Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päin juoksevat lapset jonotustilanteissa

Vierailija
21.02.2013 |

Olin jonottamassa lippua lippuluukulla. Oman vuoroni tultua menin luukulle ja sivusta juoksee takanani jonottavien poika n. 5v suoraan kohti vetolaukkunsa kanssa. Nostin vaistomaiseti käteni ylös ja sanoin, "älä koske minuun".

Pojan äiti kävi suureen ääneen "opastamaan" lastaan, että tulee pois, "kun kaikki eivät pidä lapsista". Osotteli minua miehelleenkin ja toisti kieltoni koskea.
 Eli minusta tehtiin paha lapsivihaaja, vaikka he eivät itse kunniota toisen ihmisen koskemattomuutta, eivätkä opasteita (keltainen viiva lattiassa -Odota tässä-).

Syitä siihen, miksi ei halua lasten juoksevan päin voi olla muitakin kuin se hänen huutelemansa lapsiviha. Esim. nivelreuma aihettaa jo itsessään varsin kattavia kiputiloja, joita ei halua enää törmäilyillä pahentaa...

Eivätkö ihmiset ajattele, että törmäilystä voi olla vaaraa myös sille heidän omalle lapselleen. Ihmisillä on taskuissaan teräviä esineitä ja nisteillä mm. likaisia neuloja. Ja se nisteys ei aina näy ihan vain katsomalla.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vastaavassa tilanteessa oppinut liioittelemaan kipujani eli lipunosto pysähtyisi siihen, alkaisin valitella kipua, lasta en huomioisi lainkaan vaan istuisin vaikka lattialle ja voivottelisin, pitelisin jalkaani tms. sen oloisena, kuin luita olisi katkennut. On erittäin tehokasta! Ja mikä parasta, pysäyttää sen jonon ja aikuisten syyttävä sormi osoittaa sitä lasta, ei minua.Tietty saan aikuisia auttajia ja ihmettelyä, mutta minähän olen uhri, en syyllinen.

Vierailija
2/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika rumasti sanoit lapselle.. Miksi et voinut vaan nätisti selittää tilannetta hänelle? Lasten kuuluu saada juosta, heidät on tehty liikkumaan ja olemaan aktiivisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 14:54"]

Aika rumasti sanoit lapselle.. Miksi et voinut vaan nätisti selittää tilannetta hänelle? Lasten kuuluu saada juosta, heidät on tehty liikkumaan ja olemaan aktiivisia.

[/quote]

Joo, mutta tietyissä tilanteissa sitä ei vain voi juosta. Ulkona (mutta ei esim. keskellä kaupunkia kaduilla) voi sitten juosta ja liikkua.

Vierailija
4/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

vai että pitää lasten saada juosta päättömästi sisätiloissa, koska he ovat lapsia? Älä jaksa. 

Vierailija
5/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos lapset olisi luotu juoksemaan päättöminä, niillä ei olisi simiä tai edes päätä

Vierailija
6/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lasten kuuluu saada juosta, heidät on tehty liikkumaan ja olemaan aktiivisia."

Kai tuntemattomat koiratkin saa juosta sua päin, koska nekin on luotu liikkumaan ja olemaan aktiivisia?

Mä en halua että lapset juoksee mua päin, en haluaisi että myöskään aikuiset tai koirat näin toimisivat.

Vierailija
7/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 15:04"]

"Lasten kuuluu saada juosta, heidät on tehty liikkumaan ja olemaan aktiivisia."

Kai tuntemattomat koiratkin saa juosta sua päin, koska nekin on luotu liikkumaan ja olemaan aktiivisia?

Mä en halua että lapset juoksee mua päin, en haluaisi että myöskään aikuiset tai koirat näin toimisivat.

[/quote]

Lapset ovat lapsia vain hetken, miksi ette voi hyväksyä ja antaa heidän olla lapsia?

Koirat taas tulevat aina olemaan koiria ja aikuisten pitää osata käyttäytyä.

Vierailija
8/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten pitää tietää miten missäkin tilanteessa käyttäydytään !! Tai jos se sattuu unohtumaan niin vanhempien pitää siitä muistuttaa. Tottakai itse kukin lapsena saattaa menettää "otteensa" ja riehaantua, jos näin käy mun muksuille mä pysäytän lapsen siihen paikkaan ja muistutan asiasta. Jos ehtii esim. törmätä johonkin niin sitten pyydetään anteeksi. Kyllähän sitä aikuisillekkin tapahtuu vahinkoja ??

Riehumispaikat on erikseen puistossa tai sisäliikuntakeskuksissa tms. Lasta viedään aktivitteeteihin purkmaan sitä energiaa eikä anneta juosta julkisilla paikoilla kuin päättömät.

Vierailija
9/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei tuo käyttäytymisesi ole tervettä. Jos joku todella aggressiivisesti käyttäytyvä aikuinen riehuisi ja lähestyisi minua raivopäisenä, voin kuvitella nostavani käteni vaistomaisesti suojakseni ja kehottaa raivopäätä olematta koskematta minuun. Mutta en, jos vastassa on 5-vuotias, vaikkakin ihan vetolaukulla varustettu! Kyllä ihmisiä saa tulla lähelle ja normaalit lapset eivät aina jaksa jonottaa "kiltisti". Tällaiseen nyt vaan on hyvä sopeutua, jos tykkää elää täällä maapallolla.

Vierailija
10/10 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lapset ovat lapsia vain hetken, miksi ette voi hyväksyä ja antaa heidän olla lapsia?

Koirat taas tulevat aina olemaan koiria ja aikuisten pitää osata käyttäytyä.

[/quote]

Tällä ajatusmallilla lapset voivat siis elää kuin pellossa, koska ovat pieniä vain hetken. Milloin tuo lapsuus päättyy ja täytyy osata käyttäytyä? Miten se käytöstapojen oppiminen tapahtuu jollei tarvitse harjoitella, kuin napista painaen?

Toisten satuttaminen on siis sallittua, kun on lapsi? Lapsen oikeus juoksemiseen on suurempi kuin toisen oikeus kivuttomaan olemiseen? Tiesitkö, että vanhempi ihminen voi invalidisoitua ja suorastaan hiipua hautaan, jos lonkka murtuu? Yksi tönäisy ja alkaa matka kohti palvelutaloa ja hautaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi