Okt rakentajat!Pitikö budjetti?
Lasketaan kustannusarviota yrittäen huomioida kaikki mahd.Mutta yllätyksille pitäisi varata 20%.Kiinnostaisi kuulla onko tullut isoja yllätyksiä?
Kommentit (14)
No ei tullut yllätyksiä, eikä viitsitty käyttää kaikkea rahaa, minkä ne yritti pakottaa pankista ottamaan. Budjettimme oli kuulemma epärealistinen ja suostuttiin sitten hakemaan rakennuslainaa isommalle kokonaissummalle. Jäi kuitenkin n. 30 000 e nostamatta.
[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 20:38"]
No ei tullut yllätyksiä, eikä viitsitty käyttää kaikkea rahaa, minkä ne yritti pakottaa pankista ottamaan. Budjettimme oli kuulemma epärealistinen ja suostuttiin sitten hakemaan rakennuslainaa isommalle kokonaissummalle. Jäi kuitenkin n. 30 000 e nostamatta.
[/quote]
One in a million...
Kaksi taloa rakennettu tällä vuosituhannella ja molemmissa alle budjetin.
2 taloa rakennettu täälläkin, '98 ja '06 ja ainoa yllätys oli miehen työttömyys mikä pakotti "syömään kuormasta" eli talorahoista. Toisaalta mies oli täyspäiväisenä 5kk raksalla joten raksa nopeutui ja säästettiin siinä. Itse raksoissa ei tullut ylläreitä eikä ylityksiä, budjetti piti.
Ja molemmat talot siis itse rakennettuja ei rakennutettuja joten budjetointi piti laskea ja valvoa itse.
Mies teki arvion n. 260 000 euroa. 280 000 sitten meni, kun otettiinkin koneita hommiin, jota oltiin alunperin arvioitu tehtäväksi hartiavoimin. Lisäksi haluttiin vaihtaa osa talon kiinteistä kalusteista laadukkaampiin vaihtoehtoihin,joten niistä kertyi lisämaksua jonkin verran myös.
Ei mennyt yli. 750 000 tais olla se mitä varattiin, mutta vajaa 700 meni.288 asuinneliöt, yks kerroksinen, monimuotoinen talo. Tontti ei budjetissa mukana. Lainaa ei tällä kertaa haettu.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:56"]
Ei mennyt yli. 750 000 tais olla se mitä varattiin, mutta vajaa 700 meni.288 asuinneliöt, yks kerroksinen, monimuotoinen talo. Tontti ei budjetissa mukana. Lainaa ei tällä kertaa haettu.
[/quote]
Mikä teillä laski budjettia noin paljon?
Se, että varattiin riittävästi rahaa.. tiukimmat arviot osu 650 kohdalle, mutta varattiin extraa, niin ei menny yli.. Mistään valinnoista ei jouduttu tinkimään.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 08:56"]
[/quote]
Aika raju hinta, ette ilmeisesti tehneet mitään itse?? Meillä 235/360m2 kivitalo maksoi ilman tonttia n 500k€!! 2 krs/2 taso/monimuotoinen + autotalli.
Joiltain osin, mutta ne olivat tietoisia valintoja. Meillä vastaava mestari teki tarkan budjetin, jossa kokonaisuus oli pilkottu hyvin pieniin osiin. Mitään yllätyksiä ei tullut, mutta valittiin loppupeleissä esimerkiksi hieman kalliimmat pintamateriaalit, mitä oli budjetoitu. Toisaalta budjetti tehtiin sen mukaan, että kaikki hommat tekee ammattilainen ja kun kuitenkin tein paljon itse, niin loppujen lopuksi rahaa meni vähemmän mitä suunniteltiin.
[quote author="Vierailija" time="22.02.2013 klo 10:40"]
Joiltain osin, mutta ne olivat tietoisia valintoja. Meillä vastaava mestari teki tarkan budjetin, jossa kokonaisuus oli pilkottu hyvin pieniin osiin. Mitään yllätyksiä ei tullut, mutta valittiin loppupeleissä esimerkiksi hieman kalliimmat pintamateriaalit, mitä oli budjetoitu. Toisaalta budjetti tehtiin sen mukaan, että kaikki hommat tekee ammattilainen ja kun kuitenkin tein paljon itse, niin loppujen lopuksi rahaa meni vähemmän mitä suunniteltiin.
[/quote]
Missäköhän kohtaa meillä sitten on huonompi laatu kun selvittiin paljon halvemmalla?? On maalämpö ja lattialämmitys, 2 takkaa, tuplaporeamme ja uima-allas pihalla, teetetyt teräs/lasi/puuportaat kaiteineen, 24 ikkunaa joista iso osa erikoisvalmisteisia, itsepuhdistuvia jne. Isossa keittiössä 3 seinällä kaapistoja ja iso saareke - kivitasoja yhteensä 7,5m + 120X130cm, teräskodinkoneet, olohuoneessa mm italialaisella erikoislaastilla rapattu seinä, vessoissa (2) ja kylppäreissä (2) mosaiikkeja, asuintiloissa kunnon parkettia yms. Yleensä noita jo pidetään ns "hyvätasoisina" materiaaleina. Tuohon hintaan sisältyi meillä myös 3000m2 pihan istutukset, terassit (n 100m2), valaistus ja kivetykset.
Kokemuksesta tiedän että 100 pientä osaprojektia maksaa paljon enemmän kuin 10 hallittavissa olevaa.... ehkä siinä juuri syy!
13
Ei pitänyt :)