Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: introvertit herkempiä ärsyyntymään kirjoitus- ja kielioppivirheistä

Vierailija
28.02.2019 |

Mikäli olet introvertit saata kokea suurta vihaa ja triggeröityä nähdessäsi kirjoitus- ja kielioppi virheitä. Sama tutkimus muös osoitti että ekstrovertit sen sijaan ovat introverrejä herkempiä tekemään näitä kyseisiä virheitä.

https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/arsyynnytko-…

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä olen kyllä sitten poikkeus! En välitä omista, saati muiden kirjoituksista, tippaakaan. Itseasiassa käyn välillä vttuilemassa noista huomauttaville kun musta se on järjenköyhää ja naurettavaa nipottamista ja ihan hlvetin noloa.

Jep itsekin syvästi introvertti ja en välitä tippaakaan, joskus itsekin jopa vttuilen heille jotka näin pienestä triggeröityvät... nämä kieliopilliset asiathan ne merkkaa eniten maailmassa kaikenmaailman foorumeilla ja twitterissä...

Vierailija
22/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä olen kyllä sitten poikkeus! En välitä omista, saati muiden kirjoituksista, tippaakaan. Itseasiassa käyn välillä vttuilemassa noista huomauttaville kun musta se on järjenköyhää ja naurettavaa nipottamista ja ihan hlvetin noloa.

Sama täällä. Oon introvertti ja enemmän mua ärsyttää jokaisesta pikku virheestä inisevät ja muiden kirjoituksia korjailevat pöllöt. Jos tekstistä saa selvää ja asia tulee ymmäretyksi, niin virheillä ei ole merkitystä varsinkaan keskustelupalstalla.

Sama juttu mulla

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko virheistä ärsyyntyminen liittyä enemmän siihen, miten tarkka itse on oikeinkirjoituksessa? Varmaan vähän kaikessa muussakin pätee se, että ärsyyntyy helpommin, kun näkee muiden tekevän virheitä joita ei itse tekisi - miksei siis tässäkin?

Ehkä introvertit ovat oikeinkirjoituksessa keskimäärin huolellisempia, ajattelevat syvemmin lauserakenteita (vaikuttavat pilkutukseen) ym. tekstin rakenteeseen liittyviä seikkoja, kun taas ekstrovertit keskittyvät enemmän kokonaisuuteen: sanomaan tai sosiaaliseen puoleen. Ehkä?

Tai sitten turhasta nillittäminen vain on osa heikkoa sosiaalista lahjakkuutta.

Vierailija
24/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ambivertti eli välillä kirjoitusvirheet ärsyttävät (varsinkin omani) muille ihmisille en nipota kirjoitusvirheistä, kun ymmärrän tulee niitä väärin kirjoituksii kaikille, jopa itse en osaa yhdyssanoja kirjoittaa oikein. 🤦

Vierailija
25/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma miten liittyy aiheeseen, mutta itse triggeröidyin siitä kun lääkäri kirjoitti anamneesiin että puhun kirjakieltä. Siis puhun sujuvasti suomea ilman slangia tmv. ja se on jotenkin mainitsemisen arvoinen poikkeus. Suurin osa kai sitten ei osaa äidinkieltä kunnolla niin se sitten on normaalia.

Vierailija
26/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

positiivinen extrovertti opiskelija kirjoitti:

Kielioppivirheet ahdistaa, mutta herkkä introvertti ei saa suutansa auki. Ketä kiinnostaa, jos hissukka vain älyää olla hiljaa.

Järjen häivää ei tuossa ollut. Mistä teitä idiootteja sikiää?

Vierailija
27/28 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni oikeinkirjoitustaidon puuttuminen kertoo aina jotain ihmisestä, enkä ihan ensimmäisenä itsekään sellaista tyyppiä kämppiksekseni valitsisi (kuten eivät nuo tutkimuksen introvertitkään valinneet). Typot ei haittaa, puhekieli ei haittaa, satunnaiset pikkumokat ei haittaa, mutta yhdyssanavirheet ja älyttömät sanajärjestykset antavat vaikutelman, että kirjoittaja ei ole kovin välkky.

Vierailija
28/28 |
01.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko virheistä ärsyyntyminen liittyä enemmän siihen, miten tarkka itse on oikeinkirjoituksessa? Varmaan vähän kaikessa muussakin pätee se, että ärsyyntyy helpommin, kun näkee muiden tekevän virheitä joita ei itse tekisi - miksei siis tässäkin?

Ehkä introvertit ovat oikeinkirjoituksessa keskimäärin huolellisempia, ajattelevat syvemmin lauserakenteita (vaikuttavat pilkutukseen) ym. tekstin rakenteeseen liittyviä seikkoja, kun taas ekstrovertit keskittyvät enemmän kokonaisuuteen: sanomaan tai sosiaaliseen puoleen. Ehkä?

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se, että introvertit sanovat kirjoitusvirheistä useammin, johtuisi vain sosiaalisten taitojen heikkoudesta, niin silloinhan ekstrovertit huomaisivat virheet yhtä helposti ja häiriintyisivät niistä oikeasti yhtä paljon - mutta eivät paljastaisi sitä. Sain ainakin itse sen käsityksen, että tutkimuksessa selvitettiin nimenomaan todellista asennoitumista kirjoitusvirheisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän