Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpä vaatekoot on kasvanut vuosikymmenien kuluessa!

Vierailija
03.03.2019 |

Kokeilin edesmenneen isotätini nuoruuden vaatteita. Suurin osa oli kokoa 40, ja sopivat täydellisesti minulle, 36/S -kokoiselle. Olen 25-vuotias 174 cm pitkä ja painan ehkä n. 60 kg, vyötärö on 62 cm kapeimmasta kohdasta. Erään mekon vetoketju ei edes meinannut mahtua kiinni... (tämäkin siis kokoa 40 ja peräisin 60-luvulta). Toki ihminen on lajina kasvanut pituutta, jolloin luonnollisesti luustokin hiukan levenee. Mutta kyllä tää suurimmaksi osaksi on vaan ylipainon normalisoitumisen tulosta.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo minäkin mahdun nykyään S-kokoon, vaikka olen kaukana hoikasta. Enpä mahtunut teininä, vaikka painoin silloin noin 5 kg vähemmän.

Vierailija
22/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä se menee noin normaalipainon sisällä, mutta mulle n. 100kg on vaikeaa löytää sopivia vaatteita, oli kokolappu mikä tahansa.

En ymmärrä miksi meille paksukaisille tarjotaan pillifarkkuja, jopa niin kireitä säärien kohdalta, että ne eivät mene siitä ylöspäin? Jos ne saa ylös, niin sitten ne ovat liian isoja vyötäröltä. Minkälainen suunnittelija ajattelee, että lihavan ihmisen sääret eivät yhtään suurene painonnousun myötä? Pienempää kokoa vyötärön mukaan ei kannata kokeilla, koska sääret eivät mahdu. Toki on lihavia joilla on sääret tosi ohkaset, mutta aika harvassa taitaa olla.

Kokeilin hiljattain Prismassa heidän isojen tyttöjen farkkuja kokoa 54 (olen nykyään ehkä n. 50-52). Ei mennyt päälle ei. Nilkat sain piiloon, mutta siitä ylemmäksi en saanut revittyä. Toki jo päältäpäin näin että ei vyötärökään olisi ollut sopiva, mutta halusin yrittää.

Paidat loppuu just lonkkaluiden kohdalle, mitä inhoan yli kaiken. Paitojeni tarvitsee mennä alle pepun, ihan vain esteettisyyden takia. Jos löytää paidan mikä on tarpeeksi pitkä, niin se on tyyliä teltta. Kokoja saa kokeilla välillä 50-56, jotta löytää suht sopivan. Tämän takia en tilaa netistä, koska en jaksa alkaa tilaamaan samaa vaatekappaletta monen eri kokoisena ja taas palauttaa sopimattomat.

Juu ja yritän laihduttaa, että ei tarvitse tulla sitä sanomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetko ap itsesi lihavaksi vai miksi tämä aloitus? Niin pari vuosisataa takaperin ihmiset oli n 150 cm normipituudeltaan, nyt huomattavasti pitempiä. 

Mitä? Aloituksessa puhuttiin 60-luvusta. Naisten keskipituus 60-luvulla on ollut n. 160 cm ja miesten n. 175 cm. Ei ole kuin muutama sentti eroa nykytilanteeseen.

Ja ihminen ei todellakaan ole ollut keskipituudeltaan 150 cm parisataa vuotta sitten.

https://ourworldindata.org/human-height

60-luvusta on kasvettu vähän enemmän kuin 'muutama sentti', naisilla jo yli 8cm, miehillä enemmän. Ja historiasta sopii käydä kurkkaamassa vaikka Turun linnassa miten hemmetin lyhyisiin sänkyihin silloin mahduttiin. Keskipituus on kasvanut todella merkittävästi viimeisen pari sadan vuoden aikana.

Vierailija
24/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on olleet hentorakenteisempia ennen, niin miehet kuin naiset. Laihuus ja hentous on ollut todella paljon yleisempää.

Olen itse ylipainoinen, tiedän kyllä, mutta mulla vaatteet kiristää ihan ihmeellisistä kohdista, kuten takit hartioista tai käsivarsista. Rinnat ei mahdu sellaisiin takkeihin, mihin muuten sopisin ihan hyvin. Housut kiristää reisistä, vaikka muuten mahtuisivat kivasti. Olen siis väärällä tavalla skrode ja iso.

Olen päättänyt ostaa sellaisia vaatteita, jotka sopivat päälle, kokolapun numerosta viis. Paljon helpompaa kuin yrittää kutistaa itseäni tietyistä kohdista. Tasainen laihtuminen kun ei ongelmaani välttämättä ratkaisisi.

Vierailija
25/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kikka saada kuluttamaan enemmän. Kun vaatekoot suurenevat pikkuhiljaa niin se 40v mamma on innoissaan kun mahtuu "samaan kokoon" mitä 20-vuotiaanakin. Näinhän ei tosiasiassa ole, vaan se koko on tullut isommaksi.

Vierailija
26/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä se menee noin normaalipainon sisällä, mutta mulle n. 100kg on vaikeaa löytää sopivia vaatteita, oli kokolappu mikä tahansa.

En ymmärrä miksi meille paksukaisille tarjotaan pillifarkkuja, jopa niin kireitä säärien kohdalta, että ne eivät mene siitä ylöspäin? Jos ne saa ylös, niin sitten ne ovat liian isoja vyötäröltä. Minkälainen suunnittelija ajattelee, että lihavan ihmisen sääret eivät yhtään suurene painonnousun myötä? Pienempää kokoa vyötärön mukaan ei kannata kokeilla, koska sääret eivät mahdu. Toki on lihavia joilla on sääret tosi ohkaset, mutta aika harvassa taitaa olla.

Kokeilin hiljattain Prismassa heidän isojen tyttöjen farkkuja kokoa 54 (olen nykyään ehkä n. 50-52). Ei mennyt päälle ei. Nilkat sain piiloon, mutta siitä ylemmäksi en saanut revittyä. Toki jo päältäpäin näin että ei vyötärökään olisi ollut sopiva, mutta halusin yrittää.

Paidat loppuu just lonkkaluiden kohdalle, mitä inhoan yli kaiken. Paitojeni tarvitsee mennä alle pepun, ihan vain esteettisyyden takia. Jos löytää paidan mikä on tarpeeksi pitkä, niin se on tyyliä teltta. Kokoja saa kokeilla välillä 50-56, jotta löytää suht sopivan. Tämän takia en tilaa netistä, koska en jaksa alkaa tilaamaan samaa vaatekappaletta monen eri kokoisena ja taas palauttaa sopimattomat.

Juu ja yritän laihduttaa, että ei tarvitse tulla sitä sanomaan.

Ei ole pelkästään lihavien ongelma, vaan kaikkien päärynävartaloisten. Minullakin vyötäröltä sopivat farkut kinnaa jaloista, mutta jaloista sopiva ei istu vyötäröltä edes vyöllä kiristettynä :( Naisten vaatteet tehdään ilmeisesti omenavartaloisille, vaikka päärynöitä on aika paljon...

Vierailija
27/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koetko ap itsesi lihavaksi vai miksi tämä aloitus? Niin pari vuosisataa takaperin ihmiset oli n 150 cm normipituudeltaan, nyt huomattavasti pitempiä. 

En koe itseäni lihavaksi, mutta en pieneksikään. Olen mielestäni aika lähellä ihannekokoa (terveyden kannalta), joten mielestäni kokoni pitäisi olla M. Varsinkin näin pitkänä en edes ole maailman kapein luustoltani. Usein paidoista menee jopa XS...

Ap

Se, että menee ei tarkoita, että se sopisi. Olen sairaalloisen ylipainonen ja kyllä mullekkin mahtuu joskus ihan S-kokokin, mutta se näyttää ihan makkarankuorelta.

Vierailija
28/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Aloituksessa puhuttiin 60-luvusta. Naisten keskipituus 60-luvulla on ollut n. 160 cm ja miesten n. 175 cm. Ei ole kuin muutama sentti eroa nykytilanteeseen.

Ja ihminen ei todellakaan ole ollut keskipituudeltaan 150 cm parisataa vuotta sitten.

