Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten omaisuus piiloon, vanhustenhoidon maksut? Juristi?

Vierailija
03.03.2019 |

Miten menetellä tilanteessa, jossa varakas vanhus/vanhukset kyseessä, en halua, että omaisuus hupenee hoivakotiin. Jos säästöjä on, nehän on käytettävä.
Juristiin otamme yhteyttä, mutta onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sitten maksetaan veroja?

Vierailija
22/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan. Ei kannatasäästää, kannattaa loisia jo nuoresta pitäen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa muuttaa kaikki käteiseksi ja piilottaa vanhainkodin vaippaan. Sitä ei koskaan vaihdeta, varma piilo.

Vierailija
24/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista, olemme juristiin yhteydessä ja mietimme, mikä paras ratkaisu.

Vierailija
25/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaisuus ei mene maksuihin, tulot vain.

Mutta tokihan omaisuuden voi siirtää jonkun muun nimiin muista syistä.

Vierailija
26/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet edesauttanut vaurauden kasvattamisessa? Miksi et antaisi vanhempien käyttää itse hankkimiaan rahoja itsensä hoitoon? Kerätkää te jälkeläiset ihan itse omat rahanne älkääkä kärkkykö perintöjä.

Ajatuksena voi olla, että vanhus saa saman hoivan mutta vain toisella tavalla toimien siitä ei tarvitse maksaa niin paljon. Tällaista optimointia saa tehdä laillisen toiminnan puitteissa. Vain typerys luulee, että lainsäätäjät eivät itse optimoisi. Lakeja muutetaan mikäli tilanne vaatii siitä voimme kaikki olla varmoja.

Vaimoni äiti on Attendossa hoidossa ja vaimoni sai juuri tietää sisareltaan, että heidän äitiään veloitetaan hoitomaksuista niin kauan, kunnes tilillä on jäljellä 100 euroa, jonka jälkeen kunta alkaa maksamaan heidän äitinsä hoidosta korvausta Attendolle.

Olen miettinyt omaa tulevaisuuttani vanhana ja miettinyt voiko kunta "painostaa" minua myymään omakotitaloni siinä vaiheessa kun en itse siinä enää pysty asumaan ja vaihtoehtona on yksityinen hoitolaitos, esim. Attendo?

Tuntuisi jotenkin oudolta, jos vuosikymmeniä maksamani talo menisi omiin hoitokuluihini siinä vaiheessa kun en enää pysty elämään kodissani.

Toisaalta ymmärrän, että jokainen meistä on vastuussa omasta hoidostaan, mutta entäpä ne jotka ovat aloittaneet nuorena säästämisen eläkeikää varten ja joutuvat sitten ehkä ennenaikaisesti ykityiseen hoitokotiin.

Voidaanko heidän elinikäiset säästönsä sosialisoida Attendolle, kansainvälisen yrityksen tileille,  kunnan välityksellä?

Minä olen säästänyt koko aikuisikäni juurikin sitä varten, että voisin ostaa hoivapalveluita vanhana. Jos vaimo tai joku muu hoitaa, saa rahatkin. Jos ei, rahat menee sille, joka vaippani vaihtaa ja lusikoi sopan suuhun. Mikäli se siis on loppuelämäni kohtalo. Kuollahan voi vaikka huomenna.

Vierailija
27/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten olet edesauttanut vaurauden kasvattamisessa? Miksi et antaisi vanhempien käyttää itse hankkimiaan rahoja itsensä hoitoon? Kerätkää te jälkeläiset ihan itse omat rahanne älkääkä kärkkykö perintöjä.

Ajatuksena voi olla, että vanhus saa saman hoivan mutta vain toisella tavalla toimien siitä ei tarvitse maksaa niin paljon. Tällaista optimointia saa tehdä laillisen toiminnan puitteissa. Vain typerys luulee, että lainsäätäjät eivät itse optimoisi. Lakeja muutetaan mikäli tilanne vaatii siitä voimme kaikki olla varmoja.

Vaimoni äiti on Attendossa hoidossa ja vaimoni sai juuri tietää sisareltaan, että heidän äitiään veloitetaan hoitomaksuista niin kauan, kunnes tilillä on jäljellä 100 euroa, jonka jälkeen kunta alkaa maksamaan heidän äitinsä hoidosta korvausta Attendolle.

Jos anoppisi on todettu olevan ympärivuorokautisen laitoshoidon tarpeessa, tuo on erittäin todennäköisesti lain vastaista. Kannattaa valittaa kunnan toiminnasta (en tiedä oikeaa valitustahoa, mutta selvittäkää).

Vierailija
28/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli tämän avauksen tarkoitus?

Juristi kertoo kuitenkin kaiken.

Ohis

Vierailija
29/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma ettei omaisuutta voida muuttaa rahaksi hoitomaksujen korvaamiseksi.

Jos käteinen raha tileiltä voidaan ottaa hoitomaksuihin, se ajaa ihmiset aika eriarvoiseen asemaan, sillä toisella voi olla 200 000  euron omakotitalo tai osakkeita ja toisella vanhuksella sama summa käteisenä säästötilillä.

