Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista on peruskoulun kieliluokalla?

Vierailija
20.02.2013 |

Saimme tänään tietää että tuleva ekaluokkalainen on hyväksytty englannin kieliluokalle (Puolalan koulu).

Onko kokemuksia lapsen olemisesta kieliluokalla, onko teidän lapset jaksaneet hyvin sen ylimääräisen työn mikä siitä tulee? Onko ollut mielestänne tarpeeksi vierasta kieltä opetuksessa vai liian vähän? Onko lapsi saanut hyvän kielitaidon kieliluokalta jos kotona ei ko. kieltä kuitenkaan puhuta käyttökielenä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisareni oli aikoinaan yläasteella englantipainotteisella kieliluokalla. Alku oli hyvä, opet jaksoivat ekan vuoden aikana olla innostuneita. Sitten niiden innostus lopahti, monella opettajalla ei sitten se oma taito riittänytkään englantipainotteisen opetuksen vetämiseen ja monilta se vähän jäi, mikä oli siskolleni suuri pettymys.

 

Mutta sitten oli myös opettajia, jotka jaksoi vetää homman kunnolla siskoni yläasteajan loppuun asti.

 

Puolalassa tuota ongelmaa ei taatusti ole. Siellä on pitkät perinteet kielipainotteisesta opetuksesta ja tasokkaat, kieltä yliopistotasolla opiskelleet opet. Jos lapsesi on sinne valittu, niin uskoisin pärjäävän - sinnehän valitaan vain ne, joilla on taipumuksia ja valmiuksia suorittaa opiskelua vieraskielipainotteisesti. Ei teidän tarvi kotona sitä kieltä puhua. Mutta onhan se toki tarpeen seurata lapsen koulumenestystä ja tukea häntä.

Vierailija
2/9 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksesta :)

Olen myös käsittänyt että Puolalassa on tasokasta tuo kieliopetus, lisäksi kuulosti siltä että vieraan kielen ottaminen mukaan opetukseen tehdään hyvinkin varovaisesti (tyyliin ekalla luokalla vain joitain ylimääräisiä englannin kielisiä leikkitunteja yms. ja vasta myöhemmin aletaan ottaa varsinaisesti itse opetukseen kieltä mukaan). Ideahan juuri on ettei kieltä tarvitse ennakkoon osata. Tiedänkin yhden suomi-englanti-perheen joka tänne muuttaessaan ei saanut lastaan ko. luokalle koska lapsi ei puhunut tarpeeksi sujuvasti suomea.

Uskon myös lapsemme kyllä pärjäävän, vaikka eihän sitä tietysti myöhemmistä vuosista osaa varmaksi sanoa. Toisaalta kun kieliluokkaan tottuu heti ekaluokasta lähtien niin ei sitä varmaan sitten oikein osaa muunlaista kaivatakaan.

Lisääkin kokemuksia saa kertoa jos jollain on, tämä on sinänsä uutta meille kun ei tunneta ketään kenen lapsi olisi kieliluokalla ollut.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kieliluokalle hyväksytty havaitaankin myöhemmin esim. hahmotushäiriöiseksi, tarkkaavaisuushäiriöiseksi tai osoittautuu ettei hän osaa esim kaikkia suomen kielen äänteitä virheettömästi (s/r/yms äänneviat) ? 

Vierailija
4/9 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos kieliluokalle hyväksytty havaitaankin myöhemmin esim. hahmotushäiriöiseksi, tarkkaavaisuushäiriöiseksi tai osoittautuu ettei hän osaa esim kaikkia suomen kielen äänteitä virheettömästi (s/r/yms äänneviat) ? 

Vierailija
5/9 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä noista hahmotus- tai tarkkaavaisuushäiriöistä mutta ainakin äänneviat tulevat kyllä selväksi valintatilaisuudessa jos niitä on. Ainakin Turussa sen järjesti Turun yliopisto eli ihan pätevät testit todennäköisesti oli. Niihin kuului sekä ryhmätestausta että yksilötestejä, aikaa meni n. 1,5t. Todennäköisesti graavit hahmotus- ja tarkkaavaisuushäiriötkin huomataan testauksessa. Tosin esim. erityislapsi voi kyllä hakea kieliluokalle ja hänellä on samanlainen oikeus erityiseen tukeen mitä muissakin luokissa. Käytännössä kyllä kovin hankalaa oppilasta tuskin luokalle valitaan vaikka ei muuten oppimisongelmia olisikaan.

Vierailija
6/9 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisista ekalla alkavista kieliluokista minulla ei ole kokemusta. Omat lapsemme ovat kielikylpykoulussa. Aloittivat kielikylpypäiväkodissa sinä vuonna, jona täyttivät neljä. Hoitajat puhuivat suomenkielisistä perheistä oleville lapsille vain ruotsia. Alaluokilla on pojillamme ollut kaikki muu opetus ruotsiksi paisti uskontotunnit ja ekan luokan keväällä alkaneet suomenkielen tunnit. Eli täysin erilaisesta systeemistä kyse kuin noilla kieliluokilla.

Äännevirheitä on molempien poikien luokkakavereilla ollut ja on edelleen. Omallakin tokaluokkalaisella on edelleen R virheellinen. Tästä ei ymmärtääkseni ole haittaa sen enempää ruotsinkielellä opiskellessa kuin olisi suomeksikaan opiskellessa.

Hahmotushäiriöiden tai muiden oppimisvaikeuksien merkityksestä en osaa sanoa mitään.

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 20:51"]

Mitä jos kieliluokalle hyväksytty havaitaankin myöhemmin esim. hahmotushäiriöiseksi, tarkkaavaisuushäiriöiseksi tai osoittautuu ettei hän osaa esim kaikkia suomen kielen äänteitä virheettömästi (s/r/yms äänneviat) ? 

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisiko lisää kokemuksia?

Vierailija
8/9 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lapsi on enkkupainotteisella 2. Luokalla. Tosin eri paikkakunnalla. Matikankirja on enkuksinja enkkua on 2 tuntia viikossa. Tehtäviä jq läksyjä on enemmän kuin normiluokalla. Se pitää hyväksyä jos meinaa luokalla pysyä. Onneksi myös äidinkielen hyvään opetukseen kiinnitetetään huomiota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 19:44"]

Sisareni oli aikoinaan yläasteella englantipainotteisella kieliluokalla. Alku oli hyvä, opet jaksoivat ekan vuoden aikana olla innostuneita. Sitten niiden innostus lopahti, monella opettajalla ei sitten se oma taito riittänytkään englantipainotteisen opetuksen vetämiseen ja monilta se vähän jäi, mikä oli siskolleni suuri pettymys.

 

Mutta sitten oli myös opettajia, jotka jaksoi vetää homman kunnolla siskoni yläasteajan loppuun asti.

 

Puolalassa tuota ongelmaa ei taatusti ole. Siellä on pitkät perinteet kielipainotteisesta opetuksesta ja tasokkaat, kieltä yliopistotasolla opiskelleet opet. Jos lapsesi on sinne valittu, niin uskoisin pärjäävän - sinnehän valitaan vain ne, joilla on taipumuksia ja valmiuksia suorittaa opiskelua vieraskielipainotteisesti. Ei teidän tarvi kotona sitä kieltä puhua. Mutta onhan se toki tarpeen seurata lapsen koulumenestystä ja tukea häntä.

[/quote]

 

käsittääkseni kaikki kieliluokkien opet eivät ole opiskelleet opettamaansa kieltä yliopistotasossa.

 

Tämä ihan näin välihuomautuksena.

 

Tuttuni lapsi on Puolalassa, ainakin eng.luokat ok ja ovat olleet ihan tyytyväisiä, ainoastaan ovat purnanneet isoja luokkakokoja ja remontoimatonta koulua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi