Raskausgallup! Paljonko nousi paino ja paljonko vauva painoi?
Ja voithan lisätä vielä että paljonko sinulla oli painoa raskauden alussa, jos haluat/jaksat/viitsit.
Itselläni esikoisen kanssa lähtöpaino 69kg (BMI 25), paino nousi 6kg, todettiin raskausajan diabetes, karsin sen jälkeen kaikki herkut pois. Vauva painoi 3kg. (syntyi rv38+6)
Nyt odotan toista, lähtöpaino oli 66kg, rv31+2 paino jo 73kg! Ei todettu radia tällä kertaa, joten valitettavasti herkut on myös maistunut, ja minusta tuntuu kamalalta kun en haluaisi lihottaa vauvaa mutta en vain mahda itselleni mitään..... Kun kaikki allergiat pahentunut, niin en voi edes herkutella hedelmilä tai kasviksilla kovin paljon ainakaan....
Mutta joo, tämä galluppi ihan vain siksi että saisin jonkunlaisen käsityksen siitä paljonko oma painonnousu vaikuttaa vauvan kasvuun...
Kommentit (68)
Eka kerralla paino nousi reilun 8kg, vauva 2810g.
Toka kerralla paino nousi n. 9kg, vauva painoi 2840g.
Lähtöpaino eka kerralla 52kg ja toisella vähän vähemmän. Jälkeenpäin en ole puntarilla käynyt mutta entiset vaatteet kävi heti eli ei kai kauheasti jäänyt. Tosin eipä tässä sitä kysyttykään.
Ekassa raskaudessa paino ei itseasiassa noussut yhtään, mulla oli myös RD. Lapsi painoi 3,5kg, Samoin oli toisessa raskaudessa. Nyt kolmas raskaus, ja minulla ei kummasti myöskään ole diabetesta! Tosi tosi outoa, olin aivan varma että se tulisi. Nyt lähtöpaino oli jonkin verran alhaisempi kuin viimeksi, ehkä nelisen kiloa. Liekö se vaikuttanut vai mikä, mutta nyt ei tosiaan nouse sokerit liikaa vaikka pyysin saada mittarin varmuudne vuoksi kotiin. Paino on noussut semmoiset 5,5 kg, nyt 35+. Saa nähdä minkä kokoinen vauva, ainakin kaikki mittaamani sokeriarvot ovat olleet tosi matalia verrattuna aiempiin raskauksiin, aamuarvot yleensä alkavat kolmosella ja ruoan jälkeiset kuutosella, kun viimeksi aamut lähellä viittä tai yli ja ruoan jälkeiset tarkallakin ruokavaliolla helposti yli 8.
Lähtöpaino 53kg, paino nousi n. 14kg, vauva vajaa 3kg. Jälkeenpäin ajateltuna paino olisi saanut nousta enemmänkin, mutta kehtasivat neuvolassa vielä vauhkota painonnoususta!!
Ilmeisesti ylipainoiset äidit ovat todellinen ongelma, mutta niin tekevät lapselle myös hallaa sellaset jotka neuroottisena vahtivat painonnousuaan ja sitten synnyttävät alipainoisia lapsia sen seurauksena. En tiedä osataanko neuvolassa tunnistaa tällaiset tapaukset.
Lähtöpaino 60kg, paino nousi 18 kg. Lapsi painoi 4009g syntyessään. Ei mitään raskausajan diabetestä tms.
Äiti 48kg --> nousua 10kg --> vauva 3,7kg
Äiti 45kg --> nousua 12kg --> vauva 3,6kg
Äiti 43kg --> nousua 12kg --> vauva 3,6kg
Painoni näyttää nousevan raskaudessa aina suunnilleen tuohon samaan lukemaan 56~58kg
Lähtöpaino 50, paino nousi 17 kiloa. Vauva painoi 3, 5 kiloa. Herkuttelin kyllä melko surutta ja olen jälkikäteen miettinyt, olisiko sillä ollut vaikutusta vauvan kokoon. Muuten hän kyllä oli ja on kaikin puolin terve. Kärsin myös valtavasta turvotuksesta joten sekin lisäsi painoa.
Vauva on nyt puolivuotias ja minulla painoa 48kg, imetys on tehokas laihduttaja. Olen siis syönyt ja liikkunut normaalisti, nyt täytyy vain katsoa ettei paino putoa enempää.
Mulla paino oli ennen raskautta 65kg ja viimeisellä nla käynnillä 82,2kg joten paino nousi 17,2kg :) Tytteli painoi syntyessään 3780g :) Mulla ei mitään rd:tä tms ollut. :)
Kummankin raskauden aikana paino nousi n.6kg. Ensimmäinen lapsi painoi 3300g (49cm) ja toisella kerralla 3600g( 50cm). Ensimmäisellä kerralta muistan että kotiuduttuani sairaalasta painoa oli 8kg vähemmän Silloin olikin kertynyt paljon nestettä loppu raskaudessa ettei mikään ihme että kilot karisi niin nopeasti.
1. lähtöpaino 45kg, nousi 27kg, vauva 3180g (rv40)
2. lähtöpaino 50kg, nousi 25kg, vauva 3810g (rv 42 )
3. lähtöpaino 55kg nousi 20kg, vauva 3465g (rv 40)
Ekan ja viimesen synnytyksen välissä 10 vuotta. Kukaan ei ole koskaan sanallakaan viitannut liialliseen painon nousuun, ei ole ollut diabetestä tai muitakaan vaivoja.
Mulla oli aina raskauden alussa paino 61 kg (171 cm). Paino nousi 7, 8, 8, 8 ja 6 kg, vauvojen paino 3650, 3620, 4160, 3980 ja 3740 g. Ei raskausdiabetestä, kai. Ei sitä koskaan tutkittu.
1. Bmi 35, paino nousi 15kg, lapsi 4,1kg
2. Bmi 25, paino nousi 6 kg, lapsi 2,5 kg
3. Bmi 25, paino nousi 15 kg, lapsi 3,4 kg
Ensimmäinen raskaus: paino nousi 20 kg, vauva 3,5 kg
Toinen raskaus: paino nousi 8 kg, vauva 3 kg
Lähtöpainoni 65kg, loppupaino +18kg, vauva 3500g.
2 vuotta myöhemmin: lähtöpainoni 70kg, loppupaino +23kg, vauvat 1700g ja 2400g.
Jos kiinnostaa, niin painoin n. 56 kg ennen raskautumista. Painoa tuli 22-25 kg eli paino lähenteli 80 kun lähdin synnyttämään. Vauva painoi 3,34 kg eli normaalipainoinen.
Mitään ongelmaa raskaudessa ei ollut, paitsi huonovointisuus ja tietty tuo hurja painonnousu. Nyt kaksi vuotta synnytyksesta paino 63 kg, eli vähän vielä matkaa tuohon ennen raskautta painoon.
Painoa tuli kummasakin raskaudessa hieman yli 10kg ja molemmat lapset painoivat n. 3000g. Olin normaalipainoinen.
Paino nousi tyyliin 80kg -> 103kg, vauvan paino 3070g.
OHIS
mutta jos tässä on otanta av-palstan mammojen painoista niin melko muhkua porukkaa...
pitäis organisoida av-lenkki tavaksi porukalle tsättäämisen sijaan:)
Nuorimmainen, lokakuussa syntynyt painoi 3170g. Lähtöpaino minulla 98kg ja paino synnytyspäivänä 93kg. Paino sairaalasta lähtiessä 86kg.