitten söhelletä niiden kanssa. Mies ei koskaan käy nettipankissa, sen hoidan aina minä. Jostakin syystä vain otettiin miehen "nippu" käyttöön.
No sitten menin viime viikolla pankkiin, ihan oikeaan konttoriin ja olisin halunnut itselleni omat nettitunnukset, mutta eihän mulla ollut mitään pankkikorttia mukana, ajattelin että saan ihan henkilöllisyyden todistamalla sieltä tutusta konttorista haettua...mutta ei!
Minun nimi olikin jossakin vaiheessa tyystin tippunut meidän yhteisen tilin käyttäjistä. En ollut ollenkaan siellä, paitsi lainanmaksajana :)
Kukaan ei osannut selittää miten se oli mahdollista, mutta jos mieheni olisi kuollut, en olisi saanut käyttää enää omaa tiliäni/rahojani, vaan ne olisi menneet suoraan kuolinpesään!
Kannattaa käydä tarkistamassa, että nuo nimet on siellä kaikki kunnossa. Minunkin nimi sinne sitten taas lisättiin, mutta vasta kun sain miehen menemään pankkiin henkilökohtaisesti hoitamaan sen asian ja allekirjoittamaan sen, että se tili on meidän yhteinen.
Kommentit (8)
Se alkuperäinen on varmaan jossakin...tehty reilu 25v sitten, en osaa sanoa mistä ihan heti alkaisin etsiä sitä. Kannattaa tosiaan pitää noista papereitaankin hyvää huolta, meillä on noita "tärkeitä" papereita miljoonia, kansioita on jos vaikka kuinka monia... ottakaa oppia tuosta vinkistä, mutta ei se olisi estänyt tuota meidän mokaa tapahtumasta, se tapahtui pankissa, ei meillä kotona. ap.
Meillä tapahtui sama vakuutusyhtiön kanssa. Uusin puhelimitse vakuutuksiamme niinkuin normaaisti ja hups, sen jälkeen en ollutkaan enää vakuutusten ottaja vaan mieheni enkä saanut niitä hoitaa ilman hänen valtakirjaansa. Mystistä! Siihen asti olin 8 vuotta hoitanut kaikki vakuutuksemme ja niiden muutokset. Käsittämätöntä, miten tällainen voi tapahtua.
Koin todellakin olevani se toinen sukupuoli.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 23:13"]
Meillä tapahtui sama vakuutusyhtiön kanssa. Uusin puhelimitse vakuutuksiamme niinkuin normaaisti ja hups, sen jälkeen en ollutkaan enää vakuutusten ottaja vaan mieheni enkä saanut niitä hoitaa ilman hänen valtakirjaansa. Mystistä! Siihen asti olin 8 vuotta hoitanut kaikki vakuutuksemme ja niiden muutokset. Käsittämätöntä, miten tällainen voi tapahtua.
[/quote]
No just, varmaan siellä kukaan ei ole tehnyt virhettä, niinkuin ei tuolla meidän pankissakaan.
Hauskaa on se, että meillä on käyttöoikeuksia tuolla tilillä tavallista useammilla, kun oltiin välillä ulkomailla, annettiin käyttöoikeuksia sitten molempien vanhemmille, jos olisi tullut tarvetta hoidella raha-asioita, mutta mulla ei sitten olekkaan tosiaan sitä ollenkaan omalle tililleni.. ap.
Miksi pitää olla kaikki varat yhteisellä tilillä? Sen ymmärrän, jos on sellainen, jolta maksetaan kuukausittain laskut niillä rahoilla, jotka on laitettu sitä varten, mutta minusta olisi todella kummallista, ei olisi sitä ihan omaa tiliä.
Hyvät naiset, olemme siirtyneet jo aikoja sitten tasa-arvoisesta pohjoismaisesta kulttuurista eurooppalaiseen macho-kulttuuriin, jossa ei oleteta naisten hoitavan edes omia asioitaan saati sitten yhteisiä, jos ovat perheellisiä.
Aattele, jos se iso yllätys olis ollutkin lottovoitto teidän ennen yhteisell tilillä, ja et olis päässyt siihen käsiksi. Ja uus tyttökaveri... Näistä asioista todella kannattaa pitää huolta.
Meilläkin on yhteiset tilit. Siis kaksi tiliä, toiseen tulee miehen palkka, toiseen minun. Toisesta maksetaan laskut + lyhennykset, toisella eletään. Molemmilla käyttöoikeudet molempiin tileihin.
Lisäksi yhteinen säästötili, johon siirretään rahaa siltä tililtä, missä sitä on.
En koe tätä todellakaan mitenkään epätasa-arvoiseksi vaan nimenomaan tasa-arvoiseksi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 23:13"]
[/quote]
Meillä oli osa vakuutuksista vain miehen nimellä, mutta en silti tarvinnut valtakirjaa selvitellessäni perheen vakuutusten tilaa ja tein sujuvasti muutoksiakin niihin. Sain lisättyä itseni toiseksi vakuutuksenottajaksi, joten nyt näen kaikki vakuutukset omilla tunnuksillani.
Kai sulla on alkuperäinen tilisopimus tallessa....sitä varten se annetaan, kun siinä lukee mitä alunperin on sovittu.