Tilanneselvitys. Kuinka sinä olisit toiminut?
Lapsi vetkuttelee iltapalan kanssa ja suihkuunkin pitäisi ehtiä. Sanon, että voit sanoa kiitos ja poistua pöydästä jos ei ole enää nälkä. Lapsi sanoo kiitos ja poistuu. Sanon että mene laittamaan hammaspesuvesi mukiin valmiiksi. Lapsi jää etsimään lelua. Kun olen menossa pesemään hampaita, lapsi sanoo että haluaa mehua. (jonka olin luvannut ja unohtanut) Mitä teet?
Kommentit (20)
Meillä on ihan samanlainen 3-vuotias. Iltapalassa kestää ikuisuus, niin kun kaikesse ruokailussa. Ja tekee juuri tuota että laulelee, supattelee illalla unikavereilleen ja saattaa valvoa yli kymmeneen vaikka yhdeksältä olisi laitettu valot pois.
Iltapalan kanssa teemme niin että pyrimme aloittamaan riittävän ajoissa niin että saa syödä ihan omaan tahtiinsa. Jos näyttää ettei maistu niin sitten pois pöydästä ja hammaspesulle.
Minä annan omassa sängyssä valvoa jos on suht hiljaa, meillä ongelma on että välillä alkaa kiusallaan pitää isoveljeään hereillä. silloin tyttö laitetaan toiseen huoneeseen rauhoittumaan. Sen jälkeen yleensä on hiljempaa. Tyttö myös saattaa juoksuttaa meitä aikuisia vessa avuksi ja milloin mitäkin pakkaa sattuu yms. se on rasittavaa. Kun on tällä päällä joudumme ottamaan toiseen huoneeseen muutaman kerran kun muuten huutelee peittelemään, puhaltamaan sormeen sitten varpaaseen, sitten otsaan, sitten peittelemään yms niin että isoveli meinaa taas herätä.
Päiväunia olisi hyvä rajoittaa, mutta noin pienen ollessa kyseessä mielestäni tarvitsee kuitenkin unet pk:ssa vaikka se kostautuukin illalla. jos olisi kotihoidossa niin jättäisin unet pois.
Mehun suhteen tuossa tilanteessa minä oisin antanut tilkan mehua ja luvannut lisää aamiaisella.
Meidän kolmevuotias on kunnon känkkäränkkä-iässä ja kiihtyy helposti jos asiat menee hänen mielestään väärin. Yleensä näihin kohtauksiin toimii aina syli. Ja mitä tyynempänä aikuinen pysyy sitä nopeammin tilanne on ohi, helpommin sanottu kuin tehty toki.
Kaikilla menisi sormi suuhunko? Mulla kiehahti. en jaksa. Se oli ehkä viideskymmenes vetkuttelu täle päivää. en jaksa. Huusin ja käskin pojan pöytään ja annoin mehun ja käskin n. 13 kertaa juo, juo, juo, juo... ja taas vretkuttelua. Mä haluun et asiat tapahtuu NYT HETI. =,(
Sanoisin että se mahdollisuus meni jo (miksi edes lupaat mehua illalla, kun sen jälkee ei SAA pestä hampaita??).
Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa.
lupasin mehua iltapalalle ja hän sai sen ennen hampaidenpesua. Nyt hän on huutanut sängyssään reilu puoli tuntia, kun ei osaa olla hiljaa. Iltasatu ja pusut ja valot jää viereiseen huoneeseen jos on hiljaa, olen nyt kaksi kertaa sammuttanut ja laittanut valot takaisin ja äsken taas sammutin ne. Nyt en aio laittaa niitä takaisin. Varmaan tulee naapurit kohta valittaa kun lapsi huutaa kuin palosireeni.
ap
Jos let luvannut, annat mehua. Piste.
Sulla ei mene nyt hyvin. Rauhoitu. Minkä ikäinen lapsi on?
mitäs mä nyt teen ton kiljujan kanssa? Heti ku valot laittaa, huuto lakkaa ja alkaa höpötys ja laulaminen. Pitää itseään näin hereillä ja huomenna en saa sängystä ylös.
On parasta nyt itse rauhoittua ja mennä sitten rauhoittamaan lasta. Jos et pysty, tärkeintä on, ettet pahenna tilannetta vielä äksyilemällä lapselle.
ei mulla menekään hyvin. Lapsi on 3. En huuda en puhu mitään. Olen neuvoton. En pysty rauhoittumaan kun kuuntelen huutoa. Sylissä on vauva joka kiljuu jos laittaa pois sylistä. Kertokaa nyt mitä teen? muuta kuin itken. Neuvottelenko vai annanko huutaa itsensä uneen.
Samaa kysyisin minäkin: minkäikäinen lapsi?
Käypä nyt pyytämässä anteeksi hermostumistasi, uudet halit ja hyvät yöt siihen päälle.
Jos olet luvannut mehua, niin anna se. Meillä 5-vuotias jo muistuttelee, että äiti etkö sä muista että lupasit mehua ja sulla on maitopurkki kädessä :) Eli unohtelee sitä muutkin....
Vetkuttelu on kyllä raivostuttavaa. Meillä on sovittu, että iltasatu alkaa tiettyyn aikaan ja siihen mennessä on hampaat pesty, pyjama päällä ja pyykit likapyykissä tai sitten se vetkuttelu on iltasadusta pois. Mutta se pitää sopia etukäteen, että näin toimitaan.
Kävin juttelemassa ja raivoaminen alkaa, laitoin vähän pienemmän valon päälle. Nenä vuotaa, saako juomista..... mä en vittu mee tonne enää!!!!! pää hajoo!!! mä haluun pois. :,(
Voi vi..u näitä uusavuttomia kasvattajia. Argh!
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:15"]
Voi vi..u näitä uusavuttomia kasvattajia. Argh!
[/quote]
kerro nyt viisas mitä mä teen?!?!?!?!
Vieläkö se huutaa?
Huomenna teette rauhallisemmin ja varaat aikaa vähän enemmän, teette iltatoimet totutussa järjestyksessä, etkä hermostu vetkututtelusta (vauva vaikka liinaan jos ei odottele "sivussa") ja opettelette yhdessä uudet rutiinit. Ilmoitat selkeästi mitä tehdään milloinkin ja kädestä pitäen ohjaat perille jos unohtuu leikkimään matkalla.
Jos lapsi ei ole väsynyt totuttuun nukkumaanmenoaikaan, niin mieti pitääkö se aika muuttaa tai tinkiä päiväunista.
Nuku itsekin, kiukuttelevaa lasta vaan jaksaa paremmin kuin itse ei ole väsyksissä.
Kuule, sillä kolmevuotiaalla on sua kova ikävä. Teille on syntynyt vauva ja vienyt sen ihanan äidin, joka vielä hetki sitten oli kokonaan esikoisen.
Mitäpä, jos teette niin, että mies pitää huolen vauvasta iltaisin, ja sinä pidät huolen esikoisesta. Iltapalan ja pesujen jälkeen olet ihan vaan esikoista varten. Luette sadun, juttelette, höpöttelette, piirtelet selkään tms. Iltatoimet menevät ripeästi kun sen jälkeen saa rauhoittua äidin kanssa, joka on hyvällä tuulella ja kuuntelee lastaan. Kolmevuotias on vielä hyvin pieni, ja kaipaa sitä että sinä olet joskus vaan häntä varten. Se on täysin kohtuullinen toive, eikä suinkaan kiusantekoa sinua kohtaan.
Minne sun pitää saada se lapsi aamulla ylös, jos kerran olet kotona lasten kanssa? Voisiko aamuja ottaa myös vähän rennommin?
Tää on ehkä myöhäistä tälle illalle, mut luo illalle rytmi: iltapala klo X, jos ei maistu niin sit pesulle, iltasatu tms. yhteinen hetki ja sit sammuu valot/univalo päälle. Tämä toistetaan joka ilta samaan kellon aikaan. Jos huutaa sängyssä niin sanoit et on yö ja nyt nukutaan, tätä toistetaan tarvittavan usein.
Varaa aikaa iltaisin yhdessä oloon ja yhteisiin puuhiin...
Varmaan aika perinteiset neuvot, mut rutiinit on ainakin meillä osoittautuneet monen illan pelastukseksi.
Tää on ehkä myöhäistä tälle illalle, mut luo illalle rytmi: iltapala klo X, jos ei maistu niin sit pesulle, iltasatu tms. yhteinen hetki ja sit sammuu valot/univalo päälle. Tämä toistetaan joka ilta samaan kellon aikaan. Jos huutaa sängyssä niin sanoit et on yö ja nyt nukutaan, tätä toistetaan tarvittavan usein.
Varmaan aika perinteiset neuvot, mut rutiinit on ainakin meillä osoittautuneet monen illan pelastukseksi.
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 09:50"]
[/quote]