Kampaaja pilasi hiukseni
Itkua pidätin kun kampaamosta poistuin. Väristä tuli todella tumma vaikka puhe oli ollut oikein vaaleanruskeasta. Tekisi mieli leikata kaikki hiukset pois..
Kommentit (31)
Ja mistä syystä valitat tänne etkä sille kampaajalle?
Kampaajan täytyy korjata työnsä jälki. Takaisin penkkiin.
Se haalenee varmaan parissa pesussa, vähän kärsivällisyyttä ennen kuin ryntäät valittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Se haalenee varmaan parissa pesussa, vähän kärsivällisyyttä ennen kuin ryntäät valittamaan.
No siinä on seuraava valittamisen aihe.
Mikset sanonut kampaajalle mitään? Väri todellakin on aina korjattavissa, eri asia jos olisi leikannut liian lyhyeksi.
70-luvulla menin sellaisen kotiparturin käsittelyyn. lmoitus oli paikallislehdessä. Opiskelijana oli vähän rahaa ja siksi menin.
Huomasin jo alussa, että kampaajanainen kävi takahuoneessa ottamassa drinkkejä. Nuorena tyttönä en uskaltanut lähteä pois koko tilanteesta.
Nainen päihtyi enemmän ja enemmän. Lopulta pääsin tilanteesta pois. Itkin ja häpesin poltettua tukkaani linja-autossa. Muutkin matkustajat katsoivat kamalaa pehkoani.
Kaupasta saa Biozellin Color Mask Removing Shampoota. Auttoi kun kärsin viime syksynä samasta ongelmasta, tiedän tunteen ja ketutuksen. Toivottavasti ei ollut kestoväriä, silloin ainoastaan uudelleen värjäys vaikka raidoilla auttaa.
Laitettiinko sinulle kevytväri vai kestoväri?
Kevytväri haalistuu jo muutaman pesun jälkeen. Kestoväri taas ei, ja silloin juurikasvua täytyy värjätä uudelleen ja uudelleen, mikä taas johtaa jatkuvaan värjäyskierteeseen.
Kävin itse kevytvärjäyksessä kolme viikkoa sitten, ja jo nyt väri on jonkun verran haalistunut.
Mulle on käynyt samalla tavalla. Pitkä vaalea tukka, josta oli tarkoitus saada astetta luonnollisempi, lähemmäs omaa juurikasvua osuva väri, maantienharmaata lähenevä, mutta kuitenkin vaaleahko!
No, tukasta tuli ruskeahko. Osin sellaista mahonginruskeeta väriä joukossa. 😔
Parturi suhtautui tosi tylysti mun jälkikommentteihin, kun rohkenin ottaan vielä samana päivänä yhteyttä asiasta. Vastaus oli tyyliin luokkaa ”sitähän sinä halusit”. Ei, en halunnut ruskeeta tukkaa.
No, toiseen parturiin aika värinpoistoon ja värjäykseen. Tukalle nää episodit oli rankkoja, mut pikkuhiljaa parantuu. Vuosi siis episodista.
10. kommentti lisää vielä että hölmönä en oikein tiennyt, olisko ollut mahdollisuus saada korvausta jonkun kuluttajasuojan tms kautta? Harmitti niin tuhottoman paljon, jokainen kun tietää miten kallista parturissa käyminen on.
Nuo väriasiat ovat vaikeita ilmaista sanallisesti. Se mikä on yhdelle ”tummanvaalea” tai ”maantienvärinen” on toiselle ”ruskea”.
Oletatko tosiaan - käsi sydämelle nyt - että kampaaja ymmärtää suullisen kuvauksen perusteella värin juuri samalla tavalla kuin sinä?
Vierailija kirjoitti:
Nuo väriasiat ovat vaikeita ilmaista sanallisesti. Se mikä on yhdelle ”tummanvaalea” tai ”maantienvärinen” on toiselle ”ruskea”.
Oletatko tosiaan - käsi sydämelle nyt - että kampaaja ymmärtää suullisen kuvauksen perusteella värin juuri samalla tavalla kuin sinä?
Silmät luulis olevan päässä, joilla katsoa minkä värinen se ”maantienvärinen” juurikasvu sillä asiakkaalla on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmät luulis olevan päässä, joilla katsoa minkä värinen se ”maantienvärinen” juurikasvu sillä asiakkaalla on?
Kuinka hyvin muistat itse sen oman värisi ehkä vuosien värjäämiseen jälkeen? Ei siitä sentin juurikasvusta kovin kummoisia päätelmiä tehdä kokonaisuuden suhteen.
Vaikka kampaaja värjäisi täsmälleen juurikasvun väriin, saattaisit silti olla sitä mieltä että väärin meni.
Täällä nokitellaan heti ”mikset sanonut kampaajalle mitään?”.
Jos on ujo ihminen, ei helposti uskalla sanoa suoraan että on pettynyt. Ennemmin nyökkää että hyvä on ja lähtee äkkiä pois tilanteesta.
Ja sitten partureista yleisesti: Ite värjään nykyään kotona juurikasvun, ahdistuin niin paljon joka kerta parturissa kun parturi ei eleistäkään tajunnut että mua ei kiinnosta väkisin höpötellä. Jatkuvaa utelua yms. On varmaan muita jotka osaa samaistua fiilikseen?
Kampaajat suhtautuu negapalautteisiin, hyvin hyökkäävästi. Sitä olen ihmetellyt muutaman kerran, itseasiassa rahojen palauttaminen ei päinsä mitenkään tai muu korvaus, esim. Toisella kampaajalla virheen korjaus ja lasku virheen tekijälle. Eikä kampaaja edes ehdota itse mitään, miten voisi korvata vahingon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin muistat itse sen oman värisi ehkä vuosien värjäämiseen jälkeen? Ei siitä sentin juurikasvusta kovin kummoisia päätelmiä tehdä kokonaisuuden suhteen.
Vaikka kampaaja värjäisi täsmälleen juurikasvun väriin, saattaisit silti olla sitä mieltä että väärin meni.
Omalla kohdalla kampaaja on kyllä joka kerta osannut värjätä niin, että juurikasvua ei enää tule, kun olen pyytänyt värjäämään hiukset takaisin omanvärisiksi. Tummaltahan se on joka kerta aluksi tuntunut, ellei värissä ole huomioitu auringon vaalentavaa vaikutusta, mutta juurikasvua ei ole värjäyksen jälkeen näkynyt. Sävykin haalistuu jonkin verran aina oli kyseessä kesto- tai kevytväri, parin kampaajan mukaan kestoväri haalistuu jostain syystä jopa kevytväriä nopeammin ainakin minun hiuslaadussani. Omaa väriä tavoitteleville liukuvärjäys on hyvä vaihtoehto, koska siinä yhdistyvät oma väri ja värjäyksellä tavoiteltu sävy luonnollisesti.
Otapa pää nyt pois p**'seestä ja suhtaudu tähän kolmannen maailman ongelmaasi aikuisesti:
a) hiukset on uusiutuvat luonnonvara, ne kasvaa ja väri on kyllä korjattavissa jos meni aavistus väärään sävyyn
b) väri haalistuu yleensä aika paljon vaikka olisi kestoväri
c) ilmoita kampaajalle nyt että näyttää väärältä ja jos edelleen parin viikon päästä on huomattavasti liian tumma, mieti kampaajan kanssa korjasuvaihtoehtoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiantunteva kampaaja osaa sekoittaa asiakkaan juurikasvua vastaavan värin.
Samasta asiasta kokemusta vuosikymmenten ajalta. Vain harvoin lopputulos on ollut toivomani. Minä tiedän minkä värinen luonnollinen hiusvärini on, mutta usein kampaaja näkee tyven pari astettta tummempana ja huono lopputulos on taattu. Tästä olen oppinut, että vaikka kampaajat itse yleensä eivät aloitetta tähän tee, niin kannattaa neuvotella tarkkaan ennen toimepiteen aloittamista kampaajan kanssa. Parempi puhua etukäteen,
- Kerro reilusti, että olet joutunut pettymään silloin tällöin lopputulokseen ja nyt et halua.
- Kerro mitkä ovat yleiset ongelmat (esim. liian tumma).
- Pyydä aina näyttämään värimallia, että mitä aikoo päähäsi laittaa. Jos et oo tarkkana, niin tätäkään moni kampaaja ei tee pyytämättä.
- Jos kasvatat pidempiä hiuksia, niin älä anna leikata latvoja joka kerta. (Tää on jostain syystä todella vaikeeta kampaajalle ymmärtää).
- Älä usko heti, jos joku väittää, että sinulle sopii paremmin lyhyt tukka pitkän sijaan. Mieti rauhassa asiaa.
- Näytä kuvaa haluamastasi hiusmallista. Vaikka omastasi ei välttämättä saa samanlaista, niin kuva kertoo paremmin halutun lopputuloksen.
No tuo nyt on pieni ongelma. Ei sentään kyninyt tukkaasi olemattomiin tms. Väriä saa haalistettua.