Jännittää edessä oleva siitepölykausi (lapsen takia)
Meillä lapsella todettiin viime keväänä todella kova koivuallergia ja oli hengitysvaikeuksia yms. Lääkäri sanoi, että ensi vuonna täytyy aloittaa antihistamiinit hyvissä ajoin. Mitenköhän aikaisin sitten, milloin pitäisi varata lääkäriaikaa tämän asian tiimoilta? Miten teillä muilla suhtaudutaan tulossa olevaan koivuaikaan, te keillä on hankalat allergiat lapsilla? Mua ahdistaa, muistan viime keväältä miten lapsella oli eräänä yönä astmaoireilua ja valvoin läpi yön, jotenki se pelko jäänyt miten nyt selvitään.
Kommentit (10)
Varaa aika jo nyt. Mitä vaikeammat oireet, sen aikaisemmin pitää lääkitys aloittaa. Viimeistään 2 viikkoa ennen siitepölykauden alkamista, jos tietää mikä kasvi allergian aiheuttaa. Itse aloitan toukokuun alussa, mulla oireet alkaneet noin juhannuksen tienoilla ja aina olen myöhässä niiden kanssa. Nyt pelaan varman päälle.
Asumme Helsingissä ja lapsella paha koivuallergia. Koskahan antihistamiinit tulisi aloittaa?
Testattiinko lapsi vielä syksyllä erikseen?
Onko vielä ollut missään mainintaa, miten kevät edistyy euroopassa?
Minä olen itselläni jo aloittanut. Ei niistä haittaakaan ole. Samoin olen käynyt hakemassa reseptin Ventolineen, koska minullekin ainakin viime keväänä aiheutti hengitysvaikeuksia. Mutta viime vuonna siitepölytilanne oli tosi huono.
Kannattaa vaikka jo varata lääkärille aika niin voit jutella hänen kanssaan mitä mieltä hän on.
Allergia ja astmaliiton sivuilta saa ehkä inasen järkevämpiä neuvoja kuin av-puoskareilta.
Viime kevään siitepölyennusteet metsään, nyt luvassa pahempi kevät
Ennustin vuosi sitten tukalaa kevättä leppä- ja koivuallergikoille, tavanomaista oirekesää heinänuhaisille ja helppoa loppukesää pujoallergikoille. Miten kävikään? Sateinen kesä todisti, ettei edes vuosikymmenen kokemus siitepölyjen seurannasta takaa kovin luotettavaa ennustetta tulevalle siitepölykaudelle.
Varsinkin leppä petti ja pahasti, sillä siitepölyä mitattiin Kaakkois-Suomessa alle puolet tavanomaisesta määrästä. Paikallista kukintaa kesti tuskin viikon päivät, mutta kaukokulkeumapiikki maaliskuun puolivälissä osui sentään kohdalleen. Huhtikuun puolivälissä etelästä kaukokulkeutui suuria määriä myös koivun siitepölyä, mutta sen jälkeen koivuallergiset selvisivätkin vähällä. Vapun lämpöaallon yhteydessä koivut kukkivat heikommin kuin kertaakaan aikaisemmin 2000-luvulla.
Heinäallergisten hengitettävänä oli odotetusti tavanomainen määrä siitepölyä, vaikka pouta- tai hellekausia ei kesällä juuri ollut. Kenties juuri siksi huippupitoisuudet jäivät mittaamatta. Siitepölykausi päättyi keskinkertaiseen, mutta tavallista lyhyempään pujon kukintaan. Edellisen kesän huippupitoisuuksista tultiin rymisten alas ja kausi oli ohi jo elokuun puolivälissä.
Edellisistä heikoista lehtipuuennusteista huolimatta alla jälleen puolivakava näkemys tulevan siitepölykauden etenemisestä! Voit seurata ennusteen paikkansapitävyyttä Instituutin sivuilta osoitteesta www.ekay.net.
Sivuille päivitetään Kaakkois-Suomen siitepölytilanne kahdesti viikossa maaliskuun alusta elokuun loppuun.
”Leutojen talvien surkea sarja jatkui. Vaikka lepällä oli vuorossa heikompi kukintakevät, edellisen kevään vaisu kukinta oli jättänyt puille lisävoimia. Niinpä lepän siitepölyä oli ilmassa lähes yhtä runsaasti kuin edellisenä vuotena. Leppäallergikoille määrät olivat kuitenkin keskivertoa pienempiä ja oirekausi siten hieman tavallista helpompi. Lähes kuukauden mittaisen kukintakauden huippu osui huhtikuun alkupäiviin.
Kaksi vuotta voimia keränneet koivut intoutuivat pölyttämään voimakkaasti jo huhtikuun lopulla. Siitepölykausi venyi lähes kuukauden mittaiseksi. Yli tuhanteen nousevia huippupitoisuuksia mitattiin noin viikon ajan toukokuun puolivälissä, pahimpana päivänä ilmassa oli yli 10 000 siitepölyhiukkasta ilmakuutiossa. Koivuallergikoilla oireita oli selvästi enemmän kuin muutamana edellisenä keväänä.
Edellistä aurinkoisemman kesän myötä myös heinien siitepölyä oli ilmassa tavallista enemmän ja heinäallergisten oirekausi oli pitkä. Heinien kukinta alkoi ennen kesäkuun puoliväliä ja jatkui aina heinäkuun loppuun saakka. Muutamana päivänä mitattiin myös huippupitoisuuksia, jolloin vuorokauden keskiarvona oli yli sata siitepölyä ilmakuutiossa. Viimeksi vastaavia päiviä oli vuonna 2005.
Pujot kukkivat keskimääräistä heikommin, vaikka aloittivatkin hyvissä ajoin jo heinäkuun puolella. Suuria vuorokausipitoisuuksia oli vain muutamana päivänä kuun lopulla. Viimeiset hiukkaset elokuun lopulla olivat ilmeisesti lähisukuisen ketomarunan, jotka yhdessä marunatuoksukin kaukokulkeutuneen siitepölyn kanssa aiheuttivat vähäisiä oireita joillekin pujoallergikoille.”
Kimmo Saarinen, Instituutin johtaja
Etelä-Karjalan Allergia- ja Ympäristöinstituutti
Varaat ajan lääkärille jo nyt. Viimeistään maaliskuussa. Mä syön huhtikuusta elokuuhun allergialääkkeitä ja viime kesästä täytyy sanoa, että oireita oli tosi vähän. En muista milloin olisi ollut noin vähän.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 13:44"]
Varaat ajan lääkärille jo nyt. Viimeistään maaliskuussa. Mä syön huhtikuusta elokuuhun allergialääkkeitä ja viime kesästä täytyy sanoa, että oireita oli tosi vähän. En muista milloin olisi ollut noin vähän.
[/quote]
Oli pitkästä aikaa hyvä kevät, en tarvinnut lääkkeitä ollenkaan! Toisille tosiaan kävi näin, vaikka moni kärsikin sitten meidän edestä, outoa.
Muuten, kannattaa muistaa myös harmittomat, luonnon omat siedätyskeinot. Monet siitepölyallergiset ovat saaneet apua siitä, että nauttivat ruokalusikallisen verran suomalaista luomuhunajaa joka päivä, vaikka koko talven. Mehiläiset ovat valmistaneet hunajan siitepölystä, joten siitä saa joka päivä pienen annoksen siitepölyjä -> vastustuskyky kasvaa.
allergialääkäri sanoi tänään että lääkitys on hyvä aloittaa ajoissa, pääkaupunkiseudulla hiihtoloman aikoihin. omat lapset ovat sitkeessä nuhassa, silmiä ja korvia kutittaa, lieneekö sitten allergiaa. myös porkkana ja omena kannattaa jättää syömättä kun allergiaoireet alkavat.
Ensinnäkin ajankohta riippuu paljon siitä missä asutte siis Helsingissä ja Rovanimellä on aika erilainen aikataulu siitepölyjen kanssa. Siitepölytiedotteista saa suuntaa milloin siitepölykausi alkaa tosin harvoin jotkut herkimmät saavat oireita jo tosi aikaisin pienistäkin tuulen mukana tulevista kulkeutumista.
Viimekeväisen oireilun perusteella tuskin kannattaa kovin pelätä tätä kevättä. Viime kevät oli vuosikymmeniin pahin koivun siitepölyvuosi. Oireita sai monet jotka eivät tavallisina vuosina välttämättä oireile lainkaan. Toisekseen yleensä kovaa siitepölykautta seuraa helpompi kevät. Eli tänä keväänä saattaa olla aika vähän koivun siitepölyä ilmassa.
Tarvitteko lääkäriaikaa ? Sinullahan on viimevuotiset reseptit ja ne pitää vain käyttää uusittavana ? Sehän kannattaa tehdä jo nyt jos siis niillä ei saa lääkettä jo valmiiksikin. Eli reseptit kannattaa hoitaa ajoissa kuntoon ja lääkkeet hakea apteekistakin aikanaan.