Äitini kuoli, miten toimin?
Emme ole olleet yhteydessä 20 vuoteen, ja hänen sisarensa kuulemma hoitavat hautajaiset jne. Olen saanut kuolemasta tiedon tutkijalta, mutta koska olen ainoa lapsi eikä aviomiestä ole -- pitääkö minun hoitaa jotain paperitöitä tms?
En tiedä onko omaisuutta, epäilen vahvasti, mutta onko jotain muuta missä juuri minua tarvitaan? Kukaan sukulainen ei ole ollut yhteydessä, joten olen vähän pimennossa..
Apuja?
Kommentit (68)
Kyllä voi sisarukset hoitaa. Älkää antako vääriä ohjeita.
Jos vanhempi kuolee esim. jossakin laitoksessa, antavat he kaikki ohjeet mitä tulee tehdä ja joita tulee noudattaa. Se ei ole mikään raskas homma, kun on tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi kuolee esim. jossakin laitoksessa, antavat he kaikki ohjeet mitä tulee tehdä ja joita tulee noudattaa. Se ei ole mikään raskas homma, kun on tietoa.[/quoteps. siis sosiaalihoitaja on se henkilö.
Aloita vaikka soittamalla seurakuntasi diakoniatyöntekijälle. Voit kysyä käytännön neuvoja vaikka et kuuluisikaan kirkkoon. Kysymykset kannattaa kirjoittaa paperille valmiiksi ettei unohdu kesken puhelun. Kysy mitä pitää tehdä ja kenen puoleen kääntyä.
Pakkanen kirjoitti:
Joku juuri Hesarissa mielipidepalstalla kirjoitti, kuinka iso homma oli hoitaa alkoholisoituneen velkaisen isänsä, (jota ei ollut kymmeniin vuosiin tavannut), kuolinpesä, mutta että hänen perillisenä oli se pakko lain mukaan tehdä - eli perukirja: tiedot veloista ja varoista, sontaisen vuokra-asunnon tyhjäys ja siivous ja mitä lie. Maksaa kuitenkin vähintään satasia, ellei tonneja, jos palkkaa lakimiehen ja/tai muuta ulkopuolista apua.
Mutta, tästä ymmärtääkseni on mahdollista päästä sillä, että ei tikullakaan koske kuolinpesään, ei tavaroihin ei mihinkään, ei "ryhdy perintöön", niin voi jättää paperihommatkin hoitamatta. Mutta toki, jos omaisuutta sitten olisikin, niin eipä sitten sitäkään saa.
Mutta, jos et halua tehdä noita byrokratiahommia, niin kannattaa vähän tutkia netistä "perintöön ryhtyminen" asiaa.
Ota yhteys oikeusapuun, siis kunnalliseen, sieltä neuvovat eteenpäin. Netistä löytyy myös kaikki ohjeet.
Meillä on hoidettu nämä aina itse, vaikka sitä perittävääkin on ollut aikatavalla. Papereita pitää kerätä, mutta sinulla se on helppoa, kun olet ainoa periä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon ja omaisuuden myyntiin tarvitaan kuolinpesän osakkaan (tässä tapauksessa ap.) allekirjoitus. Sitä ennen täytyy tehdä perunkirjoitus ja perukirjan teon jälkeen ja mahdollisten velkojen maksun jälkeen perintö voidaan vasta jakaa. Jos perukirjan teon laiminlyö, voi joutua vastaamaan vainajan mahdollisista veloista. Kannattaa siis selvittää ja hoitaa. Tiedän, koska olen juuri hoitanut oman äitini kuolinpesän asioita.
Hautajaisia voivat sovittaessa sisarukset järjestellä, mutta mitään virallisia kuolinpesän dokumentteja eivät voi allekirjoittaa, koska he eivät ole pesän osakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kuolinpesän pankkiasioiden hoitoon ja omaisuuden myyntiin tarvitaan kuolinpesän osakkaan (tässä tapauksessa ap.) allekirjoitus. Sitä ennen täytyy tehdä perunkirjoitus ja perukirjan teon jälkeen ja mahdollisten velkojen maksun jälkeen perintö voidaan vasta jakaa. Jos perukirjan teon laiminlyö, voi joutua vastaamaan vainajan mahdollisista veloista. Kannattaa siis selvittää ja hoitaa. Tiedän, koska olen juuri hoitanut oman äitini kuolinpesän asioita.
Hautajaisia voivat sovittaessa sisarukset järjestellä, mutta mitään virallisia kuolinpesän dokumentteja eivät voi allekirjoittaa, koska he eivät ole pesän osakkaita.
No niin tätä juuri mietin. Eli mitään ei voida tehdä ennen kuin perunkirjoitus on hoidettu. Hyvä, eli pitää alkaa tätä siis selvittämään.. kiitos! Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin tätä juuri mietin. Eli mitään ei voida tehdä ennen kuin perunkirjoitus on hoidettu. Hyvä, eli pitää alkaa tätä siis selvittämään.. kiitos! Ap
Näin se menee. Perukirjaa varten tarvitset selvityksen vainajan varoista ja veloista (pankista saldotodistukset, tiedot mahdollisista lainoista, tieto kiinteistöomaisuudesta, autosta tms.), hautajaisiin liittyviä kuluja voi maksaa vainajan tililtä, mutta muuten rahoja ei saa käyttää ennen perunkirjoitusta.
Perukirjaa varten tarvitsee myös virkatodistukset kaikilta(!) paikkakunnilta, joilla vainaja on asunut. Näin varmistetaan, ettei löydy "lehtolapsia" eli muita perillisiä. Virkatodistusten hommaaminen tuli minulle ihan yllätyksenä. Tsemppiä! Paperitöitä on yllättävän paljon.
Hautaamista varten tarvitsee myös hautausluvan (saattaa olla jo sisarilla, sen saa yleensä sairaalasta, jos on siellä kuollut. Tai jos tehdään ruumiinavaus, niin sen jälkeen.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä olet kuolinpesän ainoa osakas joten periaatteessa kenelläkään muulla ei ole valtuuksia hoitaa äitisi asioita.
Ok. Mietin vain kun tutkija sanoi että sisaret kuuleman mukaan hoitavat käytännön järjestelyt. Ap
Perunkirjoituksen järjestää yleensä henkilö joka tuntee pesän tilan parhaiten. Hänen tarvi olla kuolin pesän osakas. Perunkirjoitukseen sinut tulee kuolin pesän osakkaana kutsua. Tilaisuuteen sinulla on osallistumisoikeus mutta ei -velvollisuutta.
Okei. Eli periaatteessa voin vain odottaa jos minua tarvitaan johonkin? Ap
Periaatteessa joo, mutta käytännössä ehkä kannataisi ottaa selvää etukäteen kannattaako sinun vaatia jotakin pesästä vai ei (esim. jos pesä on velkainen sitäei välttämättä kannata tehdä) ja toki myös se että perunkirjoitukset tulee hoidettua ajallaan asianmukaisesti. Ehkä ensimmäisenä ottaisin yhteyttä henkilöön jolta sait tiedon kuolemasta.
Siis tutkija ilmoitti sulle äitisi kuolemasta? Mikä ihmeen tutkija? Onko tässä tapahtunut rikos vai tutkitaanko kuolinsyytä? Miksei äidin sisarukset ole yhteydessä? Ne sisarukset ei todellakaan voi hoitaa perunkirjoituksia ym. kun sinä olet elossa. Itse olisin isäni kuollessa ollut valmis siihen, että isän sisko hoitaa, kun oli niin toimelias ja tiesi mitä pitää tehdä. Mutta eihän se onnistunut. Minut, ainoa lapsi, tarvittiin kaikkeen viralliseen mukaan. No, tästä opista on ollut hyötyä myöhemmin, useamman läheisen olen jo haudannut.
Vierailija kirjoitti:
Siis tutkija ilmoitti sulle äitisi kuolemasta? Mikä ihmeen tutkija? Onko tässä tapahtunut rikos vai tutkitaanko kuolinsyytä? Miksei äidin sisarukset ole yhteydessä? Ne sisarukset ei todellakaan voi hoitaa perunkirjoituksia ym. kun sinä olet elossa. Itse olisin isäni kuollessa ollut valmis siihen, että isän sisko hoitaa, kun oli niin toimelias ja tiesi mitä pitää tehdä. Mutta eihän se onnistunut. Minut, ainoa lapsi, tarvittiin kaikkeen viralliseen mukaan. No, tästä opista on ollut hyötyä myöhemmin, useamman läheisen olen jo haudannut.
Siis poliisit tulivat kotiin kertomaan ja antoivat tutkijan yhteystiedot. On kuollut yllättäen joten näissä aina tehdään ruumiinavaus ja tutkinta vaikka ei epäillä rikosta. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis poliisit tulivat kotiin kertomaan ja antoivat tutkijan yhteystiedot. On kuollut yllättäen joten näissä aina tehdään ruumiinavaus ja tutkinta vaikka ei epäillä rikosta. Ap
Tutkijan? Mihin ihmeeseen sinä tutkijan yhteystietoja tarvit?
Miksi poliisit kertoisi mitään siitä kuka on järjestämässä perunkirjoituksia saati sitä että sinun ei tarvitse tehdä sen suhteen mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jotain jaettavaa on ja vaikka olis testamenttikin tehty ja mahdollinen omaisuus osoitettu sen myötä jollekin muulle, sulla on oikeus lakiosaan.
En minä sitä mieti vaan ihan näitä käytännön järjestelyitä, että mikä kuuluu minulle hoidettavaksi. Ap
No kannattaisko kysyä mitä ne siskot on tekemässä. Perunkijoitukseen sinut on kutsuttava.
Kas, kun tulikin tällainen ketju, juuri kun edellinen etäisen vanhemman perinnön hoitoa koskeva tippui pois palstan kärkikeskusteluista! Ihan vaan sattui tulemaan juuri nyt....
Joku lakimies neuvoo jotakin puhelimessa maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän mekin neuvomme täällä maksutta? Jakelisitko sinä omaa ammattiosaamistasi ilmaiseksi jokaiselle joka sattuu sinulle soittamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän mekin neuvomme täällä maksutta? Jakelisitko sinä omaa ammattiosaamistasi ilmaiseksi jokaiselle joka sattuu sinulle soittamaan?
Tällä varmaan tarkoitettiin niitä juristejä, jotka hankkivat asiakkaita antamalla ensimmäisen konsultaation ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkijan? Mihin ihmeeseen sinä tutkijan yhteystietoja tarvit?
Miksi poliisit kertoisi mitään siitä kuka on järjestämässä perunkirjoituksia saati sitä että sinun ei tarvitse tehdä sen suhteen mitään?
Koska asumme hyvin kaukana toisistamme ja tämä rikostutkija vain kertoi ne olosuhteet missä äiti on kuollut.
Poliisit vain sanoivat että olivat jutelleet tätini kanssa ja jotain hautajaisista olivat maininnut että he hoitavat ne. Varmaan juuri sen takia, kun eivät tunne minua. En tiedä yhtään muuta! Ap
Vierailija kirjoitti:
Varmasti, mutta tätä juuri en tiennyt, että tarvitsen lakimiehen neuvoja. Anteeksi, minulla ei ole koskaan kuollut ketään läheistä tai edes kaukaista, joten en todellakaan tiedä mistään mitään siihen liittyvästä. Ei ole annettu mitään kirjaa "näin toimit, kun ... kuolee". Toki voin googletella, mutta ajattelin nyt kysellä täällä, kun halusin muutenkin ns. jutella asiasta - siksi kai keskustelupalstat on keksitty. AP
Kiitos tästä. Yritän saada yhteyden näihin sukulaisiin... :) Ap