Puututko eläkkeellä olevien vanhempiesi rahankäyttöön? Varmistaaksesi perintörahat vai muista syistä?
Saako vanhempasi tehdä rahoillaan mitä haluavat ilman että siitä pahastut?
Kommentit (41)
No saivat. Kannustin humputtamaan, mutta eivät koskaan huvitelleet.
Hyvin iäkkäiden vanhempien rahankäyttöön on pakko vähän puuttua.
Tekisivätkin. Omistavat useita sijoitusasuntoja, mutta keräävät pulloja, paikkaavat tiskirättinsä ja hammaslääkärikin on tietty ihan turha, kun suussa on vielä 14 hammasta.
En puutu, joskus saatan yrittää vähän suitsia äitiä jos sillä karkaa mopo shoppaillessa.
Parempi vaan kun käyttävät rahat. Itseensä. Puuttuisin jos olisi syytä epäillä että lähtee pennoset huijarin taskuun. Omat vanhemmat eivät onneksi vielä ole sen ikäisiä että olisi ajankohtaista, mutta tämän mallin opin heiltä seuratessani kun he auttelivat omia vanhempiaan. Eipä suvussa ikinä rahaa ole ollut perinnöksi jättääkään, mutta varmistivat että eläkkeet meni ruokaan, laskuihin ja kylpyläreissuihin, ei "sokean maalaamiin maisematauluihin" tai "eläkkeelle jääneiden navettakissojen rahastoon".
No enpä ole edes tekemisissä eläkkeellä olevien vanhempieni kanssa. Mutta voisin kuvitella että joku voi puuttua jos huomaa että vanhuksilta huijataan rahaa, esimerkiksi törkykalliisiin palveluihin tms.
On siis ihan ok, kun tilaavat kasan lehtiä ja ostavat kaikkea kitschiä ja yksipuolista ravintoa kaupasta?
Mieheni huolehtii muistisairaan anoppini (eli äitinsä) raha-asioista. Anoppi pystyy hoitamaan itse kaupassa käynnin kohtuudella, kun on käteistä rahaa, mutta ei osaa enää käyttää pankkiautomaattia tai maksaa pankkikortilla, ei myöskään hahmota laskujen maksua.
Tällä järjestelyllä laskut tulee hoidettua ja talous pysyy tasapainossa. Pienestä eläkkeestä "ylijääneet" rahat käytetään vuoden mittaan anopin "virkistykseen" eli niiden avulla junaillaan hänet mukaan jollekkin eläkeläisreissuille tai puolisonsa (ei ole mieheni isä vaan myöhemmin löydetty rakas) kanssa kylpylään tms.
Jos ei tule yllätyksiä, niin anopilta jää perinnöksi lähes purkukuntoinen omakotitalo muuttotappiokunnasta ja sen verran rahaa, että saadan pidettyä hautajaiset ja pieni muistotilaisuus.
Tekisi mieli puuttua. Kuluttaa rahaa aivan hölmöihin asioihin, kuten jatkuvasti numerotiedusteluun tai tilaamalla kalliin kotiinkuljetuksen jollekin pienelle kalusteelle ja valittaa rahapulaa.
Ollaan kerrottu, että kun soittaa meille, kyllä me ilmaiseksi etsitään numerot netistä tai kyllä voidaan se lipasto hänelle tuoda kun kuitenkin läheltä ajellaan, mutta ei usko. Huolestuttaa, että ollaan kohta tukemassa häntä rahallisesti, jos ei rahat enää riitäkään ruokaan ja lääkkeisiin noiden takia. Mutta minkäs teet.
Yritimme puuttua appivanhempien ragankäyttöön mutta turhaan.
Sittwn itkettiin kun emme auta.
Vierailija kirjoitti:
On siis ihan ok, kun tilaavat kasan lehtiä ja ostavat kaikkea kitschiä ja yksipuolista ravintoa kaupasta?
Jos he tilaavat ja ostavat näitä siksi, että haluavat niitä, en puuttuisi. Jos taas vanhus tilaa lehtiä siksi, että ei kehtaa sanoa puhelinmyyjille ei, vaikka ei oikeasti haluakaan lehteä, niin sitten yrittäisin puuttua.
Olisi pitänyt puuttua, mutta kun en tiennyt. Äitini pelasi kuukausittain koko eläkkeensä. Isä elätti häntä. Tämä selvisi vuosia äitini kuoleman jälkeen. Totta kai saa omilla rahoillaan tehdä mitä haluaa, mutta tuommoinen peliriippuvuus on sairaus.
Sen verran puutun leskiäitini talouden hoitoon, että sanon hänelle, että ostaa itselleen mitä tarvitsee, eikä sitä huonointa mahdollista sen takia, että muille jäisi jotain.
Elossa oleva vanhempani ei ole vielä eläkkeellä, mutta en mä siihen puuttuisi. En ole koskaan olettanut saavani häneltä perintöä, enkä haluakaan. Haluan että hän käyttää vähät rahansa itseensä. (Alkoholinkäyttöä voisi kyllä vähentää, mutta taitaa olla turha toivo.)
Olen sanonut heille lukuisia kertoja, että käyttäkää ne rahat ihan itse. Sanon, että menkää nyt etelän lomille, remontoikaa, hankkikaa apua kotiin ja ostakaa mitä mieli tekee. Onneksi he ovat myös aika paljon niin tehneet, viime kesänä olivat mm. Islannissa, laittoivat maalämmityksen öljynlämmityksen sijaan ja muuta tällaista. Olen sanonut, että pennin pyörylääkään ei tarvitse jättää.
En puutu, ei ole mitään tarvetta puuttua. Ovat järkeviä rahankäyttäjiä, ja toivon että käyttävät rahojaan mahdollisimman paljon itseensä.
Puuttuisin kyllä jos näkisin aihetta siihen. Vaatisi kyllä aika radikaalia tilanteen muuttumista nykyisestä.
On muuten harmi, jos joku ei uskalla puuttua iäkkäiden vanhempien huonoon rahankäyttöön vain siksi, että pelkää vaikuttavansa vain perinnön perässä olevalta. Siinä saattaa alkaa itsekin kyseenalaistaa omia motiivejaan miettien "ajattelenkohan tiedostamattani tässä vain omaa etuani" ja ei sitten puutu ollenkaan, vaikka se auttaisi vanhempia.
Olen puuttunut ja moneen kertaan sanonut että käyttelisivät rahansa eläessään. Että minua ei paljon lämmitä perinnöt, jotka on säästetty kituuttamalla.
Kannustan käyttämään rahaa itseensä ja ostamaan laadukkaita vaatteita tms. mutta ei, ei pysty, kun pelottaa, ettei riitä varat hautajaisiin. Rahaa on ja asunto maksettu. Piheille ei voi mitään. Onneksi teetin molemmille edunvalvontatestamentit, jotta saan hallinnan talouden hoitoon, kun joko höperöityvät enemmän tai jos mutsi kuolee ensin.
Hassu kysymys. Tietenkin vanhempani saavat käyttää omat rahansa niin kuin haluavat. Puuttuisin asiaan vain siinä tapauksessa, että epäilisin heidän olevan vaarassa joutua huijatuiksi.