Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jos ei nukuta vauvaa Suomessa parvekkeella tai ulkona

Vierailija
22.02.2013 |

niin mitä tapahtuu...ulkomailla kun ei nukuteta.Minä itse olen nukuttanut ja tavallista pidempään vaunuissa omalla parvekkeella.Kuopus nukkui kaksi vuotiaana vielä vaunuissa.Itse olen kokeillut tuota tyyliä silleen että patterit pois talvella makkarista ja paljon peitettä niin alkaa jalat särkemään.Oma kroppani ei nyt 40v kestä kylmää talvi sisäilmaa.Mietinkin mahtaako vauvat kokoa kipua kylmyydessä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt ymmärtänyt, mitä tässä kysyttiin....

Mutta, mä en ole nukuttanut lapsiani ulkona. Kerran yritin, ei onnistunut.

Minulla on kaksi lasta.

Vierailija
2/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap jatkaa.Tämä kuopus jota nukutin pitkään ulkona on paljon kipeämpi kuin vähemmän ulkona nukutettu esikoinen.Esikoisen aikaan olimme toisessa maassa,lämpimässä.Mene ja tiedä onko ulkona nukuttaminen sittenkään fiksua.Itse olen syntynyt talvella kylmimpään aikaan ja niin on kuopuskin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut kokeiluille aikaa kun olen ollut kotiäitinä.Huomaa vain miten erilaisia lapset on ja juuri sen nyt jälkikäteen mietittynä että kannattiko nukuttaa kuopusta vaunuissa kaksi vuotta.Toki olemme kuopuksenkin kanssa jälleen tuossa välissä pidemmän aikaa pois Suomesta.Mutta kaikkea tulee kokeiltua ja kuten kerroin olen itsekin kokeillut miltä tuo kylmässä nukkuminen tuntuu.Myös mökkeilyn kautta sen voi kokea mutta myös kaupungissa ottamalla makuuhuoneen patterin yöksi pois keskellä talvella.Peitot lämmittivät mutta heräsin jalkojen särkyyn.

Vierailija
4/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapselle puetaan villaa ulos ja makuupussina on untuvapussi. Ei tule kylmä. Lapsi nukkuu huonosti sisällä, siksi olemme alkaneet nukuttaa ulkona. Ei sen kummempaa syytä.

Vierailija
5/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä usko, että kipuinen lapsi nukkuisi yhtä hyvin kuin useimmat ulkona nukkuvat nukkuvat. Kaipa lapset puetaan sen verran hyvin, että eivät palele. Omillani ovat jalatkin olleet varpaita myöten lämpimät, kun heräsivät paukkupakkasilla vaunuissa kahden tunnin unien jälkeen. Voihan talvella nukkua teltassakin, jos vain on sopivat varusteet. 

Vierailija
6/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli untuvapeitto sitten myös minulle makkariin ja patterit pois.Kokeillaan ensi talvena.

Vierailija
7/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 20:19"]

Niin eli untuvapeitto sitten myös minulle makkariin ja patterit pois.Kokeillaan ensi talvena.

[/quote]

Meillä on siis taaperolla pari kerrosta ohutta merinovillaa, kolmet villasukat, untuvapussi ja sen päällä vielä säästä riippuen talja ja/tai villaviltti. Myös kuomun ympäri laitetaan viltti, jos tarvitaan.

Vierailija
8/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 20:26"]

Meillä on siis taaperolla pari kerrosta ohutta merinovillaa, kolmet villasukat, untuvapussi ja sen päällä vielä säästä riippuen talja ja/tai villaviltti. Myös kuomun ympäri laitetaan viltti, jos tarvitaan.

[/quote]

Makuupussissahan pitäisi nukkua mahdollisimman vähissä vaatteissa, jotta kehon läpmä pääsee lämmittämään sisällä olevan ilman. 

Meillä lapset ovat nukkuneet untuvapussissa pienemmillä pakkasilla pelkässä vaipassa ja hihattomassa bodyssä, pipo päässä ja varalta tumput käsissä (jos työntävät ulos pussista). KOvilla pakkasilla lisäksi tavalliset sukat jalassa. Rattaiden aukko toki suojataan, jotta niistä tulee "telttamaiset". Koskaan eivät ole palelleet. 

Vierailija
9/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 20:43"]

[/quote]

Makuupussissahan pitäisi nukkua mahdollisimman vähissä vaatteissa, jotta kehon läpmä pääsee lämmittämään sisällä olevan ilman. 

Meillä lapset ovat nukkuneet untuvapussissa pienemmillä pakkasilla pelkässä vaipassa ja hihattomassa bodyssä, pipo päässä ja varalta tumput käsissä (jos työntävät ulos pussista). KOvilla pakkasilla lisäksi tavalliset sukat jalassa. Rattaiden aukko toki suojataan, jotta niistä tulee "telttamaiset". Koskaan eivät ole palelleet. 

[/quote]

Vauva-aikaan vaatetta olikin paljon vähemmän - tosin merinovillaa silloinkin, mutta vain yksi kerros - mutta nykyään pussi on sen verran lyhyt, ettei se mahdu kiinni, joten vaatetta pitää olla enemmän.

Vierailija
10/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 20:45"]

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 20:43"]

[/quote]

[/quote]

Vauva-aikaan vaatetta olikin paljon vähemmän - tosin merinovillaa silloinkin, mutta vain yksi kerros - mutta nykyään pussi on sen verran lyhyt, ettei se mahdu kiinni, joten vaatetta pitää olla enemmän.

[/quote]

Niin ja se vielä, että makuupussi ei ole tietenkään tuulenpitävä, eikä vaunuissa ole enää koppaa, kuten vauva-aikana.

Vierailija
11/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nukuttanut, paitsi joskus kesällä kun ei ole liian kuuma, tai loppukeväästä/alkusyksystä. Ikinä en ole ymmärtänyt sitä että vauvat laitetaan pakkaseen nukkumaan, eikä sitä juuri muualla kun Suomessa kukaan ymmärräkään.

Vierailija
12/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on nukkuneet sisällä. Tulos: kaksi ylioppilasta, joilla molemmilla todistuksen keskiarvo yli 9 ja menivät samantien yliopistoon ilman välivuosia. Ja yksi yläasteikäinen, joka harrastaa pianonsoittoa ja englantia.

Vierailija
13/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en nukuttanut ulkona kun meillä ei ollut vaunuja enkä muutenkaan olisi jaksanut siellä parvekkeella käkkiä. Ei siitä mitään ongelmia ole tullut, melko terveenä on pysynyt muutenkin.

Vierailija
14/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mitään. En nukuttanut koskaan vauvaa ulkona, ja ihan terve muksu tuli. Sairastanut yleensä pari päivää vuodessa eikä esim. yhtään korvatulehdusta.

Vierailija
15/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 22:46"]

Meillä lapset on nukkuneet sisällä. Tulos: kaksi ylioppilasta, joilla molemmilla todistuksen keskiarvo yli 9 ja menivät samantien yliopistoon ilman välivuosia. Ja yksi yläasteikäinen, joka harrastaa pianonsoittoa ja englantia.

[/quote]

RepsKops!

Vierailija
16/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se paikka, jossa lapsi parhaiten (=pisimpään) nukkuu, ole hänelle se häiriöttömin ja paras paikka. Oma vauva alkoi nukkua 3 kk:n iässä sisällä yhä levottomammin päiväunia (talo oli hiljainen eli ei voinut hätkähtää ääniin), joten siirryttiin ulkounille. Unet paranivat välittömästi.

Kaikkein eniten huvittaa nuo johtopäätökset ulkonukuttamisen ja lapsen älykkyysosamäärän tai myöhemmän sairastelun tms. välillä. En usko ulkona nukkumisen ja ko. asioiden välisiin syy-seuraussuhteisiin.

Joku keksi myös ottaa esille sen, miten ulkonukuttamista ei ymmärretä missään muualla kuin Suomessa. So what? Miten se liittyy sen järkevyyteen? Marsilainenkaan ei varmaan ymmärrä Internetistä tuon taivaallista, mutta silti se on ihan hyvä keksintö.

Vierailija
17/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ulkona nukuttamista usein perustella sen terveellisyydellä?

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 22:59"]

Kaikkein eniten huvittaa nuo johtopäätökset ulkonukuttamisen ja lapsen älykkyysosamäärän tai myöhemmän sairastelun tms. välillä. En usko ulkona nukkumisen ja ko. asioiden välisiin syy-seuraussuhteisiin.

[/quote]

Vierailija
18/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukuttakoon ulkona tai parvekkeella se, jonka mielestä se toimii parhaiten. Itse nukutin vain pari kertaa, mutta sitten lopetin. Vauva ei suostunut nukahtamaan vaunuihin saman tien eikä minua kiinnostanut seisoa parvekkeella heijaamassa vaunuja puoli tuntia tai tuntikin ilman tulosta, kun vauva itki niin, että koko kerrostalon piha raikui. Välillä piti tulla takaisin sisälle ja ottaa vauva syliin rauhoittumaan, koska itku ei loppunut millään. Ihan pienillä vauvoilla ei ole edes selkeitä nukkumisaikoja ja nukkuvat silloin kun sattuu huvittamaan. Itse olen nähnyt ainoaksi järkeväksi ulkona nukkumiseksi sen, että lähdetään kaupungille muille asioille samoihin aikoihin kun voisi odottaa päikkäreiden alkamista. Jos vauva haluaa olla hereillä eikä nukahda, niin siinähän se kuitenkin kulkee mukana. Varmaan moni kuullut myös sen, että jotkut vauvat tykkäävät nukkua nimenomaan liikkuvissa vaunuissa, kun ne hytkyvät.

Vierailija
19/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 22:46"]

[/quote]

:-DD Siistii... Mitenköhän mun olisi pitänyt toimia OIKEIN: Molemmat lapset nukkuneet ulkona yli 2-vuotiaaksi, ja imettänytkin (!!) olen tosi pitkään. Toinen on fiksu ja toinen on täysin ulkona kaikesta :-)  

Vierailija
20/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukkuu sisällä vain tunnin päiksyt ja ulkona kaksi-kolme tuntia. 1v ja 2kk alkaa haukotteleen jo valmiiksi kun on päiväuniaika ja kaivan haalarin esiin. Puen lämpimästi ja lapsi on aina ollut lämmin kun on herännyt ja en epäile, etteikö olisi nukkunut hyvin.