Äidinmaidon riittävyydestä
Usein törmää aiheeseen äidinmaidon riittämisestä imettäessä, yleensä siis nimenomaan riittämättömyydestä.
Itse olen jokaisen lapsen kanssa meinannut hukkua maitoon enkä mitään "tiheän imun kausia" ole edes huomannut. Maitoa suihkuaa metrien päähän molemmmista rinnoista herumisen alettua jos vauva inahtaakin ja joudun nukkumaan pyyhkeen päällä. Mikään suihkutissivinkki imetyksen tuesta ei saa tätä loppumaan, aiempien lasten kohdalla on tasaantunut vähän lasten täyttäessä n. 6 kk.
Mietin vain, että onko tämä yleistä? Yhdellä kaverillani on sama, muuten lähinnä kuulostaa, ettei maito meinaa riittää. Ymmärrän tietenkin, että naiset ovat erilaisia, varsinkin keisarileikkaus tai sairastuminen vaikuttaa maidontuotantoon. Mietin vain, että onko tämä oikeasti harvinaista vai enkö vain sattumalta ole törmännyt asiaan. En minäkään tietenkään tästä maidon määrästä valittele jos toinen harmittelee maidon riittämättömyyttä, joten onko tämä sitten vain jäänyt monelta jakamatta, ettei kuulosta leuhkimiselta tms.? Vai eikö se maito yleensä meinaa riittää suurimmalla osalla?
Niin ja ihan normaalipainoinen ja terve olen (taustatiedoiksi), nyt olen ajatellut alkaa lahjoittaa maitoa keskosille kun en tätä määrää saa taaskaan tasaantumaan. Siitä päätellen, että sairaaloissa on vauvoille äidinmaitoa olettaisin, ettei tämä nyt ihan niin harvinaista kuitenkaan ole.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että moni ei halua imettää. Sitten he lopetettuaan vain sanovat kyselijöille, että maito ei riittänyt. Jos maidon riittämättömyys todella olisi yleistä, ihminen olisi kuollut sukupuuttoon jo ajat sitten.
Meidän suvussa maito on aina riittänyt. Mutta esimerkiksi minä en lypsämällä meinannut herua millään. Moni luulee, että maitoa ei ole, jos sitä ei lypsäessä tule, mikä ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa.
Tuo on sinun omaa mutuasi, että luulet kyse olevan haluttomuudesta imettää. Varmaan luulet jokaisen vain ranttuilevan ruuasta, jos hän sanoo olevansa allerginen eikä syö.
No en todellakaan luule.
Tiesitkö, että Ruotsissa suurin osa äideistä täysimettää neljä kuukautta, Suomessa vain kymmenen prosenttia? Onko ruotsalaisilla naisilla niin erilaiset maitorauhaset? Tuskinpa. On ihan biologinen fakta, että vielä sata vuotta sitten vauva oli vainaa, jos ei rintamaitoa saanut. Ei meitä täällä enää olisi, jos imettäminen olisi todella niin mahdotonta.
Ennen vanhaan moni nainen myös kuoli rintatulehdukseen.
Mutta luulen imetyksen menevän käsikkäin sektioiden kanssa. Vierastetaan normaalia synnytystä ja vauvan ruokkimista. Onhan se helppoa ottaa tuttelia kaupasta ja laittaa kirurgi kaivamaan vauva kohdusta. Ei tarvitse itse tehdä eikä yrittää.
Höpö löpö. Nimim. kaksi lasta sektiolla ja kumpaakin täysimettänyt neljä kuukautta. Alateitse synnyttänyt sisko ei imettänyt lapsiaan juuri lainkaan.
Meillä lapsella oli heikko painonnousu ensimmäiset 4kk. Oli osittaisimetyksellä, eikä painoa tullut kunnolla. Kun lopulta jätin korvikkeen ja maitotuotteet omasta ruokavaliostani, alkoi painoakin tulla. Neuvolasta, eikä lääkäreistä ollut apua. Jos en olisi itse etsinyt tietoa, niin maitoallergia olisi tullut todella myöhään esille ja oltaisiin jouduttu ostamaan maidottomia korvikkeita imetyksen loppumisen myötä. Maitoa tuli suihkuamalla ja paljon ja lapsi söi sitä ahnaasti, varmasti myös vatsakipujen takia. Onneksi on näitä imetyksen propaganda - sivustoja, joiksi haluatte imetystietoutta väittää.
