Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tytär lukee lääkiksen pääsykokeisiin

Vierailija
28.02.2019 |

Ja täytyy sanoa että ihan järjetöntä duunia paahtaa. Aamulla herää, syö aamupalaa ja vetäytyy heti sen jälkeen huoneeseensa lukemaan ja lopettaa vasta joskus ysin maissa illalla. Ymmärrän kyllä nyt, miksi halutaan siirtyä yliopistoissa todistusvalintaan. Tuntuu ihan kohtuuttomalta, että tuollainen kellon ympäri opiskelu on se hinta joka tarvitsee koulupaikasta maksaa.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä mitataan sitä motivaatiota. Miten erottelet todistuvalinnalla yli tuhat hakijaa? 

Vierailija
2/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta miten amikset aikoo jatkossa päästä lääkikseen kun valinnat tehdään yo-todistuksen perusteella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän lukee. Voi mennä myös k-kauppaan hyllyttämään jos haluaa.

Vierailija
4/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sille valmennuskurssi, ei se muuten sisään pääse.

Vierailija
5/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän urheilijakin elää 24 h uraansa. Ei se mitään ihmeellistä ole.

Vierailija
6/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä mitataan sitä motivaatiota. Miten erottelet todistuvalinnalla yli tuhat hakijaa? 

No siten, ettei niitä L-rivisiä hakijoita todellakaan mitenkään loputtomiin ole. Kaikilla Suomen yhden kevään kuuden tai useamman L:n ylioppilaillakaaa ei saataisi edes yhtä lääketieteellistä tiedekuntaa täyteen. Saati sitten kun eri aineista saa eri verrana pisteitä. ap

Vierailija
7/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hauskinta on, että tuokaan pänttääminen ei välttämättä riitä. Kaveri luki aamusta iltaan ja kävi valmennuskurssit, vasta neljännellä kerralla pääsi sisään.

Vierailija
8/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa testataan pitkäjännitteisyyttä ja motivatiota. Opiskelu on kestävyyslaji (varsinkin tulevaisuudessa lääkiksessä). Kaikista ei ole siihen.

Ainakaan pelkän yo-todistuksen perusteella ei voida erottaa jyviä akanoista.

Vierailija
9/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ostanutkin, vaikka tuskinpa sekään mikään avain onneen itsessään on.

Ja aiemmalle kommentoijalle, tuskinpa siellä lääkiksessä mitään kauhean suurta amispopulaatiota nytkään on. 

ap

Vierailija
10/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja aiemmalle kommentoijalle, tuskinpa siellä lääkiksessä mitään kauhean suurta amispopulaatiota nytkään on. 

ap

Eli sinusta ei haittaa vaikka ne jäisi kokonaan pois?

Vierailija
11/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taas ymmärrä. Se on epäreilua niille, joilla lukio ei syystä tai toisesta mennyt hyvin. Tai minä, joka keksisin 30-vuotiaana vaihtaa ammattiani, en minä muista mitään lukiosta., jTulevaisuudessa myös kaikista aineista pitäisi saada ällät, muuten ei olisi asiaa lääkikseen. Käytännössä minun pitäisi mennä siis lukioon ja lukea kaikki kurssit, myös esimerkiksi äidinkieli, ruotsi ja englanti, joita ei pääsykokeessa kysytä, kun suurin osa kysymyksistä koskee vain pääsykoekirjaa. Vaikka galenosta ei nykyään enää käytössä olekaan, voisin ryhtyä lukemaan lukion kurssikirjoja. Mutta se, että pitäisi mennä ylioppilaskirjoituksiin.

Ja myös se on epäreilua, että eri vuoden ylioppilaskirjoituksia ei edes pitäisi voida verrata keskenään, koska kokeet vaihtuvat ja välillä on helpompaa saada parempi arvosana, ja välillä vaikeampi. Riippuen, miten taitavia vastustajia sulle just sinä vuonna sattuu tulemaan. Pääsykokeissa kaikki ovat samalla linjalla.

Vierailija
12/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eli sinusta ei haittaa vaikka ne jäisi kokonaan pois?

Ei kukaan ole mihinkään pois jäämässä, kun pääsykoeväylä säilyy kaikissa tapauksissa. ap

Vierailija
13/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en taas ymmärrä. Se on epäreilua niille, joilla lukio ei syystä tai toisesta mennyt hyvin. Tai minä, joka keksisin 30-vuotiaana vaihtaa ammattiani, en minä muista mitään lukiosta., jTulevaisuudessa myös kaikista aineista pitäisi saada ällät, muuten ei olisi asiaa lääkikseen. Käytännössä minun pitäisi mennä siis lukioon ja lukea kaikki kurssit, myös esimerkiksi äidinkieli, ruotsi ja englanti, joita ei pääsykokeessa kysytä, kun suurin osa kysymyksistä koskee vain pääsykoekirjaa. Vaikka galenosta ei nykyään enää käytössä olekaan, voisin ryhtyä lukemaan lukion kurssikirjoja. Mutta se, että pitäisi mennä ylioppilaskirjoituksiin.

Ja myös se on epäreilua, että eri vuoden ylioppilaskirjoituksia ei edes pitäisi voida verrata keskenään, koska kokeet vaihtuvat ja välillä on helpompaa saada parempi arvosana, ja välillä vaikeampi. Riippuen, miten taitavia vastustajia sulle just sinä vuonna sattuu tulemaan. Pääsykokeissa kaikki ovat samalla linjalla.

Kysehän ei ole siitä, ettäkö ainut väylä korkeakouluihin olisi todistusvalinta. Totta kai pääsykoe säilyy myös erillisenä ja ammatin vaihto on jatkossakin mahdollista ilman mitään ylitsepääsemättömiä esteitä.

Yo-kokeissa nykyään ei verrata pelkästään saman aineen saman vuoden kirjoittajiin, vaan myös kahden edellisen kirjoituskerran kirjoittajiin ja myös eri aineiden kirjoittajiin. Näin ollen arvosanat ovat ihan vertailukelpoisia. Tosin jos yo-menestys on kerran epäluotettavaa johtuen kanssakilpailijoiden vuosittain vaihtelevasta tasosta, millä logiikalla sama ei pätisi pääsykokeisiinkin? 

ap

Vierailija
14/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtoehtona on Riga Stradins yliopisto Riikassa. Eu-tutkinto ja laadukas koulu. Toki lukukausimaksut, mutta lääkärin palkalla saa helposti lainat kuitattua.

Vierailija
15/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtona on Riga Stradins yliopisto Riikassa. Eu-tutkinto ja laadukas koulu. Toki lukukausimaksut, mutta lääkärin palkalla saa helposti lainat kuitattua.

Ei halua. Olen minä sille ehdotellut Ruotsia ja joskus vihjannut tuota Riika-Tartto-akselin vaihtoehtoakin, mutta haluaa kuulemma ehdottomasti Suomeen. 

ap

Vierailija
16/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on paljon suomalaisia Riikassa ja upee mesta! Tsekatkaa kuitenkin Rislo sivut.

Vierailija
17/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja hauskinta on, että tuokaan pänttääminen ei välttämättä riitä. Kaveri luki aamusta iltaan ja kävi valmennuskurssit, vasta neljännellä kerralla pääsi sisään.

Mahtaako pärjätä opinnoissa? Ei nimittäin kuulosta kauhean lupaavalta. Mitenkähän pärjää myöhemmin lääkärin ammatissa...

Vierailija
18/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahtaako pärjätä opinnoissa? Ei nimittäin kuulosta kauhean lupaavalta. Mitenkähän pärjää myöhemmin lääkärin ammatissa...

Samaa mietin. Vähän huonolta vaikuttaa...

Vierailija
19/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko käynyt kaikki kurssit fykebi? Pitkän matikan jotkut kurssit auttaa. Pääsee myös ilman valmennuskurssia kuten minun poika  ensimmäisellä yrityksellä. 

Vierailija
20/37 |
28.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni valmistui juuri lääkiksestä. Laitoin juuri kalenteriin kevään valatilaisuuden, jos jaksaisi mennä seuraamaan.