Minkä ikäiselle lasinen lasi?
Minkä ikäiselle "tavalliselle" lapselle mielestäsi kannattaa (kylässä) kattaa lasinen lasi? Ja tarkoitan nyt erityisesti rikkoutumisvaaran vuoksi. Ei mietitä nyt sitä mikä lasi/muki olisi lapsesta nätti tms.
Olemme kaverini kanssa asiasta eri linjoilla, siksi tämä kysymys.
2-vuotiaalle, 4-vuotiaalle, 7-vuotiaalle, 10-vuotiaalle...?
Kommentit (31)
Ja vielä...
En eole erityisen huolissani lasin rikkoutumisesta. Meillä ei lapsille anneta mitään kristallilaseja. Ja jos menevät rikki, imuri imuroi.
t. 6
Meillä ei edes ole muovisia mukeja muuta kuin "vauvamallia" korvalla tai kahdella. En sellaista antaisi kovin isolle lapselle. Ei harrasteta muovi"laseja".
Antaisin 2-vuotiaalle, mutta kysyisin vanhemmilta. 1,5-vuotiaissa voi olla valtavia eroja kehityksessä, omatoimisuudessa ruokailun suhteen ja luonteessa. Omalleni lasin olisi voinut antaa jo näin pienenä, mutta sen rikki meneminen olisi vielä ollut melko mahdollista.
Meillä kaikki kolme lasta ovat juoneet lasisista Kartio-laseista yksivuotiaasta lähtien. Yhtään lasia ei ole mennyt rikki. Eikä muuten mitään muutakaan astiaa. Inhoan muoviastioita enkä ole käyttänyt niitä kuin retkillä. Lapsilla on ollut myös posliinilautaset ja lasiset jälkiruoka-astiat. Ovat myös oppineet syömään veitsellä ja haarukalla melko pienestä pitäen.
Meillä oli posliinilautaset ihan vauvasta asti ja teräksiset aterimet, mukit oli muovisia nokkamukeja niin kauan kuin sitä kantta tarvittiin estämään läikkyminen. Sen jälkeen samanlainen lasi kuin aikuisilla, mutta pienempi ja juomaa puolilleen. Eli meillä noin 2v. 2-3 vuotiaille vieraille siis lasi?
Totta kai, jos lapsellani olisi tapana viskata lasi menemään, sanoisin emännälle, että kannattaa vaihtaa. Itseasiassa sellaisen lapsen kanssa varmaan olisi oma kannellinen muki mukana vierailulla.
Jaa, just olin juhlissa jossa lasin rikkoi 36-vuotias :) että mitä pelkäätte?
Me ollaan annettu jo puolivuotiaasta lähtien lasinen lasi vauvalle. On nyt 2-vuotias, eikä ole koskaan sitä heitellyt. Juo nätisti. En ymmärrä miksi olisi pitänyt antaa muovinen.
Noin vuoden ikäisestä meillä lapset sai juoda lasista. Minä kattaisin lasin. Vanhemmat osaavat kyllä pyytää muovimukin, jos se heistä on tarpeen.
Ap jatkaa
Kyläilemme siis n. parin kk välein ystäväperheen kanssa ja sekä minulla että kaverilla on vaikeuksia muistaa toisen "lasikäytäntöä" kun se oma tapa tuntuu niin tavalliselta.
Minä siis laitan aina vahingossa heidän lapsilleen (3 ja 6 v ) lasiset lasit ja "oikeat" lautaset. Heillä taas laitetaan meidän 5 ja 8-vuotiaille muovilasit ja muoviset lautaset. Koululaisemme kyllä usein pyytää ainakin sen lautasen vaihtamista normaaliksi.
Heillä siis lapset käyttävät ainoastaan muoviastioita ja perustelevat sitä juuri rikkimenemisen pelolla. Meillä minä olen varmaankin rikkonut enemmän astioita kuin lapset kun olen sanomalehdellä törkkässyt kahvikuppini tai lasini lattialle yms. Muoviastiat menevät nopeasti tiskikoneessa epämääräisen näköisiksi, joten en niitä tykkää hirveästi käyttää. Kevyet lasit myös mielestäni kaatuvat helpommin kuin lasiset.
ap
No meillä ei ollut koskaan nokkamukia, tuttipullo ja pieni kartiolasi ja posliinimuki yksivuotiaasta. Ja posliinilautaset myös. Ja jos joku on rikkonut jotakin, sen ikä oli melkein 40...
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 06:58"]
[quote author="Vierailija" time="18.02.2013 klo 06:36"]
Lapseni on nyt 1,5v, on sille annettu lasinen lasi jo kuukauden ajan ainakin, ktoona ja muuallakin.
[/quote]
Eli ihan pelkäämättä lasin rikkoutumista antaisit teille tulevalle vieraalle 1,5-vuotiaalle lasin pöytään?
[/quote]
Kysyisin kyllä vanhemmilta että voiko juuri heidän lapselle antaa, koska jokainen lapsi on erilainen. Omalle on voinut pelkäämättä antaa. On juonut muovisesta mukista 9kk alkaen, ei ole ottanut ikinä tavakseen viskoa mukia.
Päiväkodissa ollan kyllä viim 2v katettu lapsille lasinen lasi.