Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiinnostaisko vanhempia engl. kielinen kielikylpy pph?

Vierailija
23.02.2013 |

Tuli tuosta luomuruoka-pph:sta mieleen tällainen asia.

Perheemme kotikieli on englanti ja omat apset siis puhuvat sitä äidinkielenään. Osaan lorut ja laulut englanniksi ja puhun sitä itse täysin natiivitasoisesti viidentoista ulkomaanvuoden ja ulkomailla suoritettujen yliopisto-opintojen jälkeen. Olisikohan kysyntää tällaiselle palvelulle pk-seudulla? Mielellään nimittäin työskentelisin kotoa käsin.

Nuorin lapseni täyttää 4 v ja muut olisivat koulussa, mutta mukana sitten iltapäivät puhumassa englantia.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse ajattele, että kielen osaa täydellisesti noin vähän ajan jälkeen, joten sanoisin ei. 

Olen puhunut englantia kotikielenämme 20 vuotta ja asunut englannissa vuosia, enkä tosiaankaan opettaisi muita, siihen tarvitaan ammattilaisia. 

Vierailija
2/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi hyvinkin olla kysyntää, kun kerran englanninkielisissä päiväkodeissakin asiakkaita riittää. Meidän tyttö oli kaksi vuotta englanninkielisessä päiväkodissa ja sai sieltä niin hyvän pohjan englannin kielen oppimiselle, että on 10-vuotiaasta lukenut kirjojakin englanniksi. (Koulussa englanti alkoi hänellä vasta viidennellä luokalla, joten tuo kielitaito kehittyi siis päiväkodin pohjalta ja siitä eteenpäin itsenäisesti tuolle tasolle, että pystyi jo lukemaan kirjoja.) Päiväkodissa kieltä opetettiin kyllä systemaattisesti, eli se ei ollut pelkästään sellaista vapaamuotoista jutustelua. Hoitajat yhtä lukuunottamatta olivat natiiveja, tämä yksi oli suomalainen joka oli useamman vuoden ollut Lontoossa töissä päiväkodissa.

Näkisin, että sinulla kielitaito riittää, mutta onko sinulla lastentarhan opettajan koulutusta? Jos haluaa sitä kieltä opettaa lapsille, niin olisi nähdäkseni hyvä olla jotain sitä tukevaa koulutusta pohjalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 19:51"]

En itse ajattele, että kielen osaa täydellisesti noin vähän ajan jälkeen, joten sanoisin ei. 

Olen puhunut englantia kotikielenämme 20 vuotta ja asunut englannissa vuosia, enkä tosiaankaan opettaisi muita, siihen tarvitaan ammattilaisia. 

Ehkä sinä et ole vain opettaja-tyyppiä? Jos sinä et opettaisi muita, se kai ei estä muita? Usko tai älä, kukaan ei ole opettaja/pph syntyessään, vaan siihen vaaditaan yleensä koulutusta, ja jotta tulisi hyväksi, myös paljon kokemusta.

[/quote]

Vierailija
4/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmonen jatkaa vielä...

Jos jaksaisit niiden koululaisten kanssa vetää jotain englanninkielen kerhoa isommille lapsille, niin sellaisellekin voisi olla kysyntää. Puhumisen harjoitteluun olisi kiva saada lisää mahdollisuuksia, ei siellä koulun englannintunneilla paljon kai jutella ja tuollaista 12-vuotiasta ei kehtaa vielä oikein kielimatkallekaan lähettää. Joku melko vapaamuotoinen kerho, missä pälpätetään mahdollisimman paljon, olisi kiva.

Vierailija
5/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole natiivi, et voi antaa kielikylpyä vaikka osaamistasosi olisi kuinka hyvä tahansa. Tällöin puhutaan kielisuihkusta.

Vierailija
6/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kokemusta opettamisesta, muttei lto:n koulutusta. Enemmänkin menee tuonne psykologian suuntaan nuo opiskeluni. Olen perehtynyt kehityspsykologiaan aika laajastikin.

Käymäni yliopiston testien mukaan kielitaitoni on natiivitasoa. Tuotan myös paljon tekstiä englanniksi, sekä puhun sitä ihan joka päivä arkielämässä. Lapset ovat siis myös natiivipuhujia.

Täytyy miettiä, voisihan sitä tosiaan kutsua myös kielisuihkuksi! :-D Hyvä idea.

Vierailija
7/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Jos asuisitte lähellä. Itse olen käynyt tarhaa suomenkielisten lasten kanssa ruotsiksi, mutta en oppinut kuin pari lorua. Ei niillä pitkälle pötkitä, mutta parempi sekin kun ei mikään.

Vierailija
8/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 21:57"]

Minulla on kokemusta opettamisesta, muttei lto:n koulutusta. Enemmänkin menee tuonne psykologian suuntaan nuo opiskeluni. Olen perehtynyt kehityspsykologiaan aika laajastikin.

Käymäni yliopiston testien mukaan kielitaitoni on natiivitasoa. Tuotan myös paljon tekstiä englanniksi, sekä puhun sitä ihan joka päivä arkielämässä. Lapset ovat siis myös natiivipuhujia.

Täytyy miettiä, voisihan sitä tosiaan kutsua myös kielisuihkuksi! :-D Hyvä idea.

[/quote] Nauhoita puhettasi ja kuuntele sita. Intonaatiota ja aksenttia kun ei itse kuule puhuessaan vaikka olisi muuten natiivitasoa.

t. 40+v. englanti kotikielena.

Vierailija
9/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näetkö unet englanniksi (aina)? Jos puhuisit unissasi, puhuisitko englanniksi? Sitten voi puhua natiivitasosta kun ne toteutuvat.

Mutta varmasti kysyntää olisi, kaikki ei ole niin nipoja siitä tasosta

Vierailija
10/10 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näen usein unta englanniksi, kyllä. Kun käyn miehen kotimaassa, luulevat paikalliset minua aksenttini puolesta paikalliseksi myös, aina. Olen Suomessakin sellainen, että omaksun eri murteita lähes huomaamattani ja nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi