Piha-intoilijat tänne! Mitä olet JO istuttanut?
Mulla on tod paha kesäfiilis jo päällä. Olen istuttanut chilit, pelargoniat, yhden satsin orvokkeja, kelloköynnökset ja risiinit. Mietin tod paljon ensi kesän piha- ja kasvijuttuja. Muita? Tänne nyt vauhkoomaan! t. pohjoishelsinkiläinen
Kommentit (22)
En mitään. Harrastan puutarhanhoitoa ja talvisin on paussi. Mulla piha täynnä perennoja,köynnöksiä ja pensaita.
Siemeniä en harrasta ollenkaan.
Täällä toinen intoilija :)
Tulossa jo pensaspaprikaa, keltaista paprikaa (nämä keltaiset ihan kaupan paprikan siemenistä) ja päärynätomaattia, Muut tomaattilajikkeet ja chiliä tarkoitus laittaa ensi viikolla, sitten maaliskuusta lähtien vielä esikasvattelen kasvihuonekurkkua, kukkakaalia, parsakaalia ja auringonkukkaa.
Sain haaveilemani kasvihuoneen kolme vuotta sitten, kasvimaakin löytyy sekä kolme isoa kukkapenkkiä. Joku noissa multahommissa vain vetää puoleensa vuosi toisensa jälkeen.. ihanaa :).
Istuttaminen tosiaan tarkoittaa vähän eri asiaa, tässä varmaan tarkoitettiin kylvämistä.
Mulla on kasvamassa paprikaa, chiliä, tomaattia, keijunmekkoa, petuniaa. Pihalla hangessa on varjoliljaa, pionia, akileijoja, jumaltenkukkaa, kurjenpolvea. Tällä viikolla kylvän vielä tomaatteja, hopealehteä, kukontöyhtöjä ja keisarinelämänlankaa. Myöhemmin keväällä ainakin silkkikukkia, hämähäkkikukkia, tuoksuherneitä, kurkkuja ja vesimeloneja. Pelargonit tulee pistokkaista.
Kylvettynä on vasta chilit ja basilika. Punasipulikin piti laittaa,mutta unohtu. Muutoin kylvän kun kerkiän/kun aika tulee : kolmea krassia , kahta auringonkukkaa, laventelia, päivänsini, samettikukkaa, yrttejä, salaatteja... Muut kesäkukat ostan sitten tarjoushintaisina kesän aikana. AI NIIIN, voisinkin hakea pelargonit kellarista!
Olen laittanut itämään pensaspionin ja syreenin siemeniä. Mitään tomatteja ja paprikoita en aio siemenistä laittaakaan tänä vuonna, eivät ehtineet viime kesänä, kun ei ole kasvihuonetta. Ens kuussa laitan sitten salkoruusut ja huhtikuussa krassit ja tuoksuherneet amppeleihin itämään.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 10:16"]
Ei kait kukaan tähän aikaan hernettä laita kasvamaan? Meillä vasta touko ja kesäkuussa istutan maahan.
[/quote]
Minä laitoin hernettä kukkaruukkuun. Versoja napsin siitä salaattiin tai leivänpäälle. Niitä ei ole tarkoitus laittaa ulos kasvamaan. Kesän herneet laitetaan sitten erikseen.
Minulla ei ole lisävaloja, joten en ole vielä istuttanut mitään: Into kyllä olisi suuri.
Istutin katuluudan tuohon porraspieleen.
Mä vielä selailen nettisivuja ja haaveilen puutarhamessuista. Harvemmin laitan itse mitään siemenistä, huonosti tilaa ja aika usein taimille on käynyt sitten loppujen lopuksi huonosti.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:59"]
[/quote]
ooho nyt jo??
meillä kukkii vielä nätisti lumilapio porraspielessä.
Lumilapio on meillä istutettu ja käytäviä lenenetään!
En masennu tosta katuluudasta - unohdin SALKORUUSUT. Itävät liian terhakkaasti eli tungin ne kasvamaan liian aikaisin. ap
Basilikaa laitoin ruukkuun kasvamaan.
Hernettä ja valkosipulia laitoin versomaan.
Siemenluetteloita olen selannut ja tekis niin mieli jo tilata kaikkea ihanaa.
Kasvihuoneesta haaveilen.
Mut ku kaikki onnistui last season siemenestä niin hienosti! En puhu vauvoista. Älkää lamatko mun intoa. Istuttakaa nyt JOTAIN!! ap
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:59"]
[/quote]
ooho nyt jo??
meillä kukkii vielä nätisti lumilapio porraspielessä.
[/quote]
Meillä ei kuki vielä, mutta hyvän juurakon se on jo kasvattanut. Ahkerasti olen kastellut.
BASILIKA! oon unohtanu. Huomenna heti. ap
Mä istutin syksyllä tulppaaneja ja nyt odotan innolla lumien lähtöä, että pääsen näkemään minkä värisiä sitä tulikaan istuteltua. En jaksa sisätiloissa mitään idätyksiä, liian hidasta, liian sitovaa. Unohdan aina kastella ja sitte se homma on tyssänny alkuunsa.
T. Se joka istutti lumilapion
[/quote]
Meillä ei kuki vielä, mutta hyvän juurakon se on jo kasvattanut. Ahkerasti olen kastellut.
[/quote]
Hyvä! Jatka ahkeraa kastelua, kesään mennessä se tekee jo hedelmiä! Itse aion kokeilla seuraavaksi kukkahatun istuttamista päähän.
Ei kait kukaan tähän aikaan hernettä laita kasvamaan? Meillä vasta touko ja kesäkuussa istutan maahan.
No täällä löytyy tomaattia, pelargoneja, salviaa, vesimelonin alkuja, hajuhernettä ja lobeliaa!