Aiheuttaako raudanpuute masennusta ja eristäytymistä?
Siis alhainen hemoglobiini ja varastorauta. Vaikea uskoa, että vaikuttaisivat henkisestikin. Jonkin fyysisen heikkouden kuten väsymyksen ja hengästymisen ymmärtää helposti.
Kommentit (47)
Ihan turha vähätellä asiaa, jonka voi mittauttaa ja todeta ihan omin silmin. Jos on raudanpuute tai raudanpuuteanemia, niin sen näkee verikokeella.
Minulla todettiin raudanpuuteanemia vasta, kun hemoglobiini laski alle sadan. Silloin vasta huomattiin erittäin pienet punasolut, vaikka verenkuvaa oli otettu säännöllisesti aiemmissa verikokeissakin. Ja vasta silloin tutkittiin ferritiini, joka sitten olikin 5. Oireita - jäätävää väsymystä, jatkuvaa flunssakierrettä, kynsien ja hiusten haurastumista ja jaksamattomuutta - oli tutkittu tuossa vaiheessa jo monin tavoin ja olin ehtinyt syödä mm. masennuslääkkeitä reilun vuoden verran. Nykyinen lääkärini onkin vähän hämmentyneenä seuraillut aiempia verikokeita ja ihmetellyt, miten tehokkaasti nämä vinkit raudanpuutteesta ovat menneet aiemmilta lääkäreiltä ohi.
Muoti-ilmiö ei ole sellainen, jonka voi todentaa. Yksikään lääkäri ei tällä hetkellä kiistä minun raudanpuuteanemia-diagnoosiani. Vähätellä sitä toki voi, mutta eiköhän se ole aika säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa raudan puutetta jos ei ole anorektikko. Itselläkin oli rauta arvot jopa liiam korkeat vaikka syön punaista lihaa vain 3-4 krt viikossa
M33
Miehillähän raudanpuutetta ei ole juurikaan. Ja jos on, kyse on jostain hyvin vakavasta.
Raudanpuute koskettaa jopa 30 %:ia naisista kuukautisten, raskauksien ja synnytysten takia.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon ferritiiniarvon saa mittautettua? Siis tällainen köyhänpuoleinen duunari, jolla ei ole varaa laittaa satasia kokeisiin.
Parilla kympillä saat yksityisestä labrasta ilman ajanvarausta ja ilman lääkärillä käyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Miehillähän raudanpuutetta ei ole juurikaan. Ja jos on, kyse on jostain hyvin vakavasta.
Miespuolisella työkaverillani on. On nyt useamman kuukauden syönyt rautalisää ja arvot menossa hitaasti parempaan päin.
Hänellä on ruokavalio (allergiat/suolisto-ongelmat) todennäköinen syy.
Minullakin todettiin matala ferritiini, jota pitäisi nostaa.
Rautalisän kanssa on kuitenkin vaikeuksia kun normaali päiväannos provosoi huuliherpeksen esille.
Nyt yritän ottaa lisärautaa vähemmän kerralla, että pysyisi herpesoire kurissa (ja lisäksi lysiiniä).
Kesällä käyn mittauttamassa ferritiinin uudelleen, toivottavasti arvot on siihen mennessä ok.
Mulla itellä on huono hb oikeastaan ferriitiini vähän yli 10. Päänsärky tulee kun on kovimmat vuotopäivät ja sydän tykyttää.
Nyt alotin taas rautakuurin. Viimeksi kun oli syönyt rautaa puol vuotta olin energinen, asiat, työ ym kiinnosti. Nyt on sellanen olo et vaan makoilis. Eli kyl se vaikuttaa myös mielialaan kun on väsynyt olo ja rauta huono.
Piti siis mainita että oma raudanpuutteeni selvisi punasolujen koosta ja väristä. Perustutkimus. Mutta koska hemoglobiinini oli normaali niin mieslääkärin mielestä asia ei ollut mainitsemisen arvoinen. Naislääkäri sanoi heti että kannattaisi syödä välillä rautaa. Nyt viimeisimmän mittauksen jälkeen mulle määrättiinkin vahvaa rautavalmistetta monta kuukautta.
Miten mun rauta-arvot on päässyt huonontumaan vuoden aikana vaikka tässä ajassa ei ole yhtään raskautta tai synnytystä ollut eikä mun kuukautisetkaan ole runsaat, se on arvoitus.
Ja tiedoksi M33:lle että kun miehellä on raudanpuute niin häneltä aletaan etsimään suolistovuotoa tai keliakiaa. Naisilla näköjään automaattisesti oletetaan että syynä on kuukautiset tai synnytys.
Vaikka oikeasti M33 taidat olla elämääsi kyllästynyt ihminen jonka elämän tarkoitus on pahoittaa ihmisten mieliä täällä foorumissa. Et varmaan itsekään usko kirjoituksiasi.