Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

vauva tulossa, eikä varaa ostaa mitään valmiiksi

Toivoton
28.02.2019 |

Perheeseemme on tulossa perheenlisäystä huhtikuun lopussa ja ongelma on, ettei ole varaa hommata mitään. Määräaikanen työsopimukseni loppui joulukuussa, eikä sitä jatkettu. Raskauden takia en myöskään ole päässyt töihin, joten olen joutunut kituuttamaan kelan työttömyyspäivärahalla (n.300€/kk). Muihin tukiin en ole oikeutettu, sillä avopuolisoni käy töissä ja tienaa n.1400€/kk. Pakollisia menoja vuokran ja sähkön lisäksi on auto, joka on ehdoton miehen työssäkäynnin, sekä asuntomme sijainnin takia.

Tiedän, että on muita, jotka ovat varmasti olleet samassa tilanteessa, joten kysynkin, että onko olemassa mitään tukea mitä voisi hakea näihin hankintoihin? Tarvittaisiin siis vielä turvakaukalo, hoitopöytä, matkarattaat, syöttötuoli jne.
Käteen rahaa ei käytännössä jää ollenkaan.

Kommentit (140)

Vierailija
101/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikkakunta? Saatte meiltä turvakaukalon jos olette Tampereen alueella.

Vierailija
102/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämettömiä kommentteja, jotka todella alkoivat etomaan.

Hae täydentävää\ehkäisevää toimentulotukea. Siihen muistaakseni vaaditaan, että on ensin hakenut toimeentulotukea ja saanut päätöksen. Kelan täti\setä neuvoo. Seuraa erilaisia Facebookin kirppisryhmiä, moni on valmis luopumaan hakua vastaan tavarasta. Kysele rohkeasti tutuilta. Miten muutto lähemmäksi miehesi työtä? Jos tulee siis halvemmaksi, kuin autonpito. Julkisilla kulkee halvemmin, riippuen toki työajoista. Muistathan äitiyspaketin, jonka voi ottaa myös rahana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälin lastanne.

Vierailija
104/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea muita vastauksia, mutta Kelan päiväraha on puolet isompi kuin mitä aloituksessa mainitsit. 

Facebookin roskalavalla ja Torin annetaan-palstalla on ihan mielettömästi hyvää tavaraa ilmaiseksi. 

Kirppiksilläkin halvalla.

Itsekin olen lahjoittanut paljon pois, kun en jaksa kirppareilla myydä.

Laita siis vaikka itse paikkakuntasi FB roskalava -palstalle ja kirppispalstalle, että otetaan vastaan vauvantavararoita. Voit uskoa, että kohta hukut niihin.

Vierailija
105/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä olisi ollut varaa ostella vaikka mitä, mutta olen luonteeltani vähän sellainen, etten turhaa tavaraa kerää.

Eli ei ole ollut kellään lapsella hoitopöytää eikä mitään hoitoalustaa. Ostin muovitettua froteeta ja lapset on hoidettu sängyn päällä froteen päällä. Lisäksi olen aina sylihoitanut vauvat eli pukenut ne heti syntymästään sylissä.

Matkarattaita ei ole ollut koskaan.

Syöttötuolin hommasin jostain käytettynä

Kaukalon vuokrasin MLL.lta ja istuimen hommasin sitten jälkeen päin.

Vauva nukkui pitkään vieressä. Jossain vaiheessa ostin pinnasängyn käytettynä

Eipä ollut tavaramerta hävitettävänä, kun lapset kasvoi.

Vierailija
106/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mulla oli vain yksi lapsi, niin mulla oli halpa sitteri mutta ei syöttötuolia koskaan. Ei ollut mitään tarvetta hommata sellaista. Syötin lapsen sylissä tai siinä sitterissä. Kun tuli kaksoset niin saivat lahjaksi kunnon syöttötuolitjoissa oli valjaat ja hyvä pöytä, ne oli säädettävät ja kokoontaitettavat, oli tosi hyvät ja lapset käytti niitä muistaakseni neljävuotiaaksi asti. 

Vierailija
107/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun mulla oli vain yksi lapsi, niin mulla oli halpa sitteri mutta ei syöttötuolia koskaan. Ei ollut mitään tarvetta hommata sellaista. Syötin lapsen sylissä tai siinä sitterissä. Kun tuli kaksoset niin saivat lahjaksi kunnon syöttötuolitjoissa oli valjaat ja hyvä pöytä, ne oli säädettävät ja kokoontaitettavat, oli tosi hyvät ja lapset käytti niitä muistaakseni neljävuotiaaksi asti. 

Ei sitterissä saa missään nimessä syöttää!!

Vierailija
108/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä oikeasti totta? Sain ensimmäisen lapsen 18-vuotiaana, enkä varmasti ollut penaalin terävin kynä. Mutta kaikki hoitui, otin asioista selvän ja hommasin vauvalle kaiken käytettynä. Samaan syssyyn vielä muutin omilleni ja kysyin sukulaisilta onko ylimääräisiä kalusteita ja oli vähän liikaakin (varmaan olivat vaan tyytyväisiä kun pääsivät niistä eroon) lisäksi kirppikseltä ostin mitä jäi uupumaan. Mikään ei ollut uutta, mutta kelpasi kyllä mainiosti. Silloin ei ollut näitä tori.fi ja facebook kirppiksiä, joten nykyään on vielä helpompaa.

Vierailija
109/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
110/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmät vanhemmat lapsella..

Vierailija
111/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan aloitus oikea vain pelkkä täysi trolli joltakulta, joka saa kiksejä ajatuksesta, että saa lukea inhottavia kommentteja. Tai joka kenties itse on jättänyt kaikki ketjussa olevat kamalat kommentit. Kyseessä voi olla joku jolla on inhoa vähävaraisia kohtaan ja katkeruuttakin. Ehkä massia riittää, mutta siihen se henkilön koko omaisuus sitten rajoittuukin. Ei tullut perhettä, jonka puute ei mikään ihme kyllä olekaan jos kyseessä on kuvaamani kaltainen inha tyyppi.

Vierailija
112/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitopöytä, syöttötuoli ja matkarattaat eivät ole mitenkään pakollisia, tuossa vaiheessa ainakaan.

Vierailija
113/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarkoitus tässä haukkua ap:ta. Mutta ihmetyttää ihmiset, jotka eivät lue ollenkaan Kelan lähettämiä päätöksiä. Jos ap ei ole provo,  hän olisi saanut selville, että päiväraha on maksettu vajaalta kuukaudelta ja seuraavat erät ovat sitten isompia tai toimeentulotukipäätöksen lukiessa olisi saanut tietää, miksi se on evätty. Oliko syynä puutteelinen hakemus, myöhässä toimitetut tositteet vai onko ens kuussa mahdollisuus tukeen jne.

Vierailija
114/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätä eikä mikä. Lapsilisät alkaa kohta juosta, reilu satku, iso raha :) 

Mites tulevat isovanhemmat, ei haluaisi jeesata?

Vierailija
115/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun naapurissa asuu vähävarainen eläkeläinen ja hänestä tuli mummo. Tuore äiti pyysi, jos mummo hankkisi kotiinsa mm hoitopöydän, syöttötuolin ja jotain muuta.

Laitoin mummon puolesta ilmoituksen fb.hen . Kirjoitin mikä on tilanne ja voi sitä lahjoitusten määrää.

Tuli vaatteita, vaunut, hoitopöytä, syöttötuoli, keinuhevonen ja irtoleluja.

Äiti tuli käymään ensimmäisen kerran lapsuudenkodissa sen jälkeen, kun oli pyytänyt mummoa hommaamaan jotain. Siellä olikin kunnon vauvanurkkaus.

Kyllä ihmiset antavat tarpeetonta, kun vaan pyytää ja tietää menee tarpeeseen. Lisäksi kaikki tuotiin kotiin.

Vierailija
116/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilanne siis se, että olin ennen raskautta monta vuotta työelämässä samaisessa paikassa ja määräaikasuutta aina jatkettiin määrä-aikasella, näin ei kuitenkaan käynyt nyt ja tässä sitä ollaan. Ei auta nyt huutelut vastuuttomuudesta tai tuomitseminen, kaipasin enemmänkin neuvoja kuten osalta oli tullutkin, kiitos niistä. 

Joulukuuhun asti pärjättiin hyvin kun molemmat tienasi. Osan pienemmistä hankinnoista teimme jo syksyllä, käytettynä olemme vaatteet hommanneetkin, ja osittain olen tehnyt itse kuten lakanat ja pyyhkeetkin, sekä pinnasängyn sekä harsoja sun muuta olemme saaneet. Tärkeinpänä hankintana tosiaan tuo turvakaukalo, jota emme käytettynä osta, kun ei voi tietää onko kolaroitu. 

Tuloni tosiaan ovat noin pienet 300€/kk. Toimeentulotukeen, asumistukeen tai muihinkaan tukiin emme ole oikeutettuja, sillä kela katsoo miehen tulot n.(1200-1400€/kk) kattavan molempien elämän. Tietysti suurinosa rahoista mennyt dieseliin, vakuutuksiin ja autoveroihin, mitkä näin alkuvuodesta aina tulee. Toki työpaikan vaihto miehellä kannattaisi mutta vakkari paikkoja kun ei oikeastaan ole tarjolla, emmekä ota sitä riskiä, että hänkin voisi työttömäksi jäädä.

-AP

Älä puhu paskaa! Miksi et saa ansiosidonnaista? Ja tosiaan työmarkkinatuki minimi on n. 520e netto 20 arkipäivältä. Selitäpä miksi sinä saisit sitä 300e? Ja ei siihen ei vaikuta puolisosi tulot jos sitä vielä yrität 🙄

Tämmönen pikku vinkki sulle;

Ansiosidonnaista ei saa jos ei oo kuulunut liittoon. 😲

Vielä parempi vinkki sulle: kylläpä saa, jos on kuulunut työttömyyskassaan.

Lällää.

Vierailija
117/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita Fb-kirppareille, että etsit ilmaiseksi vauvatavaraa, koska sinulla ei ole varaa maksaa niistä. Ihmiset lahjoittavat todella auliisti!!!

Vierailija
118/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vaipanvaihtopaikka pesukoneen päällä. Semmonen vaipanvaihtopatja vaan siihen pesukoneenpäälle. Vois varmaan käytettyjä löytyä edullisesti. Uutenakaan ei paljoa maksa.

Vierailija
119/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaen huomioon että kela maksaa kyllä ns elintaso pakolaisille kaikki kun ana niillä on uudet, tuliterät vaatteet ja kersoilla uudet, kalliit vanut, niin hyi miten ilkeitä kommentteja! Tässähän on nuori pari joista toinen käy töissä (=ja maksaa veroja). Toivon ettet lannistu ilkeistä ihmisistä! Tsemppiä ja onnellista aikaa vauvan kanssa.

Vierailija
120/140 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö pieninkin työmarkkinatuki ole lähempänä 500e netto, ei suinkaan 300? Lisäksi asumistukea varmasti saatte myös.

Myös äitiysavustuspakkauksen saa, ja tuleva päiväraha lasketaan edellisen kuuden kuukauden tulojen perusteella, jos ovat suuremmat kuin edellisessä verotuksessa vahvistetut tulot.

Sen verran voin valaista useamman lapsen äitinä, että hoitopöytää ei tarvita. Vauvaa voi hoitaa vallan hyvin sylissä. Syöttötuolia ei tarvita moneen kuukauteen, eikä matkarattaita ehkä koskaan. Vaunut saa muutamalla kympillä käytettynä, ehkä jopa ilmaiseksi, Kannattaa ottaa sellaiset yhdistelmävaunut, joissa on koppa ja voidaan käyttää myös rattaina.