Kummalista jos "laki" on tehty näin epätasa-arvoiseksi.

Vierailija
30/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kuvionsa on sekin, jos sinne hoivakotiin päätyy puolisoista paremman eläkkeen saava ja se pienempi eläkkeinen jää asumaan yhteiseen asuntoon. Kela katsoo tilanteen asumuseroksi. Iso eläke kupataan pörssiyhtiöön ja köyhä "elävän leski" joutuu myymään kämpän, jos se kansaneläke ei riitä asunnon ylläpitokuluihin.

Vierailija
31/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuus ei vaikuta hoitokotien maksuihin, ainoastaan omaisuudesta saatava tulo (esim. vuokratulo tai osakkeista maksettavat osingot) vaikuttavat.

Tosin olen lukenut sellaisia väitteitä, että jotkut kunnat eivät tarjoa vanhukselle hoitopaikkaa, vaikka hän olisikin sen tarpeessa, jos vanhuksella on tarpeeksi omaisuutta, vaan vaativat, että vanhuksen on ostettava tarvitsemansa palvelut yksityiseltä puolelta niin kauan kuin hänen rahansa riittävät. En tiedä, pitävätkö nämä väitteet paikkansa. Lain mukaista tällainen käytäntö ei ainakaan ole.

No ei ole totta, olisi nimittäin aika tavalla laitonta ja toiseksi johtaisi juurikun vekslailuihin ja omaisuudensiirtopuljailuihin. Tulot vaikuttavat.

Vierailija
32/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin tutkimassa asiaa ja totesin, että jos on omaisuutta, vanhus ohjataan kunnissa yksityisten hoitolaitosten puoleen, eli asunto-osakkeen omistava vanhus joutuu maksamaan hoitonsa itse, kunnes varallisuus on käytetty, jonka jälkeen kunta maksaa hoidosta 85 prossaa.

On siis aivan sama, omistaako käteistä rahaa pankissa tai omaisuutta.

Molemmissa tapauksissa vanhus joutuu käyttämään rahansa/omaisuutensa omaan hoitoonsa ja vasta sen jälkeen kunta osallistuu kustannuksiin.

Vierailija
33/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli tämän avauksen tarkoitus?

Juristi kertoo kuitenkin kaiken.

Ohis

Heh, no apllä ei ole tarvetta juristille, kunhan nyt teki avauksen.

Tollo on , jos on juristille tarkoitus mennä, niin ensin kysyy tältä palstalta.

Voi, voi.

Vierailija
34/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin tutkimassa asiaa ja totesin, että jos on omaisuutta, vanhus ohjataan kunnissa yksityisten hoitolaitosten puoleen, eli asunto-osakkeen omistava vanhus joutuu maksamaan hoitonsa itse, kunnes varallisuus on käytetty, jonka jälkeen kunta maksaa hoidosta 85 prossaa.

Molemmissa tapauksissa vanhus joutuu käyttämään rahansa/omaisuutensa omaan hoitoonsa ja vasta sen jälkeen kunta osallistuu kustannuksiin.

Ei nyt ihan noinkaan. Mun mummi on kunnan hoivayksikössä ja hänellä on oma asunto jota kunta ei todellakaan voi lain mukaan käskeä sosialisoimaan. Muöskään tilillä oleva raha ei vaikuta. Vain tuloista peritään 85 % hoitomaksuksi. Tutkikaapa asiakasmaksulakia.

Vierailija
35/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopii käydä tutkimassa toisen ja kolmannenkin kerran, äläkä levittele potaskaa.

Vierailija
36/53 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monet kunnat menettelevät niin kuin kommentoimassasi viestissä on kerrottu. Se on hyvin todennäköisesti laitonta, mutta niin kauan kuin yhdenkään vanhuksen omainen valita asiasta, kunnat jatkavat toimintaansa. Tehkää valitus, jos teidän omaisenne on kuvatun ryöstön kohteena. Muuten tämä touhu ei lopu.

Vierailija
37/53 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin selvää asiasta ja jos on pankissa rahaa vain 16 978 euroa ja sitä enempi,niin joutuu vanhus maksamaan 8 % ylimenevältä osalta hoitoon.Muuten saa jättää jotakin myös arkun ostoon ja hautajaiskuluihin.

Vierailija
38/53 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoida vanhukset itse. Silloin omaisuus säilyy

Vierailija
39/53 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten sanottua kunnat saattaa toimia näin. Hoitopaikoista on pulaa niin silloin kunnallista paikkaa tarjotaan ensijaisesti heille joilla ei siihen muuten olisi varaa.

Vierailija
40/53 |
08.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun öidiltäni velvoitettiin kymmenen tuhatta euroa kuukaudessa hoitomaksua, yksityinen hoitokoti. Äiti ei halunnut rahojensa menevän hoitokodille näin runsain mitoin. Ennakkoperintönä omaisuus lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi