ANTIVIRUSOHJELMAN lisenssi päättyy, kuinka paha riski...
jos ei vähään aikaan pääse jatkamaan sitä? Nyt on talousrahat niin tiukilla, että en ole varma, ehdinkö jatkaa ennen kuin päättyy. Voi olla, että joudun viikon, pari olemaan ilman. Entä jos pidän koneen kiinni ja piuhat irti seinästä sen ajan, auttaako mitään? Jos tauon jälkeen jatkan sitä taas, olenkohan firman silmissä uusi asiakas?
Kommentit (19)
Netissä on ilmaisia, ihan hyviä viruksentorjuntaohjelmia, valitse joku niistä. Esim. Avast on ihan hyvä, käytin sitä itsekin vanhassa koneessani.
http://www.download.fi/tietoturva/virustorjunta/avast_free.cfm
kerran taisin lukea jostain IT-alan lehdestä testin siitä, kuinka nopeasti kone saastuu ilman virustutkaa ja palomuureja. Taisi kestää 20 minuuttia että oli täynnä viruksia ja muita örkkejä koko kone.
Lataa ilmainen antivirusohjelma esim. Avast tai AVG niin ei tarvitse tuollaisia asioita miettiä. Toki muista poistaa edellinen virustorjuntaohjelma ennen toisen lataamista, 2 päällekkäistä virustorjuntaohjelmaa tukkii koko koneen, voi jopa jämähtää täysin.
Hmm, en ole koskaan poistellut ohjelmia. Tossa on toi Norman, miten sen poistaa. Todennäköisesti sössin koko koneen...
Jos pidät piuhat ja töpselin irti seinästä, ei sinä aikana viruksia tule, mutta heti kun laitat taas virran koneeseen ja koneen internettiin, niin sieltähän ne sitten heti sisälle koneeseen rykäsee eka oven avauksella. Huom myös vaikka et olisi verkossa, internetissä ollenkaan, niin voit saada viruksen koneeseesi laittamalla koneeseen cd:n, dvd:n, muistitikun, kameran muistikortin tms missä on virus. Sain kerran sillä tavalla viruksen koneeseeni (disketistä joka oli käynyt saastuneessa koneessa koulussa) vaikken kotona edes omistanut koko internettiä. Virus tuhosi kotikoneen.
Et sinä mitään maksullista virustorjuntaohjelmaa tarvi. Sen kun lataan Windowsin Security Essentialsin, joka on ilmainen. Se riittää kyllä perus kotikonekäyttöön erinomaisesti. Itse oon IT-alan ammattilainen ja mulla on tuo käytössä.
http://windows.microsoft.com/fi-FI/windows/security-essentials-download
Kiitti paljon rahanarvoisista vinkeistä, kokeilen noita! Pyydän sit teknistä apua joltain.
Aikoinaan tiekkarikaupassa ne kundit markkinoivat mulle sen Normanin naamat niin vakavina että täydestä meni.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 15:58"]
Kiitti paljon rahanarvoisista vinkeistä, kokeilen noita! Pyydän sit teknistä apua joltain.
Aikoinaan tiekkarikaupassa ne kundit markkinoivat mulle sen Normanin naamat niin vakavina että täydestä meni.
[/quote]
Ei se tyhmä ole joka pyytää vaan se, joka...
Windows XP:ssä, Vistassa ja 7:ssa on jo itsessään palomuuri, jonka voi aktivoida, joten ei ongelmaa. Palomuuri on kaikkein tärkein.
Toisaalta sinulla voi olla jo ADSL-modeemissa tai tukiasemassa palomuuri, joten pöpöt eivät silloin pääsisi edes mikroon asti!
Siis jos virusturvasi sisälsi palomuurin, eikä se enää toimi, niin laita Windowsin oma palomuuri Ohjauspaneelin tietoturva-asetuksista päälle!
Ja niin pitkään kuin ei ole antivirusta käytössä, vältä surffaamasta epämääräisillä sivuilla eli käytä vaan tuttuja ja turvallisia nettisivuja, jolloin et saa vahingossakaan viruksia. Ilman antivirusta voi tietokonetta käyttää, kun tietää mitä tekee!
Jos voit asentaa ilmaisen virusturvan, niin siis laita ensin se Windowsin palomuuri päälle ja sitten lataa ja asenna se ilmainen virusturva. Noiden ehdotettujen lisäksi on myös Aviralla aika hyvä ilmainen ohjelmisto.
Ilmaisilla on pienenä miinuksena se, että ne avaavat päivittäessään mainosikkunan, mutta sen saa sulkea. :)
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 18:21"]
Windows XP:ssä, Vistassa ja 7:ssa on jo itsessään palomuuri, jonka voi aktivoida, joten ei ongelmaa. Palomuuri on kaikkein tärkein.
Toisaalta sinulla voi olla jo ADSL-modeemissa tai tukiasemassa palomuuri, joten pöpöt eivät silloin pääsisi edes mikroon asti!
Siis jos virusturvasi sisälsi palomuurin, eikä se enää toimi, niin laita Windowsin oma palomuuri Ohjauspaneelin tietoturva-asetuksista päälle!
Ja niin pitkään kuin ei ole antivirusta käytössä, vältä surffaamasta epämääräisillä sivuilla eli käytä vaan tuttuja ja turvallisia nettisivuja, jolloin et saa vahingossakaan viruksia. Ilman antivirusta voi tietokonetta käyttää, kun tietää mitä tekee!
Jos voit asentaa ilmaisen virusturvan, niin siis laita ensin se Windowsin palomuuri päälle ja sitten lataa ja asenna se ilmainen virusturva. Noiden ehdotettujen lisäksi on myös Aviralla aika hyvä ilmainen ohjelmisto.
Ilmaisilla on pienenä miinuksena se, että ne avaavat päivittäessään mainosikkunan, mutta sen saa sulkea. :)
[/quote]
Monet kiitokset kommenteista.
No ainakin siellä sanotaan Windowsin palomuurin kohdalla, että se on käytössä. Tässä pitäisi siis ensin poistaa Norman ja sitten lisätä joku ehdotetuista ilmaisista. Poisto kannattanee tehdä kun lisenssi on vielä voimassa.
Ei se virtustutka mikään elämän ja kuoleman kysymys ole. Palomuuri riittää pitkälle. Itsellä on virustutka piipannut kerran kolmen vuoden aikana ja sekin tn. turhaan.
Mulla ei ole ollut kahdessa viimeisessä tietokoneessa (8v) minkäänlaisia antivirusohjelmia, jos ei sitten niissä autom. jotain ole ja hyvin olen selvinnyt.
Veikkaan noiden olevan ihan turhaa rahastusta, mutta saatan olla väärässä, kukin saa maksaa ihan mitä haluaa.
Antivirusohjelmaa tarvitsee lähinnä silloin, kun latailee tiedostoja netistä eikä ole täysin varma siitä, että ne ovat luotettavasta lähteestä.
Palomuuri on tärkeämpi.
Ilmaiset antivirusohjelmat ovat ihan hyviä Olen aina käyttänyt ilmaisia, eikä ole ollut ongelmia. Esim Avast tai Avira ovat hyviä ilmaisia.
Virusten torjunnasta ei todellakaan kannata maksaa. Oikastaan aika harvasta tietokonesoftasta kannattaa maksaa, koska ilmaiset on niin hyviä.
Mulla on ollut vuosikausia AVG ilmainen versio, hyvin toimii, ei hairitse muita ohjelmia, eika ole viruksia tullut.
Itse oon ollut tosi tyytyväinen Avastiin. Kokeillut sekä ilmaisohjelmia että maksettuja ihan työnikin puolesta. Avast on paras - ja ilmainen.
Palomuuriksi -yllätys yllätys- windowsin oma. Se on rankattu useissa testeissä parhaiden joukkoon jollei parhaaksi.
Noilla pärjäät :)
Voikohan sitten youtubesta saada jonkin viruksen, jos on palomuuri mutta ei antivirusohjelmaa?
Mä en kyllä ikinä enää luottaisi maksuttomaan ohjelmaan tai Microsoftin omaan. Mulla oli Avast ja MS ja niinpäs vaan kone sai viruksen ja muutaman haittaohjelman. Oli aika ikävää kun koko homma lukittui.
Itse käytän Nortonia ja eihän sen vuosimaksu ole paljon. Mutta tietenkin jos raha on tiukalla niin on sitten luotettava maksuttomaan ohjelmaan.
Hanki Linux. Ei maksa mitään, et tarvitse antivirusohjelmia, koska viruksia ei ole.