Saako sitä rooibos-teejuomaa nyt juoda raskaana vai ei??
En ole mistään saanut selvyyttä tähän.
Kumpi se nyt sitten on haitallisempaa, kofeiini vai rooibos?
Kommentit (21)
Ajattele asiaa näin: meillä on moni asia kielletty, joita suorastaan suositellaan maissa, joissa väestönkasvu on valtavaa. Esim. inkivääri on pannassa meillä, mutta Kiinassa sitä syötetään odottajalle puoliväkisin. Erilaiset teet ovat epäilyttäviä, mutta Japanissa vihreää teetä juodaan litrakaupalla + annetaan vauvoillekin. Jne.
Niin ja tällä tarkoitit. Japanissa ainakin käsittääkseni on vastasyntyneiden kuolleisuus vähäisempää kun Suomessa. Japanin väestönkasvu ei myöskään ole mitenkään valtavaa nyt menee vähän edellisellä asiat sekaisin...
Ei virallisisissa suosituksissa suositella myöskään vadelmanlehtiteetä, jota moni suosittelee loppuraskaudesta. Minusta on hyvä käyttää järkeään. Vaihtoehtomenetelmistä voi monesti olla hyötyäkin...
No kysytäänpä näin: joisitko itse raskaana rooibosta?
-ap
Neuvolan ohjeissa mainitaan erityisesti, että myös rooibos on kiellettyjen listalla, koska se on yrttijuoma.
Ai jestas,
Onneksi omista raskauksista on jo aikaa 10 vuotta. Siis ettei voisi juoda rooibos teetä??? Kuinka kauheasti sitä pitäisi juoda jotta siitä olisi jotain haittaa??? Vettäkin voi juoda liikaa ja siihen voi suunnilleen kuolla. Join kahvia, vihreää teetä sekä rooibosia isoja määriä ja olen onnistunut kasvattamaan 3 lasta koululaisiksi. Ni, ehkä kuopus on vähän välillä hankala, mutta ehkä se just johtuu rooibos teestä jota join odotusaikana...
Mutta neuvolan ohjeissa kielletään kaikki yrtit ikään kuin varmuuden vuoksi. Musta järki sanoo, että kaikki yrtit eivät kaikissa vaiheissa raskautta voi olla haitaksi. Vaikeampi sitten toki sanoa mikä on ja mikä ei. Ja haitta-aineita voi olla missä tuotteessa vaan. Mulle itse asiassa neuvolan terkka meinasi, että hän ehkä voisi juoda rooibos teetä raskausaikana jos on marketista eikä esim. luontaistuotekaupasta. Mutta samathan niiden valikoimat on ja kyllä itse luomuun luottaisin mieluummin kuin johonkin lipton rooibokseen. Luomu rooibosta siis on vähän nautittu. Ekassa raskaudessani join aika paljon yrttiteetä eikä lapsessa ole havaittu mitään vikaa. Mutta ehkä ollut hyvä onni tai haitat ei vielä näy.
t:se pieniä määriä rooibosta alkuraskaudessa nauttinut. Vaihdan ehkä valkoiseen teehen, en tykkää mustasta teestä enkä vihreästä myöskään, yrttiteet taas ovat melkein kaikki hyviä ja mun on vaikea olla niistä erossa raskausaika. Valkoinen tee suht ok. En myöskään juo kahvia, tupakoi jne...
Mikä ihmeen kieltolista? Ei neuvolassa ole moista. Tiettyjä asioita ei vain suositella. Ei niitä kielletä.
Olen ollut Saksassa raskaana, ja täällä koko ajan lipitellään kaikkia yrttijuomia. Rooibusta join useasti raskaana. En usko että siitä mitään haittaa.
Edellinen Saksassa asuva vielä jatkaa, että täällä on aivan ihania raskausajan yrttijuomia. Suomestakin sitten saa ainakin maidontuloa edistäviä yrttijuomia ekokaupoista, ja ne oikeasti toimivatkin.
Siis onko tästä ollut nyt jotain uutta juttua tai tutkimusta? (En aina oo ihan kartalla kaikesta, ei ehdi aina kaikkea lueskella..)
Tosi moni mun tuttava, ja väittäisin nimenomaan että ovat keskivertoa valveutuneempia, juo nimenomaan rooibosta odottaessa ja imettäessä. Tai ainakin vielä joku aika sitten, en nyt ihan hetkeen oo ketään odottajaa treffannut..
No rooibosista en tiedä, se on sopinut normisti mulle ihan hyvin. Sen sijaan itse henkilökohtaisesti en vihreää teetä juo raskausaikana. Ensinnäkin tyhjään vatsaan sitä juodessa mulle tulee niin kuvottava olo, etten pääse sängystä ylös. Jos taas juon sitä illalla, seuraava yö on ihan kamala.
Join itse rooibosta raskaana ollessa. Kuvittelin, että ne yrttiteet, jotka kiellettiin olisi jotain luontaistuoteyrttiteitä, tyyliin "auttaa nukahtamaan" tms. Lopussa kuulin, että rooiboskin on kielletty, mutta ei tuosta nyt ainakaan minulle ja lapselle näyttänyt mitään haittaa olleen.
Join rooibosta raskaana ollessani. En laske sitä neuvolan suositusten tarkoittamaksi yrttijuomaksi, koska sillä ei ole voimakkaita vaikutuksia. Join myös piparminttuteetä ja vihreääkin.
Kahvia en juo muutenkaan. Alkoholin ja tupakan suhteen pidin nollatoleranssia.
Niin ja toki nuo teemäärät joita join oli aika pieniä. Alle kupillinen päivässä. En ole kova juomaan teetä muutenkaan eli en säännöstellyt raskauden takia.
15
Saksassa Rooibos-teetä suositellaan raskaana oleville seuraavista syistä:
1) Toisin kuin musta, valkoinen ja vihreä tee, se ei sisällä kofeiinia,
2) Siinä on antioksidantteja, rautaa ja mineraaleja,
3) Vähentää stressihormoni kortisolin määrää,
4) lieventää erilaisia mahavaivoja,
5) lieventää allergiaoireita, ja
6) sen sisältämät Querzitin ja Querzitrin (mitähän nämä ovat suomeksi?) vaikuttavat poditiivisesti onnellisuushormoni serotoniinin esitykseen.
Rooibos-teetä suositellaan odottaville äideille rajoituksetta.
Olen raskaana ja juon rooibosta, joskin melko satunnaisesti. THL:n suositukset kieltävät sen "varmuuden vuoksi", vaikka mitään haittoja siitä ei ole tiedossa. Muualla maailmassa sitä tosiaan suorastaan suositellaan. Uskon, että se on parempi vaihtoehto kuin kofeiini, josta on ihan tiedossa olevia haittoja.
Rooibos on yrttijuoma, voivat sisältää luontaisia haitta-aineita, joiden turvallisuutta ei ole tutkittu. Musta, vihreä, keltainen, valkoinen, marja, hedelmätee sallittu.
Kahvia saa juoda 3x 1'5 dl kupillista. Eergiajuomia ei suositella. Kolajuomaa vain kohtuudella. Älä juo tilamaitoa (pastöroimaton).
Janojuomaksi vettä, ei tuoremehua.
T. Raskaana oleva
Joissakin luontaistuotteissa on sellaisia katekiini-aineita, jotka ovat toksiineja. Joillekin ihmisille tulee niitä käyttäessä maksamuutoksia. Olen se maksan ultraääni-tutkija. Ei tiedetä vielä kaikkea näistä luontaistuotteista. Uskon että potilaat eivät aina kerro kaikkia outoja ruokia, tai aineita mitä käyttävät kysyttäessä. En ole varma niistä nimistä, mutta oletan että kyseessä olisi Herba Mate ja jokin Chili Burn. Parasta olisi kai pysyä vanhanaikaisissa juomissa.
Suomessa nyt kielletään kaikki, kohta eletään täysin steriilissä ympäristössä ja ruoka on pelkkiä pillereitä, ne kun ovat varmasti tutkittuja turvallisia. Ja hemmetti sentään, ollaan varmasti maailman pitkäikäisin kansa, niin! Pitkä ja harmaa elämä, se olkoon tavoitteemme! Kielletään, kielletään, rajoitetaan!
Helsingin neuvoloissa jaettava virallinen suositus ainakin kieltää. Toisaalta Afrikassa sitä kai suositellaan. Itse olen juonut jonkin verran nyt alkuraskaudessa rooibosta.