Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kylläpä vaatekoot on kasvanut vuosikymmenien kuluessa!

Vierailija
03.03.2019 |

Kokeilin edesmenneen isotätini nuoruuden vaatteita. Suurin osa oli kokoa 40, ja sopivat täydellisesti minulle, 36/S -kokoiselle. Olen 25-vuotias 174 cm pitkä ja painan ehkä n. 60 kg, vyötärö on 62 cm kapeimmasta kohdasta. Erään mekon vetoketju ei edes meinannut mahtua kiinni... (tämäkin siis kokoa 40 ja peräisin 60-luvulta). Toki ihminen on lajina kasvanut pituutta, jolloin luonnollisesti luustokin hiukan levenee. Mutta kyllä tää suurimmaksi osaksi on vaan ylipainon normalisoitumisen tulosta.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Body positivity...

Vierailija
2/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten mulla oli xs, nyt sopivin koko on 2×XL.

Outoa :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta monet nykyajan XS-naiset ovat kyllä pienikokoisia

Vierailija
4/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihminen ostaa mielummin vaatteen, jonka kokolappu on pienempi, olipa vaatteen todellinen koko mitä tahansa. Markkinointikikka.

Vierailija
5/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut markettimerkkien S-koot ovat aivan järjettömän suuria, nuorisovaatteissa S on sentään oikeasti pieni.

Vierailija
6/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihminen paljonkin muuttunut rakenteeltaan kuin vaan lihoaminen ja pituus.

Vierailija
7/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paksukaisten vaatteissa on käynyt päinvastoin. Mulla on kaapissa 20 vuotta vanhoja vaatteita kokoa 46, jotka menevät päälle. Nykyään on ostettava kokoa 48-52!, vaikka paino on sama.

Vierailija
8/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa myös, etteivät naiset käytä enää korsetteja. Sota-aikaan ja sen jälkeen ihmiset kaupungeissa kärsivät ihan nälkääkin, mikä näkyy vaatekoossakin.

Vierailija
9/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko ap itsesi lihavaksi vai miksi tämä aloitus? Niin pari vuosisataa takaperin ihmiset oli n 150 cm normipituudeltaan, nyt huomattavasti pitempiä. 

Vierailija
10/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mitoitukset ovat reilumpia nykyään, ihan sen takia koska niille on kysyntää (ihmiset entistä lihavempia).

Olen itse normaalisti kokoa 36, niin monilta merkeiltä jopa s ja xs liian reiluja. Olen vaatekaupassa töissä ja tulee soviteltua eri merkkejä. Ainoastaan yksi merkki on normaalia mitoitusta ja se on virolainen monton.

Vierailija
11/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan parhaiten vaatteita bikbokista, zarasta ja mangosta. Ne ei ole liian reiluja.

T. 10

Vierailija
12/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen mummoista ja papoista, että ne on ollut tosi lyhkäsiä nuorena.

Vierailija
13/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan ihminen paljonkin muuttunut rakenteeltaan kuin vaan lihoaminen ja pituus.

Oho! Enpä tiennyt että evoluutio etenee näin nopeasti.

Vierailija
14/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetko ap itsesi lihavaksi vai miksi tämä aloitus? Niin pari vuosisataa takaperin ihmiset oli n 150 cm normipituudeltaan, nyt huomattavasti pitempiä. 

Ööh, ei. Pari kymmentä tuhatta vuotta sitten se oli 150cm. Missä harhoissa täällä ihmiset elävät...

Vierailija
15/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vain potristuu, kun on jäätelöt ja suklaat ja limpsat ja muut mätöt.

Vierailija
16/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En koe itseäni lihavaksi, mutta en pieneksikään. Olen mielestäni aika lähellä ihannekokoa (terveyden kannalta), joten mielestäni kokoni pitäisi olla M. Varsinkin näin pitkänä en edes ole maailman kapein luustoltani. Usein paidoista menee jopa XS...

Ap

Vierailija
17/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tekemässä samanlaista keskustelua yksi päivä, kun tilasin Etsystä vintage-vaatteita, 70- ja 80-luvulta. Ihan käyttämättömiä siis. Olivat tosi pienikokoisia ja tiukkoja.

Oikeasti järkyttää, miten ko'oista tehdään koko ajan vaan isompia ja isompia etteivät ihmiset pahoita mieltään.

Vierailija
18/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

M6lla on kirpparilta ikivanha Polan hame. Koko 40B. Käytän normaalisti kokoa 36.

Vierailija
19/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä? Aloituksessa puhuttiin 60-luvusta. Naisten keskipituus 60-luvulla on ollut n. 160 cm ja miesten n. 175 cm. Ei ole kuin muutama sentti eroa nykytilanteeseen.

Ja ihminen ei todellakaan ole ollut keskipituudeltaan 150 cm parisataa vuotta sitten.

https://ourworldindata.org/human-height

Vierailija
20/36 |
03.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi