Puututko eläkkeellä olevien vanhempiesi rahankäyttöön? Varmistaaksesi perintörahat vai muista syistä?
Saako vanhempasi tehdä rahoillaan mitä haluavat ilman että siitä pahastut?
Kommentit (41)
Isä on saanut aikoinaan mittavan perinnön ja on pistänyt kaikki haisemaan. En odota saavani perintöä.
En koskaan puhunut vanhempieni kanssa raha-asioista. Olen oikein tyytyväinen, että he käyttivät rahaa elämiseen. Isällä erityisesti ole erittäin kalliit harrastukset.
Puutun sen verran, että yritän saada heidät käyttämään rahat itseensä ja omaan hyvinvointiinsa niin kauan kuin vielä pystyvät nauttimaan elämästä.
Vierailija kirjoitti:
On siis ihan ok, kun tilaavat kasan lehtiä ja ostavat kaikkea kitschiä ja yksipuolista ravintoa kaupasta?
Tietenkin on, omia rahoja tuhlaavat ja syövät mitä haluavat.
Eläkkeellä olevat vanhempani eivät ole vielä edunvalvonnan alaisia - Toivottavsti eivät joudukaan. Tekevät toisinaan rahoillaan hankintoja ja / tai muilla tavoin "hukkaavat" rahojaan, kohteisiin, joita en aina ymmärrä. - Tuskin hekään aina ovat ymmärtäneet minun valintojani. Molemmin puolin ymmärrämme tai ainakin hvväksymme tapamme... - Jos sitä kovin tässä vaiheessa alkaisin puuttua heidän tapaansa, tai he minun tapaani, niin minusta tuossa saatettaisiin jo käydä sillä rajalla onko kyseessä rikos. - Tai ainakin se olsii minusta moraalisesti hieman arveluttavaa.
Äitini on kertonut, että hänellä ei ole säästöjä, joten olen kannustanut häntä siihen, että hän säästäisi pahan päivän varalle. Olen huolissani, että jos hänen terveydentilansa heikkenee, että voi tulla joku yllättävä lasku. Samoin kuin asuu omakotitalossa, voi sinnekin tulla joku yllättävä kulu. Hänellä on eläke ihan ok, joten hän pärjää kyllä, vaikka tulisi parin sadan hammaslääkärilasku tms.
Ja omana motiivina tosiaan ei ole se, että hän säästää minulle perintöä. Sanoin, että hänellä olisi hyvä olla pahan päivän varalle ja voihan hän säästää vaikka sitä varten, että voi matkustaa.
Vierailija kirjoitti:
On siis ihan ok, kun tilaavat kasan lehtiä ja ostavat kaikkea kitschiä ja yksipuolista ravintoa kaupasta?
^^^^ Tässä klassinen esimerkki perinnönkyttääjästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Kyllä potuttaisi, jos joku tulisi puuttumaan ruokatottumuksiini. Sitä paitsi eläkkeellä on aikaa lukea niitä lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
No se on vielä ihan ok. Ostakoot mitä mieli tekee. Eiköhän sillä ravinnollakin hengissä pysy, jos ostavat sitä, mihin ovat vuosien varrella tottuneet (vaikka siitä puuttuukin spiruliina).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, etten ole vanhempasi! Kun minulla Altzheimerin takia vippaa päästä, ja käytän pienen eläkkeeni lehtitilauksiin, hajuvesiin ja kääretorttuun, niin ihan oikeasti se ei ole kivaa minullekaan.
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeellä olevat vanhempani eivät ole vielä edunvalvonnan alaisia - Toivottavsti eivät joudukaan. Tekevät toisinaan rahoillaan hankintoja ja / tai muilla tavoin "hukkaavat" rahojaan, kohteisiin, joita en aina ymmärrä. - Tuskin hekään aina ovat ymmärtäneet minun valintojani. Molemmin puolin ymmärrämme tai ainakin hvväksymme tapamme... - Jos sitä kovin tässä vaiheessa alkaisin puuttua heidän tapaansa, tai he minun tapaani, niin minusta tuossa saatettaisiin jo käydä sillä rajalla onko kyseessä rikos. - Tai ainakin se olsii minusta moraalisesti hieman arveluttavaa.
