Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Saunakaljoittelu" normaalin käytön rajoissa?

Vierailija
21.02.2013 |

Miten paljon teillä otetaan alkoholia? En nyt tarkoita humalahakuista juomista, vaan enemmänkin semmoista "saunakaljoittelua"? Kuinka monena iltana viikossa? Kuinka monta alkoholiannosta kerrallaan?

Millaista määrää pidät normaalina ja missä menee sinun mielestäsi riskikäytön raja?

Kerro vielä lopuksi minkä kokoisella paikkakunnalla asut? Ja mikä koulutus sinulla ja mahdollisella kumppanillasi on?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro koulutuksen lisäksi ammatti jossa toimit!

-ap

Vierailija
2/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kysymys on vaivannut minua myös ja olen siitä täällä yrittänyt keskustella.

Seurustelu kummpanini: juo kaljan päivässä, en ymmärrä miksi, mutta joka ilta haluaa yhden kaljan. Ottaisi varmaan kaksi jos en olisi paikalla. Saattaa juoda oluen joskus "salaa" tai siis ei vain kerro siitä minulle. No onko kertomiselle tarvetta? En tiedä mutta tuntuu tyhmältä.

Viikonloppuna voidaan juoda yhdessä kaksi kaljaa saunailtana. Joskus taas viikonloppuna mutta siis harvemmin juodaan 4-10 annosta jos halutaan olla vähän humalassa. Itse humallun kovasti jo 4stä annoksesta joten enempää en edes pysty juomaan.

Itse olen amk insinööri, kummpanini kouluttautumaton, mutta työssä käyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sä teet noilla muilla tiedoilla?

Vierailija
4/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa, yleensä juuri se saunakalja. Joskus jopa kaksi kertaa, eli vkl toisella ruualla ruokajuomat.

Saunaoluita menee mulla 2-3 ja miehellä 3-4. Joskus otetaan vielä drinkit, ehkä kerran 1-2 kuukaudessa. Ei noita nyt niin lasketa.

Humalassa aletaan olla 6 oluen jälkeen ja baari-iltana (muutaman kerran vuodessa) menee sitten mäyräkoira oheisineen. 

Minä amk-insinööri suunnittelutehtävissä, mies teknikko duunarihommissa. Ikää 40+ ja molempien nuoruus siihen 30+ (jolloin tuli lapsia) oli kai aika kostea.

Vierailija
5/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lauantaisin 1-2 saunakaljaa. Minä en kyllä nyt yhtään koska olen raskaana.

Molemmat duunareita.

Vierailija
6/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki alle käyttäjän sukupuolen suurkulutusrajan on "normaalia" ja hyväksyttävää. Eli naisilla max 16 annosta, miehillä max 24 annosta viikossa. Ja ne kertakäytön ylärajathan oli naisille 5 ja miehille 7 annosta, ja itse en ainakaan säännöllisistä ylityksistä omassa taloudessani pitäisi. Juhliessa silloin tällöin toki voi ottaa enemmänkin, muttei joka viikko muuten vaan. Itse käytän päivittäin ruokaviiniä lasin, lisäksi pari kertaa vuodessa juhlissa kunnon kännit.

Olen FM teknisellä alalla, nainen, ikä 38. Asun Helsingissä. Puoliso saman alan akateemisesti koulutettu ihminen. 

Vierailija
7/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kaikki alle käyttäjän sukupuolen suurkulutusrajan on "normaalia" ja hyväksyttävää. Eli naisilla max 16 annosta, miehillä max 24 annosta viikossa. Ja ne kertakäytön ylärajathan oli naisille 5 ja miehille 7 annosta, ja itse en ainakaan säännöllisistä ylityksistä omassa taloudessani pitäisi. Juhliessa silloin tällöin toki voi ottaa enemmänkin, muttei joka viikko muuten vaan. Itse käytän päivittäin ruokaviiniä lasin, lisäksi pari kertaa vuodessa juhlissa kunnon kännit.

Olen FM teknisellä alalla, nainen, ikä 38. Asun Helsingissä. Puoliso saman alan akateemisesti koulutettu ihminen. 

Vierailija
8/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 jatkaa:

Joskus harvakseltaan saatan illalla ottaa kylmän oluen tai lasillisen punkkua (vuodenajasta riippuen) kun ipanan on saanut sänkyyn ja talossa on hiljaista ja työviikko kummittelee mielessä....siis ihan rentoutukseen.

Ja kun se punkkupullo on auki, niin tulee se viini juotua seuraavina päivinä poiskin, ei sitä viemäriin kaadeta.

Vierailija
9/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin taustatietoja, koska oman kokemukseni perusteella siihen mitä mieltä henkilö on kohtuukäytön määrästä, näyttäisi vaikuttavan asuinpaikan lisäksi myös koulutus/ammatti.

-ap

Vierailija
10/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon otetaan alkoholia yleensä, vai miten paljon otetaan saunakaljoja? No, itse en tykkää tissuttelusta, se on kaikki tai ei mitään, joten yleensä en juo saunassa mitään alkoholipitoista. 1-2 oluesta tulee vaan levoton olo, josta en pidä. Ehkä 2 kertaa kuussa juon (saunan yhteydessä, kun nyt erikseen saunakaljoittelusta puhutaan! =D ) 4-8 (pientä) saunaolutta, josta tulee mukava hiprakka. Mies taas tykkää juoda vaikka sen pari olutta joka saunakäynnin yhteydessä, suurempia määriä varmaan otetaan yhtä aikaa. Eiköhän tämä aina normaalin rajoihin vielä mene.

Saunakaljojen ulkopuolella mulla pätee sama - en halua lasillista viiniä, haluan sitten koko pullon. Joten jonkunlaista taipumusta alkoholismiin on, mutta en pidä sitä ongelmana, koska ei tuota ongelmaa valita olla ilman. Sen kokonaisen pullon juon ehkä kahdesti kuussa.

Nämä kalsarikännäilynä, sitten erikseen on baarireissut harvakseltaan, jolloin menee lähes poikkeuksetta vahvan humalan puolelle (ei kuitenkaan mitään sammumisia, kaatuiluja, sekoiluja tms.).

Iät meillä lähemmäs 40, minulla toisen asteen koulutus, miehellä yliopisto, molemmat töissä.

Vierailija
11/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan joka viikonloppu viinipullo puoliksi. Ensin lasilliset ruuan kanssa ja lasten mentyä nukkumaan pullo loppuun. Molemmilla asiantuntijatason työ.

Vierailija
12/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo kohtuukäytön rajat ovat tosi suuret, miehillä 24 annosta viikossa! Sehän tarkottaa joka ilta ainakin kolme annosta tai kahdet kännit viikossa! Musta se on ihan liikaa...

Vierailija
13/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No..meillä sellainen aika "normiviikkomäärä" on perjantaina saunan jälkeen 1-2 olutta (pieni tölkki), kun lapset menneet nukkumaan ehkä vielä lasi-pari punaviiniä. Tai esim. viskipaukku.

Välillä sauna vasta lauantaina, silloin tuo siirtyy lauantaille, ja viinimäärä voi olla hieman suurempi, n.pullo puoliksi tai 2-4 lasillista hanapakkauksesta.

Vaihtelee tietysti jonkun verran viikoittain, joskus otetaan vähän sekä pe+la joskus vain la. Joskus vähän enemmän ja joskus vähemmän, mutta emme ole missään "änkyräkännissä" tosiaan kun lapset kotona (eikä kyllä muutenkaan kiinnosta..)

Pääkaupunkiseutu, ja kai meidät voi luokitella "duunareiksi", mies esimiestasolla. Ammattikoulutason koulutus molemmilla.

Vierailija
14/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ilta perseet olalle, asutaan helsingissä ja molemmat väitelly.

Vierailija
15/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran viikossa tai harvemmin otetaan saunan kanssa oluet/siiderit (1-2 pientä tölkkiä tai yksi 0.5 l pullo). Meillä on pieni lapsi, joten kohtuukäytön rajana pidän sitä, ettei alkoholi kovin paljoa "tunnu" (tietysti tuo yksikin ainakin minua vähän rentouttaa...), eli edes mihinkään hiprakkaan ei mielestäni ole soveliasta lapsen edessä itseään juoda. Myös se on mielestäni kohtuukäyttöä että pystytään vielä ajamaan autoa jos lapsi täytyisikin yllättäen viedä vaikka lääkäriin.

Asutaan pk-seudulla alle 50 000 asukkaan kaupungissa, minä olen amk-koulutuksen saanut ja mies ammattikoulun käynyt. Molemmat ollaan koulutusta vastaavissa töissä.

Vierailija
16/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin juon vaan muutamaa annosta, jos juon niin juon kunnolla, 1-2 kertaa viikossa, 15-20 annosta per ilta.

Ja ylempi toimihenkilö olen, ei koulutusta lukion lisäksi.

Vierailija
17/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otan suunnilleen 1-2 saunakaljaa kuussa. Mies ottaa 2-3 saunakaljaa aina perjantaisin ja lauantaisin, lisäksi saattaa arki-iltoinakin ottaa 1-2 kaljaa, ei joka ilta mut osana illoista, eli yhteensä ottaa muutamia kaljoja noin 4-5 päivänä viikossa. Minusta se on hiukan liikaa. Olen amk-koulutuksen saanut, mies on ammattikoulun käynyt. Molemmat olemme töissä. Asumme pienellä paikkakunnalla.

Vierailija
18/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa.. ei ole kyllä suuremmin mittailtu, mutta viikonloppuna menee ehkä joku 4-5 olutta tai lasia viiniä per nenä, arkisin mies katsoessaa telkakrista jalkapalloa juo yhden oluen, minä joskus seurana juon myös, josku en. tai minä katon jotaim lefaa ja juon lasin-kaksi viiniä, mies seurana tai sitten ei. Väkeviä ei juoda käytännössä ollenkaan ei edes baarissa enää nykyään. 

Vierailija
19/20 |
21.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole käsitettä saunakalja. Minä en juo olutta ollenkaan (no Belgiassa ja Tsekeissä maistan niitä erikoisoluita) miehelle riittää 1 pieni lasillinen saunan päälle. Jos on kavereiden kanssa saunailloissa ottaa 1 pullollisen maksimissaan jos on suomalaista olutta tarjolla.

Ei meillä muutenkaan juoda isoja määriä - viikonloppuisin lasi viiniä aterian kanssa, mies viskin, grappan tai konjakin "jälkkäriksi". Jos on illalliskutsut viiniä menee vajaa pullo per syöjä (3-4 ruokalajia + avec kahvin kanssa).

Vierailija
20/20 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.02.2013 klo 11:03"]

Kysyin taustatietoja, koska oman kokemukseni perusteella siihen mitä mieltä henkilö on kohtuukäytön määrästä, näyttäisi vaikuttavan asuinpaikan lisäksi myös koulutus/ammatti.

-ap

[/quote]

Ja odotat että sopivaan kohtaan pääset kauhistelemaan millaisia juoppoja täällä pyörii, kun teillä sivistyneessä perheessä otetaan vaan puoli pulloa olutta juhannuksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kolme