Aiheuttaako raudanpuute masennusta ja eristäytymistä?
Siis alhainen hemoglobiini ja varastorauta. Vaikea uskoa, että vaikuttaisivat henkisestikin. Jonkin fyysisen heikkouden kuten väsymyksen ja hengästymisen ymmärtää helposti.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei saa raudan puutetta jos ei ole anorektikko. Itselläkin oli rauta arvot jopa liiam korkeat vaikka syön punaista lihaa vain 3-4 krt viikossa
M33
Höpö höpö t. Ferritiini 2, levottomat jalat. Tavallisen pyöreä täti olen. Miehen voi olla vaikea tajuta paljonko synnytyksissä ja runsaissa kuukautisissa lähtee verta ja sen mukana rautaa.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vaikuttaa. Miksi sinulla on tarve epäillä sitä? Tuskin uskot, vaikka selittäisin, mutta kai mä sitten kuitenkin yritän.
Eli kun raudanpuute yleensä hiipii vähitellen, niin voinnin ja jaksamisen huononemista ei niin huomaa. Joskus vain ajattelee, että onpa voimaton olo, mutta sitten miettii, että tuli varmaan nukuttua yöllä huonosti tai että edellisen päivän lenkki painaa vielä. Eikä sitäkään sitten kovin helposti huomaa, että näitä erilaisa selityksiä väsymykselle on tullut keksittyä jo vuoden päivät.
Kun jossain vaiheessa raudanpuute selviää, niin väsynyttä, ponnetonta, voimatonta elämää on takana enemmän tai vähemmän pitkä jakso - helposti vuosi tai kaksi. Kun on vuoden tai kaksi miettinyt, että olisihan se kiva, kun joskus jaksaisi tehdä jotain kivaakin, eikä aina uupuisi pelkistä pakollisista hommista, niin tulee siinä mieleen normaaliälyisellä ihmisellä sekin, että mitä jos väsymys on henkistä laatua. Ja ainakin elämää taaksepäin tarkasteltuna huomaa, että eipä ole pitkään aikaan tullut naurettua, ei tehtyä mitään kivaa tai ylipäätään mitään ylimääräistä. Kyllä se masentavalta tuntuu, kun elämä on vain pakolliset hommat ja nukkumista. Kun ei mitään muuta jaksa.
Ja sitten kun syy selviää ja veren rautapitoisuus alkaa nousemaan, niin sekä fyysinen että henkinen väsymys taas vähenevät.
Näin on.
Tätä ei useinkaan tule ajatelleeksi, varsinkin vaikeassa iässä kärsitään molemmista, masennuksesta ja raudanpuutteesta.
Terveys ei ole joko-tai tässäkään suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa raudan puutetta jos ei ole anorektikko. Itselläkin oli rauta arvot jopa liiam korkeat vaikka syön punaista lihaa vain 3-4 krt viikossa
M33
Riittää, että on runsaat kuukautiset. Mutta ymmärrän, ettei mies tällaista asiaa tajua.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan voi, mutta raudanpuute on nykySuomessa niin äärimmäisen harvinaista, että kysymyksesi jää hypoteesin asteelle.
M33
Tiesitkö, että naisilla, myös suomalaisilla, on kuukautiset.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tyypilliset oireet: Raudanpuutteesta kärsivällä potilaalla voi esiintyä monille sairauksille tyypillisiä oireita. Tällaisia ovat muun muassa poikkeava väsymys, hengästyminen tai hengenahdistus, päänsärky, lihas- ja nivelkivut, hajamielisyys ja keskittymiskyvyn puute.
Lähde: https://www.netlaakari.fi/mieli/stressi/artikkelit/varastoraudan-puute-…
Itse asiassa täysin samat oireet, jotka aiemmin liitettiin kilpirauhasvaivoihin, sitä ennen 90-luvulla homealtistukseen ja sitä ennen 80-luvulla hiivasyndroomaan.
Vai että raudanpuute on Suomessa harvinaista. Oma hemoglobiiniarvoni oli pari viikkoa sitten 68 ja ferritiini 4. Silti olen käynyt normaalisti töissä ja tehnyt kotihommat. Vähän tosin ihmettelin, kun huimaa ja hengästyttää eikä lenkille tai ladulle tee mieli. Muut mitatut arvot OK, joten kyseessä on selkeä raudanpuuteanemia. Syy selviää tai on selviämättä tutkimusten jälkeen.
Miten tuon ferritiiniarvon saa mittautettua? Siis tällainen köyhänpuoleinen duunari, jolla ei ole varaa laittaa satasia kokeisiin.
Suosittelen lukemaan vähän lisää siitä, miten puutostaudit vaikuttavat ihmiseen. Anemia voi todellakin vaikuttaa siihen, että ihminen masentuu ja sitä kautta eristäytyy. Jos ei ole energiaa tehdä mitään, niin mietipä senkin vaikutusta ihmiseen. Masennus ei ole mikään kuviteltu asia vaan se on hyvin todellinen häiriö, joka voi tulla useista syistä.
Vierailija kirjoitti:
M33
Valuta itsestäs verta kerran kuussa parikymmentä vuotta ja katsotaan sitten onko sulla liian korkeat arvot.
Vierailija kirjoitti:
Miten tuon ferritiiniarvon saa mittautettua? Siis tällainen köyhänpuoleinen duunari, jolla ei ole varaa laittaa satasia kokeisiin.
Voit valita halvan terveyskeskuksen missä eivät suostu mittaamaan tai sitten valita yksityisen jossa sen saa 50e,mutta ota hb tai verenkuva lisäksi.
Raudanpuute on paljon luultua yleisempää veikkaan. Syynä se, ettei tutkita ferritiiniä vaan ainoastaan hemoglobiini, joka ei kerro paljon paskaakaan. Raudan puutteeseen vaikuttaa moni asia aina sukupuolesta ikäänkin. Ja tärkeintä ei ole rauta-arvot vaan niiden koetut vaikutukset. Jollakin ei tule mitään oireita vaikka ferritiini olisi 5 ja jotakuta hengästyttää vaikka se olisi vain hieman alle viitearvojen.
Totta kai se vaikuttaa myös henkisesti, jos ei ole fyysisiä voimavaroja normaaliin elämiseen. Jos ei tiedä missä vika on eikä sitä korjata vaan se jatkuu pitkään, voi siitä kärsiä jo identiteettikin. Saatat alkaa pitämään itseäsi muuten vain laiskana, saamattomana ja tyhmänä luuserina. Kun asiaan puututaan ja terveys kohenee ensimmäistä kertaa vuosiin, henkinen vointi ei välttämättä kohenekaan heti.
Jos olet normaalisti aktiivinen ihminen mutta alat väsyä jostain terv. syystä, aluksi ehkä onnistut pakottamaan itsesi tuttuihin asioihin, mutta jos tilanne jatkuu tarpeeksi pitkään, niin lopulta olet uupumuksen oma etkä jaksa enää mitään pelkällä ajatuksen voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Luulenpa, että kyse on laiskuudesta.
Pitää keksiä joku syy siihen, ettei viitsisi tehdä yhtään mitään. Ei ruokaa, ei siivoamista, ei pyykinpesua. Ei mitään.
Pitää ottaa palvelija, sisäkkö taloon, niin homma hoituu.
Mistäs se laiskuus johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö
M33
Vihdoinkin tajusit kommenttiesi sisällön laadun.
Vierailija kirjoitti:
M33
Kuinka monta raskautta, synnytystä ja imetystä sinulla on takana? Ja onko sinulla kuinka runsaat kuukautiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai vaikuttaa. Miksi sinulla on tarve epäillä sitä? Tuskin uskot, vaikka selittäisin, mutta kai mä sitten kuitenkin yritän.
Eli kun raudanpuute yleensä hiipii vähitellen, niin voinnin ja jaksamisen huononemista ei niin huomaa. Joskus vain ajattelee, että onpa voimaton olo, mutta sitten miettii, että tuli varmaan nukuttua yöllä huonosti tai että edellisen päivän lenkki painaa vielä. Eikä sitäkään sitten kovin helposti huomaa, että näitä erilaisa selityksiä väsymykselle on tullut keksittyä jo vuoden päivät.
Kun jossain vaiheessa raudanpuute selviää, niin väsynyttä, ponnetonta, voimatonta elämää on takana enemmän tai vähemmän pitkä jakso - helposti vuosi tai kaksi. Kun on vuoden tai kaksi miettinyt, että olisihan se kiva, kun joskus jaksaisi tehdä jotain kivaakin, eikä aina uupuisi pelkistä pakollisista hommista, niin tulee siinä mieleen normaaliälyisellä ihmisellä sekin, että mitä jos väsymys on henkistä laatua. Ja ainakin elämää taaksepäin tarkasteltuna huomaa, että eipä ole pitkään aikaan tullut naurettua, ei tehtyä mitään kivaa tai ylipäätään mitään ylimääräistä. Kyllä se masentavalta tuntuu, kun elämä on vain pakolliset hommat ja nukkumista. Kun ei mitään muuta jaksa.
Ja sitten kun syy selviää ja veren rautapitoisuus alkaa nousemaan, niin sekä fyysinen että henkinen väsymys taas vähenevät.
Näin on.
Tätä ei useinkaan tule ajatelleeksi, varsinkin vaikeassa iässä kärsitään molemmista, masennuksesta ja raudanpuutteesta.
Terveys ei ole joko-tai tässäkään suhteessa.
Tietenkin voi olla noinkin. Mutta itse (lainaamasi) ajoin takaa lähinnä vain sitä, että raudanpuutteen aiheuttama väsymys aiheuttaa masennuksen kaltaisia oireita, vaikka kyse ei ole masennuksesta.
Eli esimerkiksi minä olen ollut eristäytyneempi, passiivisempi, olen nukkunut pitkät yöunet, jne. Nuo voisivat olla masennuksen oireita. Mutta en ole ollut masentunut vaan vain niin väsynyt, etten ole jaksanut olla sosiaalinen, ahkera enkä valvoa.
Vierailija kirjoitti:
Perusterveydessä 20 €, ei sisällä perusverenkuvaa ja senkin saa 19 eurolla. Valitettavasti tällä puljulla on asemia vaan Helsingissä ja Oulussa. Jos käyt Terveystalolla tai Mehiläisessä niin tuo on 2 krt kalliimpaa lähetteenkin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla se mitataan ihan terveyskeskuksessa lääkärin aloitteesta. Aina kun on otettu perusverikokeet niin kannattaa kysyä erikseen että onko rauta-arvot ok. Viime vuonna nuori mieslääkäri ei edes maininnut sitä että mulla oli lievä raudanpuute. Kuulin asiasta vasta vähän aikaa sitten kun olin naislääkärillä ihan muun asian takia. Sitten selvisikin viimeisimmästä verikokeesta että raudanpuute oli pahentunut vuoden aikana. Nyt olen kuitenkin menossa neurologille siltä varalta että mun neurologisen oireet johtuukin jostain taudista vaikka raudanpuutekin voi aiheuttaa niitä.
T: väsynyt ja lihava äiti
Todetusta raudanpuutteesta huolimatta teen joka päivä ruokaa, siivoan viikottain ja pesen pyykkiä kun siihen on tarvetta. Ai samperi kun olen laiska.