60-luvusta on kasvettu vähän enemmän kuin 'muutama sentti', naisilla jo yli 8cm, miehillä enemmän. Ja historiasta sopii käydä kurkkaamassa vaikka Turun linnassa miten hemmetin lyhyisiin sänkyihin silloin mahduttiin. Keskipituus on kasvanut todella merkittävästi viimeisen pari sadan vuoden aikana.

Amerikkalaisnaisen keskipituus on nykyään n. 163-164 cm ja miehen 175.7 cm. Suomalaisen naisen 165,9 ja miehen 179,6.

Vierailija
29/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en kyllä käsitä, miten ihmiset ovat päässeet lihomaan noin paljon, kun useimmat tekevät edelleen melko fyysistä työtä. Esim sairaanhoitajat, lastenhoitajat, asiakaspalvelijatkin on jaloillaan ison osan ajasta. Itselläni alkaa olla jo vähän ongelma, että työssä liikkuu niin paljon, että laihdun vaikka ei tarvitsisi. En vaan ehdi päivän aikana syödä kunnolla.

Vierailija
30/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä taas joku L-XL naisestenpaidoissa ei ole edes kovin iso.. ovat mielestäni pienempää kuin vielä 10 vuotta sitten.

Vierailija
31/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitojen mallit ovat nykyään usein leveitä ja väljiä, jolloin esim. L-kokoinen voi pukeutua S-kokoon, jolloin paita on vain vähän tyköistuvampi. Ennen ei ollut laatikkomallisia paitoja, takaa pidempiä paidan helmoja, vesiputouskaula-aukkoja tai leveitä "lepakkohihoja".

Vierailija
32/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen muinoin uskottiin että oli terveellistä nukkua lähes istuvassa asennossa, siksi tuon ajan sängyt olivat niin lyhyitä.

Vierailija
33/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen aikaan käytettiin myös paljon vielä liivejä, joilla pienennettiin uumaa sekä lantion seutua. Eikä tuo koko 40 ollut pienin, kyllä isojakin oli. Itsellä on paljon kun äitini sekä isoäitini ovat olleen ompelijoita ja verkatehtaita kun meni konkkaan lamassa niin niitä sai ostaa. Ostettiin, että saatiin tehtyä niistä sitten itselle vaatteita. Mutta suurin asia mikä muokkaa vaatekokoja on erilaiset muotoilevat alusasut.

Vierailija
34/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En koe itseäni lihavaksi, mutta en pieneksikään. Olen mielestäni aika lähellä ihannekokoa (terveyden kannalta), joten mielestäni kokoni pitäisi olla M. Varsinkin näin pitkänä en edes ole maailman kapein luustoltani. Usein paidoista menee jopa XS...

Ap

Se, että menee ei tarkoita, että se sopisi. Olen sairaalloisen ylipainonen ja kyllä mullekkin mahtuu joskus ihan S-kokokin, mutta se näyttää ihan makkarankuorelta.

Tarkoitinkin, että joskus jopa XS on sopiva koko minulle.

Ap

Vierailija
35/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitojen mallit ovat nykyään usein leveitä ja väljiä, jolloin esim. L-kokoinen voi pukeutua S-kokoon, jolloin paita on vain vähän tyköistuvampi. Ennen ei ollut laatikkomallisia paitoja, takaa pidempiä paidan helmoja, vesiputouskaula-aukkoja tai leveitä "lepakkohihoja".

Mä menin ekalle luokalle kouluun vuonna 1984 ylpeänä lepakkohihoistani.

Vierailija
36/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päin vastoin. Minulla on 60-luvulta vaatteita kokoa 36 ja mahtuvat hyvin päälleni.

Nykyvaatteissa on jopa oltava kokoa 42, ettei näytä kittanalta, mikä on pahinta mitä voi olla.

Menin naimisiin v 71 ja hääpukuni oli Kauniin morsiamen puku kokoa 34 ja se mahtuu edelleen, mutta yksikään nykyvaate samaa kokoa ei mahdu alkuunkaan.

Toivottavasti tämä kommentti ei poistu, sillä kerra aikaisemmin kirjoitin samasta asiasta ja kommentti poistettiin 🤗

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän