vauva tulossa, eikä varaa ostaa mitään valmiiksi
Perheeseemme on tulossa perheenlisäystä huhtikuun lopussa ja ongelma on, ettei ole varaa hommata mitään. Määräaikanen työsopimukseni loppui joulukuussa, eikä sitä jatkettu. Raskauden takia en myöskään ole päässyt töihin, joten olen joutunut kituuttamaan kelan työttömyyspäivärahalla (n.300€/kk). Muihin tukiin en ole oikeutettu, sillä avopuolisoni käy töissä ja tienaa n.1400€/kk. Pakollisia menoja vuokran ja sähkön lisäksi on auto, joka on ehdoton miehen työssäkäynnin, sekä asuntomme sijainnin takia.
Tiedän, että on muita, jotka ovat varmasti olleet samassa tilanteessa, joten kysynkin, että onko olemassa mitään tukea mitä voisi hakea näihin hankintoihin? Tarvittaisiin siis vielä turvakaukalo, hoitopöytä, matkarattaat, syöttötuoli jne.
Käteen rahaa ei käytännössä jää ollenkaan.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Tilanne siis se, että olin ennen raskautta monta vuotta työelämässä samaisessa paikassa ja määräaikasuutta aina jatkettiin määrä-aikasella, näin ei kuitenkaan käynyt nyt ja tässä sitä ollaan. Ei auta nyt huutelut vastuuttomuudesta tai tuomitseminen, kaipasin enemmänkin neuvoja kuten osalta oli tullutkin, kiitos niistä.
Joulukuuhun asti pärjättiin hyvin kun molemmat tienasi. Osan pienemmistä hankinnoista teimme jo syksyllä, käytettynä olemme vaatteet hommanneetkin, ja osittain olen tehnyt itse kuten lakanat ja pyyhkeetkin, sekä pinnasängyn sekä harsoja sun muuta olemme saaneet. Tärkeinpänä hankintana tosiaan tuo turvakaukalo, jota emme käytettynä osta, kun ei voi tietää onko kolaroitu.
Tuloni tosiaan ovat noin pienet 300€/kk. Toimeentulotukeen, asumistukeen tai muihinkaan tukiin emme ole oikeutettuja, sillä kela katsoo miehen tulot n.(1200-1400€/kk) kattavan molempien elämän. Tietysti suurinosa rahoista mennyt dieseliin, vakuutuksiin ja autoveroihin, mitkä näin alkuvuodesta aina tulee. Toki työpaikan vaihto miehellä kannattaisi mutta vakkari paikkoja kun ei oikeastaan ole tarjolla, emmekä ota sitä riskiä, että hänkin voisi työttömäksi jäädä.
-AP
Älä puhu paskaa! Miksi et saa ansiosidonnaista? Ja tosiaan työmarkkinatuki minimi on n. 520e netto 20 arkipäivältä. Selitäpä miksi sinä saisit sitä 300e? Ja ei siihen ei vaikuta puolisosi tulot jos sitä vielä yrität 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä paskapuhetta. Jos syötän asumistukilaskuriin sinun päivärahaksi 600 ja miehen tuloiksi 2000€! ja vuokran määräksi Helsingissä (?) 700€, saisitte asumistukea. Jo kahdestaan ollessa, mutta lapsen synnyttyä enemmän tiestysti.
Vierailija kirjoitti:
Tilanne siis se, että olin ennen raskautta monta vuotta työelämässä samaisessa paikassa ja määräaikasuutta aina jatkettiin määrä-aikasella, näin ei kuitenkaan käynyt nyt ja tässä sitä ollaan. Ei auta nyt huutelut vastuuttomuudesta tai tuomitseminen, kaipasin enemmänkin neuvoja kuten osalta oli tullutkin, kiitos niistä.
Joulukuuhun asti pärjättiin hyvin kun molemmat tienasi. Osan pienemmistä hankinnoista teimme jo syksyllä, käytettynä olemme vaatteet hommanneetkin, ja osittain olen tehnyt itse kuten lakanat ja pyyhkeetkin, sekä pinnasängyn sekä harsoja sun muuta olemme saaneet. Tärkeinpänä hankintana tosiaan tuo turvakaukalo, jota emme käytettynä osta, kun ei voi tietää onko kolaroitu.
Tuloni tosiaan ovat noin pienet 300€/kk. Toimeentulotukeen, asumistukeen tai muihinkaan tukiin emme ole oikeutettuja, sillä kela katsoo miehen tulot n.(1200-1400€/kk) kattavan molempien elämän. Tietysti suurinosa rahoista mennyt dieseliin, vakuutuksiin ja autoveroihin, mitkä näin alkuvuodesta aina tulee. Toki työpaikan vaihto miehellä kannattaisi mutta vakkari paikkoja kun ei oikeastaan ole tarjolla, emmekä ota sitä riskiä, että hänkin voisi työttömäksi jäädä.
-AP
Siis mistä ihmeestä revit miehen tuloiksi 2000€?
Ei teidän joidenkin tyhmyydellä vaan ole mitään rajaa :D Siis pointti on tietysti, että jos vielä 2000€ tuloillakin saisi tukea, niin tollaisilla surkeilla, kuin tuolla miehellä, ainakin.
Jännä laskuri sulla. Me kun ei mieheni kanssa pienemmillä tuloilla saada asumistukea. :)
syötäpä nuo antamani luvut kelan yleisen asumistuen laskuriin. Näet itse saman.
Mitäs järkeä siinä olisi? En esim. tiedä ap:n ja hänen miehensä vuokraa, vesi yms kuluja enkä mitään muutakaan. Omalla asumisella olen sen testannut ja tukea mahdollisuus saada pyöreät 0€, pienemmillä tuloilla kuin esimerkissäsi.
Tiedätkö kun vauva ei tarvitse noista välttämättä yhtään mitään muuta kuin turvakaukalon. Hoitopöytää kaikki eivät käytä koskaan (itsellä semmoinen aikanaan oli, mutta lähinnä se oli taso jolle kertyi roinaa, hoidon vauvan lattialla tai sängyn päällä). Syöttötuoliin et voi lasta istuttaa moneen kuukauteen. Ja matkarattaitakaan et alkuun ainakaan tarvitse, josko sitten myöhemminkään.
Pelkäätkö synnytystä, ja täytyy panikoida jostain muusta sen sijaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Älä puhu paskaa! Miksi et saa ansiosidonnaista? Ja tosiaan työmarkkinatuki minimi on n. 520e netto 20 arkipäivältä. Selitäpä miksi sinä saisit sitä 300e? Ja ei siihen ei vaikuta puolisosi tulot jos sitä vielä yrität 🙄
Tämmönen pikku vinkki sulle;
Ansiosidonnaista ei saa jos ei oo kuulunut liittoon. 😲
Älä naurata!!
Onko joku niin tyhmä ettei tajua että vauvanvaatteita saa lähestulkoon ilmaiseksi.
Plus muut tarvikkeet.
Kirppiksiltä saa todella edullisesti.
Joka mammalla on jemmassa tarviketta ja vaatetta!
Mulla ei menny juuri yhtään rahaa, kun sain osan ilmaiseksi ja ostin käytettynä.
Itse asiassa tuli isot säästöt kun sain vauvan.
Tilillä oli yhtäkkiä tonni vanhaa rahaa.
Emme asu helsingissä, vaan kanta-hämeen alueella syrjäseudulla juurikin syystä, että vuokrat ovat vähän alhaisempia kuin esim. hämeenlinnassa. Kuulun liittoon mutta työssäoloehto ei täyttynyt, sillä liityin vasta viimekesänä. Uskon, ettei meillä muuten näin tiukkaa tekisi, mutta kuten mainitsin kaikki isommat laskut tulee aina alkuvuodesta. Koskaan aikaisemmin en työttömänä ole ollut, joten rahan vähyys yllätti ja järkytti. En tiedä miten päivärahat lasketaan tai muutkaan mutta kelaan olen hakemuksia joka kuukausi lähettänyt ja päätöksessä summa on 391€ja verojen jälkeen saan siis sen 312€. En ole siis ikinä hakenut mitään rahoja tai tukia.
Tuo asunnon osto ehdotus oli ihan varteenotettava, sillä ainakin säästäisimme ja pärjäisimme ehkä paremmin taloudellisesti.
Äitysvapaa alkaa onneksi 3vk päästä. Kiitos vinkeistä ja kannustuksista.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä paskapuhetta. Jos syötän asumistukilaskuriin sinun päivärahaksi 600 ja miehen tuloiksi 2000€! ja vuokran määräksi Helsingissä (?) 700€, saisitte asumistukea. Jo kahdestaan ollessa, mutta lapsen synnyttyä enemmän tiestysti.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Siis mistä ihmeestä revit miehen tuloiksi 2000€?
Ei teidän joidenkin tyhmyydellä vaan ole mitään rajaa :D Siis pointti on tietysti, että jos vielä 2000€ tuloillakin saisi tukea, niin tollaisilla surkeilla, kuin tuolla miehellä, ainakin.
Me saatiin muuten asumistukea vielä 4000€ NETTOtuloillakin. Lapsia kyllä 4, mutta kuitenkin.
Juujuu ja lehmät lentää. 🐄🦅
Kaiken saa nykyään käytettynä ja kannattaa myös muistaa ettei läheskään kaikkea tarvita mitä mainostetaan tai mitä muut sanovat hankkineensa.
Vierailija kirjoitti:
Emme asu helsingissä, vaan kanta-hämeen alueella syrjäseudulla juurikin syystä, että vuokrat ovat vähän alhaisempia kuin esim. hämeenlinnassa. Kuulun liittoon mutta työssäoloehto ei täyttynyt, sillä liityin vasta viimekesänä. Uskon, ettei meillä muuten näin tiukkaa tekisi, mutta kuten mainitsin kaikki isommat laskut tulee aina alkuvuodesta. Koskaan aikaisemmin en työttömänä ole ollut, joten rahan vähyys yllätti ja järkytti. En tiedä miten päivärahat lasketaan tai muutkaan mutta kelaan olen hakemuksia joka kuukausi lähettänyt ja päätöksessä summa on 391€ja verojen jälkeen saan siis sen 312€. En ole siis ikinä hakenut mitään rahoja tai tukia.
Tuo asunnon osto ehdotus oli ihan varteenotettava, sillä ainakin säästäisimme ja pärjäisimme ehkä paremmin taloudellisesti.
-AP
Varatkaa pankkiin aika ja selvittäkää minkä verran saisitte lainaa. Siellä päin asuntojen hinnatkin todnäk edullisia. 👍🏻
Pirkka niksi lasta suunnitteleville. Kannattaa kuulua liittoon ja tässä on syy miksi jotkut siirtää rahaa sivuun siitä ekasta päivästä lähtien kun ovat töissä. Nythän ei asialle tietenkään enää voi mitään, mutta kun täälläkin jaksetaan ihmetellä mikseivät osa naisista ole intopiukeana lisääntymässä siinä 18-23 vuoden iässä.
Minäkin haluaisin tietää miksi ap ei saa ansiosidonnaista? Minä olin vain puoli vuotta töissä ja sekin oli osa-aikainen työ. Työt loppui vuoden lopussa. Vauva syntyi kesällä ja sain ihan hyvää vanhempainrahaa n. 1000-1200e/kk ja sitä ennen olin raskaana ja työtön niin sain ansiosidonnaista. Eli onko ap nyt tyrinyt pahemman kerran ja ei ole kuulunut työttömyyskassaan?
Vierailija kirjoitti:
-AP
Tuo ei pidä paikkaansa. Tein Kelan laskureilla (asumistuki ja toimeentulotuki) laskelman, että paljonko mahdollisesti saisitte tukia. Toki suurin osa summista oli arvailua, mutta noin suurinpiirtein arvioin mitä ne voisivat olla. Paikkakunnaksi valitsin Tampereen. Eihän välttämättä näin paljon saisi mitä laskureilla tulee, mutta totuus on, että jotain tukia saisitte palkan ja päivärahan lisäksi.
Asumistuki olisi laskurin mukaan 357, 38e, jos vuokran suuruus on 800e, miehen bruttopalkka 1700e ja sun päiväraha tuo (kröhöm!) 300e.
Toimeentulotuki oli hieman vaikea laskea, koska asumistuki vaikuttaa sen suuruuteen ja en löytänyt laskurista kohtaa mihin as.tuki laitettaisiin. Mutta tein kahdella tavalla ja summiksi sain 96,31e ja 453, 69e. Eli toimeentulotuki olisi varmaan jotain tuosta väliltä.
Vierailija kirjoitti:
-AP
Miksi ihmeessä liityit vasta kesällä? Etkö tiennyt, että pitää liittyä heti kun aloittaa työt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvakaukalosta ei kannata tinkiä, eli sitä ei voi ostaa käytettynä eikä muutenkaan mitään sekundaa. Varaa siihen vähintään 200-300€, jos sellaisen tosiaan tarvitsette.
Hoitoalusta riittää, pöytä ei ole ehdoton.
Matkarattaat eivät ole tarpeen vielä vähään aikaan, eikä syöttötuoli ensimmäiseen puoleen vuoteen. Äitiyspakkauksella pääsee vaatteiden ym suhteen hyvään alkuun.
Olen itse ollut myös reilu 10 vuotta sitten esikoisen kanssa tiukassa rahatilanteessa, joskaan se ei silloin tuntunut siltä koska en ollut mihinkään muuhun tottunutkaan. Olimme nuoria ja tulot samaa luokkaa kuin teillä nyt, paitsi että itse en saanut senttiäkään mitään tukea. Saimme suurimman osan tavaroista suvulta käytettyinä ja kun äitiysraha vihdoin alkoi juosta niin tuntui kun olisi ollut rahaa vaikka muille jakaa.
Sain juuri toisen lapsen hyvin erilaiseen tilanteeseen, ja hankintoihin käytettiin 5000-6000€ jo ennen vauvan syntymää, ja olihan se ihanaa kun pystyi ostamaan kaiken valmiiksi viimeisen päälle, mutta kyllä vähemmälläkin pärjää.
Me ostettiin vaunut ja turvakaukalo uutena yhteensä 200 euroa. Aikamoinen saa turvakaukalo olla jos 300e maksaa.
Turvakaukalo+telakka olivat meillä yhteensä 558€ eikä ollut edes kallein mahdollinen. Tuolla hinnalla yhdessä vaunujen kanssa turvakaukalo on sellaista laatua että en todellakaan uskaltaisi lasta siihen autossa edes laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Tämmönen pikku vinkki sulle;
Ansiosidonnaista ei saa jos ei oo kuulunut liittoon. 😲
Tai työttömyyskassaan. Kyllä tiedän. Mutta onko yleistäkin, ettei työssäkäyvä kuulu kassaan? Eikö halua turvata talouttaan jos jää työttömäksi vai mikä syynä?
Ei hitto pakko olla provo. Kuka nykypäivänä enää luottaa siihen, että työpaikka pysyy, eikä koskaan joudu työttömäksi? Miksi ap sitten liityit kesällä jos et kokenut tarpeelliseksi liittyä aiemmin?
Aplle vinkki,voit maksaa liittoon päivärahamaksuja työssäoloehdon verran niin olisit saanut ansiosidonnaista. Sen olisi voinut tehdä vaikka ensimmäisenä päivänä kun liittyi liittoon . Ja kelankin raha pitäisi olla suurempi kuin tuo 300e ,oletko soittanut sinne ja kysynyt miksi noin pieni rahamäärä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvakaukalosta ei kannata tinkiä, eli sitä ei voi ostaa käytettynä eikä muutenkaan mitään sekundaa. Varaa siihen vähintään 200-300€, jos sellaisen tosiaan tarvitsette.
Hoitoalusta riittää, pöytä ei ole ehdoton.
Matkarattaat eivät ole tarpeen vielä vähään aikaan, eikä syöttötuoli ensimmäiseen puoleen vuoteen. Äitiyspakkauksella pääsee vaatteiden ym suhteen hyvään alkuun.
Olen itse ollut myös reilu 10 vuotta sitten esikoisen kanssa tiukassa rahatilanteessa, joskaan se ei silloin tuntunut siltä koska en ollut mihinkään muuhun tottunutkaan. Olimme nuoria ja tulot samaa luokkaa kuin teillä nyt, paitsi että itse en saanut senttiäkään mitään tukea. Saimme suurimman osan tavaroista suvulta käytettyinä ja kun äitiysraha vihdoin alkoi juosta niin tuntui kun olisi ollut rahaa vaikka muille jakaa.
Sain juuri toisen lapsen hyvin erilaiseen tilanteeseen, ja hankintoihin käytettiin 5000-6000€ jo ennen vauvan syntymää, ja olihan se ihanaa kun pystyi ostamaan kaiken valmiiksi viimeisen päälle, mutta kyllä vähemmälläkin pärjää.
Me ostettiin vaunut ja turvakaukalo uutena yhteensä 200 euroa. Aikamoinen saa turvakaukalo olla jos 300e maksaa.
Turvakaukalo+telakka olivat meillä yhteensä 558€ eikä ollut edes kallein mahdollinen. Tuolla hinnalla yhdessä vaunujen kanssa turvakaukalo on sellaista laatua että en todellakaan uskaltaisi lasta siihen autossa edes laittaa.
Höpöhöpö, hyvin meillä esikoisenkin kanssa meni yhtä "kalliilla" kaukalolla ja reilu puoli vuottahan sitä vain tarvii.
Harkinnanvaraista toimeentulotukea sosiaalitoimistosta(mukaan Kelan perustoimeentulotuki päätös,se hylkäävä)vauvan pinnasänkyyn ja siihen kaukaloon.Kannattaa ainakin yrittää hakea, ja selittää juurta jaksain tämänhetkinen elämäntilanne sinne.
Tukea lapsen tarvikkeisiin voi myös hakea oman seurakuntanne diakoniatyöntekijältä,antavat kertaluontoisia avustuksia suurempaan hätään.
Hope Ry(Googleta) voi myös auttaa vauvan tarvikkeiden hankinnassa.Yleensä sieltä tulee käytettyä mutta hyväkuntoista tavaraa.
Mulla olis vauvan turvaistuin antaa ihan ilmaiseksi. Asutaan Oulun lähellä. Hae veks. Saat myös vaatteita ja muutakin annettavaa on.