Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tilasin sairaalasta lokitiedot.

Vierailija
23.02.2013 |

Kiva plaraaminen, 72 sivua käyntejä sairaskertomuksissani...

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä kiinnostaa jonkun taviksen sairauskertomukset? Eiköhän jokaisella ole omissa vaivoissaan jo ihan tarpeeksi? Mua ei ainakaan mietitytä, ketkä ovat katsoneet potilastietojani, koska niistä ei ole mitään kiinnostavaa eikä hyötyä kenellekään.

Vierailija
22/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kaupungista kyse? Itse mietin Helsingissä tilaamasta kun epäilen muutamaa entistä työkaveriani, mutta ei siitä sitten mnulle ole mitään hyötä jos ei näy nimi tai Pegasos tunnus ( kuusi ensimmäistä sukunimestä ja neljä etunimestä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sun ap pitää tietää sitten ihan varmasti, kuka tämä "joku" olisi, jotta niistä lokitiedoista olisi sulle jotain hyötyä. Sekin pitää olla selvää, ettei hän ole sellaisessa asemassa, jossa joka tapauksessa on sinun kertomuksessasi käynyt työasioissa. Esimerkiksi vaikka varaamassa sulle ajan, tilaamassa kokeita, laskuttamassa käynnistäsi, kirjoittamassa sanelusi, skannaamassa sinne potilastietoja tai tarkistamassa hoitaneen lääkärisi nimen, kun itse olet ottanut asioissasi sairaalaan yhteyttä.

Jos siellä on vaan joku sulle tuntematon tyyppi käynyt, joka ei ole sun hoitanut lääkärisi tai hoitajasi, niin se ei todista yhtään mitään väärinkäytöstä. Sairauskertomuksessasi käy moni sinulle ihan tuntematon ihminen, jotka ei ole niitä hoitotietoja edes lukenut tai enää parin tunnin päästä muistakaan sun nimeäsi.

Vierailija
24/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 15:22"]

No sun ap pitää tietää sitten ihan varmasti, kuka tämä "joku" olisi, jotta niistä lokitiedoista olisi sulle jotain hyötyä. Sekin pitää olla selvää, ettei hän ole sellaisessa asemassa, jossa joka tapauksessa on sinun kertomuksessasi käynyt työasioissa. Esimerkiksi vaikka varaamassa sulle ajan, tilaamassa kokeita, laskuttamassa käynnistäsi, kirjoittamassa sanelusi, skannaamassa sinne potilastietoja tai tarkistamassa hoitaneen lääkärisi nimen, kun itse olet ottanut asioissasi sairaalaan yhteyttä.

Jos siellä on vaan joku sulle tuntematon tyyppi käynyt, joka ei ole sun hoitanut lääkärisi tai hoitajasi, niin se ei todista yhtään mitään väärinkäytöstä. Sairauskertomuksessasi käy moni sinulle ihan tuntematon ihminen, jotka ei ole niitä hoitotietoja edes lukenut tai enää parin tunnin päästä muistakaan sun nimeäsi.

[/quote]

Ei varmaan kannata tulla neuvomaan kun et mitään tilanteestani tiedä :) Kyllä, epäilys kohdistuu sellaiseen henkilöön että jo tapahtumapaikka osoittaa että luvattomasti ollaan tietoja katsottu. Mutta kuten sanoin, ei näy papereissa viitteitä siitä.

ap

Vierailija
25/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomioikaa myös että hoitoalan opiskelijoilla on oikeus tutustua potilaiden hoitokertomuksiin, joihin heillä on hoitosuhde tai jos joutuu jotain tietoa tarkistamaan.

Vierailija
26/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 15:29"]

Huomioikaa myös että hoitoalan opiskelijoilla on oikeus tutustua potilaiden hoitokertomuksiin, joihin heillä on hoitosuhde tai jos joutuu jotain tietoa tarkistamaan.

[/quote]

Nuokin näkyy "kätilöopiskelija" jne merkinnällä.

ap

Vierailija
27/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla, ei ap. Pienellä paikkakunnalla levitelty tietojani yhden hoitajan toimesta, joka samassa sairaanhoitopiirissä eri yksikössä töissä, joten helvetin helppo todistaa, ettei ole mun tarvinnut työssään katsoa. Mä oon antanu hälyn laantua ja nyt on aika puukottaa selkään tuota hoiturituttavaa.

Mulla takana hoitojakso lähipiirissä tapahtuneen itsemurhan takia kun itse sain niin rankat PTSD oireet etten kyennyt normaaliin elämään. Sellainen jolla ei mitään kokemusta järkyttävistä kriiseistä vetää oikopäätä kivoja johtopäätöksiä sairaalajaksosta. Lääkityksiä mm. levitelty. Mutta unohettu kertoa, että ne eivät jatkuneet akuutin kriisivaiheen ja osastohoidon jälkeen.

Kyllä ihmiset on mukavia. Aattelin tilata paidan jossa lukee: Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys! Lähetän sitten haastemiehen mukana tuttavalle.

Vierailija
28/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sitten sen henkilö ei ole katsonut sun tietojasi, jos ei siitä ole lokimerkintöjä. Tai sitten on katsonut jonkun toisen olan yli, mutta sitä et pysty todistamaan millään.

Vierailija
29/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aio  tilata omat lokitietoni terveyskeskuksesta koska epäilen siellä työskentelevän naapurini katselleen tietojani. Se on helppo selvittää koska olen käynyt viimeksi tk:ssa vuosia sitten kun työterveyshuollossa olen saanut terveyspalvelut.  Eli jos tietojani on katsottu tällä välin,  luultavasti kyseessä on urkkiminen ja asialla naapuri.

Vierailija
30/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väärinkäytökset tuskin liittyvätkään ihan tuiki tuntemattomien potilastietoihin, vaan urkinnan kohteet ovat jollain lailla tuttuja: naapureita, työkavereita, ex-puolisoja ja heidän uusia kumppaneitaan jne.

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 15:21"]

Ketä kiinnostaa jonkun taviksen sairauskertomukset? Eiköhän jokaisella ole omissa vaivoissaan jo ihan tarpeeksi? Mua ei ainakaan mietitytä, ketkä ovat katsoneet potilastietojani, koska niistä ei ole mitään kiinnostavaa eikä hyötyä kenellekään.

[/quote]

Vierailija
31/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi joku suhtautuu asiaan siten, että "kuka nyt jonkun taviksen sairaskertomuskesta olisi kiinnostunut" - hyvinkin moni kokemukseni mukaan! 

Ihmisillä on oikeus potilasturvaan, käsittää myös tietojen salassapidon. Mitkään tekosyyt eivät kuulosta uskottavilta miksi joku henkilö ei saisi tarkistaa toteutuuko tuo suoja hänen kohdallaan.

Vierailija
32/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitäs meinaat naapuria epäilevä tehdä, jos se on niissä tiedoissasi käynyt ja laittanut merkinnän että avattu vahingossa väärän potilaan paperit? Sitäkin kun oikeasti tapahtuu, kirjoitetaan nimi tai sotu vahingossa vähän väärin. Siinä olet sitten epäilyksinesi.

Vierailija
33/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutatte vainoharhaisilta. En ymmärrä, miksi ketään hoitoalalla työskentelevää kiinnostaisi tutkia puolituttujen potilastietoja. Kyllä niissä omissa potilaissa on tarpeeksi pohdittavaa. Luulen, että olette niitä samoja ihmisiä, jotka tehtailevat lastensuojeluilmoituksia. 

Vierailija
34/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.02.2013 klo 15:43"]

Vaikutatte vainoharhaisilta. En ymmärrä, miksi ketään hoitoalalla työskentelevää kiinnostaisi tutkia puolituttujen potilastietoja. Kyllä niissä omissa potilaissa on tarpeeksi pohdittavaa. Luulen, että olette niitä samoja ihmisiä, jotka tehtailevat lastensuojeluilmoituksia. 

[/quote]

Jeps :)

Et vissiin ole lukenut iltapäivälehtiä? Näitä urkkimisiahan tapahtuu jatkuvasti (ja suurin osa ei koskaan jää kiinni).

Vierailija
35/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luepa vaikka nämä uutiset:

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/163051/Turkulaislaakari+tirkisteli+sukulaisensa+potilastietoja

http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/173337/Naislaakarille+sakkoja+henkilorekisteririkoksesta

[/quote]

Vierailija
36/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kätilö ja sain keskenmenon joitain aikoja sitten. Yksi opiskelukaverini hoiti minua osastolla ja se oli ok, mutta pyysin häntä kirjaamaan papereihin, etten halunnut muiden tuttujen hoitavan minua. Kummasti kuitenkin sain kuulla, että minusta on tietoja levinnyt melko laajallekin. Tilasin tiedot ja siellä oli porukkaa hoitojakson aikana hyvinkin paljon käynyt, samoin vielä melko pitkiäkin aikoja jälkitarkastuksen jälkeen, jolloin ei kenelläkään olisi ollut enää tarvetta käydä tiedoissani. Kysyin vielä minua hoitaneelta lääkäriltäni, että oliko tapaukseni ollut jälkeenpäin isossa meetissä tms, mutta kuulemma ei. 

Nyt pitäisi jaksaa olla yhteydessä sairaalaan sen tiimoilta, että alkaisivat selvittää, ketkä siellä tiedoissani ovat tosiasiallisesti käyneet ja kenellä kaikilla on ollut vain uteliaisuus mielessä. Useampi tuttu kuitenkin näki minut esim. kahvilassa ja hississä, mutta vain tällä yhdellä minua hoitaneella on ollut oikeasti syy käydä tiedoissani. Tai teoriassa kolmella minua hoitaneilla osastoilla työskennelleillä. 

Vierailija
37/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi muuten vainoharhainen mutta naapuri on v****mainen ämmä ja tuli yhdestä keskustelusta mieleen että on saattanut tietojani katsoa. Vaikkei siellä mitään suuria salaisuuksia löydykään , on kyse periaatteesta ja urkkija ansaitsee näpäytyksen. Jos on kirjannut katsomisensa vahingoksi niin onhan se nyt erikoinen sattuma...

Vierailija
38/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Suomessa menee joka vuosi yli sata tapausta poliisitutkintaan. Taitavat olla hoitajia nämä jotka leimaavat potilastietojen tilaajat vainoharhaisiksi.

Vierailija
39/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin uskon että tietojen katselemista tapahtuu, riski jäädä kiinni on kuitenkin hyvin pieni.

Viekää oikeuteen nämä jutut, saadaan huijarit kiinni! Mikäli varoittavia esimerkkejä tulee enemmän, nousee myös kynnys tutkia tuttujen potilastietoja. Ikävää, että hoitoalalla tällaista moraalittomuutta esiintyy vaikka ollaan niin "ammattilaista ja hyvää hoitajaa oikein kutsumusammatissa".

Vierailija
40/40 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajana sanoisin, että puolusta vaan ap oikeuksiasi ja muutkin jotka vääryyttä tämän asian kanssa kärsineet. Hoitotyön yksi kulmakiviä on salassapitovelvollisuus ja eettisyys. Säädöksiä on noudatettava ja kun ei ole hoitosuhdetta johonkin, ei myöskään ole minkäänlaista tarvista tutkia kertomuksia. Eri asia on ajanannot yms.