Ahdasmielinen mies!
Mitä suosittelisitte tehtäväksi, kun kiltti ja mukava mieheni on todella ahdasmielinen kaikkea kohtaan, mikä on hänelle vierasta? Esim. homot ja maahanmuuttajat. Maahanmuuttajista hänellä saattaa olla jotain faktojakin asenteensa perusteluun, mutta esim. homopareja hän ei hyväksy, eikä antaisi näille adoptio- tai naimisiinmeno-oikeutta.
Olemme nuoria, 25-vuotiaita, joten tämänkin vuoksi asiaa ihmettelen. Yleensä nuoremmat ihmiset ovat avoimempia. Mieheni on tosin aika kokematon (maalta kotoisin ja pienistä piireistä, ei ole käynyt "hienoja" kouluja eikä juurikaan edes matkustellut), joten siitäkin voi olla kyse.
On kuitenkin rasittavaa ja turhauttavaa, kun mies ei suostu edes kunnolla keskustelemaan asioista. Hänen mielestään hänelle pitää mielipiteensä sallia. Toki pitääkin, mutta vain, jos hän osaa myös perustella ne. Hän ei osaa. Itse asiassa hän myöntää minun olevan teoriassa oikeassa, kun puhun mm. tasa-arvosta ja siitä, ettei homous ole mikään sairaus. Silti hän on aina vain samaa mieltä kuin ennenkin.
Kuulostaa varmaan siltä että yritän väkisin muuttaa mieheni mielipiteitä. Ei siitä ole kyse, haluaisin vain hänen olevan avoimempi ja suvaitsevaisempi. Vähintään haluaisin että hän opettelisi edes perustelemaan ajatuksensa. Se ei oikein riitä minulle, että "homot nyt vaan on yäk".
Herättääkö ajatuksia? Olenko ihan väärässä tässä asiassa?
Kommentit (2)
No siis mielipide saa olla, mutta se on mielipide vasta sitten kun sen pystyy perustelemaan. Se todistaa, että on oikeasti ajatellut asiaa eikä vain kuullut toisten sanovan niin.
Valitettavan usein alle kolmikymppisillä on ehdottomat ajatuksensa, elämänkokemus toisi siihen lisää näkökulmaa mutta noille tyypeille ulkomaille meno on ehdoton "ei" koska siellähän on niitä ulkomaalaisia.
Mulle noin ahdasmielisen kanssa eläminen olisi enemmän kuin haastavaa, enkä uskoisi rakkauden kestävän.
Asenteita on kaikkein vaikeinta muuttaa.