Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi näin Wilma-aikana pitää vielä allekirjoittaa kokeita nähdyiksi?

Vierailija
25.02.2013 |

Miksei käy se, että wilmasta katsoo koenumerot. Kai opettajat näkee, että siellä käydään ne katsomassa?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

( ͡° ͜ʖ ͡°)

Vierailija
2/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan oikein! Itse heitin kaikki kotoani löytyvät kynätkin roskikseen sen jälkeen kun hankin älypuhelimen ja tietokoneen. Se, mitä kirjoittaa pitää, tehdään näppäimistöllä. Jos sitä ei pysty tekemään näppäimistöllä - sitä ei tehdä. Kynä ja paperi ovat niiin vanhanaikaisia. Kirjojakaan en enää lue. On elettävä 2000-lukua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tolla kasvatetaan lasta vastuullisuuteen. Eli kun koe on arvosteltu, on lapsen tehtävä viedä se kotiin nähtäväksi ja palauttaa sitten kouluun. Monelle tämä ei varmaan ole ongelma, mutta joillekin ihan haastava tehtävä. 

Vierailija
4/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ope ei nää käykö vanhemmat niitä numeroita katsomassa vai eivät. Vain lähetetyistä viesteistä näkee, onko ne luettu.

Toinen juttu. Numero on vain numero, varsinaisesta kokeesta näkee, minkä tasoisia virheet ovat, onko kyse vain huolimattomuudesta, vai siitä, ettei lapsi viitsi vastata huolellisesti, vai siitä, että lapsi ei oikeasti ole ymmärtänyt asioita. Ja minä ainakin haluan vanhempana tietää, minkälaisia oppijoita lapseni ovat, ja mitä sen numeron takana on, jotta voin oikealla tavalla tukea lapseni oppimista. Se meillä opettajillakin on toiveena, että vanhemmat olisivat oikeasti kiinnostuneita siitä oppimisesta, eikä vain numeroista.

Vierailija
5/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi pitää allekirjoittaa! Lapsemme opettaja on monesti laskenut kokeen pisteet väärin. Äskenkin erään kokeen numero nousi kasista kymppiin! Lapsi oli saanut joka kohdasta täydet pisteet, mutta ope oli TAAS häslännyt!

Ja minusta on mukava käydä koe läpi lapsen kanssa, jos kokeessa on ollut jotain vaikeata. 

Vierailija
6/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että tolla kasvatetaan lasta vastuullisuuteen. Eli kun koe on arvosteltu, on lapsen tehtävä viedä se kotiin nähtäväksi ja palauttaa sitten kouluun. Monelle tämä ei varmaan ole ongelma, mutta joillekin ihan haastava tehtävä.

Ensinnäkin, ope ei nää käykö vanhemmat niitä numeroita katsomassa vai eivät. Vain lähetetyistä viesteistä näkee, onko ne luettu.

Tämän selityksen minäkin kuulin, mutta miksi roikkua vanhoissa tavoissa, kun uudet on parempia? Tuo on nyt vain tekninen yksityiskohta että näkeekö opettajat käviät vai eivät.

Vierailija
7/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 10:44"]

Onneksi pitää allekirjoittaa! Lapsemme opettaja on monesti laskenut kokeen pisteet väärin. Äskenkin erään kokeen numero nousi kasista kymppiin! Lapsi oli saanut joka kohdasta täydet pisteet, mutta ope oli TAAS häslännyt!

Ja minusta on mukava käydä koe läpi lapsen kanssa, jos kokeessa on ollut jotain vaikeata. 

[/quote]Kai sä osaat se kokeen käydä läpi ilman allekirjoittamistakin?

Vierailija
8/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onko iso vaiva..........

No joo. Meillä kaikki opettajat ei käytä Wilmaa koenumeroiden osalta. Enkunopella on se tapa että merkkaa isoon kokeeseen sanakokeiden tulokset, ja ne kuitataan sit kerralla.

Minulle ihan sama, tosin ainakin pienemmät lapsemme tykkäävät näyttää kokeitaan.

Vierailija
9/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole tarvinnut allekirjoittaa sen jälkeen kun tuli wilma. Sinänsä aivan sama, käyn kokeet läpi siitä huolimatta.

Enemmän ihmettelen vanhempia, joille pitää olla joku tällainen allekirjoittamispakko, että viitsivät katsoa sen lapsen kokeen. Minusta kuuluu olla sen verran kiinnostunut lapsen koulunkäynnistä, että autat kokeeseen kyselmällä ja sitten tarkistat kokeen.

Vierailija
10/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 10:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 10:44"]

[/quote]Kai sä osaat se kokeen käydä läpi ilman allekirjoittamistakin?

[/quote]

Onko sinulla jokin ongelma kirjoitustaidossa? Eikö kynä pysy kädessä? Liian raskasta irrottaa käsi sidukkapullosta siksi aika että pyöräytät Izabel-Jemmican kokeeseen nimesi?

Vierailija
11/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tullut tavaksi se, että lapsi allekirjoituttaa kokeet sekuntia ennen kouluunlähtöä. Paljonpa siinä sitten ehtii katsoa niitä kokeita, mutta allekirjoitus sitten kuitenkin komeilee eikä tule mitään huomautuksia lapselle. Ja opettaja luulee, että olen nähnyt kokeiden sisällöt?

Vierailija
12/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 11:04"]Meillä on tullut tavaksi se, että lapsi allekirjoituttaa kokeet sekuntia ennen kouluunlähtöä. Paljonpa siinä sitten ehtii katsoa niitä kokeita, mutta allekirjoitus sitten kuitenkin komeilee eikä tule mitään huomautuksia lapselle. Ja opettaja luulee, että olen nähnyt kokeiden sisällöt?[/quote]

Äitinä sinun tehtäväsi on kasvattaa lastasi, ettei toimi näin. Ei se ole open vika.

Vierailija
13/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 11:04"]Meillä on tullut tavaksi se, että lapsi allekirjoituttaa kokeet sekuntia ennen kouluunlähtöä. Paljonpa siinä sitten ehtii katsoa niitä kokeita, mutta allekirjoitus sitten kuitenkin komeilee eikä tule mitään huomautuksia lapselle. Ja opettaja luulee, että olen nähnyt kokeiden sisällöt?[/quote]

Puhutteko te lainkaan lastenne kanssa?

Meillä jutellaan päivän kuulumiset, ja siihen kuuluu se että lapsi kertoo kokeen palautuneen jolloin sen voi samantein pyytää nähtäväksi.  Muutenkin on ollut tapana olla tietoinen lapsen tekemisistä..

Vierailija
14/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli on kymppejä ja ysejä niin siinä on mennyt opit perille. Tietenkin jos löytyy kutosta ja seiskaa niin ei muuta kun vanhemmille lisäduunia että katsoo että läksyt ja tehtävät tulee tehtyä jne. Eriasia jos oppiminen ei siitä kummene vaikka mitä tekisi.

Vierailija
15/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalia vanhempia kun käyvät lastensa kanssa kokeet läpikin. Kouluhan on lapsen työ ja hänen on itse se hoidettava. Korkeintaan kysytään, että mites menee. Jos lapsi vastaa, että hyvin, vaikka menee päin puuseetä, niin kantakoot sitten itse vastuun siitä.

Ennen oli sellainen taktiikka - en ainakaan minä muuta tiedä - että kotona odotettiin, että hyvin menee ja hyviä numeroita tulee, vaikka mitään läksyjä ei koskaan ikinä luettaisikaan. Näin ainakin vielä koko keksikoulu eli nykyinen peruskoulu. Jotain sanoja luettiin välitunnilla ja osattiin.

On tainnut tämä koulu todellakin muuttua, kun vanhemmat ja opet ovat kuin perskärpäset kiinni 24/7 muksujensa koulunkäynnissä jo jostain ekasta luokasta ja vinkuvat milloin mitäkin. Koulut, opet, neuvola, lääkärit, psykologit, lääketeollisuus, psykiatrit yms ja siis tämmöisetkö ne ovat niitä, jotka teidän elämäänne pyörittävät - ja annatte pyörittää? Siis kyllä on maailma menny sekaisin! Takaisin siihen, että muksut hoitaa kouluasiansa siellä koulussa ja kun sieltä lähdetään, niin ON JOTAIN MUUTA ELÄMÄÄ! Koulukirjat ja muut pelit pois! Ja pelkkä uusi 15 egen Nokia käteen. Koulu ei ole elämän pääasia kenellekään.

Tässä se luokkaero sit taitaakin olla. Ei ole mitään yläluokkalaisia, jos eivät vanhemmat käy lastensa puolesta sitä koulua ja hoida hommaa kotiin. Voi mikä teatteriesitys onkaan meneillään maailman parhaassa koulussa! Vanhemmat takapiruina lasten koulupenkillä ja muualla maailmassa se on ne muksut ite kun käy sitä kouluaan. Jotain tämmöistä falskia paskaa saatettiin tässäkin asiassa taas vaan odottaa.

Vierailija
16/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisi numerot näkemättä ilman allekirjoitusta. Meillä kun ei wilmaan koenumeroita tule.

Vierailija
17/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä kokeesta näkee tosiaan paljon muutakin kuin sen arvosanan. Viime aikoina olen laittanut esimerkiksi seuraavanlaisia kommentteja kokeisiin:

- Kirjoita kokeisiin asiallisia vastauksia (vastaus ollut tyyliin EVVK)

- Valitettavasti tästä vastauksesta tuli 0 pistettä, koska en saa käsialastasi selvää

- Hienoa, että jaksoit pohtia tätä tehtävää pitkään ja kirjoittaa pitkän vastauksen!

- Hyvästä yrityksestä sait ½pistettä, vaikka lopputulos meni vähän pieleen.

Opettajana toivoisin, että koe käydään vielä kotona lapsen/nuoren kanssa läpi yhdessä. Itse laitan koearvosanat Wilmaan, mutta vain harva kollegani tekee näin, jota ihmettelen kovasti, koska tämä helpottaa suuresti sitten kun annetaan todistusarvosanoja ja Wilma laskee valmiiksi kokeiden keskiarvot.

Vierailija
18/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ope lisää vielä tuohon edelliseen viestiin...

Oppilastahan suurin piirtein 1/3 asuu kahta kotia, joten on tosi kätevää kun toinenkin vanhempi näkee koenumerot sitten Wilmasta.

Vierailija
19/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 11:14"]

Puhutteko te lainkaan lastenne kanssa?

Meillä jutellaan päivän kuulumiset, ja siihen kuuluu se että lapsi kertoo kokeen palautuneen jolloin sen voi samantein pyytää nähtäväksi.  Muutenkin on ollut tapana olla tietoinen lapsen tekemisistä..

[/quote]

Tietysti puhun lapseni kanssa. Et ole tässä asiassa yhtään minua parempi.

Vierailija
20/23 |
25.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen takia ei käy kun ope ei jaksa skannata niitä kokeita Wilmaan ja vanhemmat ei jaksa koko ajan käydä Wilmassa. Joillakin ei tietsikkaa muualla kuin kirjastossa.