Äitini kuoli, miten toimin?
Emme ole olleet yhteydessä 20 vuoteen, ja hänen sisarensa kuulemma hoitavat hautajaiset jne. Olen saanut kuolemasta tiedon tutkijalta, mutta koska olen ainoa lapsi eikä aviomiestä ole -- pitääkö minun hoitaa jotain paperitöitä tms?
En tiedä onko omaisuutta, epäilen vahvasti, mutta onko jotain muuta missä juuri minua tarvitaan? Kukaan sukulainen ei ole ollut yhteydessä, joten olen vähän pimennossa..
Apuja?
Kommentit (68)
Mitenköhän ne tädit maksaa hautajaiset kun eivät pääse äitisi pankkitilille tms. Omistaan maksavat?
Hoidin tänään pankissa oman äitini kuolinpesän asioista ja tämä keskustelu tuli mieleen. Ap, onko tilanne selkiytynyt sinulle. Toivotaan niin.
Itse painin täällä samojen asioiden kanssa. Olen ainoa lapsi ja muita sululaisia ei ole. Äitini asui yli 700 kilometrin päässä, ja ongelmana on se, että miten ja millä ajalla järjestän hautajaiset, saan asunnon tyhjennettyä, selvitän kaikki perunkirjoituksen dokumentit, perunkirjoituksen jälkeen myyn talon, auton jne.
Käyn töissä ma-pe, ja tällä hetkellä töissä on niin kiireaika, että saldovapaita tai palkattomia poissaoloja ei myönnetä. Virastot eivät ole auki viikonloppuisin, joten mikäli jossakin pitää käydä henkilökohtaisesti paikan päällä, niin ei onnistu. Autoa ja ajokorttiakaan ei ole, joten joudun kullemaan julkisilla. Jos perjantaina töiden jälkeen hyppään junaan, niin olen vasta yöllä perillä.
Pitäisi olla joku palvelu tai taho, jonka voisi palkata hoitamaan koko prosessi. On niin voimaton olo kun yksin yrittää täältä kaukaa käsin hoitaa asioita.
Varmasti hankalaa hoitaa noin pitkän välimatkan päästä asioita. Ongelma on myös se, että monia kuolinpesän asioita ei voi hoitaa puhelimitse tai netissä vaan ne pitää hoitaa paikan päällä. Talon tyhjentämiseen on avuksi firmoja, jotka ostavat kuolinpesiä. Toki silloinkin sinun täytyy itse ensin käydä katsomassa, onko talossa tavaroita, joita haluat pitää. Tsemppiä!
Onneksi itselläni on ollut sisaruksia apuna hoitamassa asioita. Moni ei tule ajatelleeksikaan kuinka paljon asioita hautajaisten lisäksi on hoidettavana, kun lähiomainen kuolee. Miksi näistä ei puhuta tai tehdä vinkkijuttuja lehteen?
Vierailija kirjoitti:
Itse painin täällä samojen asioiden kanssa. Olen ainoa lapsi ja muita sululaisia ei ole. Äitini asui yli 700 kilometrin päässä, ja ongelmana on se, että miten ja millä ajalla järjestän hautajaiset, saan asunnon tyhjennettyä, selvitän kaikki perunkirjoituksen dokumentit, perunkirjoituksen jälkeen myyn talon, auton jne.
Käyn töissä ma-pe, ja tällä hetkellä töissä on niin kiireaika, että saldovapaita tai palkattomia poissaoloja ei myönnetä. Virastot eivät ole auki viikonloppuisin, joten mikäli jossakin pitää käydä henkilökohtaisesti paikan päällä, niin ei onnistu. Autoa ja ajokorttiakaan ei ole, joten joudun kullemaan julkisilla. Jos perjantaina töiden jälkeen hyppään junaan, niin olen vasta yöllä perillä.
Pitäisi olla joku palvelu tai taho, jonka voisi palkata hoitamaan koko prosessi. On niin voimaton olo kun yksin yrittää täältä kaukaa käsin hoitaa asioita.
Kyllä tähän voi kirjoittaa lakimiehelle valtakirjan, jonka avulla hän voi hoitaa kaiken ja palkata jonkun hoitamaan ne jutut, jotka eivät kuulu lakimiehelle (esim. asunnon tyhjennyksen). Se vain maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Millainen idiootti esimies ei anna palkatonta vapaata tai myönnä lomapäiviä tuollaisessa tilanteessa? Muutama pitkä viikonloppu (pe-ma vapaalla) ja pääsisit jo vähän eteenpäin. Eikö ole ketään serkkuja tai tuttuja tai äitisi ystäviä jotka voisit palkata hoitamaan osan asioista?
Tosi konkreettisia neuvoja. Ihminen, äitisi, joka sinut tähän maailmaan synnytti on kuollut. Se ei voi olla vaikuttamatta. Mitä ristiriitaisempi suhde, sen ristiriitaisempaa on myös ihmisen kuolema. Kumpi teistä katkaisi välit, sinä vai äitisi?