Suomessa on ala-arvoinen imetystietous ammattilaisilla.
Olenko ainut, joka ei edes halunnut imettää eikä maito myöskään koskaan noussut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että moni ei halua imettää. Sitten he lopetettuaan vain sanovat kyselijöille, että maito ei riittänyt. Jos maidon riittämättömyys todella olisi yleistä, ihminen olisi kuollut sukupuuttoon jo ajat sitten.
Meidän suvussa maito on aina riittänyt. Mutta esimerkiksi minä en lypsämällä meinannut herua millään. Moni luulee, että maitoa ei ole, jos sitä ei lypsäessä tule, mikä ei välttämättä pidä lainkaan paikkaansa.
Tuo on sinun omaa mutuasi, että luulet kyse olevan haluttomuudesta imettää. Varmaan luulet jokaisen vain ranttuilevan ruuasta, jos hän sanoo olevansa allerginen eikä syö.
No en todellakaan luule.
Tiesitkö, että Ruotsissa suurin osa äideistä täysimettää neljä kuukautta, Suomessa vain kymmenen prosenttia? Onko ruotsalaisilla naisilla niin erilaiset maitorauhaset? Tuskinpa. On ihan biologinen fakta, että vielä sata vuotta sitten vauva oli vainaa, jos ei rintamaitoa saanut. Ei meitä täällä enää olisi, jos imettäminen olisi todella niin mahdotonta.
Ei pidä paikkaansa. Tuolloin pulloruokitut lapset saivat yleensä lehmänmaitoa, joka oli laimennettu kauralimakeitolla. Kauralima valmistettiin vedestä ja kaurahiutaleista ja siihen lisättiin suolaa ja sokeria.
Kuolleisuus taatusti oli suurempi jos vauva ei saanut rintamaitoa. Imettäjäksi kelpasi muutkin kuin oma äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan luule.
Mutta luulen imetyksen menevän käsikkäin sektioiden kanssa. Vierastetaan normaalia synnytystä ja vauvan ruokkimista. Onhan se helppoa ottaa tuttelia kaupasta ja laittaa kirurgi kaivamaan vauva kohdusta. Ei tarvitse itse tehdä eikä yrittää.
Helpompaa on kyllä laittaa rinta lapsen suuhun, kuin lämmittää korviketta, pestä ja keittää pulloja yms.
Vierailija kirjoitti:
Olenko ainut, joka ei edes halunnut imettää eikä maito myöskään koskaan noussut?
Harvemmin maito nousee jos ei imetä.
Kuten joku sanoikin, maidontuotannon käynnistyttyä se tulee suihkulla ihan kaikilta. Itse jouduin taistelemaan imetyksen kanssa kuusi pitkää viikkoa ennen kuin maitoa tuli riittävästi. Ihan käsittämättömällä univelkaisella taistelutahdolla imetin noin 20 kertaa päivässä ja jokaisen imetyksen päälle pumppasin auttaakseni väsynyttä nälkäistä vauvaa maidonnostatuksessa. Maito tuli suihkulla vaikka sitä ei riittävästi herunutkaan, ei vauvalle eikä pumpulle. Kaikki sairaalan ohjeet kävin läpi ja lopulta oli voittajafiilis, kun korvikkeen ja myös pumpatun lisämaidon pystyi jättämään pois. Ilman mahtavaa imetyspolin henkilöstöä olisin minäkin varmasti päätynyt joukkoon, joka valittelee maidon loppuneen kesken. Mutta apua piti ihan oikeasti pyytää useamman kerran. Vaikka joitakuita näyttää imetystuki ärsyttävän, niin ei se silti vielä tavoita kaikkia, jotka voisivat ohjeista hyötyä. Eikä apua saa, jos ei sitä erikseen mangu.
Stressi vaikuttaa paljon maidon riittävyyteen. Minullakin suihkutissit, mutta kuopuksen synnyttyä stressaannuin ja maitoa tuli heikosti, jouduin antamaan lisämaitoakin vaikka edellisten kanssa ei ollut mitään ongelmia ja imetin heitä pitkään. Tuotanto kyllä sitten onneksi lisääntyi, kun stressikin katosi.
Mutta kyllä aika monen suomalaisen naisen tarina on se, kun oma äiti ja/tai anoppi plus muut suvun naiset aloittavat jo raskauden aikana pelottelun, kuinka maito ei riitä, anna sitten heti lisämaitoa ettei huuda nälkää, 3kk kohdalla sinullakin maito loppuu jne. No mitenkäs käy kun sen vauvan synnyttää ja kaikki hormonit ovat päällä ja muutenkin on epävarma kaikesta: alkaa stressaamaan että tuleehan sitä maitoa tarpeeksi.. ja eihän sitä sitten tule, sillä sellainen se naisen keho on. Ei toimi kovassa stressissä.
Hox, en todellakaan tarkoita, että kun vaan sinnikkäästi imettää niin imetys kyllä onnistuu. Tarkoitan, että Suomessa naisten kokema tuki lähipiiriltä imetykselle on aika heikkoa keskimäärin. Kun haluaa imetyksen onnistuvan, niin aika usein joutuu hakemaan tukea imetyksen tuesta, neuvolasta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan luule.
Helpompaa on kyllä laittaa rinta lapsen suuhun, kuin lämmittää korviketta, pestä ja keittää pulloja yms.
Jep, ja eipä tuo sektiosta toipuminenkaan taida ihan laiskottelusta käydä... Varsinkaan vauvaa hoitaen..
Vierailija kirjoitti:
Minulla kesti synnytys todella pitkään ja tuhouduin siinä rytäkässä aika lailla. Jouduin jäämään sairaalaan reiluksi viikoksi ja tänä aikana maito ei noussut. Olin sairaalaympäristössä erittäin stressaantunut ja huoneeni oli jaettu eikä siellä voinut nukkua. Tänä aikana vauvani sai lisäravintoa pullosta. Kotona sitten rinnat pullahti täyteen ja hyvin riitti maito.
Hienoa, että sinulla maito riittää! Uskoakseni tuo maidon riittävyys on tosi yksilöllistä.
Mulla on ihan sama tarina! Kiitos kun säästit kirjoittamisen vaivan :)
Vierailija kirjoitti:
Imettämiseen ei juurikaan opasteta ja kannusteta, jos äiti ei itse ole halukas etsimään tietoa, niin helposti äiti on epävarma maidon riittävyydestä, antaa varalta korviketta ja sitten ei tarvitse edes enää ihmetellä, miksi äidinmaito ei riittänyt... Olisi todella hyvä jos ihan kotiin asti saisi jonkun imetyksen tukihenkilön ihan automaattisesti, varsinkin jos ei aiempaa kokemusta imetyksestä ole, sairaalassa ollaan nykyään niin lyhyt aika, että siellä ei kaikkea ehdi oppia.
Mulla ei ekan lapsen imetys onnistunut ollenkaan, 2kk taistelin mutta sitten lopetin kokonaan. Ajattelin että olkoon.
Nyt kun on toinen lapsi syntymässä, mulle on sattunut onneksi tosi mukava neuvolatäti (joka tosin on paljon nuorempi kuin itse olen), ja hän kyseli aikaisemmasta imetyksestä miten onnistui ja lohdutteli että hänellä on imetysohjaajan koulutus ja hän auttaa tämän tulevan lapsen imetyksen kanssa niin paljon kuin mahdollista. Tuli ihan tippa melkein linssiin, jos tällä kertaa onnistuis vähän paremmin kun olis paremmin apua tarjolla kuin ekan kanssa.
Minulla imetys on ollut 3 kertaa todella helppoa, mutta nyt tämän kolmannen kanssa on ekan kerran käynyt niin, että lapsi suuttuu kun heruminen hidastuu ja haluaa välillä syödä molemmat rinnat putkeen. Jos ekan kanssa olisi käynyt noin niin olisin varmaan ajatellut, että maito ei riitä. Mutta uskon että joskus se ei ihan oikeasti riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan luule.
Ei pidä paikkaansa. Tuolloin pulloruokitut lapset saivat yleensä lehmänmaitoa, joka oli laimennettu kauralimakeitolla. Kauralima valmistettiin vedestä ja kaurahiutaleista ja siihen lisättiin suolaa ja sokeria.
Ja juuri noilla seuduilla, missä kulttuurisesti suosittiin pulloruokintaa imetyksen sijaan, oli suurin lapsikuolleisuus. Esim. Kalajokilaakson alueella nainen tyypillisesti synnytti 6-8 lasta, josta 1-2 selviytyi hengissä yli kaksivuotiaaksi. Äitini suku on noilta seuduilta, ja sukutaulut ovat täynnä näitä.