Pitääkö joku oikeasti Kalevalasta ?
Minusta oikeasti ihan tylsää ja käsittämätöntä hölynpölyä. En ole tosin koskaan lukenut sitä kunnolla. En jaksa. Mutta koulussa yms on ollut pakko kuunnella eikä ole koskaan kiinnostanut.
Onko pakko olla muka kiinnostunut aiheesta että olisi kultturelli finski.
Kommentit (42)
Tolkien piti siitä niin paljon, että opiskeli itsekseen suomea pystyäkseen lukemaan Kalevalaa alkukielellä. TSH:n haltiakieli perustuu suomeen. Tolkien kirjoitti Kalevalan Kullervosta teoksen, mutta sitä ei koskaan julkaistu.
Vierailija kirjoitti:
se on yhtä täyttä paskaa kuin 7 veljestä kirjakin mutta tätä minä en koskaan sanonut koska molemmat opukset ovat kansallisaarteita
Aika paskaa on ruveta vertailemaan kahta noin erinlaista teosta :D Eikä 7 veljestä ole mikään kansallisaarre vaan merkittävä suomalainen teos ;)
Kalevalassa ongelmana on se ettei se ole selkokielellä, hivenen hankala nykyimmeisen saada siitä mitään tolkkua koska puhekielessä ei käytetä vastaavia sanoja tai sanontoja. Jos vaan jaksaa perehtyä niin ehkäpä Kalevalasta jonkun tolkun löytää :)
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Minä pidän, ja paljon! Rakastuin Kalevalaan jo lapsena, taisin olla 5-vuotias ja isosisko 9. Sisko sai koulutehtäväksi lukea Kalevalaa, ja hän luki sitä ääneen minulle. Olin heti myyty! Mielikuvitus lähti laukkaamaan.
Valtavan jännittäviä ja toisaalta verisiä ja väkivaltaisiakin kohtauksia, mutta ne pistivät mielikuvitukseni liikkeelle ja vahvasti olin aina heikomman ja sen "sankarin" puolella.
Hieno teos, kerta kaikkiaan.
Miä piän, Lönrotin toimittama teos Suomen kansan vanhoista runoista. Lönrot kierteli vielä itse etsimässä vielä lisää runoja Vienasta, koska ortodoksisen ja takapajuisena alueena oli välttynyt Ruotsin valtakunnan 1600- ja 1700-lukujen puhdasoppisuudelta, joka hävitti vanhan kansanperinteen Hämeestä, Pohjanmaalta ja suurimmasta osasta Savoa ja kannasta. Etelä-Savosta D.Europaeus keräsi samanlaista aineistoa 1820-luvulla, mm. Mikkelistä ja Juvalta. Sääli että neuvostoaikaan Kalevalaa piti sanoa "suomalais-karjalaiseksi" eepokseksi.
Vierailija kirjoitti:
Miä piän, Lönrotin toimittama teos Suomen kansan vanhoista runoista. Lönrot kierteli vielä itse etsimässä vielä lisää runoja Vienasta, koska ortodoksisen ja takapajuisena alueena oli välttynyt Ruotsin valtakunnan 1600- ja 1700-lukujen puhdasoppisuudelta, joka hävitti vanhan kansanperinteen Hämeestä, Pohjanmaalta ja suurimmasta osasta Savoa ja kannasta. Etelä-Savosta D.Europaeus keräsi samanlaista aineistoa 1820-luvulla, mm. Mikkelistä ja Juvalta. Sääli että neuvostoaikaan Kalevalaa piti sanoa "suomalais-karjalaiseksi" eepokseksi.
Ei huono nimitys. Jotkuthan ovat sitä mieltä että Kalevala ei ole suomalainen teos lainkaan. Aineisto kerätty alueelta joka ei ole koskaan kuulunut Suomeen.
Piti vain saada Suomellekin oma historia ja juuret.
Että sellainen "kansalliseepos".
Jotkut uskovat että Suomenlinnan alueelta löytyy todisteita Kalevalan tapahtumista. Olisko se jonka nimeä en valitettavasti nyt muista, ulkomaalainen mies jonka avustaja tappoi, laittanut uskomuksen vireille.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut uskovat että Suomenlinnan alueelta löytyy todisteita Kalevalan tapahtumista. Olisko se jonka nimeä en valitettavasti nyt muista, ulkomaalainen mies jonka avustaja tappoi, laittanut uskomuksen vireille.
Ior Bock oli hän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei huono nimitys. Jotkuthan ovat sitä mieltä että Kalevala ei ole suomalainen teos lainkaan. Aineisto kerätty alueelta joka ei ole koskaan kuulunut Suomeen.
Ne samat tarinat ovat kulkeneet koko suomenkielisellä alueella, myös siis lännessä. Ja onhan siellä kuvauksia mm. pohjalaisista häistä ja muutakin läntiseen Suomeen sijoittuvaa.
Ne kerättiin Karjalasta, koska ne olivat siellä säilyneet parhaimmin.
Mua kiinnostaa vain oikea historia ja taistelut eikä mikään fantasia historia. Jos haluan fantasiaa niin nappaan reilusti hyllystä fantasiaa mikä ei yritä olla oikeaa historiaa kuten taru sormusten herrasta.
Vierailija kirjoitti:
Tolkien piti siitä niin paljon, että opiskeli itsekseen suomea pystyäkseen lukemaan Kalevalaa alkukielellä. TSH:n haltiakieli perustuu suomeen. Tolkien kirjoitti Kalevalan Kullervosta teoksen, mutta sitä ei koskaan julkaistu.
Oho, tuota en tiennytkään.
Täyttä hölynpölyä se on ja siansaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ior Bock oli oppaana Suomenlinnassa ja esitti väittämyksen että Lemminkäisen temppeli sijaitsisi Sipoossa.
Hyvin erikoinen persoona, uskoi tai uskotteli ilmeisesti olevansa sukunsa viimeinen, Väinämöisen jälkeläinen.
En tykkää,ei voi mitään,ihan hirveetä...vaka vanha väinämöinen kantaja kalun kamalan, veti ......kyynäräisen alta paidan palttinaisen...
En ainakaan minä, olen sitä yrittänyt lukea sekä alkuperäistekstinä että selkokielelle käännettynä. Aina se tarina on yhtä pöljä. Omana aikanaan se on toki ollut parasta saatavilla olevaa viihdettä, ja tunnustan sen merkityksen suomen kielen kannalta, mutta ei se tarkoita että minun nykyihmisen tarvitsisi sitä tuntea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Kyllä "Suomen" puolella on myös kerätty kalevalaista aineistoa. Totta on, että sitä on aika vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ior Bock oli oppaana Suomenlinnassa ja esitti väittämyksen että Lemminkäisen temppeli sijaitsisi Sipoossa.
Hyvin erikoinen persoona, uskoi tai uskotteli ilmeisesti olevansa sukunsa viimeinen, Väinämöisen jälkeläinen.
Täysin hullu tyyppi
Olkaa ihmiset ylpeitä Kalevalasta, se on hieno ja tyylikäs eepos, vaikka Lönnrot todistetusti sepitti siitä osan ja yhdisteli kertomukseksi irrallisia runoja.
Kirkko hävitti Suomesta runonlauluperinteen, koska piti sitä pakanallisena - mitä se tietysti osin olikin. Se on hirveä kulttuuririkos, mutta onneksi siitä on häiveitä tallessa SKS:n arkistossa ja Kalevalassa sekä Kantelettaressa.
Kun sitä alkaa lukea, ei mene pitkään, kun siitä alkaa nauttia trokeesta huolimatta - tai sen ansiosta. Ikävää, jos sitä vielä pakolla luetetaan kouluissa, koska pakolla harva asia alkaa maistua. Itse luin sitä aivan vapaaehtoisesti lukioiässä ja rakastuin palavasti.
Runolauluperinteestä kirjoittaa muuten esimerkiksi Juha Hurme kirjassa Niemi. Suosittelen sitäkin, mainio esitys Suomen historiasta.
Kalevala on ihan hemmetin rock ja kovaa kamaa. Ihan liian kovaa nykyajan pullamössöille kakaroille! Se pitäisi määrätä K-18-luokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Täyttä hölynpölyä se on ja siansaksaa.
Tämän asian voi sanoa mistä tahansa kirjallisesta teoksesta.
se on yhtä täyttä paskaa kuin 7 veljestä kirjakin mutta tätä minä en koskaan sanonut koska molemmat opukset ovat kansallisaarteita