Sama havainto. Muuten säästäväsiä mutta tuhansia menee johonkin koristeisiin ja grillikatoksiin joilla ei periaatteessa tee mitään. Ainakin itse olen pärjännyt ilman sellaisia ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, etten ole vanhempasi! Kun minulla Altzheimerin takia vippaa päästä, ja käytän pienen eläkkeeni lehtitilauksiin, hajuvesiin ja kääretorttuun, niin ihan oikeasti se ei ole kivaa minullekaan.
Ei Alzheimerin takia ostele asioita, joista ei tykkää. Ilmeisesti nauttii vielä lukemisesta, hyvistä tuoksuista ja herkuista.
Ihmeellinen kysymys. Tai siis tietysti ymmärrän tilanteen, jossa vanhemmat holhouksen alaisina eli vakavasti sairaita ja esim. dementiaa, jolloin ihminen saattaa tuhlata pienenkin eläkkeen niin, ettei siitä riitä edes omiin pakollisiin menoihin. Mutta mikäli tällaisesta ei ol kyse, en voi ymmärtää, miten vanhempien rahankäyttö kuuluu lapsille mitenkään. Totta ihmeessä vanhemmat saavat käyttää rahansa mihin haluavat, eivätkä he ole mitenkään tilivelvollisia lapsilleen.
Omat vanhempani ovat perineet vähän rahaa ja lisäksi saivat mukavan summan (ei nyt mitään miljoonia kuitenkaan) myymällä talonsa muutama vuosi sitten. Ovat kuitenkin sitä sorttia, että eivät raaskisi käyttää rahoja mihinkään. Olen jonkin verran yrittänyt puhua, että nauttisivat nyt, kun vielä on terveyttä ja pystyvät touhuamaan monenlaista. Peruskulut heillä on tosi pienet, kun eivät oikein mitään ostele/harrasta. Mökillä lähinnä viettävät aikaansa ja olenkin puhunut, että laittaisivat esim. mönkijän tai uuden mootorikelkan. Eivät raaski.
Minä (ja puolisoni) olemme rakentaneet oman elämämme ja tienanneet omat elantomme. Ei meillä ole tarvetta vanhempieni rahoille. Toivottavasti ovat käyttäneet kaikki ennen kuin heittävät lusikan nurkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama havainto. Muuten säästäväsiä mutta tuhansia menee johonkin koristeisiin ja grillikatoksiin joilla ei periaatteessa tee mitään. Ainakin itse olen pärjännyt ilman sellaisia ihan hyvin.
"Heh" Jos ja kun ajattelee, mitä kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta sitä varsin moni meistä hankkii ja ostaa ja on vielä valmis maksamaa puhumattakaan mitä kaikkea on tarjolla ja myytävänä, niin taitaa olla loppu viimein aika vähissä nykyään ne asiat ja kohteet, joita monikaan meistä oikeasti ja ehdottomasti tarvitsee. - Toisaalta on mielestäni kutkuttava ajatuis, että voisi poistua ja lähteä ytästä maailmasta lähes täysin vapanaana ja irti kaikesta "maallisesta" niin että perikunnalle ei jäisi oikeastaan mitään muuta kuin enemmän ja vähemmän muistoja. Eli jos ihminen syntyy tähän maailmaan paljaana ja puhtaana kaikesta niin miksi ei voisi kohdata kuoleman samalla tavoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Heh" Jos ja kun ajattelee, mitä kaikkea tarpeellista ja tarpeetonta sitä varsin moni meistä hankkii ja ostaa ja on vielä valmis maksamaa puhumattakaan mitä kaikkea on tarjolla ja myytävänä, niin taitaa olla loppu viimein aika vähissä nykyään ne asiat ja kohteet, joita monikaan meistä oikeasti ja ehdottomasti tarvitsee. - Toisaalta on mielestäni kutkuttava ajatuis, että voisi poistua ja lähteä ytästä maailmasta lähes täysin vapanaana ja irti kaikesta "maallisesta" niin että perikunnalle ei jäisi oikeastaan mitään muuta kuin enemmän ja vähemmän muistoja. Eli jos ihminen syntyy tähän maailmaan paljaana ja puhtaana kaikesta niin miksi ei voisi kohdata kuoleman samalla tavoin.
Köyhällä ei ole varaa kuolla. Hautajaiset maksaa paljon.
Miksi puuttuisin? Aikuisia ihmisiä ja hyviä hoitamaan talouttaan. Saisivat päinvastoin opettaa minulle, miten vähillä rahoilla eletään. En ole sitä koskaan kovinkaan hyvin osannut.
Yritän. Äiti suuttuu, isä vinoilee, että "miksi sä haluat tuhota perintösi...". Yritän siskon kanssa usuttaa käyttämään rahaa omaan elämään ja omiin mukavuuksiin. Esim. Ottamaan sen taksin jostain laivareissulta kotiin sen sijaan, että kaatosateessa seisovat bussipysäkillä 20 Euron takia. Tai käymään kampaajalla tai ostamaan laadukkaammat kengät, kun iän myötä jalat kipeytyy huonoissa kengissä. Äiti ihan loukkaantuu, kun "pitäisi alkaa tuhlaamaan...".
Heillä jää joka kuukausi säästöön 2500-3000 Euroa... Joo, kiva meille, jotka ehkä perimme heidät joskus. Toisaalta tuo päivä ei ihan justiinsa ole tulossa, kun ovat vasta vajaa seitsemänkymppisiä, me lapset nelikymppisiä ja nykyään terveellisesti elävätä mummelit ja papat paahtaa tuonne 90+ kaikki järjestäin. Että voidaan sitten periä joskus kuusikymppisenä heidän kitkutuksella säästämänsä Eurot? Antaisivat nyt, mitä on annettavaa ja käyttäisivät loput itseensä.
Haluan että vanhempani käyttävät rahansa ennen kuin kuolevat. Minä en odota perintöä, en tarvitse mitään. Aion kannustaa heitä tähän oikein kunnolla. Veljeni sen sijaan on jo nyt huolissaan perinnöstä, jopa siinä määrin että määräilee vanhempia miten näiden tulisi rahojaan käyttää ja mitä kaikkea hänen kuuluu saada perinnöksi.
En puutu äitini rahan käyttöön (isä kuollut). Käyttäkööt rahansa miten lystää.
Broidi sitten taas puuttuu enemmänkin.. Äiti kuulemma törsää rahojaan. Osti juuri miesystävälleen uuden auton ja antoi hänelle ihan liian vähän rahaa häiden järjestämiseen. Tämmöstä draamaa vimoset puolivuotta... yhä jatkuu.
Omia vanhempiani yritän käskeä ostamaan itselleenkin jotain, ei tarvitsisi olla niin pihi, tekisivät itsekin rahalla jotain, kävisivät jossain matkalla, harrastaisivat, hankkisivat edes tarpeellista. Puolison vanhempia ollaan päin vastoin yritetty neuvoa muuttamaan halvempaan asuntoon. Asuvat kalliisti vuokralla isossa asunnssa, syövät eineksiä (kyllä, eläkeläiset) ja monta kertaa kuussa pummivat kun eivät pärjää, rahat ei esim. riitä enää lääkkeisiin. Onneksi mies on älykkäämpi rahankäyttäjä kuin vanhempansa, ollaan vielä heitä autettu kun ei omaa taloutta kaada, mutta mielummin heillekin ostaisi jotain kivaa, esim. vaikka niitä matkoja kuin maksaisi vuokraa liian isosta asunnosta kalliilta alueelta kun ei heillä ole edes siellä menoja ja tuttavatkin muualla. Ilmeisesti vanhat ihmiset arvostavat kyllä juttukaveria, mutta ajatukset ei kyllä enää vaihdu kenenkään heistä kohdalla.