Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oma kesämökki vai vuokramökki?

Vierailija
02.03.2019 |

Oma kesämökki vai vuokramökki? Kumpi kannattaa taloudellisesti? Kummasta haaveilet?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luovuttiin omasta mökistä ja siirryttiin vuokrailemaan mökkejä. 

Ei tarvitse huolehtia ylläpidosta, kuluista yms.

Pääsee vaihtelemaan maisemaa mielen mukaan.

Tuntuu paljon enemmän lomailulta kun ei tarvitse olla hakkaamassa puita, maalamassa vajaa tai korjailemassa aitaa.

Vierailija
2/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta kummastakin:

Vuokramökin plussat:

- ei sido pääomaa

- helppo vaihdella paikkoja/paikkakuntia

- ei remontti/korjausstressiä

Oman mökin plussat:

- ”maata ei tehdä” eli kiinteää omaisuutta jolla on aina arvo

- tarvittaessa voi laittaa vuokralle lisätuloja varten

- saa sisustaa, laittaa ja varustaa oman mielensä (ja kukkaronsa) mukaan

Miinusta vuokramökille siitä että se ei ole oma ja olet jonkun muun nurkissa+ parhaat &parhaalla paikalla on tosi kalliita.

Oman mökin miinukset taas on se jatkuva huolto&kunnostustyöntarve ja mahdollinen arvonaleneminen. Ainoastaan rantamökin alle 1h ajomatkan päässä pitänee arvonsa, nuorempia sukupolvia ei mökkeily kiinnosta samassa määrin kuin ennen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 1h Hensingistä piti kirjoittaa

Vierailija
4/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, kuinka paljon aikaa viettää kesämökillä. Jos käyttöä on 1-3 viikkoa vuodessa, tulee vuokramökki selvästi halvemmaksi ja on ihanan huoleton.

Mutta jos haluaa ajella mökille lähes joka viikonloppu ainakin kesäaikaan, kannattaa oma. Yksi vuokramökin huono puoli on se, että suosittuun aikaan mökki pitää varata hyvissä ajoin. Ei voi siis katsoa sääennustuksia ja lähteä mökille silloin, kun sää suosii mökkeilyä, vaan pitää päättää jo monta viikkoa etukäteen, koska mökin vuokraa. Huonolla onnella sitten sataa koko viikon.

Oletan, että ap tarkoittaa nyt viikoittain vuokrattavaa vuokramökkiä. Tilanne on toki eri, jos vuokraa mökin pitkäaikaisella vuokrasopimuksella. Tällaisia mökkejä on kuitenkin aika vähän tarjolla.

Vierailija
5/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täähän riippuu täysin siitä, että miten mökkiä aikoo käyttää. Jos tarkoitus on olla kesällä mökillä monta viikkoa ja muulloinkin aina kun vaan on mahdollisuus niin oma mökki on varmaan hyvä ratkaisu.

Sen sijaan jos tarve on 1-2 viikkoa mökkeilyä vuodessa niin oma mökki tulisi tosi kalliiksi ja siitä pitäisi vielä huolehtia koko ajan.

Itse en haaveile omasta mökistä. Asumme omakotitalossa, joten kesäaikaan on kiva olla ihan kotipihassa. Yleensä vuokraamme mökin kerran kesässä ja vähän riippuen paikasta ja ajankohdasta niin viikkovuokra on siinä 700-1000 euroa. Halvemmallakin löytyisi, mutta tykkäämme vähän paremmasta tasosta ja meillä on myös iso perhe, joten tilaa tarvitaan.

Itse olen huomannut, että lähes kaikki, joilla on oma mökki, ovat joko saaneet sem perintönä tai sutten he puhuvat omien vanhempiensa mökistä "omana mökkinä". Tiedän vain yhden perheen, joka on ihan itse ostanut mökkinsä.

Vierailija
6/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan jo 18 vuoden ajan vuokrattu joka kesä mökki ja aina eri paikkakunnalta. Alkuun matkassa oli mun vanhemmat ja minä & sisko. Nyt siskolla ja mulla yhteensä 6 lasta niin ne on matkassa mukana myös. Lapset odottaa aina hirmuisesti näitä mökkiviikkoja! Tuntuu niin lomailulta kun saa vaan nauttia sen viikon ja kun vaihtelee paikkakuntia niin tulee nähtyä uusia paikkoja aina myös. Otetaan selvää mitä lähietäisyydellä on ja käydään katsomassa nähtävyyksiä, uimahalleissa jne.

Mökit on ollut aina hyviä, toki maksaahan ne etenkin jos isommalle porukalle vuokraa ja haluaa vähän parempaa ja esim. lapsiystävällisen rannan jne. Suosittelen kyllä kokeilemaan!

Vierailija
7/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 1h Hensingistä piti kirjoittaa

No kaikkihan tuon nyt ymmärsi, eihän muualla suomessa kuin (maailman napa)-helsingissä asu ketään.

Vierailija
8/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan vaikka 20 vuoden aikaa ja lasketaan tosi yksinkertaisesti unohtaen korot ja mahdolliset inflaatiot ym.

Oma mökki, ostohinta 170000€. Vuotuiset käyttökustannukset (sähkö, kiint.vero, mahdolliset rempat) 1300€.

20 vuodessa hintaa tulee 196000€.

Vuokramökkiä vuokrataan vaikka 3 viikkoa vuodessa, yhteensä 2500€. 20 vuodessa tämä tekee 50000€.

Ajankuluessa vielä enemmän oma mökki voi tulla halvemmaksi, mutta toisaalta vanha mökki voi vaatia kalliita kunnostustoimenpiteitä.

Vierailija
9/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vuokramökki vuosivuokralla, maksetaan siitä jotain 3500€ vuodessa. Mökki on saaressa, venematka reilut 5min. Meiltä kotoa venerantaan ajaa vähän alle tunnin joten siirtymien ja veneen lastauksen kanssa ollaan mökillä alle 1,5 tunnissa. Kesäisin käydään mökillä aina viikonloppuisin ja viikolla mennään usein yhdeksi illaksi ja yöksi, ihan vaan saunomaan ja nauttimaan maisemista. 

Vaikka meilläkin mökkikuumetta välillä pukkaa, niin ei tuollaista mökkiä saa alle 200000€. Ollaan vasta viisikymppisiä joten tässä menee vielä reilut 15 vuotta ennen kuin ollaan eläkeläisiä, jotka voivat notkua mökillä koko kesän. Jos oltaisiin miljonäärejä, niin ehkä olisi varaa laittaa rahaa tuollaiseen turhuuteen. Mutta kun ei olla, niin tuntuu järkevämmältä mökkeillä yhden ulkomaanmatkan hinnalla. Jos jossain kohdassa tylsistytään tai halutaan jotain muuta, niin tuosta on helppo irtautua. Kolme vuotta ollaan nyt menty näin ja ollaan tykätty kovasti.

Minä olen tykännyt siitäkin puolesta, että talvella sinne mökille ei pääse. Vaikka kesällä siellä on kiva käydä, niin toisaalta vähän väsyttää se jatkuva ramppaaminen. Kun talvella rauhottuu viikonlopuiksi kotiin, niin kesällä jaksaa taas suhata mökille ja takaisin.

Vierailija
10/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

Itselläni on mökkikuume. Kaipaan omaa tilaa ja luonnon läheisyyttä. Lisäksi haaveilen omasta maasta, jota vaalia.

Perheellämme ei ollut mökkiä, vaan meillä oli aina vuokramökki. Rakastin näitä mökkilomia. Oli kiireetöntä, uitiin ja saunottiin.

Oma rantamökki järkevän etäisyyden päästä pk-seudulta maksaa paljon. Vaikka lisälainaan olisi varaa, säästöjä ei jäisi. Voisi ajautua taloudellisiin ongelmiin yllättävien menojen kanssa.

Lisäksi kiinteistövero, tiemaksu ja ylläpitolämpö maksavat jo viikon vuokran verran. En myöskään koskaan ole esim. hakannut halkoja. Eli olisi paljon opeteltavaa.

Pitäisi siis luopua haaveesta. Mutta yhä sitä vaan haaveilee. Punainen tupa ja perunamaa, vapaus, kesä ja aurinko.

Vierailija
11/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme vuokranneet kesä- ja talvimökkejä lukuisia kertoja ja olemme myös etsineet hyvää omaa mökkipaikkaa Saimaalta. Olemme aika kranttuja ja emme ole löytäneet edes lähes täydellistä tonttia tai mökkiä + tonttia, huonoja ja tosi huonoja kyllä löytyy, seassa myös muutama aika ok.

Olemme valmiita rakentamaan/rakennuttamaan itse ja remontoimaan, mutta tontilla on todella iso painoarvo silloin. Asumme jo nyt väljästi ja kaukana naapureista, joten mökillä emme todellakaan halua naapureita lähelle. Ilmansuunnat, ranta, autotiet, venereitit, etäisyys ja kaikki vaikuttavat mökin hankintaan, joten tähän asti vuokramökki on ollut ehdottomasti paras meille.

Otamme vain hyviä ja laadukkaita vuokramökkejä ja sitä paitsi ainakaan minulla ei ole nyt 45 vuotiaana aikaa (ja kiinnostusta) viettää omalla mökillä muutamaa viikkoa kauempaa vuodessa, vaan haluan muutakin kuin vain sitä. Myös lapset ovat jo teinejä ja nuori kauan ei välttämättä lähde mökille mukaan enää muutaman vuoden päästä ja sitten menisikin vuosia, että möllöttäisimme miehen kanssa kahdestaan mökillä ja tekisimme ihan kaiken vain keskenään alkaen polttopuista ja huoltotöistä. Vuokramökillä ei tarvitse tehdä mitään ja voi keskittyä vain mielijuttuihin.

Vierailija
12/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman mökin omistajana en tajua vuokramökkeilyä. Mitä siellä vuokramökillä tehdään? Okei, kyllähän se viikko kaksi menee tekemättä mitään, varsinkin jos pääsee uimaan ja on hyvät kelit. Mutta ainakin minä kaipaan vähän puuhaakin. Omalla maalla ja mökillä saa tehdä omia muokkauksia. Ja sinne saa mennä juuri silloin kun itselle sopii, ei tarvitse varailla.

Meillä on nyt jo velaton mökki, maksoi 40 000€. Sähköjäkään ei ole aurinkopaneeleita kummempia. Joten rahaa menee nyt tosi vähän. Tiemaksu 92€/vuosi, veteen menee n. 30€/vuosi, jätteet 25€/ vuosi (kimpparoskis),, vakuutuksen hintaa ja kiinteistöveron määrää en nyt muista enkä viitsi alkaa kaivelemaan, mutta niihin riittänee 400€/ vuosi.

Vierailija
13/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtälössä paha vika. Toisessa sulla omaisuutta mökin muodossa se 190.000 euroa tai tilanteen mukaan,

toisessa vaihtoehdossa omaisuutta ei ole.

Vierailija
14/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman mökin omistajana en tajua vuokramökkeilyä. Mitä siellä vuokramökillä tehdään? Okei, kyllähän se viikko kaksi menee tekemättä mitään, varsinkin jos pääsee uimaan ja on hyvät kelit. Mutta ainakin minä kaipaan vähän puuhaakin. Omalla maalla ja mökillä saa tehdä omia muokkauksia. Ja sinne saa mennä juuri silloin kun itselle sopii, ei tarvitse varailla.

Meillä on nyt jo velaton mökki, maksoi 40 000€. Sähköjäkään ei ole aurinkopaneeleita kummempia. Joten rahaa menee nyt tosi vähän. Tiemaksu 92€/vuosi, veteen menee n. 30€/vuosi, jätteet 25€/ vuosi (kimpparoskis),, vakuutuksen hintaa ja kiinteistöveron määrää en nyt muista enkä viitsi alkaa kaivelemaan, mutta niihin riittänee 400€/ vuosi.

Siellä saunotaan ja uidaan. Jotkut saunovat ja uivat kolmekin kertaa päivässä. Siellä oleillaan laiturilla, jos sattuu hyvät säät. Luetaan kirjoja. Paistetaan lettuja, ja makkaraa. Käydään retkellä lähialueella. Käydään kävelyllä metsässä. Poimitaan kukkia ja marjoja. Yleensä vuokramökillä ollaan noin viikko, ja vuokra laadukkaasta mökistä maksaa noin mainitsemiesi vuosikulujen verran.

15/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheeni vuokrasi aina mökin kesälomalla, kun olin lapsi. Muistan vieläkin, miten jännää oli, kun ajettiin mökille. Mökit olivat pieniä ja vaatimattomia, ei sähköä, kaasuliesi, ulkohuussi. Ne sijaitsivat metsän keskellä, järven rannalla. Parhaimpia lapsuusmuistojani.

Vierailija
16/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan mökkiin voi mennä milloin haluaa. Jos vaikka työpäivän jälkeen riittää tarmoa niin nopeasti grilliruuat kaupasta ja mökille saunomaan. Joku tunnin ajomatka menee heittämällä.

Mutta tosiaan kustannusket ovat isommat kuin vuokramökissä, ja huoltojutut joutuu itse hoitamaan.

Vierailija
17/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin oman mökin ja löysin sellaisen. Mukavaa, kun pääsee saunomaan ja uimaan ja veneilemään, matkaakin on julkisilla puoli tuntia koti-ovelta. Olen yh ja leski, joten suuria remontteja en pysty tässä elämäntilanteessa iltaisin tekemään. Onneksi ei tarvitse. Voisin myös kuvitella, että joku mies on valmis hiukan jeesimään ”avutonta” naisihmistä.

Vierailija
18/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me puuhastellaan siellä vuokramökillä jonkin verran. Karsitaan puista oksia, poltetaan risuja, tehdään polttopuita. Piha on luonnontilassa, mutta on siitäkin sammalta otettu kallion päältä pois niin ettei sateella ole niin liukas. Sitten on katon ja rännien puhdistus, ikkunoiden pesua keväisin, terassin pesu. Välillä kävellään metsissä, syksyisin keräillään sieniä pihapiiristä ja vähän kauempaakin. Mutta lähinnä se mökki on paikka jonne mennään saunomaan puusaunaan, grillaamaan (sitä tehdään kyllä kotonakin) ja itse nautin myös takkatulesta. Kalastustakin siellä voisi harrastaa, mutta ei olla saatu aikaiseksi. Silloin kun pidettiin isompaa venettä mökillä, tehtiin välillä pieniä venereissujakin. (Myöhemmin hankittiin mökille pienempi vene ja jätettiin isompi kaupunkiin.) 

Vaikka se onkin vuokramökki, niin ei se tarkoita etteikö sitä pihaa saisi laittaa. Tuolla saaressa on useita vuokramökkejä ja jokainen mökkeilee vähän tyylillään. Yksi on laittanut pihaansa kaikkea mahdollista puutarhatontuista kukkapenkkeihin ja istutuksiin. Meillä ei ole just mitään. Lapsiperhe on laittanut trampoliinin. Yksi pidempään vuokralla ollut pariskunta on rakentanut valtavan ison ja hienon terassin. 

Kun on samalla mökillä pidempään, niin kyllä sitä tulee myös varusteltua. Me ostettiin ensimmäisenä kesänä sinne uudet petivaatteet ja keittiöönkin yhtä sun toista. Myös grilli oli ihan ensimmäisten ostosten joukossa. Toisena kesänä hankittiin sinne parempi jääkaapi ja jätettiin alkuperäinen juomia varten. Toisen kesän lopulla hankittiin myös se toinen vene sinne mökkikäyttöön. Minä tykkään veneillä myös kaupungissa ja harmitti kun vene oli siellä mökillä lähinnä yhteysvenekäytössä. Hankittiin mökille pienempi paatti jolla pääsee sen  5 min merimatkan kunhan ei ole kauhea myrsky. Tuo myös nopeutti meidän mökkimatkaa, koska pikkuveneellä päästään mökin lähirantaan eikä tarvitse jättää venettä kauemmas laituriin.  

Vierailija
19/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan mökkiin voi mennä milloin haluaa. Jos vaikka työpäivän jälkeen riittää tarmoa niin nopeasti grilliruuat kaupasta ja mökille saunomaan. Joku tunnin ajomatka menee heittämällä.

Mutta tosiaan kustannusket ovat isommat kuin vuokramökissä, ja huoltojutut joutuu itse hoitamaan.

Meillä on vuokramökki ja mennään sinne milloin halutaan. Meidän käytössähän se on! Juuri tuolla tavalla tehdään kesäisin kerta viikkoon, että mennään mökille illaksi ja ollaan siellä yötä. Mies pitää välillä etäpäivää mökillä, itselläni ei ole etätyömahdollisuutta.

Vierailija
20/32 |
02.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäys, ajatuksena olisi hankkia vene mökille, en tosin ole koskaan omistanut tai ohjannut venettä. Joku merimerkkikurssi on varmasti hyvä käydä..? Venettä pitää huoltaa jotenkin...? Miten veneen saa hilattua veteen ja takaisin rannalle syksyllä..😄 Näitä mä nyt pähkäilen. Joku kokenut veneilijä saa tästä hyvät naurut varmaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi