Te joka kokkaatte ruokia pakastamista varten
Haluaisin ottaa teistä mallia. Mitkä ruuat sopivat erityisen hyvin pakastettavaksi? Entä mitkä ruuat eivät sovi? Kauanko säilytätte niitä valmiita ruokia pakkasessa?
Kommentit (42)
Minä en kokkaa koska hyvin harva ruoka kestää pakastamista. Joku kastikeruoka on ok, kun lämmitetään liedellä myöhemmin. Ehkä lihapullat jotka lisätään kastikkeeseen. Joku laatikko uunivalmiina ennen paistoa. Pinaattikeitto? Eipä juuri muut ruuat.
Nämäkin on turhia koska niitä ei tule pakastimesta otettua. Ja esim pinaattikeitto on niin nopeaa tehdä
Ruuat jotka sopii pakastettavaksi: lihapata, lihapullat, jauhelihakastike, kasvissosekeitto. Teen aina isot annokset ja osan laitan pakastimeen. Kun lämmitän kasvissoseen( esim. parsakaali, kesäkurpita, sipuli, peruna, varsiselleri) lisään vasta silloin ruokakermaa ja esim. tuorejuustoa. Nostan ruuan aamulla pakastimesta jääkappiin ja lämmitän töistä päästyäni.
Ei toimi: pastat esim lasagne, makaroonilaatikko. Joskus pakastan ja aika vetistä on, varsikin jos ei muista ottaa aamulla sulamaan.
Parissa kuukaudessa yritän syödä. Laitan päivämäärän kanteen vaikka teipin palaan.
Olen laittanut kaikki mahdolliset ruoanjämät pakastimeen, mitä on jäänyt yli. Esimerkiksi makaroonilaatikkoa, lihamureketta, lihapullia, keittoja, kana-pekoni-pastaa, lasagnea, kaalikääryleitä, kaalilaatikkoa, porkkana-, maksa- , lanttu- ja punajuurilaatikkoa, lohta. hernekeittoa. Joskus olen syönyt vasta monen kuukauden päästä pois.
Kyllä minä tungen pakastimeen kaikki safkat, mitä en tule syöneeksi. Pois en heitä. Ja pakastimesta myös syön usein.
Ei ole vielä tullut sellaista ruokaa vastaan, joka ei pakastamista olisi kestänyt, jos kyse siis on niin sanotuista lämpimistä ruuista
Vierailija kirjoitti:
Minä en kokkaa koska hyvin harva ruoka kestää pakastamista. Joku kastikeruoka on ok, kun lämmitetään liedellä myöhemmin. Ehkä lihapullat jotka lisätään kastikkeeseen. Joku laatikko uunivalmiina ennen paistoa. Pinaattikeitto? Eipä juuri muut ruuat.
Nämäkin on turhia koska niitä ei tule pakastimesta otettua. Ja esim pinaattikeitto on niin nopeaa tehdä
Minulla voisi tulla otettua pakastimesta. Vaikka se pinaattikeitto on nopea tehdä, aina ei tule kysymykseen se lieden edessä seisominen. Pinaattikeittoa voisinkin tehdä annoksia pakkaseen. Pinaattikeitto kuuluu niihin ruokiin, mitä helposti tulee kerralla useammalle päivälle kuin mitä viitsin peräkkäin syödä. Jos on vielä syömäkelpoista pakastamisen jälkeenkin, niin maksaa vaivan. ap
Vierailija kirjoitti:
Ruuat jotka sopii pakastettavaksi: lihapata, lihapullat, jauhelihakastike, kasvissosekeitto. Teen aina isot annokset ja osan laitan pakastimeen. Kun lämmitän kasvissoseen( esim. parsakaali, kesäkurpita, sipuli, peruna, varsiselleri) lisään vasta silloin ruokakermaa ja esim. tuorejuustoa. Nostan ruuan aamulla pakastimesta jääkappiin ja lämmitän töistä päästyäni.
Ei toimi: pastat esim lasagne, makaroonilaatikko. Joskus pakastan ja aika vetistä on, varsikin jos ei muista ottaa aamulla sulamaan.
Parissa kuukaudessa yritän syödä. Laitan päivämäärän kanteen vaikka teipin palaan.
Kiitos. Eli lihapata, lihapullat, jauhelihakastike, kasvissosekeitto sopii pakastettavaksi. Noista muut paitsi lihapullat pitäisi varmaan jakaa annoksiin ennen pakastamista. Jos pakastan vain itselleni, voisin varmaan vetisen pastankin kanssa elää.
ap
Varsinaisesti pakastimeen odottamaan käyttöä teen vain porkkana- ja lanttulaatikot. Hernesoppaa teen jättiannoksen, jotta jää pakastettavaksi. Muu ruoka on vain jäänyt yli ja syödään joskus kun pidetään pakastepäivä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinaisesti pakastimeen odottamaan käyttöä teen vain porkkana- ja lanttulaatikot. Hernesoppaa teen jättiannoksen, jotta jää pakastettavaksi. Muu ruoka on vain jäänyt yli ja syödään joskus kun pidetään pakastepäivä.
Noita olen pakastanut minäkin. Minulle hernesoppa on yksinkertaisenakin annoksena (eli yksi 500 gramman hernepussi) niin jättimäinen, että ylimääräiset olen pakastanut. Nyt ei ole pakastimessani mitään valmista ruokaa, joten jotain voisin sinne tehdä.
ap
Jos osaat englantia, niin laita YouTubeen freezer meals prep niin löytyy läjäpäin vinkkejä ja reseptejä, joita voi soveltaa täältäkin löytyvillä raaka-aineilla.
Yleensä pataruoat ja sosekeitot kestävät hyvin. Hernekeitto, tomaattikeitto, linssikeitto, porkkanakeitto jne. Kaalilaatikko, erilaiset kasvis-/papupadat. Kasvis- ja lihapullat tai murekkeet. Piirakat. Noista on riittänyt hyvin niiksi päiviksi, kun ei huvita tai ehdi tehdä ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin melkein kaikki ruuat soveltuu pakastamiseen. Soveltumattomat taitavat olla niitä poikkeuksia.
Mun mielestä lähes kaikki ruoat sopii pakastettavaksi ihan ok (jotkut kypsät pihvit / fileet tms nyt ei tietenkään). Itse olen nyt viimeisen vuoden aikana harjoitellut pakastamisen jaloa taitoa. Olen reilu kolmikymppinen yksinasuva nainen.
Tässäpä ruokia, joita usein teen ja pakastan:
- Kaikenlaiset keitot, esim.:
- keltainen kana-kasviskeitto - kasviksina esim. kesäkurpitsakuutioita, paprikaa, parsakaalia/vihreitä papuja, lisänä kurkumalla ja currylla maustettua broileria ja esim. spagetinpätkiä tai riisiä
- ns. perinteisemmät suomalaiset keitot: perunaa, porkkanaa jne, +nakki / jauheliha tms
- Pastaruoat, esim.
- tortellinit / raviolit tomaatti-kasviskastikkeessa
- lasagne tai vastaava
- Muut laatikko-/vuokaruoat.
Lisäksi olen hiljattain pyrkinyt lisäämään ns. järkevän "ei-niin-väliä-mitä-tämä-ruoka-on-nimeltään, kunhan-se-on-suhteellisen-terveellistä-ja-hävikkiä-minimoivaa" ruoan tekoa, esim.
- riisin sijasta tai oheen Torinon täysjyväohraa, joukkoon kasvisten jämiä, niin tuoreita kuin pakastepussien loppuja, ikäänkuin "ohratto". Tätä voi myös pakastaa ja on ihan maistuvaista, kun maustaa esim. kasvisliemikuutiolla. Toimii nälän sammuttajana, aina ei tarvitse olla niin "gurmeeta", silti ihan terveellistä
- itsetehdyt röstimäiset kasvispihvit, joihin voi raastella esim. perunaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, palsternakkaa tms. mitä nyt sattuu olemaan. Kestävät pakastusta myös, kannattaa kuumentaa pakasteesta otettaesta pannulla tai uunissa mieluummin kuin mikrossa.
Lisäksi usein pakastan esim. paprikakuutioita, jos pelkään paprikan muuten ehtivän mennä pahaksi. Kuutioita voi lisätä esim. lämpimien voileipien tai pizzan täytteeksi ilman, että huomaa niiden pakkasessa käyneenkään. Samoin kesäkurpitsa kestää pakastamista ja on tosi monikäyttöistä.
Toivottavasti pääset pakastimen hyödyntämisessä eteenpäin!
Aikanaan tein vuosia liikaa ruokaa ja pakastin ylijäämän, jotka sitten kerran vuodessa pakastinta sulattaessa ja raivatessa menivät suoraan roskikseen rasioineen. Viimein tajusin lopettaa tämän ja elämäni muuttui paljon helpommaksi.
Kyllä minä olen pakastanut melkein kaikkia ruokia. Joskus voi rakenne hiukan muuttua mutta harvoin niin paljon että se haittaisi. Parissa kuukaudessa yleensä tulee syötyä, mutta joku on jäänyt pitemmäksikin aikaa eikä ole muuttunut sen kummemmaksi.
En keksi yhtään laatikkoruokaa joka ei sopisi pakastettavaksi
Perunaa sisältäviä ruokia (kiusaukset esim.) en laita pakkaseen enkä lasagnea.
Vierailija kirjoitti:
Ai sitä se tarkoitti! Olin kerran lapsuudenkaverillani yötä ja aamulla kaverin äiti puhalsi yhtäkkiä tuomarinpilliin joka roikkui keittiön seinällä naulassa ja kävi joka huoneessa huutamassa "pakastepäivä!".
Kiitos vastauksista. Perunasta tosiaan olen kuullut, että se menisi jotenkin pahaksi pakastimessa?
ap
Mulla on tosi pitkät työpäivät, illalla ei jaksa kokata ja yhdelle on vaikea kokata pientä annosta - enkä jaksa syödä samaa ruokaa montaa iltaa. Tähän on täydellinen ratkaisu se, että teen joka toinen viikonloppu useampaa ruokaa joita pakastan annoksina niin, että arkisin ei tartte kuin ottaa aamulla sulamaan ja lämmittää kun tulee töistä. Saa joka päivä hyvää ja suht terveellistä sekä edullista ruokaa, eikä tule hävikkiä, eikä kasva annoskoot kun sulattaa aina sen 1 annoksen. Omia suosikkejani ovat:
- Kaalilaatikko (ei riisiä, joko lähitilan jauhelihaa tai sieniä)
- Kasvissosekeitot (ihan kaikki kasviksenjämät saa käytettyä, jatketaan porkkanalla/bataatilla/linsseillä ja reilusti mausteita)
- Nasi Goreng pohja (pakastan keitetyn riisin, kasvisten ja mausteiden seoksen, se paistetaan sulatuksen jälkeen pannulla ja sekaan voi heittää katkarapuja, paistettua kananmunaa, sieniä - mitä vaan sattuu olemaan, tulee äkkiä valmista)
- Currykastikkeet (thaityylinen currykastikepohja, johon lämmityksen aikana lisätään sein paloja, katkarapuja tai jotain vastaavaa)
- Lihapata (itse käytän vain riistaa ja tuttujen tilojen lihaa, joten usein ei tehdä), tomaatteja, juureksia, mausteita, lihaa, muhitetaan kunnolla ja syödään lämmityksen jälkeen sellaisenaan
- Soija-tomaattikastike pastalle, pastan keitän lisukkeeksi tuoreeltaan
- Punajuuri-sinihomejuustopaistos
Muakin kiinnostaisi.