Sellaista sanaa ei muuten ole enää olemassa kuin kiltti ja tuhma!
On olemassa sopivaa käytöstä ja sopimatonta käytöstä.
Kommentit (10)
En ole koskaan kasvattajana käyttänyt sanaa tuhma ja kiltti lapsilleni jotka ovat nyt melkein täysikäisiä.Onneksi.Vihasin noita termejä joilla minua kasvatettiin aikoinaan että ai ai Kirsi sentään,olet nyt ollut tuhma ja nyt olet tosi kiltti.
Minua myös ärsyttää kun vanhemmat sukulaiset yleensä käyttävät sanoja kiltti ja tuhma kun puhuvat lasten äänekkyydestä. Jos he ovat tulleet vaikkapa vierailulle silloin kun meillä sairastetaan flunssaa, niin sitten kehutaan miten kilttejä kuumeessa sängyssä makaavat lapset ovat.
Ja toisinpäin lasten omassa huoneessaan keskenään hyvin sujuva, mutta vähän kolisteleva ja ajoittain huutava leikki (jos huuto jatkuu pitempään kuin yhden huudahduksen ajan niin tietysti muistutetaan, että hiljempaakin kuulee) taas on tuhmaa.
Jotenkin niin omituinen tuo ajattelutapa, että ensin hihkutaan innoissaan että voi ihanaa kun teillä on vauvoja ja lapset ovat niin ihania ja söpöjä, ja sitten lapset eivät saisikaan olla muuta kuin nukkuvia tai korkeintaan yhdessä paikassa istuvia, jotta heitä voi ihastella. Eikä siis lapsiani tarvitse ihastella kenenkään muun kuin minun, mutta viittaan tässä siihen, että etukäteen ollaan lapsista innoissaan, mutta sitten ei kutenkaan haluta nähdä heistä kuin yksi puoli.
On olemassa kilttiä käytöstä ja tuhmaa käytöstä. Tuhmaa on juuri edellisen mainitsema sisällä huutaminen. Kilttiä on puhua normaalilla äänellä, siis sisällä, kun tosiaan vähemmälläkin kuulee. On todellakin tuhmaa saattaa toiset alttiikksi kuulovauriolle.
Kyllä todellakin sanon että olitpa kiltti kun lapsi vaikka oma-aloitteisesti auttaa minua jollain tavalla tai esim. jakaa saamansa karkit pikkusisaruksen kanssa. Vai pitäisikö sanoa "tuo oli sopivaa käytöstä"? :D
Meillä on onneksi aina ollut kilttejä ja tuhmia lapsia.
Ei ole olemassa kilttejä tai tuhmia ihmisiä.Terveisin 2000-luvun kasvatusmetodin ylläpitäjä.
Minun lapseni ovat erinomaisia käytökseltään enkä ole heitä kasvattanut sanoilla kiltti tai tuhma.
Tuttavapiirissäni on lapsia, joiden kanssa en halua olla tekemisissä ja joiden kanssa on kiva olla. Aikaisemmin oliis puhuttu tuhmista ja kilteistä, nyt saa selkeästi sanoa, että tuon seura ei kelpaa.
Kiltti ja tuhma ovat hyviä ja ytimekkäitä sanoja, paljon parempia kuin sopiva käytös ja sopimaton käytös.
Ha haa.Sopivaa käytöstä ja sopimatonta käytöstä ihan normaalia 2000-luvun meininkiä.Ei tarhassakaan enää puhuta mistään tuhmista pojista ja kilteistä tytöistä.
Sant ovat silti olemassa. Esimerkiksi sanalla kiltti voidaan tarkoittaa myös skottimiesten kansallispuvun alaosaa.