Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö joku oikeasti Kalevalasta ?

Vierailija
28.02.2019 |

Minusta oikeasti ihan tylsää ja käsittämätöntä hölynpölyä. En ole tosin koskaan lukenut sitä kunnolla. En jaksa. Mutta koulussa yms on ollut pakko kuunnella eikä ole koskaan kiinnostanut.

Onko pakko olla muka kiinnostunut aiheesta että olisi kultturelli finski.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalevala on ihan hemmetin rock ja kovaa kamaa. Ihan liian kovaa nykyajan pullamössöille kakaroille! Se pitäisi määrätä K-18-luokkaan.

Ai jaa ...oon kuuskymppinen enkä tykkää siitä, aivan kamalaa,ei tämä oo mikään ikäkysymys

Vierailija
22/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miä piän, Lönrotin toimittama teos Suomen kansan vanhoista runoista. Lönrot kierteli vielä itse etsimässä vielä lisää runoja Vienasta, koska ortodoksisen ja takapajuisena alueena oli välttynyt Ruotsin valtakunnan 1600- ja 1700-lukujen puhdasoppisuudelta, joka hävitti vanhan kansanperinteen Hämeestä, Pohjanmaalta ja suurimmasta osasta Savoa ja kannasta. Etelä-Savosta D.Europaeus keräsi samanlaista aineistoa 1820-luvulla, mm. Mikkelistä ja Juvalta. Sääli että neuvostoaikaan Kalevalaa piti sanoa "suomalais-karjalaiseksi" eepokseksi.

Ei huono nimitys. Jotkuthan ovat sitä mieltä että Kalevala ei ole suomalainen teos lainkaan. Aineisto kerätty alueelta joka ei ole koskaan kuulunut Suomeen.

Piti vain saada Suomellekin oma historia ja juuret.

Että sellainen "kansalliseepos".

Joo nuo alueet ei ehkä ole kuulunut valtioon nimeltä Suomi, mutta ne on alueita joita suomalaiset heimot on asuttaneet, joten kyllä se on ihan relevanttia aineistoa suomalaisten kansalliseepokseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut uskovat että Suomenlinnan alueelta löytyy todisteita Kalevalan tapahtumista. Olisko se jonka nimeä en valitettavasti nyt muista, ulkomaalainen mies jonka avustaja tappoi, laittanut uskomuksen vireille.

Ulkomaalainen avustaja tappoi, mikäli Ior Bockia tarkoitat.

Vierailija
24/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kalevala on ihan hemmetin rock ja kovaa kamaa. Ihan liian kovaa nykyajan pullamössöille kakaroille! Se pitäisi määrätä K-18-luokkaan.

Ai jaa ...oon kuuskymppinen enkä tykkää siitä, aivan kamalaa,ei tämä oo mikään ikäkysymys

No ei voi mitään, jos olet henkisesti pullamössö kakara kuusikymppisenä. Otan osaa, käy sääliksi.

Vierailija
25/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidän Kalevalasta,mutta en lue, vaan laulan sitä. Ihan valtavan voimakas teos.

Vierailija
26/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olis myös kiva erotella ovatko Kalevalasta pitävät enemmän Itä-Suomesta tai ainakin juuriltaan sieltä, kun taas ei Kalevalaan hurahtaneet läntisestä Suomesta. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, enkä koe Kalevalassa mitään sellaista, minkä tunnistaisin oman ”heimoni” luonteeseen kuuluvaksi, enkä koe Kalevalaa kohtaan mitään kansallisaarre-ajatusta. Enemmän jotain samantyyppisiä fiboja, kuin mitä myötähäpeä aiheuttaa.

Vierailija
27/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevalan kieli on minusta rikkaudessan ihanaa, voimakasta ja inspiroivaa, se rytmi on jo itsessään musiikkia.

Vierailija
28/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi jo, että piti lapsena. 

Sama täällä, vatsanpohjassa kihelmöi Sammon ryöstö, Lemminkäisen kuolema, Ainon itsemurha ja monet muut. 

En ole aikuisiällä lukenut. Pitääpä lukea ja katsoa, mitä tuntemuksia nyt herättää. 

Vierailija
29/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olis myös kiva erotella ovatko Kalevalasta pitävät enemmän Itä-Suomesta tai ainakin juuriltaan sieltä, kun taas ei Kalevalaan hurahtaneet läntisestä Suomesta. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, enkä koe Kalevalassa mitään sellaista, minkä tunnistaisin oman ”heimoni” luonteeseen kuuluvaksi, enkä koe Kalevalaa kohtaan mitään kansallisaarre-ajatusta. Enemmän jotain samantyyppisiä fiboja, kuin mitä myötähäpeä aiheuttaa.

Ei se omasta heimotaustasta johdu, runolauluperinne on kuollut jo toistasataa vuotta sitten, ja sitä oli koko Suomessa, ei pelkästään Karjalassa. Sieltä se vain kuoli viimeksi, koska luterilaisella kirkolla oli siellä niukasti jalansijaa.

Itse olen Kauhajoelta kotoisin, siis länsisuomalainen.

Enemmänkin Kalevalan fanituksessa lienee kyse yleisestä kirjallisuuden ja kielen harrastuksen asteesta. Historiankin, todennäköisesti. Olen kaikkien noiden suhteen innokas fani, toimittaja ammatiltani.

(Se Kalevala-entusiasti, joka suositteli myös perehtymään Hurmeen Niemeen ja runolauluperinteeseen)

Vierailija
30/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei voi mitään, jos olet henkisesti pullamössö kakara kuusikymppisenä. Otan osaa, käy sääliksi.

Voi kiitos..mielestäsi oma mieltymyksesi on ainoa oikea,kukahan se tässä on henkisesti kakara ? En kaipaa sääliäsi...pidä se itselläsi,kun olet noin asenteellinen .. Mieluummin olen siis kakara kuin tiukka pipoinen aikunen.

Vierailija
31/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, fiksumpaa se on lukea meidän omaa kansalliseeposta kuin jonkun lähi-idän paimentolaisheimon vastaavaa eli raamattua.

Vierailija
32/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole näin.

Vierailija
33/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalevala on mielenkiintoinen kulttuurihistoriallisesti. Tosin karjalaisilta, tuolta sorretulta kansalta pöllittyä kamaa vahvasti. Kalevalamitta on myös hauska, sillä voi keksiä runoja ja lauluja kuten jotkut tekevät hai´un (haiku) tapaan. Kiinnostaa kaikki mikä liittyy oman kansan ja lähikansojen historiaan, mitä piilomerkityksiä sieltä löytyy, mitä yhtymiä nykyaikaan. 

Olen perehtymässä Kalevalan sanastoa ja taustaa selittäviin teoksiin, koska teksteissä vilisee sanoja ja taustoja joita ei nykyihminen oikein ymmärrä. Aukenee ihan eri lailla. 

Vierailija
34/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, fiksumpaa se on lukea meidän omaa kansalliseeposta kuin jonkun lähi-idän paimentolaisheimon vastaavaa eli raamattua.

Pitääkö joku Kalevalaa uskontona?

Oikeasti, Suomelle piti saada oma historia ja mytologia ja siksi kerättiin ja koottiin Kalevala. 

Lönnrotin vaikutus siihen on suuri. Jos runot olisi kerännyt ja muokannut joku muu olisi se erilainen, samoin jos se tehtäisiin samoista aineksista nykypäivänä.

Sillä oli selvä tarkoitusperä, nostaa kansallista itsetuntoa ja siihen tarkoitukseen se tehtiin.

Vierailija
35/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän kalevalamistasta, sillä on lausuttu monia nasevia toteamuksia, mutta koko Kalevalaa kerralla ei tosiaan jaksa.

Toisaalta: Kalevalahan oli Elias Lönnrotin luomus. Pisti sen kokoon keräämistään kansantarinoista, loitsuista sun muista, ja runoili itse siteeksi väliin. Ei se alun perin tuollainen möhkäle ollut.

Vierailija
36/42 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitääkö joku Kalevalaa uskontona?

Oikeasti, Suomelle piti saada oma historia ja mytologia ja siksi kerättiin ja koottiin Kalevala. 

Lönnrotin vaikutus siihen on suuri. Jos runot olisi kerännyt ja muokannut joku muu olisi se erilainen, samoin jos se tehtäisiin samoista aineksista nykypäivänä.

Sillä oli selvä tarkoitusperä, nostaa kansallista itsetuntoa ja siihen tarkoitukseen se tehtiin.

Kalevala kuvaa mytologiassaan suomalaisten heimojen historiaa. Ihan kuten raamatun mytologia kuvaa Israelin kansan historiaa. Ei niistä kumpikaan olisi uskonto jos ei joku olisi päättänyt alkaa väittämään näin. Se uskontotouhu on vaan päälle liimattua.

Vierailija
37/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen kansanperinne on arvokasta, Kalevalalla ja ilman. Kalevalassa ei ole mitään tuomittavaa, ollaan iloisia että se on olemassa. Ilman Lönnrotin aikalaisten panosta menneet juuret olisi unohdettu vallan.

Vierailija
38/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mää tykkään ihan hirveesti, oon lukenut moneen kertaan, lukenut erilaisia versioita - yksikin oli tosi hauska, kun siinä Kalevalan henkilöt laitettiin tekemään itselleen Tinder-profiili! Mauri Kunnas on tehnyt Koirien Kalevalan. On myös Kalevalan selitysteoksia. Uusi Kalevala-elokuva on tekeillä. Kalevala elää!

Vierailija
39/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku sanoi jo, että piti lapsena. 

Sama täällä, vatsanpohjassa kihelmöi Sammon ryöstö, Lemminkäisen kuolema, Ainon itsemurha ja monet muut. 

En ole aikuisiällä lukenut. Pitääpä lukea ja katsoa, mitä tuntemuksia nyt herättää. 

Nämä kertoo paljon suomalaisten ajatusmaailmasta. Ainon tarina kertoo mielestäni siitä kuinka kauheaa on, jos vanha ukko vikittelee nuoria tyttöjä. Myös sampo on jotain niin perin suomalaista 

Virolaisilla on myös samanlainen eepos, mutta se päättyy eri tavalla, koska Viron tarinakin päättyy eri tavalla 

Vierailija
40/42 |
04.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat osiot Kalevalasta on sensuroitu.

https://yle.fi/aihe/a/20-66358