Tutkimus: introvertit herkempiä ärsyyntymään kirjoitus- ja kielioppivirheistä
Mikäli olet introvertit saata kokea suurta vihaa ja triggeröityä nähdessäsi kirjoitus- ja kielioppi virheitä. Sama tutkimus muös osoitti että ekstrovertit sen sijaan ovat introverrejä herkempiä tekemään näitä kyseisiä virheitä.
https://www.menaiset.fi/artikkeli/ihmiset-ja-ilmiot/ilmiot/arsyynnytko-…
Kommentit (28)
Vahvistan. Testasin asiaa nuorisoporukalla.
Tämä todistaakin sen mitä olen aina epäillyt. Introvertit ovat itsekkäutä ja mänttejä.
https://tekniikanmaailma.fi/kielioppivirheista-huomauttelevista-ihmisis…
https://tieku.fi/ihminen/psykologia/kirjoitusvirheista-arsyyntyvat-ovat…
Korreloisikohan tämä jotenkin sen tutkimuksen kanssa joka totesi introvertit ekstrovertteja älykkäämmiksi?
No mä olen kyllä sitten poikkeus! En välitä omista, saati muiden kirjoituksista, tippaakaan. Itseasiassa käyn välillä vttuilemassa noista huomauttaville kun musta se on järjenköyhää ja naurettavaa nipottamista ja ihan hlvetin noloa.
Uskon väitteen oikein hyvin.
T. Introvertti, joka ärsyyntyy kirjoitus- ja kielioppivirheistä
Olenkin aina ajatellut, etten ole introvertti. En tajua ihmisiä, joiden elämässä on energiaa informoida keskustelupalstalla kielioppivirheistä, mutta ei aivoja informoida oikea versio. Ehkä vähän eri asia räikeimmät alappa ja tuleppa, mutta esim. pilkuista nillittäminen on typerysten hommaa. Anteeksi introverttien.
Mä oon ainakin niin lungi tyyppi ettei paljon kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
No mä olen kyllä sitten poikkeus! En välitä omista, saati muiden kirjoituksista, tippaakaan. Itseasiassa käyn välillä vttuilemassa noista huomauttaville kun musta se on järjenköyhää ja naurettavaa nipottamista ja ihan hlvetin noloa.
Sama täällä. Oon introvertti ja enemmän mua ärsyttää jokaisesta pikku virheestä inisevät ja muiden kirjoituksia korjailevat pöllöt. Jos tekstistä saa selvää ja asia tulee ymmäretyksi, niin virheillä ei ole merkitystä varsinkaan keskustelupalstalla.
Uskon. Mutta tiedättekö, mikä ärsyttää vielä enemmän? Se, että minun kuvitellaan olevan jokin tiukkapipoinen pilkunviilaaja. Vain, koska osaan kirjoittaa äidinkieltäni. Ja että tämä taitoni on jotakin turhamaisuutta.
Ei, kyllä oikeinkirjoituksen suoltaminen on minulle aivan yhtä helppoa kuin jollekin muulle "mo, mits, lol *emoji emoji emoji* emmätiiä."
Luulisi edes työnantajien arvostavan, mutta eihhhhh.
Kielioppivirheet ahdistaa, mutta herkkä introvertti ei saa suutansa auki. Ketä kiinnostaa, jos hissukka vain älyää olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Samoin! T. toinen ärsyyntyvä introvertti
positiivinen extrovertti opiskelija kirjoitti:
Kielioppivirheet ahdistaa, mutta herkkä introvertti ei saa suutansa auki. Ketä kiinnostaa, jos hissukka vain älyää olla hiljaa.
Ole hyvä ja opiskele, mitä käyttämäsi termi tarkoittaa.
Itse oikeastaan ärsyynnyn nykyään enää siitä, että "itse asiassa" kirjoitetaan yhteen koko ajan. Ja itse asiassa myös tuo "koko ajan" kirjoitetaan toistuvasti väärin "kokoajan".
Mua ei ärsytä kirjoitusvirheet vaan LIIAN välinpitämätön suhtautuminen niihin silloin kun niitä on paljon tai ne aiheuttavat monitulkintaisuutta. "Riittää et saa selvää." Minustakin riittää että selvän saa, KUNHAN sen eteen ei joudu näkemään ylimääräistä vaivaa.
Pienistä virheistä huomauttelu on myös paljon ärsyttävämpää kuin itse virheet.
Ja esim. mainoksissa ja tuotepakkauksissa virheet ovat minusta hauskoja, eivät ärsyttäviä. Onkohan jossain todettu, että introverteilla on myös huonompi huumorintaju, vai olenko se vain minä...
No minua ärsyttää ja aika paljonkin, jos vaikka lehdessä tai muussa "virallisessa" tekstissä on kielivirheitä, mutta täällä en edes huomaa niitä vaan olen jotenkin turtunut niihin. Eli täällä ei yleensä ärsytä, paitsi jos teksti on oikeasti hankalasti luettavaa.
"Tutkijat yllättyivät siitä, miten selvä yhteys introverttiudella ja kielioppivirheistä ärsyyntymisellä oli. Yhdeksi syyksi he epäilivät sitä, että introvertit ovat muita herkempiä muutoksille. Tavallisuudesta poikkeavat asiat – kuten kirjoitus- ja kielioppivirheet – vaativat introverteilta enemmän työstämistä ja ajatustyötä, mikä voi lisätä ärsyyntymistä."
Mielenkiintoista. En ole koskaan ajatellut, että ekstroversio vaikuttaisi siihen, miten sujuvaa virheellisen tekstin lukeminen on.
Entä jos pyörii paljon keskustelupalstoilla? Niissähän törmää jatkuvasti virheisiin, jolloin se ei ole enää tavallisuudesta poikkeavaa. Ärsyyntyvätkö ahkerat palstailijat virheistä vähemmän?
Minua muiden virheet eivät ärsytä, koska ne ovat vain hyvä muistutus siitä, että olen näitä moukkia paljon parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin! T. toinen ärsyyntyvä introvertti
Uskon, koskapa näidenkin kahden tekstissä mietin heti ensimmäisenä, että toisessa iso alkukirjan T.:n jälkeen ja toisessa pieni, vaikka asialla ei sitten pienintäkään merkitystä mulle!
Voisiko virheistä ärsyyntyminen liittyä enemmän siihen, miten tarkka itse on oikeinkirjoituksessa? Varmaan vähän kaikessa muussakin pätee se, että ärsyyntyy helpommin, kun näkee muiden tekevän virheitä joita ei itse tekisi - miksei siis tässäkin?
Ehkä introvertit ovat oikeinkirjoituksessa keskimäärin huolellisempia, ajattelevat syvemmin lauserakenteita (vaikuttavat pilkutukseen) ym. tekstin rakenteeseen liittyviä seikkoja, kun taas ekstrovertit keskittyvät enemmän kokonaisuuteen: sanomaan tai sosiaaliseen puoleen. Ehkä?
Kirjoitus- ja kielioppivirheitä.