ASO-Asunnon jonotusaika Vantaalla
Hain viime elokuussa järjestysnumeron 152 xxx ja olemme vastikään laittaneet hakemuksen paikallisiin ASO-asuntoja tarjoaviin yhtiöhin. Haussa on 4h +k rivari.
Kuinka pitkä jonotusaika Vantaalla keskimäärin on? Alueet, joista haemme ovat esim. Nissas, Asola ja Havukoski, koska oletamme näiden olevan vähemmän kysyttyjä Ylästöön tms. verrattuna. Keskustelupalstoja surffatessa tuntui useimpien kohdalla jonotusajan olleen jopa vuosia. Kannattaako varautua samaan?
Kommentit (12)
En nyt juuri noista kohteista tiedä, koska itse hain Helsingistä asoasuntoa, ja mun käsitys on että tällä hetkellä asumisoikeusasuntoja saa aika hyvin ja nopeasti. Minuakin varoiteltiin, että kun toive oli rivitaloasunto Viikistä, että vuosien jonotus olisi edessä, mutta meni 3 kk ja tuli tarjous asunnosta, ja se otettiin sitten. Muutkin tuntemani ovat viime aikoina saaneet lähes heti hakemuksen laittamisesta tarjouksia, vaikka on uusi aso-numerokin. Vain tietyt ihan kaikkein suosituimmat kaupunginosat ja niissä erityisesti pienet asunnot, yksiöt ja kaksiot, on jonotettuja. Muuten ei enää niinkään, aso-asumisella on vähän huono maine nykyisin.
Katso myös vapaana olevat, niissä tärppää helpommin. Nyt näyttäis olevan yksi vapaa 4h rivari haettavana asokodeilla. Mun koneella tuo kuva ei aukea, joten en tiedä missä päin Vantaata.
Se rivari on Havukoskella, mihin meillä onkin jo haku :)
Pitänee soittaa noihin yrityksiin ja kysellä. Sellainen kuva mulla oli, että kaikissa paikoissa ei vastata puhelintiedusteluihin, mutta Asokodeissa ei näin lienee ollut.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:20"]
Pitänee soittaa noihin yrityksiin ja kysellä. Sellainen kuva mulla oli, että kaikissa paikoissa ei vastata puhelintiedusteluihin, mutta Asokodeissa ei näin lienee ollut.
[/quote]
Joo Asokodit ei ainakaan vastaa jonotustilannetta koskeviin tiedusteluihin.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:20"]
[/quote]
Joo Asokodit ei ainakaan vastaa jonotustilannetta koskeviin tiedusteluihin.
[/quote]
Juuri meinasin soittaa :D
Jos kohde on vapaana, siihen ei ole tullut välttämättä yhtään hakumusta ja sen voi saada vaikka heti. Näin meille kävi Espoossa.
Tästä päästäänkin nyt mielenkiintoiseen pointtiin: miten ASO-kodit päätyy edes markkinoimaan asuntoa vapautuvaksi / vapaana, jos meillä on siihen valmis hakemus sisässä?
Kaipa se pitää vaan virallisesti ilmoittaa niin, että asunto on vapautumassa/vapaana, tosiasiassahan he sitten ilmoittavat ekalle vapaalle numerolle, joka sitä kohdetta on hakenut, joka sitten sen ottaa tai ei.
Espoossa taitaa olla parempi tilanne kuin Vantaalla. Tosin Espoossa monet kohteet ovat syrjässä.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 01:11"]
Kaipa se pitää vaan virallisesti ilmoittaa niin, että asunto on vapautumassa/vapaana, tosiasiassahan he sitten ilmoittavat ekalle vapaalle numerolle, joka sitä kohdetta on hakenut, joka sitten sen ottaa tai ei.
[/quote]
Ei tarvitse ilmoittaa, mutta tässä tapauksessa todennäköisesti on niin, että hakeneita on vähemmän kuin se määrä joille tavanomaisesti lähetetään asunnosta kirje. Sitähän tarjotaan useammalle, koska voi olla ettei ensimmäinen tai toinen hakija otakaan asuntoa sen nähtyään tai muuten vaan. Kuitenkin pienimmän järj. numeron hakija jolle asuntoa on tarjottu, on aina se joka sen saa.
[quote author="Vierailija" time="19.02.2013 klo 12:47"]
Tästä päästäänkin nyt mielenkiintoiseen pointtiin: miten ASO-kodit päätyy edes markkinoimaan asuntoa vapautuvaksi / vapaana, jos meillä on siihen valmis hakemus sisässä?
[/quote]
Asuntoa tarjotaan 20:lle pienimmän numeron omaavalle hakijalle. Jos kukaan ei sitä halua, se tulee julkiseen hakuun.
Me saimme aso-asunnon tuoreella järjestysnumerolla nopeasti, kun haimme vapaana olevaa.
soita niille kenen asunnot ovat kyseessä ja kysy heiltä. Mä sain loistavat neuvot ja ei mennyt kuin puoli vuotta ja asuttiin uudessa kodissa.