Ei me sitten saatukaan kahdenkeskistä iltaa miehen kanssa :(
Olimme jo alustavastinsopineet että lapset menee mummulle ja vaarille to-pe tai jopa to-la. Miehellä ja minulla ja minulla on hääpäivä pian ja muutenkin raskaan arjen ohella olisi ollut ihana olla hetki ihan kahden. Mutta ei.
Miehen vanhempia oli pyydetty kylpyläreissuun tallinnaan ja he menevät sinne sitten. Kai se on ihan oikeutettua muuttaa suunnitelmia mutta minua harmittaa niin, että itku tuli kun äsken lähtivät. Että kiva juttu, kiitos. Enkä tiedä miksi tänne tämän kirjoitin, halusi vaan purkaa oloa.
Kommentit (37)
No , mitä tuohon sanoisi.
Olen 46v 4 lapsen äiti, teen täyspäiväistä kolmivuorotyötä ja olen vapaapäivinä ihan raato. Lapseni ovat 11-23 -vuotiaita ja lapsenlapsia on 1 hurmaava 2v pieni poika. Hoidan poikaa ehkä n. 5 tuntia /viikko , koitan helpottaa opiskelevan nuorenparin elämää. Mutta täytyy sanoa, että en millään jaksa vapaapäivinä ottaa poikaa yökylään . Lomalla olen ajatellut 4 viikon lomasta viikon ajan hoitaa poikaa , mutta en kyllä montaa yötä , lähinnä päivisin ja iltaisin. Ymmärrän aloittajan pettymyksen , mutta ymmärtääkö hän miten väsynyt kolmivuorotyöläinen on esin 5 yövuoron jälkeen ? Ja ihmettelen , miksi sitä parisuhdeaikaa ei löydy ihan normaalissa arjessa iltaisin kun lapset nukkuvat ?
Minä nautin tällähetkellä siitä, että kuopus on jo 11v ja voimme läheä miehen kanssa esim. leffaan ilman lapsenvahtia, Nautin myös siitä , että voi vapaapäivinä shoppailla ja lenkkeillä omien lasteni kanssa , kuunnella näiden teinien ajatuksia ja olla isojen lasten äiti. Lapsenlapsi on ihana, mutta en koe että on minun vastuullani perua omia menojani ja toimia lapsenpiikana. Eikä tyttäreni sitä koskaan ole vaatinutkaan.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 23:54"]
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 17:07"]
En ymmärrä tätä nykyistä ihmisten menoa olleenkaan! Suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä, että isovanhempien tekemä ohari on ok. Minusta ei ole, jos jotain luvataan - niin, se myös pidetään. Ellei ole erittäin hyvä syy -sairaus yms. Isovanhemmat eivät liikaa ole lapsenlapsiaan hoitaneet (pari kertaa vuodessa) ja nyt siis itse pyysivät ja varmasti tiesivät tuosta hääpäivästäkin. Mutta sitten tekevätkin oharit. En ymmärrä, en. Varmasti ovat huomanneet nuoren parin väsymyksen yms. Eletään itsekkyyden aikaa - omien sukulaisten tukeminen tulee näköjään prioriteettilistan jälkipäässä :(
[/quote]
Niin, en minäkään ymmärrä tuota ihmisten itsekkyyttä.
Että ap:n vielä työelämässä itsekin olevien appivanhempien, joista toinen tekee kolmivuorotyötä, pitäisi hoitaa lastenlapset kun vanhemmat haluavat omaa aikaa. ja vieläpä kieltäytyä omasta reissusta sen takia.
Eiköhän ole niin että isovanhemmmat ovat jo oman jälkikasvunsa hoitaneet, ja saavat hoitaa lapsenlapsiaankin - jos haluavat. Mutta ei heiltä sitä voi edellyttää tahi vaatia.
[/quote]
Ei tässä olla vaadittu mitään! Vaan ap pettynyt lupauksen rikkomisesta. Se on törkeää, ellei isovanhemmat ole pahoitellut ja ehdottanut toista päivää lupauksen lunastamiseen.
Eihän ap:n vanhemmat omia menojaan ole peruneet (tämä numerolle 25)! Vaan he tekivät oharit ap:lle ja tämän miehelle.
Oma mielipiteeni on se, että kenellekään ei tehdä noin. Olipa kyse kavereista, vanhemmista, omista lapsista, niin se mikä luvataan ja sovitaan, niin se myös pidetään! Ellei todella tule mitään force majore-syytä.
Yrittäkää silti tehdä jotain mukavaa ja huomioida toisianne!
Ja oikein hyvää hääpäivää teille :))
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 07:34"]
Eihän ap:n vanhemmat omia menojaan ole peruneet (tämä numerolle 25)! Vaan he tekivät oharit ap:lle ja tämän miehelle.
Oma mielipiteeni on se, että kenellekään ei tehdä noin. Olipa kyse kavereista, vanhemmista, omista lapsista, niin se mikä luvataan ja sovitaan, niin se myös pidetään! Ellei todella tule mitään force majore-syytä.
Yrittäkää silti tehdä jotain mukavaa ja huomioida toisianne!
Ja oikein hyvää hääpäivää teille :))
[/quote]
No enpä haluaisi olla tämän kaltaisten ihmisten kaveri.. ihanko oikeasti teidän mielestänne isovanhemmat ei saa lähteä kylpyläreissulle kutsuttuina, koska ovat ITSE AIEMMIN TARJOUTUNEET hoitamaan lapsenlapsia ihan muuten vaan.
Nyt ei ole kyse siitä, että ap sen paremmin joutuisi perumaan mitään omia menojaan, ei vain saanut haluamaansa vapaailtaa. Kyllä mun vaakakupissa se kylpyläreissu painaa paljon enemmän.
Ymmärrän pettymyksesi. Mutta yritä tosiaan ajatella niin että hommaatte sitä kahdenkeskistä aikaa normaali arjessa. Me ollaan koko ajan pyritty käymään kaksin saunassa (ensi silloin kun lapset nukkui, nyt jo niiden leikkiessä). Ja lapset ajoissa nukkumaan ja kaksin pari lasia viiniä ja elokuvan katselua jne. Ei nämä sitä korvaa että lapset hoidossa silloin tällöin mutta kuitenkin.
Meillä lapset oli ekaa kertaa yön yli hoidossa kun olivat 5 ja 7 v eli aika kauan oltiin iman "laatuaikaa" ja hyvin meni. Ja se pitää muistaa että ei yksi yhteinen vapaailta tee ihmeitä jos ongelmia on, ne pitää kyllä arjessa ratkoa!
Nro 25 jatkaa.
No , jos minä olisin luvannut hoitaa lastenlasta ja sitten tuttava tarjoisi samalle ajalle kylpyläviikonloppua, varmasti soittaisin tyttärelle ja sanoisin , että haluammekin nyt lähteä kylpylään , sopisiko lapsenhoito vaikka seuraavalla viikolla. Ja tytär aivan varmasti sanoisi, että tottakai lähdette .
Joten en nyt oikein edelleenkään ole kovin myötätuntoinen , nuo "oharit" luultavimmin johtuvat siitä, että anoppi ja appi eivät ymmärtäneet miten tärkeää oli hoitaa lapsia juuri tuolloin. Välillä kun täällä näitä lukee, tulee sellainen olo , että isoäitinä pitäisi olla jotenkin jatkuvasti tilivelvollinen menoistaan ja harrastuksistaan . Kun on saanut omat lapsensa isoiksi, eikö saa nauttia siitä elämänvaiheesta ? Eivät meillä nuoretkaan kerro jokaista liikettään tai reissuaan eivätkä pyydä lupaa. Juuri jouluna poika oli niin tulossa kotiin jjouluksi ja luvannut käydä isänsä kanssa kuusenkin hakemassa. Ottikin sitten äkkilähdön reissuun ja teksitivietillä ilmoitti meille asiasta. Olisiko pitänyt sitten itkeä, kun poika teki oharit ? Eipä tullut mieleen ... Mutta näköjään mitään yllätysreissuja ei saa isovanhempana sitten tehdä. Pitää muistaa lasten hääpäivät ja kieltäytyä tuttavien ehdotuksista lähteä reissuun.
Vaikka lapsenlapsi on ihana, ei työssäkäyvä isovanhempi ole vapaa-aikana mitenkään ensijaisesti lastenhoitoapuna. Toisaalta jos lapsilla on ongelmia tai sairautta ja pyytävät apua , koitan kyllä aina mennä.
Vähän nyt riippuu siitä, millaisia lupauksia ja suunnitelmia on tehty.
Jos nuoripari olisi tehnyt hotelli- tai matkavarauksia, ostanut elokuvaliput tms. ei isovanhemmat olisi voineet muuttaa suunnitelmia.
Mutta jos nuorella parilla ei ollut mitään varsinaisia suunnitelmia (muuta kuin olla kahden), ja isovanhemmat saaneet kutsun heille tärkeälle reissulle, jonka voi toteuttaa vain nyt, niin ymmärrän että isovanhemmat lähtevät. Lasta ehtii hoitaa toisenakin viikonloppuna. Toivottavasti isovanhemmat tarjosivat heti toista ajankohtaa, se olisi kohtuullista.
Väsymys ja vitutus on toinen asia, ne kannattaa hoitaa pois arjessa. Väsymyksiä ja parisuhdevitutuksia ei kannata kantaa mukana "kivaan kahden kesken iltaan", tulee liikaa paineita ja odotuksia -> tulee pettymyksiä ja ilta menee pieleen. Teitä on kaksi aikuista perheessä, hoitakaa nukkumiset vuorotellen ja hoitakaa ensin vitukset puhumalla pois.
Törkeää käytöstä. Jos on luvattu ja sovittu, niin todellakin loukkaantuisin. Tottakai yhteistä aikaa odottaa, ja sitten kun isovanhemmat tekee oharit niin kyllä harmittais. Ihan normaalia mielestäni.
SITTENSITTEN-aloittaja kaipaa taas huomiota - ja täällähän se sitä saa!
Miksi siitä ei voi puhua kotona ?
Ihmettelen aina parisuhteita, joissa tapellaan ja ollaan väsyneitä arjessa. Sitten odotetaan jotain kahdenkeskistää viikonloppua kieli pitkällä, että sinä aikana pelastetaan kaikki kun saadaan nussia vapaasti.
Hyvä parisuhde on arjensietokykyä ja kykyä setviä asioita myös arjessa. Ei mitään siivuelämää, että nyt siivu lapsille, nyt omaa aikaa, nyt parisuhdeaikaa. Vaan elätte perheenä yhdessä.
Itse olisin iloinen jos vanhempani pääsisivät kylpylään nauttimaan. Tiukkaa heilläkin varmaan on kun on vuorotyötä ja ikääkin.
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 15:16"]
Emme me ole lihinkään matkalle menossa vaan miehen vanhemmat, vaikka heidän piti hoitaa meidän lapsia. Joo, ehkä lähden yksin jonnekin puhumaan suhteesta ja sen jatkosta. Kiva.
[/quote]
No , ketjun aloittaja kllä sanoi, että lastenhoito oli alustavasti sovittu. Eli oli varmaan ollut puhe , että jonain viikonloppuna mielellään hoitavat , mutta ei ollet asiaa täysin sovittu.Sopikaa jokin toinen viikonloppu ja varmistakaa , että silloin olette oikeasti suunnitellet jotain ohjelmaa josta isovanhemmatkin tietävät.
Juuri näin. Minä olen sinua jopa vanhempi ja teen vuorotyötä. Viikonloppu on vapaa kerran kuukaudessa.
Olen monesti vapailla niin väsynyt, että ne menee toipumiseen, että jaksaa uuden työviikon yövalvomisineen. Ei vuorotyöläisenä ole itselläkään kovin aikaa miehen kanssa. Joten jos olisi tapaus, mikä ap.lla ja meille olisi tarjottu joku kylpyläreissu juuri vapaaksi viikonlopuksi, olisin ottanut sen vastaan.
se nyt on vain niin, että vuorotyö syö todella ihmistä. Meillä on 2 vuotias lapsenlapsi ja en itsekään jaksa sitä villikkoa viikonloppua, koska taustalla painaa paniikki, että edessä on ilta, aamu, aamu, ilta ja 2 yövuoroa, 1 vapaa, ilta, ilta, aamu, 2 yövuoroa, 2 vapaata.
[quote author="Vierailija" time="25.02.2013 klo 00:09"]
No , mitä tuohon sanoisi.
Olen 46v 4 lapsen äiti, teen täyspäiväistä kolmivuorotyötä ja olen vapaapäivinä ihan raato. Lapseni ovat 11-23 -vuotiaita ja lapsenlapsia on 1 hurmaava 2v pieni poika. Hoidan poikaa ehkä n. 5 tuntia /viikko , koitan helpottaa opiskelevan nuorenparin elämää. Mutta täytyy sanoa, että en millään jaksa vapaapäivinä ottaa poikaa yökylään . Lomalla olen ajatellut 4 viikon lomasta viikon ajan hoitaa poikaa , mutta en kyllä montaa yötä , lähinnä päivisin ja iltaisin. Ymmärrän aloittajan pettymyksen , mutta ymmärtääkö hän miten väsynyt kolmivuorotyöläinen on esin 5 yövuoron jälkeen ? Ja ihmettelen , miksi sitä parisuhdeaikaa ei löydy ihan normaalissa arjessa iltaisin kun lapset nukkuvat ?
Minä nautin tällähetkellä siitä, että kuopus on jo 11v ja voimme läheä miehen kanssa esim. leffaan ilman lapsenvahtia, Nautin myös siitä , että voi vapaapäivinä shoppailla ja lenkkeillä omien lasteni kanssa , kuunnella näiden teinien ajatuksia ja olla isojen lasten äiti. Lapsenlapsi on ihana, mutta en koe että on minun vastuullani perua omia menojani ja toimia lapsenpiikana. Eikä tyttäreni sitä koskaan ole vaatinutkaan.
[/quote]
Kummallisia isovanhempia jos eivät tajua, että teillä on hääpäivä ja haluatte juhlia sitä. Isovanhemmilla on mahdollisuus lähteä matkoille milloin tahansa, teillä ei. Ymmärrän ap:ta täysin, koska meilläkin hoitoapua harvoin ja silloin kun on sovittu jotain, niin se pitää ellei ole mitään erikoista. Ja yleensä jos on tiedossa vapaata, niin on tehty jo suunnitelmiakin mitä haluttais tehdä.
T.32
Meillä ei isovanhemmat ole ottaneet lapsi yökylään koskaan! Me ei olla miehen kanssa saatu kahdenkeskistä yötä 18 vuoteen! Pikkusen olen kateellinen teille joilla sentään isovanhemmat joskus ottavat lapsia hoitoon.
No mutta, nythän on vasta sunnuntai? Ovatko pitkäänkin?
Teillä ilmeisesti on mahdollisuus kuitenkin mennä joku toinen viikonloppu? Isovanhemmat varmaan ihan mielellään katsovat sitten joku toinen kerta kun nyt peruuntui. Saatteko kuinka usein kahdenkeskistä aikaa?
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 14:43"]
No mutta, nythän on vasta sunnuntai? Ovatko pitkäänkin?
[/quote]
Lähtevät keskiviikkona, tulevat lauantaina.
Harmi.
Toisaalta ymmärrän jos joku erityisen tärkeä reissu heille. Tarjosivatko että voisivat ottaa lapset esim. viikonloppuna tai joskus muulloin ?
Olisko teillä muita mahdollisia paikkoja mihin saisitte lapset edes hetkeksi ?
Meillä on tosi harvinaista herkkua että saataisiin lapset yöksi jonnekkin. Mutta onneksi lapset menee aina joskus esim. kavereille kylään kaikki tai sitten osa ja loppujen kanssa mummo sitten pärjääkin tunnin tai kaksi. Me otetaan sellaista rauhallista parisuhdeaikaa joskus 15 minuutin pätkissä ja joskus jopa useampi tunti kerrallaan ihan tilanteen mukaan. Koettakaa tehdä perjantaista ainakin jollain tapaa kuitenkin erityinen. Voisiko joku muu hoitaa lapsia edes hetken tai lapset käydä kavereilla pari tuntia leikkimässä ?
Ja jos ei muuta niin hakekaa/tehkää hyvää ruokaa illalla kun lapset nukkuvat ja syökää hyvin. Saunokaa tai katsokaa kiva leffa yhdessä tai mikä teillä nyt onkaan sellaista mistä pidätte.
Tsemppiä !!
[quote author="Vierailija" time="24.02.2013 klo 17:07"]
En ymmärrä tätä nykyistä ihmisten menoa olleenkaan! Suurin osa tuntuu olevan sitä mieltä, että isovanhempien tekemä ohari on ok. Minusta ei ole, jos jotain luvataan - niin, se myös pidetään. Ellei ole erittäin hyvä syy -sairaus yms. Isovanhemmat eivät liikaa ole lapsenlapsiaan hoitaneet (pari kertaa vuodessa) ja nyt siis itse pyysivät ja varmasti tiesivät tuosta hääpäivästäkin. Mutta sitten tekevätkin oharit. En ymmärrä, en. Varmasti ovat huomanneet nuoren parin väsymyksen yms. Eletään itsekkyyden aikaa - omien sukulaisten tukeminen tulee näköjään prioriteettilistan jälkipäässä :(
[/quote]
Niin, en minäkään ymmärrä tuota ihmisten itsekkyyttä.
Että ap:n vielä työelämässä itsekin olevien appivanhempien, joista toinen tekee kolmivuorotyötä, pitäisi hoitaa lastenlapset kun vanhemmat haluavat omaa aikaa. ja vieläpä kieltäytyä omasta reissusta sen takia.
Eiköhän ole niin että isovanhemmmat ovat jo oman jälkikasvunsa hoitaneet, ja saavat hoitaa lapsenlapsiaankin - jos haluavat. Mutta ei heiltä sitä voi edellyttää tahi vaatia.