Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Otanko miehen sukunimen vai en?

Vierailija
20.02.2013 |

Perustelkaa kyllä/ei! mies ei halua nimeään vaihtaa ja mun vaihtamispäätökseen suhtautuu asenteella ihan sama.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kivempi niin ota. Tai jos aiotte hankkia lapsia niin ota. Koska sinulle ei muuten näköjään ole tärkeää pitää omaa nimeäsi, niin miksi et vaihtaisi?

Vierailija
2/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miltä susta se tuntuisi? Olisiko iso asia vai pieni asia? Tuntisitko menettäväsi jotain vai saavasi jotain, jos vaihdat nimen?

Minulle sukunimi oli vain sukunimi, ja sen vaihtaminen helppoa. Pidin miehen sukunimestä enemmän kuin entisestä sukunimestäni myös ääntämyksellisesti, se soituu hyvin etunimeni kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla joku hieno sukunimi josta vielä pidätkin?

Onko miehen sukunimi joku kamala?

Haluatko olla samalla sukunimellä kuin miehesi ja mahdolliset lapset?

Minä halusin ehdottomasti miehen sukunimen koska se on lyhyt ja pidän siitä toisin kuin omasta kummallisesta tyttönimestäni.

Ja nyt kun on lapsia niin on mukavaa ja yksinkertaista kun koko perheellä on sama sukunimi.

Vierailija
4/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, miltä sinusta tuntuu?

Minä pidin oman nimeni. Olin kuitenkin jo 36v, kun avioiduimme ja tuntui jotenkin todella oudolta ajatella, että olisin jonkin muun niminen. Makustelin paljon sitä miehen sukunimeä etunimieni kanssa ja se ei vaan tuntunut omalta.

Identiteettini on kuitenkin aika paljon kiinni nimessäni. Lisäksi työ- ja muissa yhteyksissä ihmisten tuntevat minut omalla sukunimelläni. Olisi ollut kaikki asiakirjojenvaihtoruljanssit ja muut... Päädyin pitämään oman sukunimeni.

Mies on ollut asiasta tosi pettynyt ja huomauttanut siitä usein jälkeenpäinkin. Jos meille tulee lapsia, he saavat kuitenkin hänen nimensä, eikö se riitä?

Suurin osa ystävistäni on pitänyt oman sukunimensä avioituessaan. Minet vanhemmat tutut naiset ovat sanoneet, että vaihtoivat takaisin oman tyttönimensä heti, kun se lain mukaan oli avioliitossa mahdollista. Joten en koe olevani mitenkään outo.

No, miehen kaverien vaimot ovat tietty kaikki vaihtaneet sukunimensä miehen nimeen ja kaikki sukulaisnaiset myös, joten miestä tämä kismittää. En tosin ymmärrä miksi, minunhan se nimi on!

Lisäksi minun sukunimeni on kotipaikkakunnallamme tunnettu. Vaikka on ihan tavallinen -nen-päätteinen nimi, niin isäni ja isoisäni vuoksi kuitenkin tiedetty ja ehkä arvostettukin nimi. Miehen suvussa taas musta lammas, joka tahrinut heidän nimensä ja en todellakaan haluaisi nimen kautta tulla yhdistetyksi tähän henkilöön...

No, tässä omia perustelujani. Sinun täytynee miettiä omasi.

Vierailija
5/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en vaihtanut nimeä, niinkin tyhmästä syystä kuin että en jaksanut ruveta vaihtamaan kaikkia korttejani =D

Ja oma nimeni kelpaa enemmän kuin hyvin, miestäkään ei haitannut. Lapsilla on mieheni sukunimi.

Vierailija
6/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee miten tuntuu. Itse halusin ehdottomasti miehen sukunimen, koska mulla oli niin ruma sukunimi, ja lisäksi kauhean vaikea kansainvälisissä yhteyksissä ääkkösineen... Jos taas miehellä olisi ollut niin ruma sukunimi ja itselläni kiva, en olisi vaihtanut. Mulle nimellä ei ole mitään sen syvempää merkitystä, muuta kuin että on kiva jos se ei ihan kauhea Hörönkörkkö-Möttönen tyylinen ole kuin se entiseni...

Vierailija
7/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ottaisit miehesi nimen? Minusta on aina ollut outoa, että kun kaksi täysivaltaista henkilöä avioituu, niin toinen luopuu samalla omasta nimestään. Miksi ihmeessä? Mikään "perinnekään" se ei ole vaan vain joitakin vuosikymmeniä vanha käytäntö. Ennen vanhaan Suomessa(kin) jokainen piti oman nimensä, ei siihen naimisiinmenot mitenkään vaikuttaneet. 

Vierailija
8/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:00"]

Jos on kivempi niin ota. Tai jos aiotte hankkia lapsia niin ota. Koska sinulle ei muuten näköjään ole tärkeää pitää omaa nimeäsi, niin miksi et vaihtaisi?

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: miten lasten hankkiminen ja nimen vaihto liittyvät toisiinsa? Miksi nimi pitäisi vaihtaa, jos aikoo hankkia lapsia?

Vierailija
9/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihtaisit?

- olet käyttänyt omaa nimeäsi yli 20 vuotta

- joudut uusimaan ainakin passin, ajokortin, pankkikortin, kela-kortin

- eron tullessa kannat sen miehen nimeä josta haluat eroon

- pelkkä nimi ei yhdistä perhettä, sen tekevät aivan muut asiat

Vierailija
10/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kysyt tuntemattomilta ihmisiltä päätöksestä, joka koskee vain sinua? Vaikka onhan ihminen yhteisöllinen otus, joka kaipaa hyväksyntää muilta. Itselläni on sitäpaitsi äidin sukunimi, koska äiti niin halusi ja nimi onkin kivempi kuin isäni tavallinen. Eipä sitä sen enempää ole ihmetelty. Itse pidän nimestäni enkä tule avopuolison nimeä koskaan ottamaan.

Mutta sulje nyt tämä foorumi ja ajattele itse, minkä nimen haluat.

Vierailija
11/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:07"]

Miksi ottaisit miehesi nimen? Minusta on aina ollut outoa, että kun kaksi täysivaltaista henkilöä avioituu, niin toinen luopuu samalla omasta nimestään. Miksi ihmeessä? Mikään "perinnekään" se ei ole vaan vain joitakin vuosikymmeniä vanha käytäntö. Ennen vanhaan Suomessa(kin) jokainen piti oman nimensä, ei siihen naimisiinmenot mitenkään vaikuttaneet. 

[/quote]

Minusta tuo nykyisin onkin enemmän mahdollisuus kerrankin saada vaihtaa sukunimeä, jos haluaa. Minusta olisi kivampi, jos sitä saisi ilman avioliittoakin vaihtaa yhtä vapaasti kuin etunimeä, mutta kun ei valitettavasti saa. Niin onneksi on sentään mahdollisuus päästä ei-toivotusta nimestä eroon avioliiton myötä. Näin itse ajattelin kun nimeni vaihdoin, oilsin halunnut jo sinkkuna eroon hankalasta ja hieman nolostakin tyttönimestäni mutta kun omassa suvussa ei juuri parempia ollut tarjolla eikä mitä vaan nimeä saa ottaaa...

Vierailija
12/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vaihdoin ihan sen takia, etten tykännyt tyttönimestäni. Miehen sukunimi taas oli tosi hieno ja tosi harvinainen, joten hyvästi täyskaimat.

Vierailija
13/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:08"]

[quote author="Vierailija" time="20.02.2013 klo 14:00"]

[/quote]

Ihan mielenkiinnosta: miten lasten hankkiminen ja nimen vaihto liittyvät toisiinsa? Miksi nimi pitäisi vaihtaa, jos aikoo hankkia lapsia?

[/quote]

Mietin ihan samaa...

Vierailija
14/14 |
20.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi viisi