Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äitini kuoli, miten toimin?

Vierailija
28.02.2019 |

Emme ole olleet yhteydessä 20 vuoteen, ja hänen sisarensa kuulemma hoitavat hautajaiset jne. Olen saanut kuolemasta tiedon tutkijalta, mutta koska olen ainoa lapsi eikä aviomiestä ole -- pitääkö minun hoitaa jotain paperitöitä tms?

En tiedä onko omaisuutta, epäilen vahvasti, mutta onko jotain muuta missä juuri minua tarvitaan? Kukaan sukulainen ei ole ollut yhteydessä, joten olen vähän pimennossa..

Apuja?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sun tartte tehdä yhtään mitään. Ole vaan ihan paikallasi. 

Vierailija
2/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lakimies tekemään perukirja ja pesänjako aikanaan. Lisäksi kaikki sopimukset yms pitää irtisanoa jne

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jotain jaettavaa on ja vaikka olis testamenttikin tehty ja mahdollinen omaisuus osoitettu sen myötä jollekin muulle, sulla on oikeus lakiosaan.

Vierailija
4/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota lakimies tekemään perukirja ja pesänjako aikanaan. Lisäksi kaikki sopimukset yms pitää irtisanoa jne

Mutta onko nämä niitä joita sisarukset voivat hoitaa keskenään vai pitääkö minun henkilökohtaisesti pesän edustajana nämä ottaa kontille? Tai voivatko he hoitaa nämä ilman että kertovat minulle mitään?

Anteeksi jos kyselen tyhmiä.

Ap

Vierailija
5/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jotain jaettavaa on ja vaikka olis testamenttikin tehty ja mahdollinen omaisuus osoitettu sen myötä jollekin muulle, sulla on oikeus lakiosaan.

En minä sitä mieti vaan ihan näitä käytännön järjestelyitä, että mikä kuuluu minulle hoidettavaksi. Ap

Vierailija
6/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa nyt ekana se puuttuva aviomies !

Vierailija
7/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä sitä mieti vaan ihan näitä käytännön järjestelyitä, että mikä kuuluu minulle hoidettavaksi. Ap

Kunhan nyt vaan kerroin. Se on rintaperilliselle kuuluva oikeus, jota moni ei välttämättä tiedä.

Vierailija
8/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ainoa lapsi, mutta oletko ainoa perillinen? Jos perit äitisi niin sinun velvollisuus on hoitaa peruskirja yms. muodollisuudet.

Asunnon arvon arviointi, tilien lopetukset hoidettava , laskut keräät talteen

Ei ole vaikea homma, saat netistä ja verottajalta apua.

Vierailija
9/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan nyt vaan kerroin. Se on rintaperilliselle kuuluva oikeus, jota moni ei välttämättä tiedä.

Juu sen tiedän kyllä, mutta epäilen vahvasti että on mitään jaettavaa. Mietin vain mihin minun pitää ottaa yhteyttä vai otetaanko minuun.. :) ap

Vierailija
10/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku juuri Hesarissa mielipidepalstalla kirjoitti, kuinka iso homma oli hoitaa alkoholisoituneen velkaisen isänsä, (jota ei ollut kymmeniin vuosiin tavannut), kuolinpesä, mutta että hänen perillisenä oli se pakko lain mukaan tehdä - eli perukirja: tiedot veloista ja varoista, sontaisen vuokra-asunnon tyhjäys ja siivous ja mitä lie. Maksaa kuitenkin vähintään satasia, ellei tonneja, jos palkkaa lakimiehen ja/tai muuta ulkopuolista apua. 

Mutta, tästä ymmärtääkseni on mahdollista päästä sillä, että ei tikullakaan koske kuolinpesään, ei tavaroihin ei mihinkään, ei "ryhdy perintöön", niin voi jättää paperihommatkin hoitamatta. Mutta toki, jos omaisuutta sitten olisikin, niin eipä sitten sitäkään saa. 

Mutta, jos et halua tehdä noita byrokratiahommia, niin kannattaa vähän tutkia netistä "perintöön ryhtyminen" asiaa. 

Vierailija
11/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ainoa lapsi, mutta oletko ainoa perillinen? Jos perit äitisi niin sinun velvollisuus on hoitaa peruskirja yms. muodollisuudet.

No ihan helvesti siinä on hommaa, hirveä säätö voi olla - isäni juuri kuoli, omaisuus oli 500e tilillä puoliksi minulle ja sisarelleni, mutta voi kaikenmaailman lippuset ja lappuset ja valtakirjat ja pankit ja laskut ja muuta...

Vierailija
12/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä olenko ainoa. En tosiaan tiedä mitään, muuta kuin että olen ainoa lapsi. Eikä äidillä ollut miestä. Sisaruksia on, vanhempia ei. Ap

Vierailija
13/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet kuolinpesän ainoa osakas joten periaatteessa kenelläkään muulla ei ole valtuuksia hoitaa äitisi asioita.

Vierailija
14/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen kirjoitti:

Joku juuri Hesarissa mielipidepalstalla kirjoitti, kuinka iso homma oli hoitaa alkoholisoituneen velkaisen isänsä, (jota ei ollut kymmeniin vuosiin tavannut), kuolinpesä, mutta että hänen perillisenä oli se pakko lain mukaan tehdä - eli perukirja: tiedot veloista ja varoista, sontaisen vuokra-asunnon tyhjäys ja siivous ja mitä lie. Maksaa kuitenkin vähintään satasia, ellei tonneja, jos palkkaa lakimiehen ja/tai muuta ulkopuolista apua. 

Mutta, tästä ymmärtääkseni on mahdollista päästä sillä, että ei tikullakaan koske kuolinpesään, ei tavaroihin ei mihinkään, ei "ryhdy perintöön", niin voi jättää paperihommatkin hoitamatta. Mutta toki, jos omaisuutta sitten olisikin, niin eipä sitten sitäkään saa. 

Mutta, jos et halua tehdä noita byrokratiahommia, niin kannattaa vähän tutkia netistä "perintöön ryhtyminen" asiaa. 

Tätä juuri pelkäsin.. Pitää soittaa jonnekin neuvontaan. :/ Ap

Vierailija
15/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ollut tekemisissä äitisi kanssa? 

Vierailija
16/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä olet kuolinpesän ainoa osakas joten periaatteessa kenelläkään muulla ei ole valtuuksia hoitaa äitisi asioita.

Ok. Mietin vain kun tutkija sanoi että sisaret kuuleman mukaan hoitavat käytännön järjestelyt. Ap

Vierailija
17/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi et ollut tekemisissä äitisi kanssa? 

Ei kaikilla ole valitettavasti välittävä, hyviä vanhempia. Ap

Vierailija
18/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkanen kirjoitti:

Tätä juuri pelkäsin.. Pitää soittaa jonnekin neuvontaan. :/ Ap

Tässä se kirjoitus: https://www.hs.fi/paivanlehti/13022019/art-2000005998816.html

Vierailija
20/68 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Mietin vain kun tutkija sanoi että sisaret kuuleman mukaan hoitavat käytännön järjestelyt. Ap

Mun mielestä siitä täytyy tehdä kyllä joku kirjallinen homma? Eihän kuka tahansa voi ruveta toisen hautajaisia järjestämään.

Ellei sitten äitisi ole jotain valtakirjaa tehnyt sen suhteen, kuka hoitaa hautausasiat yms? En tiedä. Kannattaa selvittää asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi