Naapurin lapsen itku huolettaa
Emme jaa naapureiden kanssa ainakaan kovin sujuvaa yhteistä kieltä. Enkä ole itse äiti.
En siis tiedä, onko tämä ihan normaalia perheissä jos lapsi ei halua nukkua tms.
Tilanne
Noin 4-vuotias lapsi naapurissamme itkee ja huutaa iltaisin kello kymmenestä puoleen yöhön, joskus pidempään. Kuuluu myös kolinaa ja juoksuaskelia, jotka joskus päättyvät itkuun.
Tätä on jatkunut noin puolisen vuotta tai pidempään, olen ajatellut lapsettomana että kyseessä on joku unikoulu tai väsymystaistelu.
Eilen kuitenkin kiinnitin huomiota huutoon tarkemmin.
Lapsen huuto katkeaa tömähdykseen ja muuttuu itkuksi. Hetki hätäistä nyyhkytystä ja itkua. Kuuluu vyön (?) sivaltava läpsäys joka taas "katkaisee" itkun.
Aiemmin olen ajatellut, että lapsi vaan juoksee ja kompastelee mikä taas itkettää lisää. Olen nyt kovin huolissani ja siksi haluisin kysyä teiltä ihan vanhemmiltakin, onko jokailtainen huuto ja itku yleistä tuon ikäisellä lapsella ja olenko nyt ihan turhaan huolissani?
Kommentit (3)
Vaikeahan tuosta on sanoa, mutta joillakin lapsilla illat saattaa olla todella hankalia, vaikka vanhemmat yrittäsivät mitä. Sivalluksen äänestä en tiedä, voi olla mitä tahansa kolinaa tai sitten olet huolissasi ihan asiasta. Totta kai tuo on vanhemmillekin raskasta. Meillä oli aikanaan yökukkumista, ja lapsen valvominen häiritsi sisaruksiakin, jotka esim. paiskoivat ovia sen vuoksi. Raskasta oli, muttei kukaan tuota valvovaa lasta meillä kurittanut... Ja kausi meni myös ohi.
käy oven takana kuuntelemassa, jos heillä ei ole ovisilmää.
Itkut ja kiukut ovat monelle lapselle ihan normaalia, eipä siitä tarvitse huolissaan olla, tuskin oletkaan.
Etköhän ole huolissasi tuosta "vyön sivalluksesta". Onko se sitä vai mielikuvituksesi tuotetta?