Onko kukaan järjestämässä rippijuhlia kesällä?
Meillä on esikoisen rippijuhlat kesällä enkä ole edes käynyt pitkään aikaan kenenkään rippijuhlissa. En edes tiedä ketä kutsutaan rippijuhliin. Kummit ja isovanhemmat tietysti mutta entä muut? Kutsutaanko niihin yleensä paljon muita sukulaisia? Meinaatko tarjota ruokaa vai vain jotain suolaista piirakkaa tjms?
Kommentit (31)
Meillä oli lähisuku ja kummit. Pelkkä kahvipöytätarjoilu. Kakkuja, suolaisia yms.
Meillä on tarkoitus kutsua kummit, isovanhemmat, enot ja tädit perheineen, ja varmaan jokunen ystäväperhe. Ei mitään kovin kummallista.
Meillä myös ihan lähiomaiset eli perhe ja isovanhemmat ja kummit, jotka hekin ovat lähisukulaisia. Tarjoiluna kakkua ja pullaa ja sitä väsynyttä valuntaa suolaista piirakkaa. Kolmannet juhlat on jo ensi kesänä ja hyvin on isovanhemmille kelvannut kakku ja lohipiirakka. Ennemin olisivat varmaan olleet vanhat ihmiset ihmeissääb mozzarellasta ja marinoiduista oliiveista :D
Hassua, että joillain on niin tapana pitää sitä omaa tyyliä aina oikeana. Kun ei nähdä omien silmälappujen ohi muita tapoja kuin oma. Kaikille ei tule 60 ihmistä koko päiväksi. Aika moni viettää rippijuhlat ihan pienenä kahvitilaisuutena.
Ps ja jos saisin itse toivoa, niin kiva olisi jos pidettäisiin enemmän ihan pienen porukan juhlina, kuten ennen vanhaan. En tykkää enää rippijuhlistakaan, kun ne on vain sellaisia rahankerjäysjuhlia. Ihan läheisen sukulaisteinin juhliin menee mielellään, mutta ei jaksaisi maksaa 50 euroa teinille ja ajaa pitkää matkaa syömään marinoituja oliiveja ahtaissa tiloissa.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:35"]
Meillä myös ihan lähiomaiset eli perhe ja isovanhemmat ja kummit, jotka hekin ovat lähisukulaisia. Tarjoiluna kakkua ja pullaa ja sitä väsynyttä valuntaa suolaista piirakkaa. Kolmannet juhlat on jo ensi kesänä ja hyvin on isovanhemmille kelvannut kakku ja lohipiirakka. Ennemin olisivat varmaan olleet vanhat ihmiset ihmeissääb mozzarellasta ja marinoiduista oliiveista :D
Hassua, että joillain on niin tapana pitää sitä omaa tyyliä aina oikeana. Kun ei nähdä omien silmälappujen ohi muita tapoja kuin oma. Kaikille ei tule 60 ihmistä koko päiväksi. Aika moni viettää rippijuhlat ihan pienenä kahvitilaisuutena.
Ps ja jos saisin itse toivoa, niin kiva olisi jos pidettäisiin enemmän ihan pienen porukan juhlina, kuten ennen vanhaan. En tykkää enää rippijuhlistakaan, kun ne on vain sellaisia rahankerjäysjuhlia. Ihan läheisen sukulaisteinin juhliin menee mielellään, mutta ei jaksaisi maksaa 50 euroa teinille ja ajaa pitkää matkaa syömään marinoituja oliiveja ahtaissa tiloissa.
[/quote]
hah hah mikä juntti. Hänen mielestään juhlallisuuden huippu on pullapitko, hanna tädin kakut, kaneliässät ja tiikerikakku. Ja suolaisena lohipiirakka. Ikää oli ? 55 v
Uskomattoman helpolla ihmiset yrittävät päästä kaikesta järjestelystä... laiskuutta vai mitä ?
Meilläkin tulee noin 60 henkilöä kun tiiviisti yhteyttä pitävä suku on suuri. Mutta kyllä meidän 300 neliön taloon mahtuu... ja eipä se teini edes tarvitse sukulaisten muutamia euroja.
Osa on niin laskoja (ja pihejä) että kaikista juhlista yritetään päästä mahdollisimman helpolla.. pullaa ja lohipiirakkaa. Anna mun kaikki kestää, kas kun ei kuivakakkua ?
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:43"]
Osa on niin laskoja (ja pihejä) että kaikista juhlista yritetään päästä mahdollisimman helpolla.. pullaa ja lohipiirakkaa. Anna mun kaikki kestää, kas kun ei kuivakakkua ?
[/quote] Meillä oli kuivakakkuja. Leivoinen osan itse. Teki muuten kauppansa!
Ei ihan 55v, mutta 52v ja isovanhemmat on 82-85 vuotiaita. Juhlien emäntä kunnioittaa vieraitaan, eikä tarjoa sellaisia exoottisia tarjoamuksia, joita vieraat ei syö.
Se voi olla sinusta junttia, mutta kun kasvat isoksi, opit kunnioittamaan myös vieraita,
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:35"]
[/quote]
hah hah mikä juntti. Hänen mielestään juhlallisuuden huippu on pullapitko, hanna tädin kakut, kaneliässät ja tiikerikakku. Ja suolaisena lohipiirakka. Ikää oli ? 55 v
Uskomattoman helpolla ihmiset yrittävät päästä kaikesta järjestelystä... laiskuutta vai mitä ?
Meilläkin tulee noin 60 henkilöä kun tiiviisti yhteyttä pitävä suku on suuri. Mutta kyllä meidän 300 neliön taloon mahtuu... ja eipä se teini edes tarvitse sukulaisten muutamia euroja.
[/quote]
Aina kun olen ollut juhlissa, joissa on jotain kuivakakkua niin se on AINA lähes koskematon kun juhlat loppuvat..
kuuluu jonnekin 60 luvulle.. kuinka kukaan edes kehtaa tarjota `?
Noinko otti kovasti luonnon päälle, että piti monta vastausta kirjoittaa. Pidä sinä 60 hengen juhlasi mozzarellojen kanssa. Minä pidän toisenlaiset juhlat.
Tätä juuri joskus ihmettelen. Kun sinulle on tyyli 60 henkeä ja oma ruokalistasi, se on ainoa oikea. Jos joku muu tekee oikein, alat heti vastailla monessa viestissä ja haukkua sitä, joka tekee toisin.
Käsittääkseni ap varmaan halusi kuulla erilaisia valmistautumistapoja. Ei vain sinun juhliasi.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:43"]
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 14:53"]
Aina kun olen ollut juhlissa, joissa on jotain kuivakakkua niin se on AINA lähes koskematon kun juhlat loppuvat..
kuuluu jonnekin 60 luvulle.. kuinka kukaan edes kehtaa tarjota `?
[/quote] Mä kehtaan. Minusta kuivakakku KUULUU kahvipöytään. Ei ole kahvipöytä eikä mikään jos siinä ei ole edes jotakin tiikerikakkua tai vastaavaa.
Kavereille voi sitten tarjota vaikka mitä oliivi-mätitahnapalleroita mutta sukukahvipöytään kuulu perinteiset safkat.
Miten niin 60 on paljon ? Meilläkin sen verran tulossa
- minun vanhemmat ja sisarrukset lapsineen= 15
- miehen vanhemmat ja sisarrukset lapsineen = 15
-kummit lapsineen= 10
eli tässä on jo 40 ja vasta läheisemmät. Sitten muutama kaveri perhe ja täti ja setä perheineen (kun ovat läheisiä) niin äkkiä siinä on jo 60 kpl
Jos jollain on muutama sukulainen niin onko se niin vaikea ymmärtää, että jollain on enemmän sukulaisia/kavereita ?
Mä voisin hyvinkin tehdä myös tuollaisen kylmäbuffetin, mutta vanhemmille sukulaisille tekisin myös sitä kuivakakkua ja pullaa. Meille periaatteessa mahtuisi isokin porukka, mutta toisaalta, jos mun tai miehen suvuissa ei ole tapana järjestää isoja rippijuhlia, niin tuntuisikohan se muista vaan lähinnä rahankerjuulta. Sitten taas kun ajattelee, niin tosi harvoin nykyään järjestetään isoja juhlia, tuntuu, että sukulaiset vieraantuvat toisistaan ja heitäkin, jotka olivat lapsuudessa tosi tärkeitä, nähdään tosi harvoin. No, onneksi mulla on vielä hetki aikaa miettiä minkälaiset juhlat loppujen lopuksi pidän.
Ap
Siis voi luoja, menkää mummot eläkekerhoihin
Siis onko jonkun mielestä mozzarella ja oliivit eksoottisia ? kait sitten on jos on koko ikänsä asunut tynnyrissä
Meillä käy juhlissa myös 70-80 vuotiaat sukulaiset, mutta kukaan ei ole koskaan kaivannut pullaa tai kuivakakkua :D
Makuaisti se on vanhuksillakin... eivätkä kaikki vanhukset ole kaavoihinkangistuneita kääkköjä, jotka vaativat aina samaa tarjottavaa kuin 50-luvulla
Miten jollakin on vain kymmenen lähintä sukulaista, eikä teillä ole sisaruksia joilla on lapsia. Eikö kummeilla ole lapsia ?
Mä taas teen sen takia voileipäkakkuja tuollaisiin juhliin koska ihmiset tykkäävät niistä.. sä saat koska tahansa kun menet ulos syömään feta-oliivi-lohi-salaatti härpäkkeitä kun valitset alkupalapöydän mutta voileipäkakkuja ei saa kuin juhlissa :)
Nekin voi tuunata nykypäivän makuun. tehtiin kerran tulista kana-voileipäkakkua jossa oli kanan seassa chilikastiketta ja majoneesia, toisessa välissä perinteinen tuorejuusto-kasvis sekoitus. Hyvin teki kauppansa.
Jos tulossa vanhempaa väkeä juhliin niin varaan aina vähintään sen yhden kuivan kakun ja siitä se muutama pala näiden vanhuksien toimesta hupeneekin, tosin minun mummoni on nyt ihastunut tekemiini juustokakkuihin ja pyytää niitä aina...
Mutta jokainen tavallaan.. luulen kuitenkin että vahukset ja lapset arvostaisivat perinteistä juhlapöytää enemmän ja sitten nuoret aikuiset pitävät noista "eksoottisemmista" tarjoiluista.
Summa Summarum. Mun juhlissa olisi erilaisia voileipäkakkuja, joku Fetapiirakka tai kaksi, Täytekakku suklaa ja vademamoussella, pari erilaista juustokakkua, kuivakakkua
ja erilaisia keksejä mistä lapset tykkäävät.
Onko oliivit ja mozzarella olevinaan nuorekkuuden huippu jonkun mielestä? Kyl mä jotakin muuta laittaisin jos haluaisin brassailla!
Ensi kesänä on juhlat. Tarjoamme ruuan ja kakkukahvit. Vieraita n. 40 henkeä. Ruuaksi joku keitto, itse leivottua (oikeaa juureen tehtyä) ruisleipää, juustoa päälle ja oikeaa voita. Täytekakku (mansikka) ja jotain muutakin makeaa sen kanssa, ehkä lusikkaleipiä. Viimeksi tällä tarjoilulla oli tyytyväisiä vieraita. Olemme maalaisia.
Meillä oli poikapuolen rippijuhlissa kummit ja mummit sekä isän että äidin uudet perheet. Myös rippileirikavereita ja isoset kävivät. Vieraita kävi n. 30
Tarjoiluna oli mm. täytekakkua, juustokakkua, keksejä, pullaa, sitruunapiirakkaa, toscapiirakkaa, kinkkupiirakkaa, basilikamarinoitua kanaa ja parmankinkkusalaattia, pastasalaattia ja yrtti/valkosipulipatonkia.
Minä järkkäsin juhlat, lapsen äiti leipoi osan.
Minulla on toiset rippijuhlat kesällä
Meillä on ekoissa rippijuhlissa sukulaisia ja kavereita, yhteensä noin 60 hlöä (iso ja tiivis suku meillä). Mutta monilla on paljon pienemmät juhlat, riippuu ihan suvusta
Minä tein ruuat tais iis lähinnä buffeepöytä (kylmä): chililohi, savustettu siika, marinoitu sisäfile, pikkulihapulla, kanapastasalaatti, vihreä salaatti ja erillisissä kupeissa: leipäjuustoa, viinirypäleitä, vesimeloonia, marinoitu oliivi, marinoitu mozzarella jne jne jne
Itse tehty mansikkabrita ja sen lisäksi suklaakakku ja jotain muuta pientä
Samalla kaavalla olen ensi kesänäkin järjestämässä
PS. voileipäkakku ja suolainen piirakka ovat niin väsyneitä valintoja. Samalla vaivalla saa jotain paljon kivempaa ja ruokaisempaa